LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogte basisinkomen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
mh73

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door mh73 »

alfatrion schreef:Onzinargument is kennelijk iets dat je roept als het tegenargument niet goed weerlegbaar is.
Onzinargument was niet het enige dat ik daar tegen in bracht. Er stond nog wat bij. In tegenstelling tot de keren dat anderen op een argument van iemand anders reageerden met 'onzin'. Ik geloof dat je je zelf daaraan ook regelmatig schuldig maakt :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is gewoon een tekort aan werk, en dat kun je alleen oplossen door het echte probleem aan te pakken.
Je kunt alleen spreken over een tekort aan werk als mensen dat werk nodig hebben voor een normaal leven. Het échte probleem is dus dat er te veel mensen zijn die zonder betaald werk niet normaal kunnen leven en daarom betaald werk zouden 'moeten' vinden.

Dat is dus geen issue als er een basisinkomen zou zijn.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

mh73 schreef:
alfatrion schreef:Onzinargument is kennelijk iets dat je roept als het tegenargument niet goed weerlegbaar is.
Onzinargument was niet het enige dat ik daar tegen in bracht. Er stond nog wat bij. In tegenstelling tot de keren dat anderen op een argument van iemand anders reageerden met 'onzin'. Ik geloof dat je je zelf daaraan ook regelmatig schuldig maakt :wink:
Touche. Wat er bijstond was dat niet iedereen aan goede doelen gaf. Met andere woorden sommige doen dat wel. Ik lees daar toch in dat het argument wat gewicht heeft.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
Er is gewoon een tekort aan werk, en dat kun je alleen oplossen door het echte probleem aan te pakken.
Je kunt alleen spreken over een tekort aan werk als mensen dat werk nodig hebben voor een normaal leven. Het échte probleem is dus dat er te veel mensen zijn die zonder betaald werk niet normaal kunnen leven en daarom betaald werk zouden 'moeten' vinden.

Dat is dus geen issue als er een basisinkomen zou zijn.
Als dat jouw argument is voor een basisinkomen...

Die kunnen dus wel normaal leven omdat er allerlei uitkeringen in het leven zijn geroepen. Bijstandstrekkers hebben zelfs een beter leven dan menigeen die 40 uur werkt en qua salaris wel wat meer krijgt, maar alle kadootjes misloopt die bijstandstrekkers wel krijgen. Bijstandstrekkers hebben geen werk nodig om normaal te kunnen leven, dus in jouw redenatie is er geen tekort aan werk?

Waar komen die 1 miljoen werkzoekenden dan vandaan?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
Zelf vertik ik het om te stoppen met werken!, het werk en de omgang met mensen maakt het werk weer prettiger dan de hele dag thuiszitten, dan zou ik vrijwilligerswerk willen doen, stil zitten is niks voor mij.
Ik ken veel mensen die graag beiden zouden willen, een deel betaald werken en een deel vrijwilligerswerk. En ik ken heel wat vrijwilligersorganisaties die zitten te schreeuwen om vrijwilligers. Of die zichzelf moeten opheffen bij gebrek aan. Zou toch mooi zijn als dat zo opgelost zou kunnen worden.
Wat dan weer vreemd is gezien al die 55+ ers toch hun huis moesten opeten en zich verder kapot verveelden omdat ze niet aan de bak komen? Evengoed geldt dat voor menig groepen in de bijstand.

Er zijn er een aantal die moeite doen en consistent zichzelf nuttig maken (WA is een prima voorbeeld van hoe het zou moeten), maar er is een grotere groep die dat dus niet doet. Waarom zou dat ineens veranderen?

Hetgeen je wél zou bereiken is dat mensen zoals ik en mijn man, die nu fulltime werken, minder zouden werken en (inderdaad) dan ook bijvoorbeeld meer voor de sportclub zouden gaan doen, maar ook meer vrije tijd nemen.

Wat je niet bereikt is het deel van de samenleving wat nu al nutteloos is. Die zakken dan alleen maar verder in, dus misschien is een andere oplossing dan gratis geld beter/effectiever.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijstandstrekkers hebben zelfs een beter leven dan menigeen die 40 uur werkt en qua salaris wel wat meer krijgt, maar alle kadootjes misloopt die bijstandstrekkers wel krijgen.
Dat is dus een van de problemen van de huidige situatie, dat een hoop mensen er zelfs op achteruit gaan als ze (meer) gaan werken. Daarnaast is er een groep die tussen wal en schip valt in de huidige regelingen. Dat zou je dus allebei oplossen met een basisinkomen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
Er is gewoon een tekort aan werk, en dat kun je alleen oplossen door het echte probleem aan te pakken.
Je kunt alleen spreken over een tekort aan werk als mensen dat werk nodig hebben voor een normaal leven. Het échte probleem is dus dat er te veel mensen zijn die zonder betaald werk niet normaal kunnen leven en daarom betaald werk zouden 'moeten' vinden.

Dat is dus geen issue als er een basisinkomen zou zijn.
Er is ook een tekort aan werknemers, in genoeg sectoren. Onderwijs, zorg, die glazenwasser. Bij mij in de buurt zoekt de brandweer al maanden naar nieuwe mensen, zo hard zelfs dat ze letterlijk langs de deuren zijn geweest om mensen te laten solliciteren.

