LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door fout van accountant te veel belasting betaald

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

Mijn moeder heeft haar belastingen jaren door een accountant (verbonden aan een kantoor) laten verzorgen. Dit jaar is ze overgestapt naar een andere accountant en deze stelde vast dat mijn moeder sinds 2006 te veel betaald heeft, of eigenlijk te weinig van de belasting terug heeft gekregen. Ik meen dat het gaat om zorgtoeslag maar denk dat het voor mijn vraag niet relevant is.

Het blijkt nu dus deze miskleun mijn moeder rond de 800 euro per jaar (sinds 2006) heeft gekost. Dit is op een AOWtje natuurlijk best een smak geld. De huidige accountant gaat het nu natuurlijk voor dit jaar correct opvoeren en ze zal bij de belastingdienst informeren of restitutie nog mogelijk is (waarschijnlijk niet).

Vraag nu is, kan mijn moeder de vorige accountant aansprakelijk stellen ingeval ze van de belasting niets met terugwerkende kracht terugkrijgt?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik meen dat het gaat om zorgtoeslag maar denk dat het voor mijn vraag niet relevant is.
Dat is juist heel relevant, waarschijnlijk de kernvraag! Zij geeft de opdracht om haar belastingen (waarschijnlijk inkomstenbelasting) te verzorgen. Over de zorgtoeslag is dan niet afgesproken dat die ook verzorgd wordt. Dat is technisch ook veel lastiger: je kan eigenlijk niet de zorgtoeslag van een ander aanvragen.

Het was misschien netjes geweest om haar te attenderen dat ze recht op zorgtoeslag had, maar ik denk dat het lastig is om iemand aansprakelijk te stellen voor iets wat hij niet hoefde te doen.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ah ok, duidelijk dank je. Ik zal kijken of ze nu eigenlijk weet waar het om gaat.
Mogelijk bedoelde ze de ZVW? Nu ik er over nadenk, geloof ik eerlijk gezegd niet dat zij zorgtoeslag krijgt (te veel inkomsten door alimentatie en sporadisch free-lance werk).

Toegegeven, mijn moeder is best slordig met dit soort zaken, vandaar dat ze het uit handen heeft gegeven :wink:.

Ingeval het zorgtoeslag zou zijn, ja, dan was het wel netjes geweest haar daarop te attenderen maar snap dat de verdere verantwoordelijkheid bij haar had gelegen.

Maar stel nu dat het om de ZVW gaat, dan ligt het al wat anders of niet?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, maar het is wel vreemd dat de inkomstenbelasting juist is maar de (premie) ZVW niet. Hoe is dit dan ontstaan?

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

Na een warrig verhaal (en ik ben al helemaal niet op de hoogte van dit soort zaken) heb ik begrepen dat het hierom gaat:

http://www.alimentatie.nl/page?2,338/Fi ... _we_t_niet

Mijn moeder ontvangt dus partneralimentatie en dat sinds voor 2005 dus de regel zoals beschreven in bovenstaande link, is op haar van toepassing.

Ze heeft dus, naar ik begrijp, de premie wel afgedragen al die jaren.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door rollertje »

Wanneer hier bezwaar over wordt ingediend bij de belastingdienst, zal het teveel betaalde hoogstwaarschijnlijk alsnog terugbetaald worden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door SJZ »

Wanneer hier bezwaar over wordt ingediend bij de belastingdienst
Bezwaar maken moet binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag ......

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

Voor bezwaar maken is het inderdaad te laat. De huidige accountant stelde dat de BD soms uit coulance nog wel eens iets terugbetaald maar daar rekenen we niet op. Vandaar de vraag of het voormalige accountantsburo hiervoor kan worden aangesproken.

Je geeft de aangifte tenslotte uit handen aan een expert en je verwacht dat deze zich ook op de hoogte houdt van nieuwe regels en wetgevingen en deze kennis toepast. Dat is in dit geval dus blijkbaar verzuimd.

Uiteraard heeft mijn moeder haar handtekening voor akkoord gezet, ervan uitgaande dat alles correct was opgevoerd. Dus daar zal wel mee worden geschermd maar vraag me toch af of hier niet iets aan te doen is.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door TonGr »

Wanneer je te laat bent voor bezwaar, kun je tot 5 jaar later een verzoek indienen bij de belastingdienst.
Zie http://download.belastingdienst.nl/bela ... 41z9fd.pdf

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik zeg u dank TonGr.

Fransmees
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2011 20:12

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door Fransmees »

TonGr schreef:Wanneer je te laat bent voor bezwaar, kun je tot 5 jaar later een verzoek indienen bij de belastingdienst.
Zie http://download.belastingdienst.nl/bela ... 41z9fd.pdf
Mooi om te weten, bedankt Frans :P

Fransmees
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2011 20:12

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door Fransmees »

Vul je dat zelf in, of een boekhouder?

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door TonGr »

Wanneer je op de link klikt, kom je ook voorbeeldbrieven tegen.

Succes
Ton

Fransmees
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2011 20:12

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door Fransmees »

oke ton, bedankt

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

Bedankt allen voor de antwoorden. Het loont zeer zeker alsnog in te dienen.

Mijn moeder krijgt nu met terugwerkende kracht een groot bedrag terug (ik weet niet zeker of het alles van de afgelopen 5 jaar is maar ik vermoed van wel).

Papierwinkel was meteen ingediend door de nieuwe accounant en het geheel is ook best snel geregeld. Het geld staat weliswaar nog niet op de bankrekening maar het bericht dat ze recht heeft op...is vandaag al binnengekomen.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door JtC »

? Ik weet niet of dat te maken heeft met het feit dat het om een toeslag gaat, maar ik weet bijvoorbeeld dat het bij IB aangiftes van voorgaande jaren toch "eventjes" wat langer kan duren (lees meer dan een jaar na aangifte). Maar goed het zo snel geregeld is. Niet verwacht van de Belastingdienst.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

Het gaat niet om een toeslag maar om de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Als men partneralimentatie ontvangt, moet men die bijdrage ook betalen (4,4%) echter, als deze alimentatie al van voor 2005 stamt, is men 0% verschuldigd. In dit geval werd de bijdrage wel betaald wat dus niet hoefde.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door JtC »

Mijn excuses. Maar dan nog steeds: heel snel.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door lostlovey »

No problem :wink: . En inderdaad heel snel, verbaasde mij er ook over maar zoals gezegd, het geld staat nog niet op de rekening 8) .

ida van der Meulen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2011 21:34

Re: Door fout van accountant te veel belasting betaald

Ongelezen bericht door ida van der Meulen »

Mogelijk bedoelde ze de ZVW? Nu ik er over nadenk, geloof ik eerlijk gezegd niet dat zij zorgtoeslag krijgt (te veel inkomsten door alimentatie en sporadisch free-lance werk
Toch lijkt het mij verstandig om met de inkomensgegevens van je moeder te kijken of ze inderdaad geen recht heeft op zorgtoeslag. Ik regel alle belastingzaken van mijn moeder. Zij heeft AOW + pensioen en ook recht op zorgtoeslag. Als je bijvoorbeeld voor 2011 zorgtoeslag aanvraagt, kan je nog met terugwerkende kracht over 2010 terugvragen voor je moeder. De inkomensgrens voor iemand zonder toeslagpartner is € 36.022. De aanvraag voor zorgtoeslag kun je downloaden via www.belastingdienst.nl.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes, Ida

Gesloten