LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou mooi, maar nu het handhaven straks nog :x

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Gezien men mijn berichten verwijderd zonder concrete uitleg heb ik geen berichten meer toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Tuihanti op 25 sep 2015 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:In iedergeval wordt je opgezadeld met geuren die zelfs je huis binnen dringen. Het longfonds geeft aan dat houtrook fijnstoffen als pm2,5 bevat. Ik heb gesproken met een GGD milieukundige arts. Zij zegt dat als je ventilatieroosters dicht doet, het geen gevolgen heeft. Echter ultra fijnstof gaat door de kieren van je woning heen blijkt uit een reactie van de Milieu Defensie waarmee ik gesproken heb.

Misschien dat we rookvrije woonwijken moeten gaan creeëren. Voor mensen die hier niet mee geconfronteerd willen worden. De media bericht vrijwel niet over houtrook, op een paar keer na dan.

Volgens de Nederlandse overheid wordt er relatief weinig geklaagt over houtrook. Zie http://www.rookoverlast.pieptonen.nl aantal klachten per gemeente. Echter weten mensen wel dat ze een melding kunnen maken bij de lokale overheid (gemeente)? En durven mensen er wel wat van te zeggen? Ik ken mensen die dit niet durven te bespreken, want misschien worden ze dan wel gezien als zeurpiet.

Wel ja laten we fijn overal aparte woonwijken voor maken, krijg je nog meer gettovorming.

Het is met elkaar leven en met elkaar praten als je ergens last van hebt. Je kunt wel overal meldpunten gaan opzetten, nu weer voor vuurkorven, dan weer voor mosquitos en kattenverjagers. Straks is er door alle regeltjes die er zijn niet meer een leuk leven te leiden.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef: Vandaag in 't nieuws:
http://www.nu.nl/gezondheid/4126162/lon ... assen.html
Het duurde even voordat ik er een vinger achter kon krijgen wat er nu mis was met die publicatie maar het kwartje is nu gevallen (ja, nogal traag tegenwoordig).

Als je de link leest, lijkt het alsof er staat dat uit (recent) onderzoekvan het Longfonds blijkt dat luchtvervuilende stoffen een probleem vormen voor de gezondheid van mensen met een longaandoening zoals astma en de chronische longziekte COPD. Ik denk dat iedereen dit wel zo leest eigenlijk en dat deed ik uiteraard ook.

Toch maar even naar dat aangehaalde onderzoek gezocht en dat is in opdracht en met subsidie van het Longfonds uitgevoerd door het Nivel. Het Nivel is géén laboratorium of chemisch/epidemiologisch onderzoeksinstituut maar een onderzoeksinstituut wat over zich zelf zegt "Er vindt toegepast beleidsonderzoek plaats voor beleidsmakers in de gezondheidszorg.". Kortom, oneerbiedig gesproken een soort van marktonderzoeksburo in de gezondheidszorg.

En de onderzoeksresultaten zèlf? Dat begon met het vooraf gestelde "feit" dat luchtvervuilende stoffen een probleem vormen voor de gezondheid van mensen met een longaandoening en resulteerde slechts in de conclusie dat, en ik quote de rechtstreekse tekst "de meeste mensen met astma of COPD zich hiervan bewust zijn. Wel heeft circa 40% behoefte aan meer informatie over dit onderwerp". Einde onderzoek, einde uitslag.

Eerlijk gezegd denk ik dat we allemaal wel snappen dat longpatienten niet met hun neus in een vuurkorf moeten gaan zitten, in een rokersomgeving moeten zijn of vlak naast een snelweg met veel uitlaatgassen moeten wonen. Maar eerlijk gezegd krijgen longpatienten nèt zo veel last van bijvoorbeeld een fluitketel of een keuken vol met kookdamp. We zeggen ook niet dat we fluitketels en keukens moeten verbieden.

Het is al eerder aangehaald maar goed contact met de buren doet al een hoop. "Buuf, doe even de ramen achter dicht want we gaan BBQen" wordt vaak op prijs gesteld niet alleen door buren met COPD, maar ook buren die de was nog even kunnen binnenhalen of de dekbedden die uit het raam hangen.

