LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eurobedragen afronden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gralapalfe
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2008 16:36

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Gralapalfe »

In Finland zijn de centen afgeschaft, dat is heel iets anders dan afronden.
Vind ik trouwens ook onzin, we hebben toch zogenaamd een (1) europa alles hetzelfde en zo?

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

Sorry voor de duitse titel.

U mag van mij principes hebben. Maar als de overgrote meerderheid van de maatschappij ingestemd heeft en nog instemt met gemaakte afspraken, dan hanteren we in dit democratische land de regel dat die regel voor ieder geldig is.

En als bij de kassa duidelijk aangegeven staat "hier ronden wij af" dan kunt u praten als brugman, maar veranderen doet u het niet.

Maar goed, ik maak me nu net zo onnodig druk als u. Ik ga lekker de honden uitlaten, die ronden zometeen ook wat af.

Gralapalfe
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2008 16:36

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Gralapalfe »

Bovendien snapt u het niet.

Ze zeggen dat ze niets met centen doen.

Er liggen al 3 centen.

Omdat ze niets met centen doen!? willen ze er 2 extra hebben!

Ben ik nou zo slim of.........

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

't is dat u het zelf vraagt.

nee, zo slim bent u dus niet.

zullen we het hier bij laten dan?

Gralapalfe
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2008 16:36

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Gralapalfe »

Lijkt me het beste want u snapt het niet en het is toch heel simpel of u wilt het niet snappen.
Misschien zijn er nog serieuze reacties op deze vraag.

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door koos&roos »

u bent er zeker z\o één die naar de bank gaat en om een hoop losse centen vraagt, zodat u overal lekker gepast kunt betalen 8)

Ze moeten die centen lekker helemaal afschaffen! en alles wat 2,99 kost gewoon op 3 euro prijzen.... of gaan we dan met zn alle zeuren over dat vroeger alles 1 cent goedkoper was :roll:

Gralapalfe
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2008 16:36

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Gralapalfe »

Nee hoor maar Europa is groter dan Nederland en het is nergens dus heb je gewoon centen bij je.

Bovendien is het toch volkomen onlogisch dat je als geen centen wilt je toch om meer centen vraagt bij de kassa.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door angel1978 »

pfff.

Voor de zoveelste keer het zoveelste kultopic hierover..

Ik stel voor dat winkeliers klanten die hierover gaan zeuren, onmiddellijk de toegang tot het pand ontzeggen en deze klanten de deur uitzetten..
Zonde om daar tijd aan te besteden !

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Eerde »

Dat je contant toch het afgeronde bedrag moet betalen, lijkt op het eerste gezicht onredelijk, maar is dat niet.
Bij het afronden gaat er er nl om dat door de vele keren dat men afrond het gemiddeld(e) juist blijkt uit te vallen voor beide partijen.

Bij de afspraken daarover was men bang dat de mensen altijd de afronding zouden accepteren als die gunstig uitviel en altijd zouden weigen door exact het bedrag te betalen als het ongunstig uitviel.

Vooral supermarkten werken met zeer kleine marges waarbij losse centen verliezen op enkele of 1 product verliesgevend zou worden. Denk aan een blikje fris van 0,27 die 1 miljoen scholieren kopen in de schoolpauze x 0,02 cent = Euro 10.000,00 per dag verlies ;)

Overigens geven de postkantoren nog wel wisselgeld tot-op-de-cent terug en ook de Aldi blijft nog altijd de cent hanteren.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik ben net als TS (nog steeds) tegen het afronden. Als je een product prijst voor 2,99 euro, dan kost dat product 2,99 euro en geen 3,00 euro!
Als men wel 3,00 euro wil hebben voor het product zet die prijs er dan op :evil:
De zogenaamde "voordelen" zoals sneller afrekenen bestaan niet :!:
Geen een consument heeft gevraagd om het afronden.
Er zitten op dit forum verschillende mensen die dit "zeuren" noemen.
Deze mensen hebben blijkbaar liever dat een ander voor ze beslist wat goed is zodat ze zelf niet na hoeven te denken. Je kunt dus als een kuddedier met de massa mee gaan, maar ik ga lekker tegen de stroom in 8)
Inderdaad uit pricipe :D

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Jan1 »

Benzine wordt met tienden van eurocenten aangeprezen. Hier roep je toch ook niet rondt de prijzen af op 0 en 5

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Eerde »

@acjzr1

Maar dan ook niet piepen als alle producten van bv 0,28 naar 0,30 Euro gaan. Dus dat je boodschappen theoretisch tot 7,14 % duurder gaan worden. Of nog veel meer want de winkeliers zullen aanvoeren dat men niet van 0,27 naar beneden tot 0,25 Euro kan afronden omdat men dan verplicht zou worden verlies te maken op het door mij eerder genoemde blikje fris.
Moet je dan de klachten horen...

Het afronden kost je geen extra geld, dat moet je zien te begrijpen.
Laatst gewijzigd door Eerde op 13 dec 2008 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ger50
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2008 18:50

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door ger50 »

wat ik niet begrijp is dat er in Nederland en Finland (dit zijn de enigste twee eurolanden? ) moet worden afgerond. Als ik Duitsland of België ietskoop van € 2,98, dan is € 2,98 met de pin of contant gewoon € 2,98, en geen € 3,00. Je krijgt gewoon 2 centen terug, bij alle winkels..

