LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Seralapph
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2015 14:58

19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Seralapph »

Hallo,

Ik ben een 19jarige jongere woon op mezelf, en zit momenteel in de PW(voorheen WWB).
Ik krijg 651 euro per maand, en kan mijzelf en twee kittens amper mee onderhouden.
Na meerdere gesprekken met de gemeente blijkt dat zij niet meer voor mij kunne/willen/mogen doen.

Mijn ouders kunnen mij ook niet helpen, mijn moeder zit zelf ook in de bijstand en mijn vader is een hopeloos geval. (momenteel geen contact meer)

Ik zit alleen met het probleem dat ik nadat al mijn vaste lasten van mijn uitkering af zijn hou ik 113 euro over voor mijzelf het geld voor mijn kittens zit hier bij in.(exclusief zorgtoeslag 78,- huur toeslag kom ik niet voor in aanmerking.) en ik ben compleet radeloos, ik heb geen idee hoe ik kan rond komen, eet veel want ik beweeg ook vrij veel, heb internet/tv/telefoon abonnementen verlaagd etc. maar ik hou nogsteeds weinig over.

ik kan aan de enekant niet begrijpen dat ik recht heb op zo weinig puur vanwege mijn leeftijd terwijl ik wel degelijk evenveel/meer kosten heb als mensen die 22/23 jaar zijn en in de zelfde situatie zitten als ik.(verschil bedraagd 250-300 euro met een 23jarige)

Ik heb veel emotionele problemen, en stress die ervoor zorgen dat ik geen baan kan houden of een studie kan volgen, ik begrijp dat sommigen misschien sceptisch zijn, maar heeft iemand een idee wat ik kan proberen om mijn situatie te verbeteren?

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Toppy »

Inderdaad een vervelende situatie.
Helaas is het, financieel gezien, niet anders.
De hoogte van de uitkering PW die je krijgt is door het Rijk vastgesteld. De gemeente kan daar dus niets in veranderen.
Wellicht heeft de gemeente je dit al gezegd, maar op je 20-e verjaardag krijg je een hogere uitkering
(€ 774,36) en op je 21-e de volledige rijksnorm (€ 962,63).
Voor nu zal het 'de tering naar de nering' zetten worden.

Tja, en dat je evenveel kosten moet maken als zelfstandig wonende alleenstaanden 21 jaar en ouder daar heeft de wetgever kennelijk anders over gedacht.
De achtergrond daarvan is dat voor mensen onder de 21 het gebruikelijk is dat zij nog bij ouders wonen (of studeren) en dat zij pas 'op zichzelf' gaan wonen als zij daar ook voldoende middelen voor hebben.

Over hoe het komt dat je niet meer thuis woont is weer een geheel ander onderwerp. (waarover deze of gene hier best wel de nodige moraliserende opmerkingen zal hebben).

Voor het overige sterkte!

Nog een advies van deze kant. Mocht je het geluk hebben een part-time baantje te bemachtigen, uiteraard met verdiensten onder de uitkeringsnorm, dan wél doen. Je hebt dan namelijk mogelijk recht op een vrijlating van een deel van die inkomsten zodat je aan het eind van de maand iets meer geld over houdt.
Informeer daarover bij je consulent.
Laatst gewijzigd door Toppy op 19 aug 2015 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wellicht kan je, in plaats van op jezelf te wonen, kijken naar bijvoorbeeld kamerhuur of anti-kraak. Scheelt soms een hoop geld - en dat heb je nu blijkbaar heel hard nodig.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik bewonder je dat je het volhoudt. Echter, als je door de stress geen baan kan houden, moet je daar eerst aan werken. Hoe je dat moet doen kan ik je niet vertellen want dat is heel individueel.
Wel misschien een handige site om te besparen: http://www.bijstandsgerechten.nl. Scheelt boodschappengeld. Neem een telefoon waar je alleen mee kan bellen en een abonnement op de bibliotheek. Daar zit je voor een paar tientjes per jaar droog en warm en kan je internetten.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Seralapph schreef:
.. hou ik 113 euro over voor mijzelf het geld voor mijn kittens zit hier bij in.(exclusief zorgtoeslag 78,- huur toeslag kom ik niet voor in aanmerking.) en ik ben compleet radeloos, ik heb geen idee hoe ik kan rond komen, eet veel want ik beweeg ook vrij veel, heb internet/tv/telefoon abonnementen verlaagd etc. maar ik hou nogsteeds weinig over.
Volgens mij zijn er nog mogelijkheden genoeg om te besparen. Ik weet niet hoeveel katten u heeft, maar huisdieren kosten stiekem een hele hoop geld. En misschien kunnen er wel wat abo's gewoon de deur uit.
Misschien ook nog wellicht wat andere besparingen (roken, alcohol, vervoer enz)

Maar er zijn meer mensen hier geweest die geklaagd hebben over een te lage uitkering. Probeer langzaam maar zeker uit het uitkeringsmilieu te komen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door ciske »

Josephien12 schreef:
Seralapph schreef:
..
. Ik weet niet hoeveel katten u heeft.
twee kittens

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Marly27 »

Proberen een baan te nemen, opleiding anders wat? Dan kun je bij DUO lenen en dat terugbetalen na je opleiding, wanneer je een baan hebt.

