LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhoging niet betaalde rekening

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
n1c000
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2009 22:34

Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door n1c000 »

Beste forum leden,

Ik heb een vraagje met betrekking tot een nota die ik heb gekregen van mijn tandarts. Mijn tandarts besteed zijn administratie uit aan het bedrijf Fa-Med.

Nu kreeg ik een rekening van 19,50 voor een controle afspraak. Deze is tijdens mijn verhuizing waarschijnlijk niet aangekomen bij mij. Nu kreeg ik van Fa-Med een herrinnering waarin administratiekosten waren verrekend van 41 euro. Zij geven aan dat dit het minimum bedrag is bij een verhoging die zij hanteren voor niet betaalde rekeningen.

Nu heb ik de originele nota inmiddels betaald. Ik heb hen ook gemailed dat ik niet akkoord ga met de extra kosten. Simpelweg omdat 41 euro niet in verhouding staat tot de 19.50 die ik moet betalen.

Zij blijven nu volhouden dat ik het moet betalen en dreigen met een incasso bureau.

Ik ben het helemaal met hen eens dat het mijn verantwoordelijkheid is om mijn rekeningen op tijd te betalen, ongeacht verhuizingen of niet aangekomen post. Echter is het "crimineel" te noemen dat zij een minimum verhoging van 41 euro hanteren op een nota van nog geen 20 euro. Ik heb hen ook gemailed dat ik nooit hun voorwaarden onder ogen heb gezien alvorens een dienst af te nemen van hun bedrijf. Deze staan alleen op de nota geprint, dus al nadat ik iets heb afgenomen.

Hoe sterk sta ik als ik dit naar een incasso bureau laat gaan? Het is voor mij een principe kwestie en wil mijn poot stijf houden tegen dit soort mafia praktijken. ze kunnen wel 200 euro als minimaal bedrag instellen, of het afstaan van een nier.. moeten we dan maar zomaar even bukken en het toestaan?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door __oi__ »

Volgens mij mag 41 niet, naar 37 euro wel...
Schiet je dus niet zoveel mee op

Hier staat trouwens wat de maximale toegestane incassokosten zijn. Hoe hoger het te innen bedrag, hoe hoger het toegestane bedrag is.
Zoals je zult zien staat in het lijstje niet dat bij wanbetaling een nier dient te worden afgestaan. Ook schijn je niet te hoeven bukken.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=72989

n1c000
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2009 22:34

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door n1c000 »

dank je voor je bericht. het ligt echter nog niet bij een incasso bureau. Dit betreft de administratie kosten die fa-med zelf in rekening brengt. Als ik niet betaal gaat het pas over naar een incasso bureau.

n1c000
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2009 22:34

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door n1c000 »

Vandaag weer gemailed met hen , ze blijven volhouden dat ik moet betalen anders zetten ze het zaakje door naar een incasso bureau.

Ik heb ze gevraagd een bwijs te leveren dat ik de originele nota en de eerste aanmaning heb gezien. Dit kan als zij het aangetekent hebben verstuurd, wat ze dus niet hebben gedaan. Wettelijk moeten ze namelijk kunnen aantonen dat ik het daadwerkelijk heb ontvangen.

Ik denk dat ik toch redelijk sterk sta. Ook mijn tandarts zegt het belachelijk te vinden wat Fa-Med doet en zou als ze iets voor me konden doen het graag doen maar helaas.

Iemand die nog enige uitspraak over dit zaakje kan doen met een beetje juridische achtergrond? Als ik namelijk wettelijk niet sterk sta dan moet ik maar betalen, maar als ik een grote kans maak dan ga ik tot het eind omdat ik echt niet wil toegeven aan deze mafia praktijken.

stofzuigertje

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoeveel tijd zat er tussen tandarts behandeling en de rekening die naar oude adres ging?

Als dit meer dan 1 maand is zijn ze te laat met versturen.
Wel had U het nieuwe adres reeds kunnen doorgeven.

Als zij dus meer dan 1 maand nodig hadden en het nasturen is afgelopen hoef je niet deze verhoging te betalen.

Zelf ga ik liever naar een andere tandarts omdat dit systeem veel geld kost en vele klachten opleverde!

Als iedereen bij deze tandarts weg gaat om deze reden is het snel afgelopen met dit soort trage en lastige bureaus.

SHVer
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2009 06:23

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door SHVer »

Ik ben bang dat je absoluut niet sterk staat.

Over het algemeen hebben dit soort incasso bedrijven hun zaakjes goed voor mekaar wat betreft het sturen van brieven. De kans is dus inderdaad groot dat je verwijtbaar wordt bevonden wegens het zoeken raken van post tijdens je verhuizing.
Daarnaast is men er over het algemeen niet gelukkig mee als iemand voor eigen rechter gaat spelen.

Overigens, het is nu nog maar € 41,- ligt het echter bij een incasso bureau dan het heel snel oplopen.
Ligt het bij een incasso bureau en is het zelfs voorgekomen bij de rechter dan kan er rustig € 500,- in totaal bij zijn gekomen.

Ik zou mijn kruit bewaren voor een gevecht dat ik kan winnen als ik jou was.

pmc
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mei 2009 14:19

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door pmc »

Zo ver ik weet is 25€ het max

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

n1c000 schreef:Ik ben het helemaal met hen eens dat het mijn verantwoordelijkheid is om mijn rekeningen op tijd te betalen, ongeacht verhuizingen of niet aangekomen post.
In Nederland geld dat de verzender moet bewijzen dat de post in aangekomen. Extra kosten kunnen pas in rekening worden gebracht als je in verzuim bent. Consumenten raken pas in verzuim wanneer ze daar expliciet op gewezen zijn. Alleen wanneer het jouw schuld is kunnen er toch kosten in rekening worden gebracht.
n1c000 schreef:Hoe sterk sta ik als ik dit naar een incasso bureau laat gaan?
Een incassobureau kan je ook niets maken. Buitenrechtelijke kosten mogen max. 37 euro (excl. BTW) zijn en daaraan zit je al bijna aan. Hen naar een incassobureau toelaten gaan is dus bijna gratis.
n1c000 schreef:het ligt echter nog niet bij een incasso bureau.
Dat maakt niet uit. Het zijn toch buitenrechtelijke kosten. Je moet gewoon even nagaan of jij schuld heb. Hadden zij het juiste adres? En verzend de TNT niet standaard post kort door?

magmeijer
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 okt 2005 19:26

Re: Verhoging niet betaalde rekening

Ongelezen bericht door magmeijer »

Mijn ervaring is dat incassobureau's niet alleen mafiosi en criminelen zijn maar ook mensen dermate onder druk kunnen zetten en intimideren, waardoor zij bezwijken. Onbegrijpelijk dat de politiek hier niets aan doet. Het zijn ware wantoestanden hier in Nederland en niemand doet wat...

Gesloten