LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door moleman »

Het Nibud heeft berekend dat iedereen er in 2012 meer op achteruit gaat dan was voorspeld op Prinsjesdag
Dit geldt voor gezinnen, alleenstaanden, eenoudergezinnen, werkend of niet werkend (uitkering)
http://nos.nl/artikel/332290-nibud-koop ... eruit.html

Het bedrag dat je per maand minder uit te geven hebt varieert tussen een paar tientjes tot ruim €100,-
Er zal wel een lichte stijging zijn van het bruto loon.
http://www.nibud.nl/nc/over-het-nibud/a ... -2012.html

Je kan op de website van het Nibud je koopkracht voor 2012 zelf berekenen, met de Koopkrachtberekenaar
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/ove ... -2012.html
Laatst gewijzigd door moleman op 20 jan 2012 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De rekenmodules zijn wel aardig maar je hebt er eigenlijk helemaal niks aan. Er zijn zoveel variabelen die het uiteindelijke nettoloon bepalen en de koopkracht bepalen.

Als je bijvoorbeeld bij een pensioenfonds zit waarvoor de premie wordt verhoogd zit je al in een hele andere situatie dan als je dat niet hebt. Of de invloed van de ziektekostenverzekering. Als de werkgever een flink deel meebetaalt aan de aanvullende verzekering, dan merk je niet zoveel van de prijsstijgingen. En dan heb je nog de individuele loonstijgingen.

Kortom: gewoon even wachten tot de eerste loonstrook en bijhouden wat je kosten de komende tijd zijn. En dan achteraf gaan voorspellen hoeveel de koopkracht is gedaald of gestegen.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door Eva369 »

NIBUD gaat uit van te weinig variabelen. ze kijken niet naar bijv. de stijging van aanvullende verzekering. en als je veel auto rijdt en benzine stijgt 10% heeft dat meer invloed dan als je weinig rijd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik hoef het niet te weten, word er niet vrolijk van :(
Merk t vanzelf wel.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door tufima »

Waarom zou je je daar zo druk om maken?

Je kan er toch niks aan veranderen dat de koopkracht daalt...
Accepteren en doorgaan. Die vette jaren komen vast wel weer...

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door sephora30 »

Yep dat bedoel ik Tufima.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door moleman »

tufima schreef:Waarom zou je je daar zo druk om maken?
Omdat het weleens langer kan gaan duren dan jij denkt, voordat die "vette" jaren terugkomen.
Je kan er toch niks aan veranderen dat de koopkracht daalt...
Accepteren en doorgaan. Die vette jaren komen vast wel weer...
Betekent dat dan ook dat je maar op je reet moet blijven zitten, achteruit leunend tot het zichzelf oplost of iemand anders het voor jouw oplost?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door tufima »

Misschien wel. Ik heb er gelukkig nog geen last van....

Wat wil je eraan doen dan? Dit heeft gewoon te maken met de slechte wereld-economie op het moment. Succes om in je eentje dit op te lossen.

Persoonlijk wacht ik wel....

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door nevermind »

tufima schreef:Waarom zou je je daar zo druk om maken?

Je kan er toch niks aan veranderen dat de koopkracht daalt...
Accepteren en doorgaan. Die vette jaren komen vast wel weer...

Klopt, na 7 slechte jaren komen ook de vette jaren weer.

@moleman
Ben je de nieuwe Don Quichot,?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tufima schreef:Misschien wel. Ik heb er gelukkig nog geen last van....
Is wel leuk dat je dat zegt. In mijn omgeving heb ik nog van niemand gehoord dat ze iets merken van de crisis. Bij mij op het werk gaat het al meerdere kwartalen achter elkaar steeds beter.

Volgens mij is het toch vooral een crisis bij de overheden, domweg omdat daar al jaar in jaar uit teveel wordt uitgegeven.

Maar goed, zolang als ik me kan herinneren hoor je alleen maar doemberichten, terwijl het alleen maar steeds beter is gegaan. Het lijkt wel alsof dat het enige is wat mensen willen horen (en slecht nieuws verkoopt natuurlijk beter dan goed nieuws).

