LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onkostenvergoeding vrijwilligers in bijstand

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Resi64
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2017 08:44

Onkostenvergoeding vrijwilligers in bijstand

Ongelezen bericht door Resi64 »

Op 10 maart jl. verscheen het bericht dat staatssecretaris Klijnsma besloten heeft dat vrijwilligers in de bijstand een onkostenvergoeding mogen krijgen tot 150 euro per maand (max 1500 per jaar) zonder dat dit invloed heeft op de bijstandsuitkering.
Als coördinator vrijwilligers krijg ik de vraag hoe vrijwilligers deze onkostenvergoeding kunnen krijgen. Wie betaalt deze? De instelling waar men vrijwilligerswerk verricht?
Graag wil ik mijn vrijwilligers hierbij helpen maar kan er weinig informatie over vinden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers in bijstand

Ongelezen bericht door berndv »

Resi64 schreef:Wie betaalt deze? De instelling waar men vrijwilligerswerk verricht?
Dat lijkt mij wel, de instelling waar deze onkosten voor gemaakt worden.
Resi64 schreef:Op 10 maart jl. verscheen het bericht dat staatssecretaris Klijnsma besloten heeft dat vrijwilligers in de bijstand een onkostenvergoeding mogen krijgen tot 150 euro per maand (max 1500 per jaar) zonder dat dit invloed heeft op de bijstandsuitkering.
let ook even goed op de voorwaarden die gesteld zijn aan het ontvangen van deze vergoeding:
Als u een bijstandsuitkering ontvangt en vrijwilligerswerk doet

Krijgt u een bijstandsuitkering en daarnaast een vergoeding voor vrijwilligerswerk? Dan verandert de hoogte van uw uitkering niet als de vergoeding voor het vrijwilligerswerk maximaal € 95 per maand is en maximaal € 764 per jaar.

Als het gaat om vrijwilligerswerk dat de gemeente noodzakelijk vindt voor uw re-integratie, dan verandert de hoogte van uw uitkering niet als de vrijwilligersvergoeding niet hoger is dan € 150 per maand en € 1.500 per jaar.
dus alleen vrijwilligerswerk dat de gemeende noodzakelij vindt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers in bijstand

Ongelezen bericht door kweenie »

Resi64 schreef:Als coördinator vrijwilligers krijg ik de vraag hoe vrijwilligers deze onkostenvergoeding kunnen krijgen. Wie betaalt deze? De instelling waar men vrijwilligerswerk verricht?
Het is niet een vergoeding waar een vrijwilliger zomaar recht op heeft. Het is eerder zo dat sommige organisaties bepaalde vrijwilligers een vergoeding willen en kunnen geven. En dat de fiscus regels heeft wanneer zo'n vergoeding fiscaal vriendelijk 'mag' (en dus niet als 'inkomen' telt). Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld een sportvereniging die een (gekwalificeerde) trainer een kleine vergoeding wil geven voor de tijd en moeite die erin wordt gestopt. Bij zo'n vrijwilligersvergoeding is bruto ook netto, terwijl bij een echt arbeidscontract de bruto kosten ongeveer twee keer zo hoog zijn als wat diegene er netto aan overhoudt.

Probleem is/was dat de fiscale regels voor zo'n vrijwilligersvergoeding anders zijn dan de regels vanuit de bijstand.

Maar ik verbaas mij er eerlijk gezegd een beetje over dat je dit als coördinator vrijwilligers niet weet?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers in bijstand

Ongelezen bericht door witte angora »

Resi64 schreef: Graag wil ik mijn vrijwilligers hierbij helpen maar kan er weinig informatie over vinden.
Je zou gewoon eens op de site van de overheid kunnen kijken, om te beginnen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rgoedingen

Op deze link vind je ook de informatie die berndv al gaf.

Daarnaast zou je een en ander met de gemeente kunnen bespreken waar de vrijwilligers wonen. Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?

stofzuigertje

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers in bijstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De persoon moet vooraf melden bij de gemeente dat hij vrijwilligers werk gaat doen en hoeveel dit opleverde.

Verder heeft organisatie die dit aanbied geen zicht op andere werkzaamheden.
Als je voor 2 verschillende vergoeding kreeg kom je ook boven de €150,- die je belastingvrij mag geven.

Alleen wat je boven €150,- krijgt, ongeacht of dit 1x of meerdere organisaties zijn is belast.
Voor bijstand geld dat niet opgegeven inkomsten meestal als inkomen gezien word en vooraf melden is daarom beter dan gekort worden wegens verzwegen inkomsten en ze willen ook weten of je beschikbaar bent of eerst vrijwilligers werk moet opzeggen en hoe makkelijk dat kan.

Gesloten