Werken is altijd beter dan bijstand trekken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door moederslink »

Seralapph schreef:Hallo,

Ik ben een 19jarige jongere woon op mezelf, en zit momenteel in de PW(voorheen WWB).
Ik krijg 651 euro per maand, en kan mijzelf en twee kittens amper mee onderhouden.
Na meerdere gesprekken met de gemeente blijkt dat zij niet meer voor mij kunne/willen/mogen doen.

Mijn ouders kunnen mij ook niet helpen, mijn moeder zit zelf ook in de bijstand en mijn vader is een hopeloos geval. (momenteel geen contact meer)

Ik zit alleen met het probleem dat ik nadat al mijn vaste lasten van mijn uitkering af zijn hou ik 113 euro over voor mijzelf het geld voor mijn kittens zit hier bij in.(exclusief zorgtoeslag 78,- huur toeslag kom ik niet voor in aanmerking.) en ik ben compleet radeloos, ik heb geen idee hoe ik kan rond komen, eet veel want ik beweeg ook vrij veel, heb internet/tv/telefoon abonnementen verlaagd etc. maar ik hou nogsteeds weinig over.

ik kan aan de enekant niet begrijpen dat ik recht heb op zo weinig puur vanwege mijn leeftijd terwijl ik wel degelijk evenveel/meer kosten heb als mensen die 22/23 jaar zijn en in de zelfde situatie zitten als ik.(verschil bedraagd 250-300 euro met een 23jarige)

Ik heb veel emotionele problemen, en stress die ervoor zorgen dat ik geen baan kan houden of een studie kan volgen, ik begrijp dat sommigen misschien sceptisch zijn, maar heeft iemand een idee wat ik kan proberen om mijn situatie te verbeteren?
Hartstikke rot deze situatie en je bent pas 19.
Om de vaste lasten naar beneden te krijgen is bv antikraak gaan wonen een goeie optie ; ST CAMELOT zit door het hele land , google maar eens en dan kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief met aanmeldingen van antikraak woningen.
Anders is een goedkope kamer huren ook een optie.
Je hebt 2 kittens die je troost geven en waar je natuurlijk gek op bent , maar besef wel dat kittens groter worden , er komen dierenartskosten bij , meer voer enz enz , ze moeten gecastreerd of gesteriliseerd worden anders zit je met nog meer kittens straks, dus ik snap het wel , maar het is wel een kostenpost extra.
Verder zou ik contact zoeken met iemand van Maatschappelijk Werk om jou iets te begeleiden of je vraagt om een budgetcoach die met jou de in- en uitgaven kan beheren.
Ik begrijp nu dat je heel veel stress hebt en dat daarom werken of studeren nu niet lukt. Klopt hè?
Toch moet je wel verder kijken en op de lange termijn plannen en daarvoor heb je iemand nodig die jou stap voor stap uit deze uitzichtloze situatie helpt trekken, zelf ook meedenken en dan kom je er ook wel uit. Je bent nog hartstikke jong, het belangrijkste nu is eerst goedkoop wonen en daarom actief op zoek gaan naar begeleiding.

Seralapph
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2015 14:58

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Seralapph »

Hardstikke bedankt voor alle reacties, en ik heb al wel veel bespaard over de loop der tijd, de kittens kosten inderdaad een aardig bedrag en om eerlijk te zijn heb ik het liefst iets minder(ze kosten ongeveer 20-30 euro per maand op het moment) als zonder ze vanwege de rust die ze mij geven.

Ook heb ik al wel gekeken naar evt. Vrijlating van inkomsten, maar daar heb ik 0% recht op, ook vanwege mijn leeftijd (namelijk pas vanaf 27 jaar).

Studeren en/of werken, is momenteel echt niet mogelijk aangezien de stress mij hevige emotionele buien en soms ook angstaanvallen bezorgd.

Ik zal de tip van het maatschappelijk werk uit proberen even als de gegeven website.

En het evt verhuizen hou ik als laatste optie(ben enigzins mensen schuw en woon niet al te duur (325,- all incl.) maar nogmaals bedankt voor de tips :)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik zou eens kijken of je niet in aanmerking komt voor de Voedselbank. Maatschappelijk werk kan je daar wellicht ook bij helpen. Ik hoop dat je voor je angstaanvallen en stress geode hulp hebt? Anders zou ik persoonlijk ook daarmee aan de slag gaan, want vanzelf zal het niet over gaan. Heel veel succes en geniet heerlijk van je katjes!

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Marly27 »

Seralapph schreef:En het evt verhuizen hou ik als laatste optie(ben enigzins mensen schuw en woon niet al te duur (325,- all incl.) maar nogmaals bedankt voor de tips :)
Huur +zorgverzekering zijn dan iets van €450 samen. Telefoon kan een tientje of minder zijn, dus waar geef je de rest dan aan uit?

