LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sta ik in mijn recht?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sx3
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2010 08:52

Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Sx3 »

Meneer X heeft op 3 oktober 2010 3 nieuwe Race quads van mij gekocht zonder ze te zien.
Hij zou destijds langs komen om alles te regelen en de overeenkomst te tekenen.
Echter is hij zonder af te bellen thuis gebleven volgens zijn zeggen door een defecte auto.

Hij gaf op dat moment aan op korte termijn de overeenkomst te tekenen en retourneren.
Toen ik heb iets later belde gaf hij aan de overeenkomst getekend en geretourneerd te hebben.
Echter kwam deze nooit aan.

Een tijdje later gaf hij aan een eerste betaling te doen per bank welke ook nooit ontvangen is.

Op 28 oktober mailde hij mij dat hij van de koop af zag en als ik nog een keer zou bellen hij zijn collega’s agenten op mij af zou sturen.
Deze mail is door mij beantwoord en opgevolgd door een excuses van hem en een mail dat hij de quads toch graag wil kopen.

Hij bood mij aan alsnog langs te komen en een voorschot te betalen.
Aangezien hij krap bij kas zat bood hij aan zijn auto te verpanden voor het geval hij niet zou betalen.
Helaas is hij op deze afspraak nooit op komen dagen.

Nadien gaf hij aan de koop niet te kunnen betalen en € 250,- te betalen.
Hiervoor heeft hij zelf 2x een datum genoemd welke beide keren niet behaald werd.
Inmiddels heb ik hem aansprakelijk gesteld voor 10% van de totale som vermeerderd met 1% rente per maand per 3 oktober. (€ 475,18 + rente)

Ik probeer deze meneer telefonisch te bereiken maar krijg elke keer zijn ouders.
Indien hij zelf op neemt klapt hij de telefoon er op.
De afgelopen week dreigt hij bij mij langs te komen en als ik er niet ben het met mijn vrouw te regelen.
Hij voegt er aan toe dat dit geen dreigement is maar een belofte.

Resumerend :
Meneer X heeft wel een overeenkomst gehad (2x overigens), heeft aangegeven deze te gaan ondertekenen of ondertekend te hebben.
Heeft deze echter nooit getekend.
Heeft diverse beloftes per mail en telefonisch gedaan een voorschot en later afkoop te betalen, heeft zelfs zijn auto, een alfa Romeo willen verpanden en wenst niets te betalen.

Sta ik sterk als ik deze man door een incassobureau laat vervolgen?

wini25
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 okt 2010 13:32

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door wini25 »

Het is erg lastig, omdat er geen getekende overeenkomst is. Zolang deze er niet is wordt het lastig bewijzen dat er ook een koopverplichting is. Ondanks zijn toezeggingen en dergelijke blijft het lastig. Ik weet niet hoe jou algemene voorwaarden zijn opgesteld met betrekking tot overeenkomsten en annuleringen, maar dit moet dus wel opgenomen zijn in jou voorwaarden. Ik zou in jou geval een no-cure-no-pay incassobureau in eerste instantie erop afsturen. Ik vermoed echter dat hij nooit iets gaat betalen zoals ik het nu lees en dus heb je met een dergelijk incassobureau ook geen kosten. Een dergelijk bureau werkt er echter wel hard voor, omdat zij eigenlijk al kosten gaan maken zonder dat ze nog iets van centen gezien hebben. Zij werken er dus vaak wel iets harder voor en behandelen dus jou dossier wel degelijk serieus.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door dhc »

Geen energie meer in steken, U kunt niet/nooit aantonen dat U een koopovereenkomst heeft. Mondelinge overeenkomst is nl. zonder getuigen niet te bewijzen.

Laat gaan, mneer x heeft geen geld en wringt zich in alllerlei bochten om onder de koop uit te komen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door crazyme »

Helemaal eens met dhc.

TS heeft geen poot om op te staan. Je hebt helemaal niets in handen. Volstrekt kansloos.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Nadat een eerder bericht van mij is verwijderd wegens het opnemen van een link naar de contact-pagina van onze site, teneinde het TS eenvoudiger te maken contact te leggen, en hem zodoende buiten het forum om te kunnen adviseren, het volgende:

Er is wel degelijk aantoonbaar een overeenkomst, gezien 'meneer X' er in e-mail verkeer op terug is gekomen.

Of hier wat mee gedaan kan worden valt dus nog te bezien.

Indien TS dit wil, kan hij nog steeds contact zoeken, analyse en bepalen uitwinningskans zijn gratis, en een profit-letter is zo gemaakt.

Redenen om dit buiten het forum te houden lijken mij evident, en zijn niet commercieel, hebben eerder met privacy en integriteit te maken.

Sx3
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2010 08:52

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Sx3 »

wini25 schreef:Het is erg lastig, omdat er geen getekende overeenkomst is. Zolang deze er niet is wordt het lastig bewijzen dat er ook een koopverplichting is. Ondanks zijn toezeggingen en dergelijke blijft het lastig. Ik weet niet hoe jou algemene voorwaarden zijn opgesteld met betrekking tot overeenkomsten en annuleringen, maar dit moet dus wel opgenomen zijn in jou voorwaarden. Ik zou in jou geval een no-cure-no-pay incassobureau in eerste instantie erop afsturen. Ik vermoed echter dat hij nooit iets gaat betalen zoals ik het nu lees en dus heb je met een dergelijk incassobureau ook geen kosten. Een dergelijk bureau werkt er echter wel hard voor, omdat zij eigenlijk al kosten gaan maken zonder dat ze nog iets van centen gezien hebben. Zij werken er dus vaak wel iets harder voor en behandelen dus jou dossier wel degelijk serieus.
Hoi Wini,
In de overeenkomst welke hij heeft ontvangen staat duidelijk dat we een deal hebben vanaf het moment dat hij dit per mail aan mij bevestigde, dus al voor het uitwerken van de overeenkomst.
Daarnaast heeft hij dit diverse malen aan mij bevestigd per mail.