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Jan1 »

0,30 cent gaan. 0,25 cent kan afronden
Dit soort bedragen worden altijd naar beneden afgerond, het is namelijk minder dan een eurocent. Het is 25 eurocent of € 0,25 of 0,25 euro. Het is maar dat we weten waar we het over hebben.

Bikerteecee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:15

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Bikerteecee »

Wat mij betreft hier mijn laatste mededeling;

De filiaalhoudster van Zeeman belde mij vanmiddag en bood namens de betrokkenen excuses en een bloemetje aan voor mijn moeder. Met dank werd alles aanvaard. Het personeel had niet overeenkomstig de (Zeeman) richtlijnen gehandeld.

Nogmaals mijn samenvattende laatste euroduit in het zakje:

- Pinbetalingen worden niet afgerond
- Wettig betaalmiddel 1 en 2 eurocenten zijn nog steeds geldig
- De prijs staat op het artikel (niet afgerond)
- Omdat de kassa het zegt wilde men 1 cent erbij hebben

Het topic begon begon met de vraag: "Wat zijn nu de officiële regels t.a.v. het afronden wat overigens niet bij alle winkels gebeurd?"

Het ging mij niet om die ene cent, het ging mij om het afronding principe en de vigerende afspraken daaromtrent en dus niet om mijn principe.

Zeeman heeft het geheel goed afgedaan en daarmee opgelost. Chapeau!

Groetjes,
Ton

P.s, probeer vooral in een forum niet beledigend te zijn tegen elkaar :wink:

marianne0112
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2008 17:52

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door marianne0112 »

Ik moest van de week een bedrag van 9,95 betalen bij de plaatselijke C1000. Ik gaf 9 euro en 95 eurocent, maar nu waren die 5 eurocent samengesteld uit 2x 2eurocent en 1x 1 eurocent. Dit werd echter niet geaccepteerd. Want zo werd er gezegd wij nemen geen 1 en 2 eurocenten meer aan. Nu kon ik het bedrag passen zoals evenervoor gevraagd werd, maar het werd zo niet aangenomen, alleen als ik een muntje van 5 eurocent had dan wel.

Dit is toch echt van de zotte.
Ik kreeg als antwoord dan moeten de mensen achtet de kassa 's avonds te veel tellen.

Dan ga ik toch voortaan maar naar de Aldi en Lidl daar wordt nog gewoon berekend en geaccepteerd wat er echt op je kassabon staat met eurocenten en je krijgt er ook gewoon 1 en 2 eurocenten terug.
En is echt goedkoper dan welke afronding dan ook.

ikbenik
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:41

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Gewoon pinnen. Dan betaal je nooit teveel of te weinig.
En het gaat nog sneller ook. :D

Al dat gezeur over centen, houdt de boel alleen maar op en de andere klanten kunnen extra lang wachten, omdat iemand een hele discussie over een cent begint.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@ Eerde,
Jij begrijpt het dus niet.
Er moet gewoon niet afgerond worden.
Het is zinloos.
Ik betaal doodleuk contant bij naar beneden afronden en met pin bij naar boven afronden. Ik betaal dus nooit te veel.
Ik heb het niet verzonnen, en ik werk er ook niet aan mee.
Als iedereen zou betalen zoals ik dat doe wordt het afronden wel afgeschaft. Dan kost het de winkelier namelijk geld.
Ik doe het overigens niet eens oneerlijk!
Bij 12,72 euro vraagt de winkelier mij om 12,70 euro te betalen.
Dat doe ik dan ook. Bij 12,73 euro vraagt de winkelier mij om 12,75 euro te betalen of 12,73 euro met de pin... en dat doe ik dan ook...met de pin... 8)
Ik doe er niet moeilijk over :D
Afronden moet gewoon afgeschaft worden.
Dan kan ook niemand er misbruik van maken :idea:

R.Redering
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2007 03:23

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door R.Redering »

De regering moest zo nodig ook weer die centen hebben.
Zo nodig met amerika mee doen met de munt eenheid.
En ondertussen zitten we wel met alle rotsooi die we daar aan te danken hebben kijk maar de cricis alles naar de donder ze nemen heel de wereld bekant mee naar de afgrond omdat ze het daar zo goed doen die klootzakken.
En nu zeggen de winkels weg er mee.
Ik vind dat de winkels dat niet hebben te doen gewoon aanpakken dat gepaste geld.
In Duitsland gaat het gewoon wel waarom zijn er hier zoveel winkels dwars.
Groetjes.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door mattie »

Inderdaad,in Duitsland(waar ik geregeld kom)heb ik dit nog nooit gehad.
Daarom keek ik ook zo raar toen mij dat overkwam bij de drogist.
En de mensen die dit zeuren vinden? Het gaat erom dat hier iets niet klopt! dat er mensen zijn die alles maar klakkeloos accepteren is hun keuze,er word je al zoveel door je strot geduwd,en ik weiger daar verder aan mee te doen(dan maar principes)
Men vraagt € 2,98 maar wil € 3 hebben?
Vraag dan € 3 dan krijg je ook € 3.
En geen centen meer in omloop??ik krijg dagelijks in winkels centen terug(hoe komen wij er anders aan?)
Ik vind het ronduit beledigend waneer je voor een produkt van € 2.98 gepast geld neerlegt,en je word geweigerd?
Ik ben het dus volkomen eens met de mensen die hier terecht over (zeuren??) reclameren.
Groeten Mattie

Gesloten