LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Benzine prijs verhogingen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Ik ben het met je eens, Tiptoo.

Natuurlijk hangt er aan een product als brandstof een stevig prijskaartje.
Neemt niet weg dat dit wel een eerlijk kaartje moet zijn.

Ik was het niet eens met rekeningrijden, maar betalen naar gebruik is natuurlijk wel het eerlijkst. Brengt trouwens meteen een nieuw onderwerp wat misschien eens bekeken moet worden. Wegenbelasting vrije auto's.

Eens kijken wat daar over word geschreven in dit forum.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nog maar eens de vraag dan:

Quote van wie ? Wanneer gezegd ? In welke context ? Linkje ?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tennis »

MarkII schreef: Ik was het niet eens met rekeningrijden, maar betalen naar gebruik is natuurlijk wel het eerlijkst. Brengt trouwens meteen een nieuw onderwerp wat misschien eens bekeken moet worden. Wegenbelasting vrije auto's.

Eens kijken wat daar over word geschreven in dit forum.
Je springt van een onderwerp naar een ander.
Werk eerst een af, voor je misschien weer een nieuw onderwerp gaat openen.
Misschien ook nog handig, om op de vraag an angel 1978 een antwoord te geven!

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

En zoals ik nu zie heeft ook Tennis gereageerd.

Dus om jullie een stukje tegemoet te komen:

www.tweedekamer.nl/

Zoekfunctie gebruiken en zoek dan het rapport waarin de kale benzineprijs word besproken. Verhage stelt daarin dat de kale brandstofprijs tussen Nederland en Belgie nagenoeg gelijk is. Dat de prijzen in Nederland hoger zijn dan in Belgie heeft dus niet direct te maken met de olieprijs. Dan kan ik niet anders concluderen dat het in de accijns moet zitten. Maar ook dat is niet waar volgens Verhage, het zit hem in de pomphouders die niet concurreren.

Verhage zijn oplossing is dus het beter bekend maken van de pomp prijzen.

En euh, waar blijven mijn linkjes dan? Want Angel1978 stelt ook heel wat, maar onderbouwd ook niet alles.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zoekfunctie gebruiken en zoek dan het rapport waarin de kale benzineprijs word besproken. Verhage stelt daarin dat de kale brandstofprijs tussen Nederland en Belgie nagenoeg gelijk is. Dat de prijzen in Nederland hoger zijn dan in Belgie heeft dus niet direct te maken met de olieprijs. Dan kan ik niet anders concluderen dat het in de accijns moet zitten. Maar ook dat is niet waar volgens Verhage, het zit hem in de pomphouders die niet concurreren.
Als ik de zoekfunctie gebruik kom ik op kale kip, kale zorginstelling e.d. terecht.
Je hebt de tekst gevonden begrijp ik, plaats even een linkje !
Graag direkt naar de quote die je zelf plaatste en die gisteren in de 2e kamer zou zijn gemaakt.
En euh, waar blijven mijn linkjes dan? Want Angel1978 stelt ook heel wat, maar onderbouwd ook niet alles.
Wat stel ik ? En waar wil je een linkje naar hebben dan ?

Overzicht van de plenaire vergaderingen van gisteren:
DONDERDAG 3 FEBRUARI

10.15 uur - Spoeddebat over schaderegeling voor de land- en tuinbouw in de omgeving van Moerdijk

12.45 uur - Debat over de Europese Top

16.00 uur - Spoeddebat over de executie van een Nederlandse vrouw in Iran

19.30 uur Spoeddebat over de executie van een Nederlandse vrouw in Iran (voortzetting)
In welke van deze vergaderingen is de brandstofprijs besproken ?

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

http://www.ecorys.nl/dmdocuments/TR1939 ... apport.pdf

Dit is het onderzoek dat werd afgesloten in 2009. Aangevraagd door de kamer in 2008. Niet meteen roepen, dat is dus oud, want 8 februari 2010 dient het onderwerp weer in de kamer.

Ik maakte trouwens een foutje, Verhage wil juist geen borden langs de weg met prijzen. Wel moeten de tankstations meer concurreren.

