LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Eickenhorst
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2010 10:25

Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door Eickenhorst »

Ik heb diabetes type 2. Volgens de huisarts moest ik maar eens een nieuw bloedsuiker-meetapparaatje. Ik kreeg het apparaattje keurig uitgelegd en de teststrips kon ik via een telefoonnummer bestellen. Ik zou er 100 per jaar krijgen van de verzekering.
Ik dus dat nummer gebeld. Tijdens de bestelling, aan de telefoon, heb ik gevraagd of deze teststrip onder het eigen risico vielen. Dat was zo zei ze. Ik heb toen gevraagd wat de teststrips dan zouden kosten en en dat wist die mevrouw niet. Ze wist wel wat ze normaal kosten (ongeveer ±€ 25) , maar zij hadden natuurlijk een betere prijs bedongen, omdat het via de verzekering liep. Vandaag krijg ik, tot mijn verbazing, van CZ het bericht dat men een bedrag van € 58,54 van mijn rekening heeft afgeschreven ivm de vergoeding van deze strips. Dat is dus niet minder dan € 25 per doosje, maar zelfs bijna € 4,- meer.
Als ik op de website kijk van dat bedrijf kan ik de strips zelf bestellen voor € 24,95 i.p.v. de € 29,27 die ik nu betaal via de verzekering. Heel erg vreemd is dit. Als ik nog verder zoek op het internet kan ik ze zelfs ergens anders voor € 18.95 per doosje bestellen. Je snapt natuurlijk dat ik me behoorlijk beetgenomen voel. Zeker ook omdat ik daar nog duidelijk naar gevraagd heb.

Men is verbaasd dat de zorgpremies stijgen. Nou mij verbaasd het helemaal niet. Dit kan toch niet. Omdat de verzekering het toch betaald, doen ze de prijs maar omhoog. Nu is het deze keer "maar" € 10,--, maar hoeveel mensen met diabetes zijn er in Nederland? Dat loopt toch behoorlijk op.
Ik heb een bericht gestuurd naar dat bedrijf met de vraag of ik ze kan terugsturen (en dit verhaal). Ben benieuwd naar het antwoord.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan bestel je ze toch bij die andere website? Volgens mij is het bij de meeste producten zo dat als je onderdelen nodig hebt, die nou niet bepaald het voordeligste zijn bij de webwinkel van de fabrikant. Dat is wel de makkelijkste weg, naar dus meestal niet de voordeligste. En het kan ook best zijn dat de prijzen bij het maken van de afspraken met de verzekeraar nog heel anders waren.

Maar wel goed dat je kijkt waar je die dingen het voordeligste kunt kopen. Niet alleen voor je eigen risico, maar ook gewoon uit gezond verstand.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door berndv »

Onlangs nog een topic geweest over een brace, welke via de orthopeed, aangemeten en wel (wellicht niet op de juiste wijze) 100 euro meer kostte dan diezelfde brace via de reguliere vrije verkoop. Het lijkt er op dat de zorgverzekeraars gewoon hele slechte handelaren zijn. Schijnbaar kunnen zij geen fatsoenlijke prijzen afspreken, wat je toch eigenlijk wel zou verwachten, gezien de aantallen die zorgverzekeraars op jaarbasis inkopen/financieren.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door Holy53 »

RE: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

door kweenie » 09 mei 2017 13:05

Dan bestel je ze toch bij die andere website? Volgens mij is het bij de meeste producten zo dat als je onderdelen nodig hebt, die nou niet bepaald het voordeligste zijn bij de webwinkel van de fabrikant. Dat is wel de makkelijkste weg, naar dus meestal niet de voordeligste. En het kan ook best zijn dat de prijzen bij het maken van de afspraken met de verzekeraar nog heel anders waren.

Maar wel goed dat je kijkt waar je die dingen het voordeligste kunt kopen. Niet alleen voor je eigen risico, maar ook gewoon uit gezond verstand.

kweenie

Berichten: 10455
Geregistreerd: 24 okt 2007 15:04

Je kunt niet zomaar naar een andere website. Verzekeraar bepaalt bij wie je moet bestellen.

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tuurlijk mag jezelf bepalen waar je ze koopt. Als je weet dat je je eigen risico toch niet gaat halen, dan kun je ze beter ergens goedkoper kopen. Haal je het eigen risico wel, dan kun je het beter via de zorgverzekering doen, want dan krijg je het vergoed.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door GJvdZ »

berndv schreef:Onlangs nog een topic geweest over een brace, welke via de orthopeed, aangemeten en wel (wellicht niet op de juiste wijze) 100 euro meer kostte dan diezelfde brace via de reguliere vrije verkoop. Het lijkt er op dat de zorgverzekeraars gewoon hele slechte handelaren zijn. Schijnbaar kunnen zij geen fatsoenlijke prijzen afspreken, wat je toch eigenlijk wel zou verwachten, gezien de aantallen die zorgverzekeraars op jaarbasis inkopen/financieren.
Dat is te kort door de bocht. Door derden (een verzekeraar, of een overheidsinstantie, wat dan ook) er bij te betrekken is het logisch dat de kosten hoger worden dan als je zelf iets direct bij een leverancier koopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgkosten stijgen? Dat is niet zo raar

Ongelezen bericht door kweenie »

Holy53 schreef: Je kunt niet zomaar naar een andere website. Verzekeraar bepaalt bij wie je moet bestellen.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij krijg je bij een restitutiepolis die kosten gewoon vergoed.

Gesloten