Probeer anders ook eens hulp te zoeken voor je angstaanvallen. Therapie kan wonderen doen en dan kun je langzaamaan proberen werk te krijgen en dan heb je snel meer te besteden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door moederslink »

Hij ontvangt maar 650 euro , minus 450 euro , dan houdt TS zo.n 200 euro over , minus verzekeringen nog , verzorgingsproducten , tja dan blijft er goed € 100 over. Een beroep doen op de voedselbank zou ook met de hulp van maatsch werk mogelijk moeten zijn, lijkt mij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is lastig, maar niet onmogelijk, om een tijdje van dat geld rond te komen. Zeker als je al weet dat het tijdelijk is, omdat je na je verjaardag een stuk meer te besteden hebt, zou het mogelijk moeten kunnen zijn. Eventueel met tijdelijk wat extra geld van je ouders.

Je ouders hebben trouwens tot je eenentwintigste onderhoudsplicht. Zij moeten je dus (financieel) bijstaan zodat je normaal kunt leven. Als je het financieel niet redt, dan zouden zij dus moeten bijspringen.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Marly27 »

moederslink schreef:Hij ontvangt maar 650 euro , minus 450 euro , dan houdt TS zo.n 200 euro over , minus verzekeringen nog , verzorgingsproducten , tja dan blijft er goed € 100 over. Een beroep doen op de voedselbank zou ook met de hulp van maatsch werk mogelijk moeten zijn, lijkt mij.
Verzorgingsproducten? Naast zeep, deo en shampoo heb je niet echt iets nodig. Make-up en cremes hebben voor de meeste mensen geen praktisch nut of noodzaak en zoveel kost de rest niet. Je kan best eten voor €15 in de week (€60 per maand), zolang je maar een beetje oplet wat je haalt.

Maar de TS moet gewoon in therapie en de oorzaak van het niet kunnen werken aanpakken. Dan kan ze daarna zichzelf aan werk helpen en dan heeft ze al veel meer te besteden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik dacht bv ook aan waspoeder, wc papier en TS is een jongen :wink:dacht ik, dus hij zal zich ook moeten scheren.
Als je onder bewind zou staan krijg je minimaal € 40 pp pw, ......€ 15 is wel heel erg krap vind ik.
In therapie gaan is sowieso natuurlijk goed , maar je moet wel een drempel over en hij schrijft dat ie wat mensenschuw is geworden, dus het is het allemaal niet zo eenvoudig.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door kokka »

er zijn zat baantjes waar er geen stress bij hoeft te komen kijken.
je kan je natuurlijk nu al met je 19 jaar wentelen in zelfmedelijden maar daar ga je het in deze wereld niet mee redden.
De enige manier om je inkomen te verhogen is om te gaan werken, je moet natuurlijk wel op zoek naar de oorzaak van je problemen. daar moet je huisarts je wel bij kunnen helpen lijkt me.

sterkte

mh73

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ben het met kokka eens.

Kan niet ligt op het kerkhof zei mijn moeder altijd en wil niet ligt er naast...

Je zal in je leven een hoop dingen gaan tegenkomen waarbij je met andere mensen te maken hebt en met dingen die stress veroorzaken. Zoek daar goede hulp voor.

En als je uit een uitzichtloze situatie wil komen, probeer dan toch in oplossingen te denken. Er zijn thuisstudies, er is werk dat je vanuit huis kan doen...

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Marly27 »

moederslink schreef:Ik dacht bv ook aan waspoeder, wc papier en TS is een jongen :wink:dacht ik, dus hij zal zich ook moeten scheren.
Als je onder bewind zou staan krijg je minimaal € 40 pp pw, ......€ 15 is wel heel erg krap vind ik.
In therapie gaan is sowieso natuurlijk goed , maar je moet wel een drempel over en hij schrijft dat ie wat mensenschuw is geworden, dus het is het allemaal niet zo eenvoudig.
Ik zei dat je best kan eten voor €15 per week. Doe ik zelf met gemak. Dan blijft er meer dan genoeg voor de rest over. Ik sluit me verder bij Kokka aan.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Marly27 schreef:Proberen een baan te nemen, opleiding anders wat? Dan kun je bij DUO lenen en dat terugbetalen na je opleiding, wanneer je een baan hebt.

Werken is altijd beter dan bijstand trekken.
Een baan nemen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vergeet niet dat de banen niet voor het oprapen liggen.

Daarnaast wil ik kwijt dat ik het SCHANDALIG vind dat deze jongen zo weinig geld krijgt. Hiermee leef je eigenlijk onder de armoedegrens. Ik weet zeker dat je in ieder geval in aanmerking kunt komen voor de voedselbank, dat scheelt al wat. Wanneer word je eigenlijk 20, want dan krijg je ook weer wat meer.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: 19 Jaar in de PW en geen uitweg.

Ongelezen bericht door gordr »

Zal ik eens ff heel praktisch zijn? Gewoon zwart een beetje bijklussen. Er zijn vast wel buren of kennissen die wat werkjes te doen hebben, of anders natuurlijk de horeca. In ieder geval niet wegkruipen achter de garaniums, maar iets gaan doen, ook al mag dat misschien niet helemaal officieel zijn. Van het ene rol je vaak in het andere.

Gesloten