Voor zover ik begrijp hebben we het allemaal fout. Het is de marktwerking die niet slaagt. Olieprijzen en accijns blijken (voor zover ik nu lees) niets te maken te hebben met het prijsverschil tussen Belgie en Nederland( Bijv.).

Kortom, is shell dan toch weer stout?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik vroeg niet naar een onderzoek, maar naar de bron van je quote:
"De automobilist wordt volledig uitgemolken. Wij kunnen niet meer uitleggen aan de Nederlanders hoe het kan dat bij een 33% lagere olieprijs en een gelijk gebleven dollarkoers de brandstofprijs naar een recordhoogte is gestegen. De onderste steen moet echt boven!".
Deze tekst zou gisteren gezegd zijn in de kamer..

In welke vergadering was dat ?

Daarnaast vroeg je om linkjes naar dingen die ik beweerde... Wat heb ik beweerd ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het begint nu wel heel erg een welles-nietes discussie te worden. Jammer.

Ik vind het wel een interessante vraag in hoeverre de marktwerking in Nederland wel of niet goed is en of daar verbeteringen in te krijgen zijn.

Zoiets als het langs de weg vermelden van brandstofprijzen vind ik een goede ontwikkeling. Ik verbaas mer er over (en erger me er soms aan) dat je bij het tanken van benzine vaak eerst de snelweg af moet om te zien of de pomp duur of goedkoop is. En soms is de benzineprijs zelfs alleen te zien op de benzinepomp zelf, waarbij je met een beetje pech eerst het vulpistool moet oppakken voordat je de prijs ziet. (Als de voorganger een andere brandstofsoort heeft getankt.) De prijzen moeten dan wel heel extreem zijn, wil je dan nog instappen en naar het volgende station doorrijden.

Wat dat betreft is Frankrijk een verademing.

Maar ik denk dat voor veel 'grootverbruikers' de benzineprijs niet belangrijk is. Dat zijn immers vaak leaserijders met een tankpas, die geen afrekening van de benzine krijgen. Misschien moet daar verandering in komen?

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

angel1978 schreef:Ik vroeg niet naar een onderzoek, maar naar de bron van je quote:
"De automobilist wordt volledig uitgemolken. Wij kunnen niet meer uitleggen aan de Nederlanders hoe het kan dat bij een 33% lagere olieprijs en een gelijk gebleven dollarkoers de brandstofprijs naar een recordhoogte is gestegen. De onderste steen moet echt boven!".
http://www.fd.nl/artikel/21348625/winst ... -explosief

Onder andere, en er zijn nog veel meer site die deze tekst bevatten.

Mij benieuwen of Angel1978 nu tevreden is. Of gaat hij/zij nu weer zagen over het feit dat het een PVV lid is die de uiting deed? Of is de bron weer niet naar smaak? De discussie was zo leuk: Wel of niet belachelijke benzineprijs door hoge olieprijs of accijns. Want daar gingen we wel vanuit. Nu blijkt uit het rapport dat het daar wellicht niets mee te maken heeft, maar gewoon de marktwerking die niet deugt. En die deugt nog steeds niet.

En dat is nu dus het discussiepunt in de kamer die zal worden gehouden op 8 februari 2011. Tenminste als ik het juist begrijp. En dat is wat mij interesseert. Blijft bij mij staan dat ik btw heffen over accijns toch dubbel vind. Maar dat is nu eenmaal niet anders.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mij benieuwen of Angel1978 nu tevreden is. Of gaat hij/zij nu weer zagen over het feit dat het een PVV lid is die de uiting deed? Of is de bron weer niet naar smaak?
Nee hoor, dat maakt me niet..
Wel dat je beweerde dat het gisteren in de kamer besproken werd. Het is dus gewoon een 'losse flodder' van een kamerlid in een krant.
Dat maakt nogal een verschil aangezien je tegen een verslaggever zonder meer iets kan roepen, terwijl je in de kamer wordt verwacht het ook te kunnen onderbouwen.
Ik vind het wel een interessante vraag in hoeverre de marktwerking in Nederland wel of niet goed is en of daar verbeteringen in te krijgen zijn.
Dat vind ik ook, maar laten we dan wel uitgaan van de juiste feiten.. Als dat de basis is, lijkt me dat een zinnige discussie.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door Radar »

Uit dit topic is een aantal off topic berichten verwijderd. Gelieve de discussie on topic voort te zetten.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Eigenlijk zou TrosRadar alles kunnen verwijderen.

