LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Beste Leden,

Het kabinet wil niets weten van een lagere belasting op groente en fruit. Het plan om het btw-tarief voor levensmiddelen te verhogen van 6 naar 9 procent gaat gewoon door, ook al eten veel Nederlanders nog te ongezond.

Ik heb op internet gezocht en dit gevonden.
Het zou dan toch , ook hier in dit kikkerlandje mogelijk kunnen zijn,of niet?

https://www.openpetition.de/petition/on ... nd-gemuese

Titelaanpassing omdat forummer denkt, dat de BTW verhoging alleen voor groenten en fruit geldt.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jul 2018 12:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ze in Duitsland al in 2011 dat idee hadden en nog niet uitgevoerd is wil ik niet weten hoeveel jaren het hier zou gaan duren. Het is in regeltjesland lastig uitvoerbaar om verschillende btw tarieven te hanteren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door scontra »

maandag2019 schreef:Beste Leden,

Het kabinet wil niets weten van een lagere belasting op groente en fruit. Het plan om het btw-tarief voor levensmiddelen te verhogen van 6 naar 9 procent gaat gewoon door, ook al eten veel Nederlanders nog te ongezond.

Ik heb op internet gezocht en dit gevonden.
Het zou dan toch , ook hier in dit kikkerlandje mogelijk kunnen zijn,of niet?

https://www.openpetition.de/petition/on ... nd-gemuese
De prijs en/of het BTW-tarief blijkt ook bij het huidige (lagere) Btw-tarief geen positieve invloed te hebben op het eetgedrag van veel mensen.
Dus is er iets anders met een deel van de bevolking aan de hand dan de prijs die er voor groenten en fruit moet worden betaald, maar 'wat' kan het voedingsgedrag dan wel veranderen. :?:

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De btw-verhoging van 6 naar 9 procent zal echt geen grote invloed hebben. Een verkoopprijs van bv 1,95 gaat naar 2,01. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan ineens de peertjes laat liggen.
Grote kans overigens dat de supermarkt er 1,99 van maakt en de rest "terughaalt" bij de leveranciersketen, uiteindelijk de tuinbouwer die toch al zo weinig krijgt voor zijn waren. Dat vind ik eigenlijk erger.

stofzuigertje

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zolang ze geen 21% vragen valt het nog mee.
Wel zijn er diverse tarieven, 19% en 25% op bepaalde producten ook gezien, en zelfs 4%.
Als je op vakantie goed naar de kassa bon keek weet je waar ik was!

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

scontra schreef:
De prijs en/of het BTW-tarief blijkt ook bij het huidige (lagere) Btw-tarief geen positieve invloed te hebben op het eetgedrag van veel mensen.
Dus is er iets anders met een deel van de bevolking aan de hand dan de prijs die er voor groenten en fruit moet worden betaald, maar 'wat' kan het voedingsgedrag dan wel veranderen. :?:
Misschien heb je ook gelezen, dat er een petitie is aangereikt, om geen btw op groenten en fruit te heffen.
Deze petitie is in Duitsland niet aangenomen, maar het wil niet zeggen, dat er iets soortgelijk hier in Nederland nergens te vinden is.
Om aan je vraag te voldoen, wat het voedingsgedrag kan veranderen, denk ik toch als er geen btw op groenten en fruit is, dat meer mensen deze zouden kopen, of denk je niet?

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Erthanax schreef:De btw-verhoging van 6 naar 9 procent zal echt geen grote invloed hebben. Een verkoopprijs van bv 1,95 gaat naar 2,01. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan ineens de peertjes laat liggen.
Grote kans overigens dat de supermarkt er 1,99 van maakt en de rest "terughaalt" bij de leveranciersketen, uiteindelijk de tuinbouwer die toch al zo weinig krijgt voor zijn waren. Dat vind ik eigenlijk erger.
Wat een rare vergelijking!

Hier gaat het om groenten en fruit, maar je vergeet de rest wat duurder wordt en dat zijn niet maar een paar centjes.