Sx3
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2010 08:52

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Sx3 »

dhc schreef:Geen energie meer in steken, U kunt niet/nooit aantonen dat U een koopovereenkomst heeft. Mondelinge overeenkomst is nl. zonder getuigen niet te bewijzen.

Laat gaan, mneer x heeft geen geld en wringt zich in alllerlei bochten om onder de koop uit te komen.
Meneer X heeft meermaals per mail bevestigd te kopen en betalen.
Getuigen vanaf mijn zijde zijn twee personen welke bij mij zaten toen hij de eerste keer belde.

Sx3
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2010 08:52

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Sx3 »

crazyme schreef:Helemaal eens met dhc.

TS heeft geen poot om op te staan. Je hebt helemaal niets in handen. Volstrekt kansloos.

Als met TS mij bedoeld wordt vrees ik dat u het bericht niet goed gelezen hebt.
Kijk even naar de opmerking over de mails welke meneer X verzond waarin hij aangaf te zullen gaan betalen.

Sx3
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2010 08:52

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Sx3 »

adSolvendum schreef:Nadat een eerder bericht van mij is verwijderd wegens het opnemen van een link naar de contact-pagina van onze site, teneinde het TS eenvoudiger te maken contact te leggen, en hem zodoende buiten het forum om te kunnen adviseren, het volgende:

Er is wel degelijk aantoonbaar een overeenkomst, gezien 'meneer X' er in e-mail verkeer op terug is gekomen.

Of hier wat mee gedaan kan worden valt dus nog te bezien.

Indien TS dit wil, kan hij nog steeds contact zoeken, analyse en bepalen uitwinningskans zijn gratis, en een profit-letter is zo gemaakt.

Redenen om dit buiten het forum te houden lijken mij evident, en zijn niet commercieel, hebben eerder met privacy en integriteit te maken.

Ik stuur zo even een PB

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zie nergens iets staan over dat je geleverd hebt. Zoniet dan kan je altijd nog aan een ander verkopen en deze meneer gewoon lekker in zijn sop gaar laten koken.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Echt kansloos. Mijnheer wil gewoon niet kopen. Meestal hebben ze geen geld. Dit soort situaties maak ik wekelijks mee. Als een klant uiteindelijk niet wil dan wil die niet. Heel frustrerend , ik weet het, maar het is niet anders.

Als je zo wanhopig om omzet verlegen zit dat je dit toch wilt uitwinnen dan geef ik je weinig kans.
Wat denk je als je nu in het hypothetische geval die quat kunt leveren ? Dan is er natuurlijk van alles mis met dat ding. Je haalt je heel veel problemen op je hals. Je koopt een hoop ellende in.

De zaak is pas rond als de klant tevreden is en de centjes in de zak zitten. Trek je niets aan van al die incassoobureautjes die het wel even uitwinnen want dat wordt niets.


Een oude door de handel wijsgeworden koopman.

MAXIEM

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Mijnheer X is nmm volstrekt onbetrouwbaar en uitsluitend gericht op het in ontvangst nemen van de goederen, om vervolgens NIET te betalen. Advies: geen zaken doen met deze ******** koper. 8)

Maxiem.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Met vorige schrijvers ben ik het eens. Waarschijnlijk kan je wel proberen eea uit te winnen maar heeft deze meneer geen geld. Dat zijn ouders opnemen is al veelzeggend: hij kan zich blijkbaar geen zelfstandige woning veroorloven.

Als je nog niet geleverd hebt:
- Overeenkomst schriftelijk ontbinden na eventueel in gebreke te hebben gesteld (voor zover nog nodig)
- Niet leveren maar gewoon de quads opnieuw aan een ander proberen te verkopen
- Verder geen energie meer aan spenderen

Als je wel geleverd hebt:
- Overeenkomst schriftelijk ontbinden na eventueel in gebreke te hebben gesteld (voor zover nog nodig)
- Je kan het geld dan wel de quads proberen terug te eisen maar de kans is groot dat deze klaploper ze heeft doorverkocht en het geld heeft opgemaakt. Ik zou dan toch zeker proberen er werk van te maken, wellicht kan een no cure no pay incassobureau of een brief van de rechtsbijstand of bevriende jurist deuren openen.

Zelf heb ik een soortgelijke situatie gehad met een huisgenoot die was uitgezet omdat hij de huur niet meer betaalde en me nog 150 euri schuldig was voor gwl. Zijn ouders hebben dit toen voor hem betaald nadat ik hen officieel had aangeschreven. Soms kan een officieel uitziende brief met juridische termen wonderen verrichten, de ander weet dan dat het je menens is. Wellicht kan een bevriende jurist helpen.

richard_1980
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2010 10:18

Re: Sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door richard_1980 »

Ik zou niet teveel energie insteken en proberen door te verkopen aan iemand anders.

Gesloten