Het gaat allang niet meer over het onderwerp.

Shell heeft onlangs mede gedeeld dat de benzineprijs wel eens naar 2 euro kan gaan. De prijs is momenteel al erg hoog en ze zijn al aardig op weg. Dit MOET gestopt worden. Kan alleen als er massaal geprotesteerd gaat worden. En hier lijkt het nog niet op. Laten we dit dan maar langs ons heen gaan?? Er zijn al ketting emails in omloop om de marktleiders Shell en Esso te boycotten door geen benzine meer van die merken te kopen. Als ze het in hun portemonnee voelen werkt het misschien.

Volgens mij word er nergens gevraagd waarom de prijs zo hoog is.

Dus om kort te antwoorden op de vraag van de poster:

Ben bang dat ze het niet gaan merken. Maar om je vrolijk te stemmen, ik tank sowieso al niet/nooit bij Esso of Shell.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tiptoo »

MarkII schreef:
Ben bang dat ze het niet gaan merken. Maar om je vrolijk te stemmen, ik tank sowieso al niet/nooit bij Esso of Shell.

denk toch niet dat je bij een ander goedkoper uit bent, bij mij in de stad zijn sommigen nog duurder dan bij de shell , en ben nog altijd geen dief van mijn eigen beurs dus tank wel bij de shell.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door MarkII »

Ik kan kiezen uit de esso expres en de Tango.

Beide hanteren dezelfde prijzen dus neem ik de Tango.

Verder (in kilometers) dan dat heeft geen zin. Het gaat tenslotte over een X aantal cent wat je bespaart op een tank.

Tango vandaag 1.510 euro per liter. onbemand station
Shell vandaag 1.480 euro per liter. (verrassend?) bemand station
Shell vandaag 1.610 euro per liter. bemand station

Maar voor die shell moet ik dan wel even 20 kilometer rijden.
Daarnaast heb ik iets tegen Shell. (werkte ooit op een van hun tankstations jaren 80).

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tiptoo »

vandaag getankt, 1,63.9 wordt behoorlijk duur zo.

tenniz

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tenniz »

Jij tankt toch al jaren voor 15 euro dus een prijsverhoging maakt jou niets
uit toch.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door tiptoo »

Pindakaaspotje schreef:Deze maand nog goedkoper tanken op donderdag bij Tango. Net de tank volgegooid voor 1.58 de liter, krijg het niet op veel plaatsen nog goedkoper.

http://www.tango.nl/Nieuws/Nieuws/2011/ ... april.aspx

dat scheelt niet veel al is het wel nog goedkoper dan waar ik was.

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Pindakaaspotje schreef:Deze maand nog goedkoper tanken op donderdag bij Tango. Net de tank volgegooid voor 1.58 de liter, krijg het niet op veel plaatsen nog goedkoper.

http://www.tango.nl/Nieuws/Nieuws/2011/ ... april.aspx
Leuk hoor zulke actie's.
Alleen heel toevallig dat als ik op donderdag bij zo'n actie station van Tango wil tanken mijn bankpas ineens niet goed schijnt te zijn. Zelfs m'n VisaCard was niet goed.
Op andere dagen bij het zelfde tankstation hier geen last van. rara.

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Benzine prijs verhogingen

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Shell heeft dit kwartaal 41% meer winst behaald dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
En dan doen ze niet door de prijzen lekker laag te houden.
Oh ja er gaat 70 % van de prijs per liter naar de staatskas....door accijns en belastingen.
Voor de mensen die graag statistieken willen zien staat genoeg op google

Gesloten