Maar lees je eens in, hoe de hele btw verhoging wederom mensen In problemen brengt!

https://www.businessinsider.nl/waarom-a ... oging-wel/

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

O, nu gaat het niet alleen meer over groente en fruit, maar over de btw-verhoging in het algemeen en dan de gevolgen voor lagere inkomens in het bijzonder. Dat is wat anders dan in het onderwerp staat.
Een verhoging van 6 naar 9, betekent effectief een verhoging met 2,8%. Dat vindt natuurlijk niemand leuk. Er ligt dan een mooie taak voor bv de vakbonden.
Nog een btw-tarief erbij (nul procent), maakt de indeling volgens mij nog ingewikkelder dan die nu al is. Valt diepvriesgroente er dan ook onder? En diepvriesgroente met een vettig sausje erdoor? Of een zakje vruchtenpulp zonder toevoegingen?
Lagere inkomens worden zwaarder getroffen door een btw-verhoging, dat realiseer ik me ook, maar het betekent niet het einde der tijden, en een nultarief voor AGF zal volgens mij ook geen serieuze verlichting betekenen. Een goed sociaal beleid wel, maar dat verwacht ik niet van een kabinet onder de huidige premier.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een nultarief voor AGF lijkt me prima. Het is alleen een wijdverbreid misverstand dat Albert Heijn c.s. die korting een op een aan de consument zullen doorgeven. Ze zullen het voordeel gedeeltelijk in eigen zak steken. Omgekeerd zullen ze bij een btw verhoging de schade gedeeltelijk zelf betalen. Heeft allemaal te maken met de prijselasticiteit van het product.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Erthanax schreef:O, nu gaat het niet alleen meer over groente en fruit, maar over de btw-verhoging in het algemeen en dan de gevolgen voor lagere inkomens in het bijzonder. Dat is wat anders dan in het onderwerp staat.
Een verhoging van 6 naar 9, betekent effectief een verhoging met 2,8%. Dat vindt natuurlijk niemand leuk. Er ligt dan een mooie taak voor bv de vakbonden.
Nog een btw-tarief erbij (nul procent), maakt de indeling volgens mij nog ingewikkelder dan die nu al is. Valt diepvriesgroente er dan ook onder? En diepvriesgroente met een vettig sausje erdoor? Of een zakje vruchtenpulp zonder toevoegingen?
Lagere inkomens worden zwaarder getroffen door een btw-verhoging, dat realiseer ik me ook, maar het betekent niet het einde der tijden, en een nultarief voor AGF zal volgens mij ook geen serieuze verlichting betekenen. Een goed sociaal beleid wel, maar dat verwacht ik niet van een kabinet onder de huidige premier.
Lees nog een keer het OP!

Beste Leden,

Het kabinet wil niets weten van een lagere belasting op groente en fruit. Het plan om het btw-tarief voor levensmiddelen te verhogen van 6 naar 9 procent gaat gewoon door, ook al eten veel Nederlanders nog te ongezond.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2018 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak verwijderd

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Meer fruit eten ... niets op tegen, maar op kosten van de inkomsten van fruittelers, dat kan eerder weer niet.

Sommige landen kiezen voor de indirecte belastingen, andere voor directe belastingen op het verbruik.
De nederlandse fiscus eet echter het liefst van twee walletjes en wil dan tòch tevens een 'geleide' economie.

ERGO: Het maximeren van de Staatsinkomsten door de BTW-tarieven en de inkomstenbelasting is de mogelijke oorzaak voor het snel schrappen van o.a. fruit-eten. Een BTW-verhoging van een paar procent is in sommige gevallen dan absoluut contra-productief.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maandag2019, u brengt me in verwarring. De titel van het topic gaat over btw, groente en fruit. In de OP, die u nog eens citeert gaat het over ongezond eten (te weinig g&f).

In mijn eerste reactie reken ik voor dat het prijsverschil gering is en naar mijn mening geen werkelijke invloed zal hebben op het aankoopgedrag, mede omdat een supermarkt de verhoging mogelijk niet volledig doorberekent aan de consument.

Dan schrijft u
Wat een rare vergelijking!
Hier gaat het om groenten en fruit, maar je vergeet de rest wat duurder wordt en dat zijn niet maar een paar centjes.
Maar lees je eens in, hoe de hele btw verhoging wederom mensen In problemen brengt!
Dan stel ik vast dat het u niet alleen gaat over de btw op AGF, maar in het algemeen.

Dat citeert u, waarop u mij aanspoort de OP te lezen.

Prima, dan vraag ik u deze reactie nogmaals te lezen.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Een verhoging van de BTW van 7 naar 9 % heeft veel meer gevolgen, zoals je hier schetst.
Ik heb nu al medeleven met de mensen, die al afhankelijk van de voedselbank zijn en nu krijgen deze mensen veel concurrentie. :mrgreen:
Zelf water, als eerste levensprodukt wordt verhoogd.