BBQ of vuurkorfrook stijgt door de hitte vanzelf naar flinke hoogte (ook zonder wind) en ook als men nog iets ruikt, is het effect vaak eerder psychologisch dan dat er nog sprake is van rookgassen of fijnstof. De gevoeligheid van mensen voor geur is vastgelegd in een standaard, CEN EN 13725:2003.

Verschillende mensen hebben verschillende detectienivo's voor geur maar het gaat hier om minieme concentraties geurmoleculen per kubieke meter. Het feit dat men iets ruikt is dus in het geheel geen aanduiding voor eventueel fijnstof of de aanwezigheid van gevaarlijke rookgassen.

Het jammere is dat asthma-aanvallen ook zeker getriggerd kunnen worden door de psychische toestand van mensen en dat geeft wel aan dat je zeker voorzichtig moet zijn met eventuele buurtjes. Vooraf melden als er een vuurtje gaat worden gestookt geeft buren met longaandoeningen zowiezo al een beter gevoel en ze kunnen zich er beter tegen wapenen (ramen dicht, even weg etc.)

Samen met je buren kom je er wel uit maar ongenuanceerde quote's van onderzoeksresultaten die volledig uit hun voegen worden getrokken, helpen alleen bij het aanwakkeren van massahysterie.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Laatst hadden ze 10 huizen verderop een groot vuur, wat er allemaal op zat weet ik niet. Ik had geen last van benauwdheid maar wel hinder van prikkende ogen. Vuurkorven hebben geen pijp erop en komt rechtstreeks de lucht in. Een tuin haard is iets beter. Als iemand hier een vuurkorf in werking heb, word ik van mijn vrijheid beroofd. Ik kan niet in mijn eigen tuin zitten. Daarnaast dringt de rook ook je woning binnen. Gelukkig heb ik voor mijn huis geen woningen staan. Dit jaar is er in totaal 36 keer een vuurkorf door diverse buren aangezet. En als je was buiten hebt opgehangen kun je dag nogmaals een keer gaan wassen. Een plezier voor degene zelf, voor de ander niet. Ik heb begrepen dat vuurkorf officieel niet mag.

http://www.milieucentraal.nl/wonen/gezo ... ut-stoken/

Radio Noord-Holland

Veel overlast vuurkorf en open haard

http://www.rtvnh.nl/nieuws/155114/veel- ... open-haard

Dagenlang kan je er last van hebben wordt in het interview gezegd. Ook wordt daarin gegeven dat het longziekten kan veroorzaken.

Ooit heel lang geleden was er één regel, maar daar kon de mens al niet aan houden!

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zit je echt te turven...? Het lijkt wel een obsessie...

Zomaar een paar opmerkingen:
- je suggereert dat bij iedere keer dat je buren een vuurkorf aan hebben, er voor jou overlast is. Heb je last van selectieve wind ofzo? Altijd exact jouw kant op? Mijn buren stoken ook regelmatig, maar ik heb er maar zelden "last" van.
- op het moment dat mijn buren stoken, heb ik meestal geen was meer buiten hangen. Het stoken gebeurt meestal in de avond, de was meestal overdag. Maar het kán natuurlijk zijn dat dat bij jou anders is.
- de grote vraag blijft steeds: doe je ook iets constructiefs met je ervaren problemen, of houd je het bij internetspeurwerk?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Ik heb begrepen dat vuurkorf officieel niet mag.
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Uit een link op de eerste pagina die je in je bericht aanhaalde:
"Zo is het verboden om bewerkt hout, snoeihout of afval te verbranden. En een vuurtje stoken mag alleen in een buitenkachel, barbecue, vuurkorf, vuur- of gelpot. Ook tuinfakkels zijn toegestaan."
Dagenlang kan je er last van hebben wordt in het interview gezegd. Ook wordt daarin gegeven dat het longziekten kan veroorzaken.
Die conclusie kom ik nergens tegen op de pagina van RTVNH die je aanhaalt. Ook onderzoek dat dit zou bevestigen bestaat niet.
Ooit heel lang geleden was er één regel, maar daar kon de mens al niet aan houden!
Die mag je uitleggen. Waar doel je op?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte ... 8342.lynkx


Het zou mooi zijn dat er normen komen. De overheid zegt dat je moet ventileren, maar dat kan dus niet. Je hebt in Nederland geen recht op frisse (geurloze) lucht.