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door moleman »

GJvdZ schreef:
tufima schreef:Misschien wel. Ik heb er gelukkig nog geen last van....

Volgens mij is het toch vooral een crisis bij de overheden, domweg omdat daar al jaar in jaar uit teveel wordt uitgegeven.
Dat is een ding wat zeker is. Echter wij betalen dat.Inkrimpen die handel.Geldt ook voor gemeenten.Stadsdeelkantoren kunnen ook weg, scheelt een hoop geld.
Maar goed, zolang als ik me kan herinneren hoor je alleen maar doemberichten, terwijl het alleen maar steeds beter is gegaan. Het lijkt wel alsof dat het enige is wat mensen willen horen (en slecht nieuws verkoopt natuurlijk beter dan goed nieuws).
Een goede graadmeter zijn de voedselbanken en de aanvoer. Er is meer vraag bij de voedselbanken, en er wordt minder aangevoerd, omdat supermarkten minder weggooien dan voorheen en het liever aanbieden met -35%

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Sinds ik begon met werken in 1976 hoor ik dit al... Vraag me wel eens af hoe het kan. Feit is wel dat ik het pas na de invoering van de euro en die vreselijke ziektekostenverzekering echt ben gaan merken. Maar daar ben ik niet de enige in :(

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door nevermind »

Is wel leuk dat je dat zegt. In mijn omgeving heb ik nog van niemand gehoord dat ze iets merken van de crisis. Bij mij op het werk gaat het al meerdere kwartalen achter elkaar steeds beter.

Vraag de detailhandel, en ga morgen eens naar het winkelcentrum, en wat zie je..., alles behalve crisis.
Probeer in de as. schoolvakantie in mei nog iets te krijgen, wat betaalbaar is, dan zie je geen crisis, en zo kan ik nog meerdere voorbeelden noemen.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door moleman »

nevermind schreef:
Is wel leuk dat je dat zegt. In mijn omgeving heb ik nog van niemand gehoord dat ze iets merken van de crisis. Bij mij op het werk gaat het al meerdere kwartalen achter elkaar steeds beter.

Vraag de detailhandel, en ga morgen eens naar het winkelcentrum, en wat zie je..., alles behalve crisis.
Probeer in de as. schoolvakantie in mei nog iets te krijgen, wat betaalbaar is, dan zie je geen crisis, en zo kan ik nog meerdere voorbeelden noemen.
Wartaal. Vertel eens wat je bedoeld?
Wat de detailhandel vragen?
Wat te doen in het winkelcentrum?
Wat te proberen in de schoolvakantie van Mei?
Noem nog meer, maar dan duidelijke voorbeelden.

Feiten:
http://www.hbd.nl/pages/23/Detailhandel.html

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door nevermind »

moleman schreef:
nevermind schreef:
Is wel leuk dat je dat zegt. In mijn omgeving heb ik nog van niemand gehoord dat ze iets merken van de crisis. Bij mij op het werk gaat het al meerdere kwartalen achter elkaar steeds beter.

Vraag de detailhandel, en ga morgen eens naar het winkelcentrum, en wat zie je..., alles behalve crisis.
Probeer in de as. schoolvakantie in mei nog iets te krijgen, wat betaalbaar is, dan zie je geen crisis, en zo kan ik nog meerdere voorbeelden noemen.
Wartaal. Vertel eens wat je bedoeld?
Wat de detailhandel vragen?
Of zij wat van crisis merken
Wat te doen in het winkelcentrum?
Of zij iets merken van de crisis
Wat te proberen in de schoolvakantie van Mei?
Om nog een paar dagen iets te kunnen boeken,om een paar vakantie dagen met het gezin door te brengen.
Noem nog meer, maar dan duidelijke voorbeelden.

Feiten:
http://www.hbd.nl/pages/23/Detailhandel.html

Met je link is toch bewezen, dat van een crisis niets te merken is, of lees je dit ook anders.
Dit gekwaak is toch al jaren zo, maar iedereen blijft toch lekker kopen.