Maar de schaapjes lopen weer achter de kudde aan, zonder te reageren.

Jammer, dat door sommige een topic in het belachelijke getrokken wordt, maar blijkbaar is dit hier normaal.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door scontra »

maandag2019 schreef:
scontra schreef:
De prijs en/of het BTW-tarief blijkt ook bij het huidige (lagere) Btw-tarief geen positieve invloed te hebben op het eetgedrag van veel mensen.
Dus is er iets anders met een deel van de bevolking aan de hand dan de prijs die er voor groenten en fruit moet worden betaald, maar 'wat' kan het voedingsgedrag dan wel veranderen. :?:
Misschien heb je ook gelezen, dat er een petitie is aangereikt, om geen btw op groenten en fruit te heffen.
Deze petitie is in Duitsland niet aangenomen, maar het wil niet zeggen, dat er iets soortgelijk hier in Nederland nergens te vinden is.
Om aan je vraag te voldoen, wat het voedingsgedrag kan veranderen, denk ik toch als er geen btw op groenten en fruit is, dat meer mensen deze zouden kopen, of denk je niet?


Ja, dit kolderieke voorstel heb ik gelezen !
Geen BTW heffen op groenten en fruit zal het eten daarvan echt niet stimuleren.
Het is niet de prijs die men moet betalen voor groenten en fruit maar het is de levensstijl van mensen en die pas je niet aan door een prijsverlaging.
Als iemand bijv. een patatje oorlog o.i.d. wil (ik moet er niet aan denken) dan denkt hij/zij/X niet 'dat doe ik maar niet', ik eet maar een appeltje want dat is goedkoper.
NEE !! men eet wat men wil eten, ongeacht of het wel of niet goed voor de gezondheid is.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maandag2019, voor zover ik zie trekt niemand dit topic in het belachelijke. Ik vraag me alleen nog steeds af of u zich zorgen maakt specifiek over de btw-verhoging op (A)GF, of meer in het algemeen over de gevolgen van de verhoging van het lage btw-tarief. Mij maakt het niet uit, ik wil over beide benaderingen wel discussiëren.

Inmiddels heeft u mijn standpunt kunnen lezen:
- Een extra nultarief voor (A)GF maakt het ingewikkelder en gaat het aankoop- en eetgedrag niet noemenswaardig beïnvloeden
- Een iets hoger laag btw-tarief raakt de lagere inkomens iets meer dan de hogere, maar niemand raakt daardoor ineens aan de bedelstaf.

Waarom de voedselbank het inees drukker zou krijgen doorzie ik niet zo snel. Ik meen dat men doorgaans moet kunnen aantonen dat men op of onder het minimuminkomen leeft. Dat inkomen verandert niet door de btw-verhoging. Dus het lijkt me dat er niet meer mensen in aanmerking komen.

Mag ik even hardop rekenen, achterop de spreekwoordelijke sigarendoos?

Neem boodschappen, aankopen, rekeningen ter waarde van 100 euro in het lage tarief. Als de btw-verhoging volledig wordt doorberekend, dan wordt het 102,83.
Hoeveel honderden euro's in het lage btw-tarief geeft iemand (met een laag inkomen) per maand uit? In de praktijk zal men er dus minder dan een tientje per maand op achteruit gaan. Niet leuk, maar toch ook niet onoverkomelijk, lijkt me.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

scontra schreef:
maandag2019 schreef:
scontra schreef:
De prijs en/of het BTW-tarief blijkt ook bij het huidige (lagere) Btw-tarief geen positieve invloed te hebben op het eetgedrag van veel mensen.
Dus is er iets anders met een deel van de bevolking aan de hand dan de prijs die er voor groenten en fruit moet worden betaald, maar 'wat' kan het voedingsgedrag dan wel veranderen. :?:
Misschien heb je ook gelezen, dat er een petitie is aangereikt, om geen btw op groenten en fruit te heffen.
Deze petitie is in Duitsland niet aangenomen, maar het wil niet zeggen, dat er iets soortgelijk hier in Nederland nergens te vinden is.
Om aan je vraag te voldoen, wat het voedingsgedrag kan veranderen, denk ik toch als er geen btw op groenten en fruit is, dat meer mensen deze zouden kopen, of denk je niet?