Meningen 2e kamerleden:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

De rook van vuurkorven kan bij bepaald soort weer inderdaad blijven hangen waardoor er onder meer fijnstof vrijkomt. Dit is een situationeel probleem en afhankelijk van de locatie. Sommige gemeenten hebben een verbodsbepaling op vuurkorven en haarden. Overlast door vuurkorven ziet de VVD dan ook als een lokaal probleem waarbij de regels vallen onder de algemene plaatselijke verordening. De VVD wil hiervoor geen landelijke regelgeving. Ik wil u graag adviseren om uw probleem voor te leggen aan de gemeenteraad. U kunt uiteraard ook altijd uw buren aanspreken op de overlast.

Met vriendelijke groet,



Remco Dijkstra

VVD Tweede Kamerlid


Dank voor uw bericht aan de SP, Henk van Gerven vroeg mij u te antwoorden.

Wij kunnen ons uw zorgen voorstellen. Rookoverlast is zeker voor mensen met longaandoeningen en astma zeer vervelend. Maar uiteindelijk is dit een lokale aangelegenheid, deze kwestie moet op gemeentelijk niveau worden geregeld.

Ik wil u hartelijk danken voor de toegezonden informatie, dit helpt ons ook in de Tweede Kamer bij onze voorbereidingen.

Met vriendelijke groet, ook namens Henk van Gerven,


medewerker milieu
SP Tweede Kamerfractie

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw e-mail. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is wanneer uw buren uw tuin vol rook zetten. Het zou van goed burgermansfatsoen getuigen als uw buren rekening houden met u en uw gezin. Ik zou u adviseren om in de eerste plaats aan uw buren zelf te vragen om de overlast te beperken. Als ze vervolgens gewoon doorgaan kunt u contact opnemen met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van uw gemeente (zie onderstaand stukje van de website van de Rijksoverheid) dan wel met bijvoorbeeld een wijkagent. Landelijke regelgeving gaat niet werken, omdat de problematiek te divers is.

Ik hoop dat uw buren zich gaan gedragen.

Met vriendelijke groet,

Hans Maljaars
Beleidsmedewerker SGP-fractie Tweede Kamer

Burenoverlast door open haard of houtkachel
Bij overlast van de open haard of houtkachel van uw buren kunt u contact opnemen met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van uw gemeente. De gemeente kan optreden tegen mensen die op een hinderlijke manier rook, stank of roet verspreiden. Dit staat meestal in de gemeentelijke bouwverordening.

Het klopt dat er geen landelijke regelgeving bestaat voor de door u genoemde problematiek.
Ik vraag mij af of een dergelijke regelgeving de oplossing zou zijn. Dergelijke regels zijn moeilijk te handhaven door de rijksinspecties.
Gemeenten kunnen wel verantwoordelijkheid nemen voor het voorkomen van rookoverlast. Zij hebben daar ook de wettelijke mogelijkheden voor. Zij kunnen zoals het longfonds schrijft regels stellen voor goed stoken en een stookverbod opleggen bij bepaalde weertypes.
Gecombineerd met goede voorlichting kunnen zo veel problemen worden voorkomen.
Maar ook voor gemeenten is handhaving ingewikkeld.
Het is uiteraard niet goed als overlast van de buren leidt tot directe gezondheidsklachten zoals u die in uw mail noemt.
De beste manier om uw situatie snel te verbeteren lijkt mij om er samen met de buren uit te komen. Als de buren dat niet willen, is het mogelijk om met een buurtregisseur en de gemeente tot een oplossing te komen, desnoods via mediation (buurtbemiddeling).
Als de wethouder daarop niet aanspreekbaar is zou u contact kunnen opnemen met de PvdA fractie in uw gemeente of het PvdA ombudsteam in uw woonomgeving.