Over Wartaal gesproken?
Betekent dat dan ook dat je maar op je reet moet blijven zitten, achteruit leunend tot het zichzelf oplost of iemand anders het voor jouw oplost?
Dan laat horen, wat jij wil oplossen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:Ach, zolang de mensen honderden miljoenen (per evenement!!) kunnen uitgeven aan Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuwjaar, valt het wel mee met die armoede.

Ohja maar er zijn er meer als genoeg die helemaal niets
maar dan ook niets van de crisis aan trekken en nog genoeg hebben
om uit te geven.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:Ach, zolang de mensen honderden miljoenen (per evenement!!) kunnen uitgeven aan Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuwjaar, valt het wel mee met die armoede.
10 jaar geleden, met de komst van de euro, hebben wij meer aan koopkracht verloren als nu.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:Ach, zolang de mensen honderden miljoenen (per evenement!!) kunnen uitgeven aan Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuwjaar, valt het wel mee met die armoede.
Ik wil hier wel even een kanttekening bij plaatsen over iets wat mij al jaren en jaren irriteert op het Journaal etc.
Ze komen dan met cijfers wat er aan Sinterklaas wordt uitgegeven.
ONZIN!
Ik doe niet aan Sinterklaas en toch worden mijn boodschappen van de week voor Sinterklaas bij dat bedrag wat 'we' uitgeven aan die feestdag geteld!
Heel gek, maar ik moet toch eten die week en dat heeft niets met een oude, witte man in een rode cape en met een gekke hoed te maken.
Ik ken iemand die vlak voor de Kerst jarig is.
Ik koop voor haar een verjaardagscadeau.
Wordt opgeteld bij wat 'we' uitgeven aan Kerstcadeau's, terwijl het met Kerst 0,0 te maken heeft.
Ik eet niet heel uitgebreid en meer met Kerst.
Toch worden mijn gewone weekboodschappen ineens 'Kerstboodschappen'.
Oud & nieuw, same difference.
Pasen ook.
Dus die cijfers vallen best mee.
Het enige echt objectieve cijfer m.b.t. de feestdagen, is die van de vuurwerkverkoop.
Dat is een goede leidraad om te kijken hoe het (gezien in deze vergelijking: uitgave aan vuurwerk/economische toestand v.h. land) er in Nederland voorstaat.
Maar dan nog niet helemaal, want ik ken heel, heel veel mensen die geen vuurwerk kopen. :lol:

Sorry, dit is een kleine stukje persoonlijke frustratie waarvan ik altijd ga schreeuwen tegen Rik van de Westelaken of Sasha de Boer op TV rond Kerst/Sinterklaas.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door ciske »

Betekent dat dan ook dat je maar op je reet moet blijven zitten, achteruit leunend tot het zichzelf oplost of iemand anders het voor jouw oplost?
wat een paniek aanval voor noppes :lol:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Koopkracht in 2012 voor iedereen nog minder

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:@VP: Wat Oud en Nieuw betreft heb ik het uitsluitend over de vuurwerkverkoop.

Wat Kerst betreft, had ik het enkel en alleen over de extra opbrengsten bij de supermarkten. Dat betrof al honderden miljoenen. Heb ik het nog niet eens over de kado's.
Maar wat is extra?
De ene eet elke week biefstuk, de ander enkel met Kerst.
Dus wie bepaalt wat dan valt onder de Kerstboodschappen?
En er zijn heel veel mensen jarig op/rond de Kerst, dat zijn geen Kerstcadeau's, maar worden er wel bijgeteld.
Dus worden die opbrengsten altijd hoger dan ze in feite zijn.
vogels schreef:Wat Sinterklaas betreft had ik het over kado aankopen.
Maar daar vallen dus ook de verjaardagcadeau's voor de mensen die rond 5 december jarig zijn onder, en de mensen die vroeg Kerstcadeau's kopen.
Hun uitgaven vallen dan ineens ook onder Sinterklaas.
Dus een wazig systeem.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 23 jan 2012 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten