LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Lily*
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2015 20:38

Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door Lily* »

Ik werk nu geruime tijd op de zelfde werkplek en sinds 3,5 jaar bekleed ik hier een dubbele functie (50/50), dit staat tevens vermeld in een aanvulling op mijn contract.
Nu is de werkgever bezig om verschillende functies binnen het bedrijf van werkplek te laten rouleren. In mijn geval zou het zo wezen dat ik mijn nieuwe functie zou komen te vervallen en ik weer 100% in m'n oude functie zou gaan werken.
Mijn vraag, kan je contractueel uit een functie worden gezet terwijl er geen spraken is van niet functioneren en er ook geen spraken van is dat de functie overbodig is, dus slechts en alleen om dat er binnen het bedrijf van werkplek gerouleerd moet worden?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Lily*, ik denk dat een werkgever dat kan vragen mits de functies passend zijn volgens het arbeidscontract. Als je functie bijvoorbeeld 'bureaumedewerker' is dan kunnen daar veel verschillende maar passende werkzaamheden onder vallen. Uit je vraag blijkt dat de contractomvang niet verandert dus dat is gelukkig geen probleem.
Mocht je twijfels hebben dan kun je natuurlijk altijd navraag doen bij een vakbond, het Juridisch Loket etc.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is de job rotation door de OR goedgekeurd?

Lily*
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2015 20:38

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door Lily* »

De tweede fuctie zou bij een roulatie komen te vervangen, ik zou dus 100% in de andere functie komen te werken.
Volgens mij is de roulatie inderdaad goedgekeurd door de OR. Toevallig vandaag iemand gesproken van de OR en die durft vrij zeker te zeggen dat ze mij niet zo maar uit m'n oude fuctie kunnen halen, wat wel zou kunnen is mij bv voor 50% op een andere locatie in m'n oude functie inzetten en voor de andere 50% op de huidige locatie. Zelf heb ik mijn bedenkingen of mijn werkgever daar op zit te wachten.

Ik vind het een lastige situatie, ik kan gaan dwars liggen en mijn poot stijf houden, aan de andere kant moet je tegenwoordig blij wezen met een vaste aanstelling...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat het om echt verschillende functies, en ook op verschillend niveau, of alleen om andere afdelingen of andere werkplekken?

Lily*
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2015 20:38

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door Lily* »

Het gaat om 2 echt verschillende functies, die beide vermeld staan in de aanvulling op m'n contract. Niveau is het zelfde, maar andere werkzaamheden. De nieuwe werkplek zal op een andere locatie zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij reorganisaties zijn duidelijke regels over wanneer functies 'vergelijkbaar' zijn, wat bijvoorbeeld voor ontslagrondes dus betekent dat mensen binnen die groep als één grote groep mensen moet worden behandeld. Je kunt in dat geval dus in principe niet de helft van de ene afdeling ontslaan en bij de andere afdeling iedereen laten zitten. Het gaat daarbij niet alleen om het niveau van de functie, maar ook om hoe snel iemand in de ene functie zou kunnen worden ingewerkt/opgeleid voor de andere functie. Als iemand in functie A binnen een paar maanden in functie B zou kunnen werken en andersom, dan worden die functies dus iha als vergelijkbaar beschouwd.

In die situatie lijkt mij een vorm van job rotation ook niet heel vreemd. Maar als het echt andere functies zijn, dan kunnen ze je dat moeilijk opleggen. Het wordt daarbij zeker lastig als het zou gaan om een functie op twee verschillende locaties. (Al hangt het natuurlijk ook af van het niveau van de functies en de afstand tussen de locaties.)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Je kunt in dat geval dus in principe niet de helft van de ene afdeling ontslaan en bij de andere afdeling iedereen laten zitten.
Dat klopt niet. Als er bijvoorbeeld in team A projectleiders zitten, en in team B accountant en je hebt minder projectleiders nodig, dan kan je gewoon in team A mensen ontslaan en in team B niemand. Het hangt maar net van de organisatiestructuur af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uit functie worden gezet ivm roulatie werkplek

Ongelezen bericht door kweenie »

In dat geval gaat het toch niet om vergelijkbare functies?

Gesloten