Met vriendelijke groet,
Albert de Vries
Lid Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid
Wonen / Bouwen / Grondpolitiek
PA: Marion Eggink/070-3182764 /06-21703597 /[email protected]
Adres: Plein 2 / Postbus 20018 / 2500 EA Den Haag / K321 (Koloniën)
E-mail: [email protected] / Twitter: @albvri / tel: 06-22244620

Geachte heer,

Dank voor uw mail. Ik meen deze informatie eerder ontvangen te hebben. Zoals u weet, zet de staatssecretaris zich in voor een oplossing op lokaal niveau. Dat steun ik. Landelijke wetgeving voor vuurkorven en houtkachels acht ik niet opportuun. De situatie verschilt per gemeente en vaak ook binnen de gemeentegrenzen. Als u het lokale beleid wilt wijzigen, kunt u zich richten tot de gemeenteraad.

Met vriendelijke groet,

Carla Dik-Faber
Tweede Kamerlid ChristenUnie

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Op de vraag waarom de Christen Unie geen landelijke regels wil:

Als we alle tweetakt-brommers saneren, in schonere auto’s rijden en stoppen met fossiele energie (kolencentrales, die nota bene voor miljarden worden gesubsidieerd voor biomassabijstook) zijn we al heel veel stappen verder. Ieder jaar overlijden in Nederland 19.000 mensen door het roken van sigaretten, en daarnaast zijn er nog duizenden doden door meeroken. Daarom wil ik voorkomen dat er weer een generatie opgroeit dit verslaafd raakt. Ik wil de problemen die u ervaart met houtrook zeker niet bagatelliseren, maar het is niet de strijd die gevoerd moet worden als het gaat om luchtkwaliteit en gezondheid. Het punt met houtrook is echt dat de situatie lokaal moet worden opgelost als er problemen zijn. Amersfoort is geen Lopik.

Je moet het dus met je buren oplossen. Niet iedereen durft zijn of haar buren hierop aan te spreken. Immers dan wordt je misschien wel als zeur bestempeld, zoals we zien in dit forum voorbij hebben zien komen.

Als mijn buurman een bedrijf had, dan zijn er opeens wel allemaal regels.

Zie ook http://www.refdag.nl/nieuws/last_van_st ... n_1_159065
Laatst gewijzigd door gezondheid op 16 sep 2015 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door newmikey »

U blijft lappen tekst plaatsen die niet of nauwelijks interessant zijn maar gaat nooit in op wat anderen u antwoorden. Ik vind het wel mooi geweest zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nog maar een x :
moederslink schreef: ik snap niet zo goed wat al die - tig- links er nog toe doen. Je kunt Nederland dichtplakken met wetboeken , het moet ook te handhaven zijn en daar schort het nogal aan. Het is geen doen.
Maar wat wil jij precies en hoe wil je het dan bewerkstelligen ?
Je wilt ons wijzen op de gezondheidsrisico.s ( die velen onder ons heus wel kennen ) maar verder dan.... :?: :?:
Beste " gezondheid " , ik ben het met mijn voorganger newmikey nu wel eens hoor, al die links pfffff!
En ik wil graag iets constructiefs horen en een reactie op mijn opmerkingen...
Directe " overlast " van je buren ( hoewel dat natuurlijk ook best wel subjectief is ) moet je toch echt rechtstreeks met je buren communiceren , hoe moeilijk dat voor jou misschien ook is.. :(

Mr Ray
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 apr 2015 15:40

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mr Ray »

Ik snap het eerlijk gezegd niet.

De 2e kamer aanschrijven omdat uw buren de vuurkorf aanhebben :shock:

U maakt zich druk om wat rook van de buren.
Nu wil ik niet heel lullig zijn maar wat denk u nu zelf van de "schone" lucht?

Dat bestaat al jaren niet meer.

Als u op dezelfde manier communiceerd tegen u buren zoals u hier op het forum reageerd, selectief en hooghartig kan ik goed begrijpen dat dat niet al te soepel loopt.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik heb gesprek gehad met een milieukundige arts die haar zorgen maakt over houtrook. Dat lijkt me niet voor niets. En ik was benieuwd welk beleid de politiek heeft in Nederland.

Contact met longartsen:
Voor hen is het op dit moment een non issue. Ze vinden het interessant maar zeggen dat er te weinig wetenschappelijk bewijs is in de correlatie tussen houtrook (door houtkachels en vuurkorven) en ziektegevallen. Zij weten wel dat houtrook irriterend is voor de longen. Advies is dus meestal: vermijdt prikkelende stoffen.

