LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opheffen gezamelijke rekening!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

marcel75 schreef:En dus heb je een aparte en/of rekening (kan ook niet anders). Opheffen van de eigen prive-rekening helpt hier dus niet. Het vervalsen van een handtekening is ook niet raadzaam. Allereerst omdat bij de bank de handtekeningen van de rekeninghouders bekend zijn en stelselmatig gecontroleerd worden (digitaal). Als daar een afwijking in zit, weigert de bank de opheffing. Ten tweede: heel simpel omdat het strafbaar is.
Maar van de prive rekening, worden toch de kosten voor de en/of rekening afgehouden!

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door WilWil »

[quote="tennis]
Maar van de prive rekening, worden toch de kosten voor de en/of rekening afgehouden![/quote]

In principe worden die gewoon van de rekening gehaald waarvoor ze gelden.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Berenice,
Ach ja, volgens jouw redenering mag ik dus ook gewoon op met jouw gegevens allerlei zaken bestellen op internet, gsm-abonnementen afsluiten, leningen aangaan; oftewel me uitgeven voor jou. Valsheid in geschrift vind ik toch wel iets anders dan tegen een boom plassen. Maar ja de veel mensen vinden dat er strenger gestraft moet worden, maar dat ze zelf wel allerlei overtredingen/misdrijven moeten kunnen begaan (of anderen daartoe adviseren).

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door Berenice »

Nee... want dan breng je de andere partij schade toe. Door het plassen tegen de boom of het opheffen van een gezamelijke rekening breng je niemand schade toe neem ik aan (hoewel ik twijfel over die boom).

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Berenice,
Voor de strafbaarheid maakt de schade niet meteen wat uit. Voor de strafmaat wordt hier nog wel eens rekening meegehouden. Blijft dus hetzelfde als, wanneer je meent dat er niets aan de hand is als geen schade ontstaat, het door mij op jouw naam afsluiten van kredieten. Zolang ik daar niets van opneem is er geen schade.

Nogmaals: je advies volgen levert een strafbaar feit op. Daarnaast is de kans erg klein dat de bank het verschil niet ziet.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

WilWil schreef:[quote="tennis]
Maar van de prive rekening, worden toch de kosten voor de en/of rekening afgehouden!
In principe worden die gewoon van de rekening gehaald waarvoor ze gelden.[/quote][/quote]

Hoe haal je toch geld van een rekening, waar de saldo 0,00 is?

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door Berenice »

@ tennis de banken hebben het vaak zo geregeld dat kosten voor passen en de rekening altijd mogen worden afgeschreven, ook al wordt daarmee het saldo negatief.... daarna krijg je het vriendelijke verzoek de rekening aan te zuiveren..

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

Berenice schreef:@ tennis de banken hebben het vaak zo geregeld dat kosten voor passen en de rekening altijd mogen worden afgeschreven, ook al wordt daarmee het saldo negatief.... daarna krijg je het vriendelijke verzoek de rekening aan te zuiveren..
De rekening staat op € 0,00 en wordt al een jaar niet gebruikt!
Dan verklaar mij dit !
Geen negatief saldo?

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

Jeetje, wat een reactie's, bedankt allemaal voor het meedenken!

Voor de duidelijkheid:

Ik ben een hij, mijn ex is een zij.

Wij zijn in mei 2009 uit elkaar gegaan. Dit was haar keuze! Hierna is er geen contact meer geweest, alleen via onze advocaten.

Alles is inmiddels geregeld, behalve die gezamelijke rekening. Via haar advocaat heb ik diverse malen aangedrongen op het medetekenen voor het beëidigen van deze rekening. Hierop komt geen reactie. Er wordt sinds die tijd door ons beide geen gebruik meer van gemaakt en staat sinds die tijd ook op € 0,00. Deze rekening werd gebruikt voor de vaste lasten die wij samen hadden.

Deze rekening staat op onze beide namen, waardoor wij ook beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor eventuele roodstand. Die roodstand ontstaat elk kwartaal, als er bankkosten in rekening worden gebracht. (mijn ex heeft nog steeds een pasje).

Aangezien mijn ex nergens op reageert, ben ik wel verplicht om deze kosten te blijven betalen, wil ik niet in een incasso procedure vallen.

Nu loop ik dus tegen het feit aan, dat deze rekening op geen enkele manier gestopt kan worden en ik dus jarenlang voor deze kosten op kan draaien. Naar de rechter gaan is geen optie, omdat dat zeer veel geld kost en dat heb ik niet.

Ik had zo gehoopt, dat er meer mensen waren die in deze situatie zaten en misschien een oplossing wisten.

In ieder geval dank voor het meedenken

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door WilWil »

Het pascontract kan je wel laten vervallen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

@jominjo

Dit heb ik nog op internet gevonden.
Wat er van waar is, weet ik niet.
Misschien nog een optie voor jou:

Bij ABN Amro kun je je eigen gedeelte van de gezamelijke rekening gewoon opheffen. Natuurlijk dien je wel de helft te voldoen als er sprake is van een schuld, maar verder zijn er geen problemen. Even met legitimatie naar het plaatselijk ABN Amro filiaal, heb je zo je eigen naam er af.

hij heeft gelijk ... Rekening kan EENZIJDIG worden opgezegt.Je naam wordt gewoon van de rekening geschrapt. De rekening blijft dan gewoon bestaan op de andere naam.Wil je de rekening geheel opheffen heb je wel een handtekening nodig van de andere deelnemer.

