LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Lady1234 schreef:
maandag2019 schreef:Een verhoging van de BTW van 7 naar 9 % heeft veel meer gevolgen, zoals je hier schetst.
Ik heb nu al medeleven met de mensen, die al afhankelijk van de voedselbank zijn en nu krijgen deze mensen veel concurrentie. :mrgreen:
Zelf water, als eerste levensprodukt wordt verhoogd.

Maar de schaapjes lopen weer achter de kudde aan, zonder te reageren.

Jammer, dat door sommige een topic in het belachelijke getrokken wordt, maar blijkbaar is dit hier normaal.
In Nederland bestaat geen btw tarief van 7 procent.

En zolang mensen nog doodgewoon drinkwater in flessen in de winkel kopen, terwijl hetzelfde water voor één euro de duizend liter uit de kraan komt, maakt die verhoging ook helemaal niets uit.

Sorry, voor de 7 %, maar de iPad doet wel eens wat hij wil.

Maar je moet niet van je eigen uitgaan, hoe mensen hun water consumeren.

In Spanje kost in de super 6,5 liter water 29 cent!

Daar kopen de mensen het ook in de super, ofwel ze ook kraanwater van goede kwaliteit hebben. :!:

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In de meeste delen van Spanje zit er veel meer kalk in het water, wat de smaak dusdanig beïnvloed.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door 16again »

Inkijkje in de huidige democratie:
Deze BTW verhoging stond in geen enkel verkiezings-programma. Net als de verlaging van de dividendbelasting


Overigens, invoering suikertaks lijkt me medisch beter

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door renewouters »

Erthanax schreef:O, nu gaat het niet alleen meer over groente en fruit, maar over de btw-verhoging in het algemeen en dan de gevolgen voor lagere inkomens in het bijzonder. Dat is wat anders dan in het onderwerp staat.
Een verhoging van 6 naar 9, betekent effectief een verhoging met 2,8%. Dat vindt natuurlijk niemand leuk. Er ligt dan een mooie taak voor bv de vakbonden.
Nog een btw-tarief erbij (nul procent), maakt de indeling volgens mij nog ingewikkelder dan die nu al is. Valt diepvriesgroente er dan ook onder? En diepvriesgroente met een vettig sausje erdoor? Of een zakje vruchtenpulp zonder toevoegingen?
Lagere inkomens worden zwaarder getroffen door een btw-verhoging, dat realiseer ik me ook, maar het betekent niet het einde der tijden, en een nultarief voor AGF zal volgens mij ook geen serieuze verlichting betekenen. Een goed sociaal beleid wel, maar dat verwacht ik niet van een kabinet onder de huidige premier.
Wat hebben de vakbonden hiermee te maken? Die vertegenwoordigen slechts een klein deel van de Nederlanders. Het kabinet kan rekening op de steun van een (weliswaar minieme) meerderheid van de bevolking. Daarnaast verbaas ik me erover als mensen klagen over een minder sociaal beleid onder de afgelopen regeringen. De VVD is al 3x op rij de grootste partij geworden. Kennelijk zijn er veel mensen voor wie een sociaal beleid niet zo belangrijk is. Ik zou het volksverlakkerij vinden als de VVD ineens sociaal beleid zou invoeren. Dan weet je toch als kiezer ook niet meer waar je op zou moeten stemmen?

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Nijogeth schreef:In de meeste delen van Spanje zit er veel meer kalk in het water, wat de smaak dusdanig beïnvloed.

In Nederland was jaren veel kalk in het water en toch heb ik nergens in de super goedkoper water kunnen vinden.

En deze mensen hier hebben toch het water gedronken.

Ja, het is toch zoeken, om een onderwerp af te kraken!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

maandag2019 schreef:
Lady1234 schreef:
maandag2019 schreef:Een verhoging van de BTW van 7 naar 9 % heeft veel meer gevolgen, zoals je hier schetst.
Ik heb nu al medeleven met de mensen, die al afhankelijk van de voedselbank zijn en nu krijgen deze mensen veel concurrentie. :mrgreen:
Zelf water, als eerste levensprodukt wordt verhoogd.

Maar de schaapjes lopen weer achter de kudde aan, zonder te reageren.

Jammer, dat door sommige een topic in het belachelijke getrokken wordt, maar blijkbaar is dit hier normaal.
In Nederland bestaat geen btw tarief van 7 procent.

En zolang mensen nog doodgewoon drinkwater in flessen in de winkel kopen, terwijl hetzelfde water voor één euro de duizend liter uit de kraan komt, maakt die verhoging ook helemaal niets uit.

Sorry, voor de 7 %, maar de iPad doet wel eens wat hij wil.

Maar je moet niet van je eigen uitgaan, hoe mensen hun water consumeren.

In Spanje kost in de super 6,5 liter water 29 cent!

Daar kopen de mensen het ook in de super, ofwel ze ook kraanwater van goede kwaliteit hebben. :!:

Ik ga niet van mijzelf uit. Ik woon in Nederland, en uw btw verhaal gaat over Nederland. We hebben hier super kraanwater. En als iemand zijn geld wil verspillen aan kraanwater uit een fles, mag hij dat van mij helemaal zelf weten.