Het hoofd van team handhaving heeft aangegeven dat het niet gewenst is dat je in de rook gaat zitten. Dit mag dus niet.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Ik heb gesprek gehad met een milieukundige arts
Wat is een "milieukundige arts"?
Contact met longartsen:
Voor hen is het op dit moment een non issue. Ze vinden het interessant maar zeggen dat er te weinig wetenschappelijk bewijs is in de correlatie tussen houtrook (door houtkachels en vuurkorven) en ziektegevallen.
Dat is dan toch een afdoende antwoord op uw zorgen en dat zou u als geruststellend moeten ervaren.
Het hoofd van team handhaving heeft aangegeven dat het niet gewenst is dat je in de rook gaat zitten. Dit mag dus niet.
Nee, dat had ik je zelf ook wel kunnen vertellen, net zoals de meesten hier op dit forum. Waarom daar een hoofd team handhaving aan te pas moet komen snap ik niet helemaal.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Ik denk niet voor anderen.

Vandaag in 't nieuws:

http://www.nu.nl/gezondheid/4126162/lon ... assen.html

En even iets off-topic brandweermannen lopen meer kans op kanker. Dit terwijl er altijd wordt gezegd bij rookwolken, niet schadelijk voor de gezondheid.

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... nker.dhtml
Dat heeft vooral met de termijn van blootstelling van doen. Als jij tankt adem je benzeen in, dat verdampt tijdens het tanken uit de benzine, en is onvermijdelijk. Benzeen op zich is zwaar kankerverwekkend, echter is de termijn van blootstelling, en de herhaling ervan, dusdanig laag dat het geen gevaar voor de volksgezondheid is. Máár, onze veldmedewerkers, waarvan sommige 40 uur/week de bodem etc bij tankstations onderzoeken, is diezelfde concentratie wél schadelijk, omdat zij er 8 uur/dag aan blootgesteld worden. Daarom dragen zij dan ook adembescherming tijdens hun werk.

Idem met houtrook voor jou en mij, en mensen van wie het werk bestaat uit het opereren in een omgeving vol met rook. En brandweermensen werken dan ook nog vaak in afgesloten ruimten, waar dat bij de door jou verguisde vuurkorven niet het geval is.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

En wat moeten we hier van denken?

Open haard veroorzaakt kanker? Artikel uit het Algemeen Dagblad?

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... nker.dhtml

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

[off-topic bijdrage verwijderd]


Het bouwbesluit geeft aan:

Onverminderd het bij of krachtens dit besluit of de Wet milieubeheer bepaalde is het verboden in, op of aan een bouwwerk of op een open erf of terrein voorwerpen of stoffen te plaatsen, te werpen of te hebben, handelingen te verrichten of na te laten of werktuigen te gebruiken, waardoor:

a. op voor de omgeving hinderlijke of schadelijke wijze rook, roet, walm of stof wordt verspreid;


Volgens de gemeente is alle rook schadeiljk. Als daarop gehandhaaft wordt? Het bouwbesluit geeft aan op een hinderlijke wijze rook verspreiden. Maar hinderlijk is subjectief. Dit artikel vind ik niet waterdicht, het begrip hinder zou verder omschreven moeten worden. Want nu is het een dood woordje. Er zou bijvoorbeeld normen moeten komen van hoeveelheid rook, stof e.d.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 sep 2015 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door angel1978 »

gezondheid schreef:Ik vroeg me af dat zo'n sterke lucht zo hoort. Zo nee, dan kun je eventueel vragen aan de buren, wat het doet met je gezondheid. En als je er niet uitkomt wordt dit veelal beschouwd als burenruzies.
Volgens mij verzin je weer een situatie, alleen voor de discussie.
Maar goed, als ze de cv de deur uit hebben gedaan en over zijn gegaan op een open haard, dan zal de lucht daarvan boven de schoorsteen uit verdwijnen. Onmogelijk dat jij daar als buurman IN huis last van hebt en/of het op de kozijnen slaat. Deze lucht gaat ruim over je heen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »


Gesloten