Wat dus vaak gebeurt is dat een partner eerst de rekening plundert tot het 0 punt en het dan eenzijdig opzegt zodat de andere partner met een lege rekening op haar/zijn eigen naam opgescheept zit.

Als er schuld op de rekening staat dan is het een ander verhaal.Je kan dan nogsteeds de rekening opzeggen maar je gaat dan ook akkoord met de gehele schuld

Wat bij de Rabobank overigens wel kan om het plunderen van rekeningen tegen te gaan is het omzetten naar een EN EN rekening.In dat geval wordt al het betalingsverkeer stop gezet en kan alleen over het geld beschikt worden als beide rekeninghouders zich met ID en handtekening voor de balie verschijnen.Dit is dus aan te raden als je uit elkaar gaat..... dit kan dus niet bij overige banken niet zo ver ik weet.


Bron:
http://forum.fok.nl/topic/766080

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door Berenice »

Uit hetzelfde topic als hierboven:

*****, bestaat dit topic nog

Ik heb hem uiteindelijk op weten te zeggen door haar handtekening te vervalsen


mag niet, is strafbaar, volledig fout.. niet eerlijk, niet netjes maar werkt kennelijk wel...

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

Tennis,

Helaas, bij de ING is dit niet mogelijk! Kan alleen via de rechter. Van mij mogen ze ook mijn naam eraf halen, zodat de rekening verder blijft bestaan, maar ook dat doen ze dus niet.

Er was een medewerker die beweerde, dat als er van de rekening 90 dagen geen gebruik werd gemaakt hij wel op te heffen was, maar helaas toen het zover was zei weer een andere medewerker dat dit niet zo was.
:evil:
Bij de ING werken blijkbaar een soort robotten, die alleen de regeltjes uitvoeren en niet met hun klanten meedenken. (blijkbaar kunnen zij dit niet).

Ik word al een jaar van het kastje naar de muur gestuurd, maar schiet niets op.

Heb inmiddels een klacht ingediend bij de ING, omdat ik vind dat ik benadeeld word! Wie wordt er in deze situatie beter van? Juist, de ING ook al gaat het maar om die bankkosten.





Volgens mij zijn er regels om vanaf geweken te worden in bijzondere situatie's. Ik vind inmiddels dit een zéér bijzonder situatie!

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

Wat betreft de sugestie om de handtekening te vervalsen, die is zeer verleidelijk.

Ik hou nog even vol, om het via de normale weg te proberen, anders zit er niets anders op.

Inmiddels heb ik een heel dossier, van alle verzoeken die ik heb gedaan, zowel aan mijn ex als aan de ING. Die kan dan nog van pas komen, om de actie te rechtvaardigen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door VioletPrue »

jominjo schreef:Marcel75,

Er is geen convenant, mijn ex reageert nergens op alles moet via de rechter.
Dan neem ik aan dat er wel papieren zijn die aangeven dat het samenlevingscontract is ontbonden, of is het nog niet zo ver?
Als je die papieren hebt, kun je ze misschien kopiëren en vragen of de bank 'uit coulance' de rekening toch wil opheffen.
Niet geschoten is altijd mis.
Succes!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door tennis »

jominjo schreef:Wat betreft de sugestie om de handtekening te vervalsen, die is zeer verleidelijk.
Dit zou ik zeker niet doen in jou situatie.
In dit geval, heb je dan een ex, welke dan wel meewerkt!

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

Tennis,

Je hebt gelijk, dit is niet de weg, maar soms is het wel verleidelijk.

Bedankt, voor de waarschuwing!

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door jominjo »

VioletPrue,

Het samenlevingscontract is ook in mei 2009 ontbonden, ook daar wil de ING niets van weten.

Men begrijpt daar niet, dat er blijkbaar mensen zijn die het leuk vinden om een ander, waar ze jaren mee samen zijn geweest lekker te pesten. Het waarom begrijp ik ook niet, tenslotte heeft zij de keuze gemaakt om weer op zich zelf te willen zijn. Wat heeft zij eraan om niet mee te werken?

Ik zit gewoon muurvast. Ik hoop dat mijn klacht iets op gaat leveren.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door courier »

Of zou het zo zijn dat "zij" wel wat anders aan haar hoofd heeft dan zich druk te maken over die e/o-rekening of dat vermaledijde bankpasje? Misschien heeft ze die wel uit nijd doormidden geknipt en -dat wel- keurig in de plasticbak gedeponeerd!

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Opheffen gezamelijke rekening!

Ongelezen bericht door anita1971 »

Sorry, ik ga terug in mijn hoek!! :lol: :wink: :D :oops:

Gesloten