Maar u haalt aan dat ook de btw over drinkwater verhoogd zou worden in Nederland, en dat is dus volkomen onbelangrijk, want drinkwater is zowat te geef.

Dus eerst een voorstel uit Duitsland en nu water uit Spanje, allemaal hier niet van toepassing.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door scontra »

maandag2019 schreef:
Kolderiek voorstel, wat een ...... :mrgreen:
Ik denk, dat dit alleen een mening van jou is, maar als het fruit en de groenten zonder BTW verkocht worden, dat mensen gebruik maken om meer van het AGF te kopen, dat het nu is.

Ieder Nederlander is toch op het koopje uit! :
Maar terug naar het onderwerp.
Het gaat hier niet meer om dat de BTW voor AGF afgeschaft wordt, dat was een idee, of het mogelijk is hier in dit kikkerlandje.

Het gaat veel meer, dat de deadline nog niet is, maar toch iedereen aan knikkeren is, en graag de verhoging wil betalen, want van tegenstand kan ik weinig lezen.

Maandag2019,

U hoeft niet terughoudend te zijn door uw woorden in puntjes te veranderen, maak van uw hart geen moordkuil, schrijf gerust vrijuit, dan kan daar in ieder geval geen misverstand over ontstaan !!
Overigens betaal ik (bijna) geen BTW voor groenten en fruit, want die komen merendeels uit de eigen tuin, evenals de appeltjes en peertjes van de eigen bomen.
Maar de stelling dat een BTW-verlaging naar 0 % meer mensen er toe zal brengen om meer groenten en fruit te gaan consumeren is en blijft voor mij een klinkklare onzin stelling.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:Maar de stelling dat een BTW-verlaging naar 0 % meer mensen er toe zal brengen om meer groenten en fruit te gaan consumeren is en blijft voor mij een klinkklare onzin stelling.
Ik mis elke onderbouwing waarom dat onzin is.
Uiteraard worden producten meer verkocht indien de prijs lager is. Het is pas onzin je ogen te sluiten voor economie , vraag , aanbod , prijsmechanisme

Uiteraard zal prijsverschil van enkele procenten geen grote landelijke omslag in het eetpatroon teweeg brengen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maandag2019 schreef:Er zijn personen uit onze maatschappij, die nu al niet meer na de normale super kan gaan, omdat het geld niet is, maar na de voedselbank moeten, dat is het feit.
Dat je ook dit in het belachelijke trekt, (...)
Ik weet beter dan u denkt wat het voor iemand betekent om afhankelijk te zijn van de voedselbank. Het zou niet in me opkomen om dat in het belachelijke te trekken.

Nu komt u weer met een link naar een artikel over de mogelijke gevolgen voor ondernemers in de grensstreek. U mag gerust na elke reactie van onderwerp veranderen, maar dat maakt het lastig om een zinvolle discussie te voeren.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Erthanax schreef:
Maandag2019 schreef:Er zijn personen uit onze maatschappij, die nu al niet meer na de normale super kan gaan, omdat het geld niet is, maar na de voedselbank moeten, dat is het feit.
Dat je ook dit in het belachelijke trekt, (...)
Ik weet beter dan u denkt wat het voor iemand betekent om afhankelijk te zijn van de voedselbank. Het zou niet in me opkomen om dat in het belachelijke te trekken.

Nu komt u weer met een link naar een artikel over de mogelijke gevolgen voor ondernemers in de grensstreek. U mag gerust na elke reactie van onderwerp veranderen, maar dat maakt het lastig om een zinvolle discussie te voeren.

Het vervolg over de mogelijke gevolgen, zijn al langer openbaar, maar dat je echt over het gevolg van de voedselbanken weet wat dit betekend, dit komt ongelofelijk over..

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door gosewijn »

:wink: :wink: Gewoon een zak chips of knabbels minder en het probleem is opgelost

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

maandag2019 schreef:Het vervolg over de mogelijke gevolgen, zijn al langer openbaar, maar dat je echt over het gevolg van de voedselbanken weet wat dit betekend, dit komt ongelofelijk over..
Dit begrijp ik niet, u schrijft in raadselen.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

gosewijn schreef::wink: :wink: Gewoon een zak chips of knabbels minder en het probleem is opgelost
Dit bericht getuigt weer van onmacht, hoe mensen redeneren.

Er zijn een hele bevolking, die zich nu en ook naar de BTW verhoging geen zak Chips of knobbels kunnen veroorloven.

En gosewijn, ben je trots op jou bericht! :mrgreen:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik gun iedereen het allerbeste .
Ik ken heel veel mensen hier uit het dorp en omgeving . Moet je voor de aardigheid eens op een zaterdag of koopavond een uurtje bij een kassa van de supermarkt kijken , dan zie je een halve bevolking een kar vol snoep etc in de kar hebben en geen fruit ,ed. Dan heb ik het over de soc. zwakkere personen.

Trouwens je was een tijdje rustig. :roll:

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

gosewijn schreef:Ik gun iedereen het allerbeste .
Ik ken heel veel mensen hier uit het dorp en omgeving . Moet je voor de aardigheid eens op een zaterdag of koopavond een uurtje bij een kassa van de supermarkt kijken , dan zie je een halve bevolking een kar vol snoep etc in de kar hebben en geen fruit ,ed. Dan heb ik het over de soc. zwakkere personen.

Trouwens je was een tijdje rustig. :roll:
Je gaat gewoon aan het onderwerp voorbij, maar jou redenatie slaat zoals i k vaker lees de plank mis

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Je gaat gewoon aan het onderwerp voorbij


Ne hoor vanaf nu ,jou wel.

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Lady1234 schreef:
maandag2019 schreef:
Lady1234 schreef:
In Nederland bestaat geen btw tarief van 7 procent.

En zolang mensen nog doodgewoon drinkwater in flessen in de winkel kopen, terwijl hetzelfde water voor één euro de duizend liter uit de kraan komt, maakt die verhoging ook helemaal niets uit.

Sorry, voor de 7 %, maar de iPad doet wel eens wat hij wil.

Maar je moet niet van je eigen uitgaan, hoe mensen hun water consumeren.

In Spanje kost in de super 6,5 liter water 29 cent!

Daar kopen de mensen het ook in de super, ofwel ze ook kraanwater van goede kwaliteit hebben. :!:

Ik ga niet van mijzelf uit. Ik woon in Nederland, en uw btw verhaal gaat over Nederland. We hebben hier super kraanwater. En als iemand zijn geld wil verspillen aan kraanwater uit een fles, mag hij dat van mij helemaal zelf weten.

Maar u haalt aan dat ook de btw over drinkwater verhoogd zou worden in Nederland, en dat is dus volkomen onbelangrijk, want drinkwater is zowat te geef.

Dus eerst een voorstel uit Duitsland en nu water uit Spanje, allemaal hier niet van toepassing.
Gewoon eens informeren, welke artikelen door de BTW verhoogd worden., wat hier van toepassing is! :wink:
Vrijwel alle Nederlanders worden volgend jaar in hun portemonnee getroffen door de geplande btw-verhoging van 6% naar 9%. Niet alleen voor boodschappen, kraanwater en medicijnen moet straks meer worden betaald. Ook onder meer de schoenmaker, kapper en fietsenmaker worden duurder. Wat kunt u doen om de pijn in de beurs te verzachten?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Elke 100 euro die aan laagtariefproducten worden besteed, worden er 102,83. Iedereen die weet hoeveel hij maandelijks uitgeeft, kan dus schatten hoeveel hij maandelijks duurder uit is. Hij kan kan ook bepalen of het nodig is het bestedingspatroon aan te passen.
Het is dan wel zaak om rustig, redelijk en rationeel te blijven.

Nooit meer flessenwater kopen zou voor iedereen een goed idee zijn -- en ook voor het milieu.

Weet u overigens dat er in NL drinkwaterpompstations zijn die een bronwatererkenning hebben? Dat bronwater komt voor een habbekrats gewoon uit de kraan. Wat leven we toch in een prachtig land!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
scontra schreef:Maar de stelling dat een BTW-verlaging naar 0 % meer mensen er toe zal brengen om meer groenten en fruit te gaan consumeren is en blijft voor mij een klinkklare onzin stelling.
Ik mis elke onderbouwing waarom dat onzin is.
Uiteraard worden producten meer verkocht indien de prijs lager is. Het is pas onzin je ogen te sluiten voor economie , vraag , aanbod , prijsmechanisme

Uiteraard zal prijsverschil van enkele procenten geen grote landelijke omslag in het eetpatroon teweeg brengen.
@16again,

Fijn dat u zelf de door u gevraagde onderbouwing op mijn opmerking geeft. :oops:

maandag2019
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jul 2018 19:23

Re: Btw-verhoging voor groenten, fruit en levensmiddelen

Ongelezen bericht door maandag2019 »

Erthanax schreef:Elke 100 euro die aan laagtariefproducten worden besteed, worden er 102,83. Iedereen die weet hoeveel hij maandelijks uitgeeft, kan dus schatten hoeveel hij maandelijks duurder uit is. Hij kan kan ook bepalen of het nodig is het bestedingspatroon aan te passen.
Het is dan wel zaak om rustig, redelijk en rationeel te blijven.

Nooit meer flessenwater kopen zou voor iedereen een goed idee zijn -- en ook voor het milieu.

Weet u overigens dat er in NL drinkwaterpompstations zijn die een bronwatererkenning hebben? Dat bronwater komt voor een habbekrats gewoon uit de kraan. Wat leven we toch in een prachtig land!
Blijkbaar lees je niet alles, maar reageer dan ook niet.

Gewoon eens informeren, welke artikelen door de BTW verhoogd worden., wat hier van toepassing is! :wink:

Vrijwel alle Nederlanders worden volgend jaar in hun portemonnee getroffen door de geplande btw-verhoging van 6% naar 9%. Niet alleen voor boodschappen, kraanwater en medicijnen moet straks meer worden betaald. Ook onder meer de schoenmaker, kapper en fietsenmaker worden duurder. Wat kunt u doen om de pijn in de beurs te verzachten?

Gesloten