Ja, dit kolderieke voorstel heb ik gelezen !
Geen BTW heffen op groenten en fruit zal het eten daarvan echt niet stimuleren.
Het is niet de prijs die men moet betalen voor groenten en fruit maar het is de levensstijl van mensen en die pas je niet aan door een prijsverlaging.
Als iemand bijv. een patatje oorlog o.i.d. wil (ik moet er niet aan denken) dan denkt hij/zij/X niet 'dat doe ik maar niet', ik eet maar een appeltje want dat is goedkoper.
NEE !! men eet wat men wil eten, ongeacht of het wel of niet goed voor de gezondheid is.

Kolderiek voorstel, wat een ...... :mrgreen:
Ik denk, dat dit alleen een mening van jou is, maar als het fruit en de groenten zonder BTW verkocht worden, dat mensen gebruik maken om meer van het AGF te kopen, dat het nu is.

Ieder Nederlander is toch op het koopje uit! :
Maar terug naar het onderwerp.
Het gaat hier niet meer om dat de BTW voor AGF afgeschaft wordt, dat was een idee, of het mogelijk is hier in dit kikkerlandje.

Het gaat veel meer, dat de deadline nog niet is, maar toch iedereen aan knikkeren is, en graag de verhoging wil betalen, want van tegenstand kan ik weinig lezen.
Laatst gewijzigd door maandag2019 op 16 jul 2018 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

maandag2019 schreef:Een verhoging van de BTW van 7 naar 9 % heeft veel meer gevolgen, zoals je hier schetst.
Ik heb nu al medeleven met de mensen, die al afhankelijk van de voedselbank zijn en nu krijgen deze mensen veel concurrentie. :mrgreen:
Zelf water, als eerste levensprodukt wordt verhoogd.

Maar de schaapjes lopen weer achter de kudde aan, zonder te reageren.

Jammer, dat door sommige een topic in het belachelijke getrokken wordt, maar blijkbaar is dit hier normaal.
In Nederland bestaat geen btw tarief van 7 procent.

En zolang mensen nog doodgewoon drinkwater in flessen in de winkel kopen, terwijl hetzelfde water voor één euro de duizend liter uit de kraan komt, maakt die verhoging ook helemaal niets uit.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Erthanax schreef:Maandag2019, voor zover ik zie trekt niemand dit topic in het belachelijke. Ik vraag me alleen nog steeds af of u zich zorgen maakt specifiek over de btw-verhoging op (A)GF, of meer in het algemeen over de gevolgen van de verhoging van het lage btw-tarief. Mij maakt het niet uit, ik wil over beide benaderingen wel discussiëren.

Inmiddels heeft u mijn standpunt kunnen lezen:
- Een extra nultarief voor (A)GF maakt het ingewikkelder en gaat het aankoop- en eetgedrag niet noemenswaardig beïnvloeden
- Een iets hoger laag btw-tarief raakt de lagere inkomens iets meer dan de hogere, maar niemand raakt daardoor ineens aan de bedelstaf.

Waarom de voedselbank het inees drukker zou krijgen doorzie ik niet zo snel. Ik meen dat men doorgaans moet kunnen aantonen dat men op of onder het minimuminkomen leeft. Dat inkomen verandert niet door de btw-verhoging. Dus het lijkt me dat er niet meer mensen in aanmerking komen.

Mag ik even hardop rekenen, achterop de spreekwoordelijke sigarendoos?

Neem boodschappen, aankopen, rekeningen ter waarde van 100 euro in het lage tarief. Als de btw-verhoging volledig wordt doorberekend, dan wordt het 102,83.
Hoeveel honderden euro's in het lage btw-tarief geeft iemand (met een laag inkomen) per maand uit? In de praktijk zal men er dus minder dan een tientje per maand op achteruit gaan. Niet leuk, maar toch ook niet onoverkomelijk, lijkt me.
Dat je de niet begrijpt, dat de voedselbank het drukker krijgt, kan ik uit je worden begrijpen.

Ik weet niet of je alleen € 100 per maand uitgeeft om dan op jou € 10 per maand uitgeeft.

Er zijn personen uit onze maatschappij, die nu al niet meer na de normale super kan gaan, omdat het geld niet is, maar na de voedselbank moeten, dat is het feit.
Dat je ook dit in het belachelijke trekt, maakt mij boos en ik stop ook , om nog verder op jou te reageren.

Wat een ....


Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat artikel van de Limburger geeft exact aan wat mensen hier zeggen. Er wordt verwacht door sommigen dat er weinig veranderd en anderen denken dat er een kleine verschuiving is, maar in beide gevallen is het effect een beetje te verwaarlozen.

Gesloten