Een basisinkomen lost dat dus absoluut niet op. In tegendeel, dan zal je zien dat (zeker in het onderwijs en de zorg) het tekort alleen maar groter wordt.. om over ander ondankbaar werk maar te zwijgen.

En: mensen met bijstand kunnen wel "normaal leven" :?

kweenie schreef:
Bijstandstrekkers hebben zelfs een beter leven dan menigeen die 40 uur werkt en qua salaris wel wat meer krijgt, maar alle kadootjes misloopt die bijstandstrekkers wel krijgen.
Dat is dus een van de problemen van de huidige situatie, dat een hoop mensen er zelfs op achteruit gaan als ze (meer) gaan werken. Daarnaast is er een groep die tussen wal en schip valt in de huidige regelingen. Dat zou je dus allebei oplossen met een basisinkomen.
Alleen als dat basisinkomen dermate laag is dat er geen enkele luxe van te krijgen valt. Een X bedrag aan euros gaat dat niet doen, denk ik. Mij lijkt gelimiteerde vouchers dan een prima alternatief. Prima extrensieke motivatie tot werken, als je meer wil dan alleen wonen en eten.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mucha schreef:
witte angora schreef:
mh73 schreef: Tjonge, twee keer precies hetzelfde bericht in hetzelfde topic plaatsen. Dan heb je toch wel hele sterke argumenten.
Daarom is het ook zo belachelijk dat er intussen maar liefst 4 topics over exact hetzelfde onderwerp zijn. En de moderatie vindt het nog prima ook.
En dat terwijl ze binnen 2 uur al toegaven aan een dreigement van een mislukte artiest. (Om zijn topic zo snel mogelijk verwijderd te krijgen). :?
Oh nee, dat houdt in dat al mijn rijmpjes verdwenen zijn.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
Bijstandstrekkers hebben zelfs een beter leven dan menigeen die 40 uur werkt en qua salaris wel wat meer krijgt, maar alle kadootjes misloopt die bijstandstrekkers wel krijgen.
Dat is dus een van de problemen van de huidige situatie, dat een hoop mensen er zelfs op achteruit gaan als ze (meer) gaan werken. Daarnaast is er een groep die tussen wal en schip valt in de huidige regelingen. Dat zou je dus allebei oplossen met een basisinkomen.
Dat los je op door alle gemeentelijke kadootjes voor bijstandstrekkers af te schaffen.

Ik zie nog steeds geen enkele reden waarom ze kwijtschelding krijgen van de gemeentelijke heffingen, of waarom ze gratis en voor niks wasmachines, fietsen en computers moeten krijgen en zelfs een langdurigheidstoeslag. Iemand die meer dan 110% van het minimum heeft, krijgt het ook niet. Dáár zit de armoedeval.

Iemand die de hele dag niks te doen heeft kan prima voor 50 euro een gebruikte fiets kopen en het ding opknappen. Wat is er mis met tweedehands?

Toevallig dit weekend een andere bank gekocht, mankeert niks aan, dik leer, kosten: 50 euro. Een seniorenbank, dus ga maar na wat dat nieuw gekost heeft. Opgehaald met de bus van de kringloop, dat weer wel. Dat ding kan nog jaren mee. Waarom dan een nieuwe kopen?

Mijn wasmachine heb ik in 2006 tweedehands gekocht voor 175 euro. Een Miele uit 1986, wel helemaal gereviseerd. Doe ik al ruim 10 jaar mee. Dat heeft geen enkele nieuwe bij mij gehaald. Idem de ijskast: 65 euro voor een Liebherr van 4 jaar oud. Inmiddels staat hij hier al 8 jaar, en nog naar volle tevredenheid. Als ik een jonger exemplaar zou willen kopen vang ik die 65 euro ook nog wel terug.

Juist omdat je meer tijd hebt is er geen noodzaak om in een halve middag winkels af te rennen en direct knopen door te hakken. Daarom zeg ik: al die kadootjes in de bijstand zijn niet nodig. Het enige wat nodig is, is een beetje zelfdiscipline om wat geld achter de hand te hebben. En een beetje meer moeite doen om aan je spullen te komen, plus een beetje tevredenheid.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Hoogte basisinkomen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

witte angora schreef:
kweenie schreef:
Bijstandstrekkers hebben zelfs een beter leven dan menigeen die 40 uur werkt en qua salaris wel wat meer krijgt, maar alle kadootjes misloopt die bijstandstrekkers wel krijgen.
Dat is dus een van de problemen van de huidige situatie, dat een hoop mensen er zelfs op achteruit gaan als ze (meer) gaan werken. Daarnaast is er een groep die tussen wal en schip valt in de huidige regelingen. Dat zou je dus allebei oplossen met een basisinkomen.
Dat los je op door alle gemeentelijke kadootjes voor bijstandstrekkers af te schaffen.

Ik zie nog steeds geen enkele reden waarom ze kwijtschelding krijgen van de gemeentelijke heffingen, of waarom ze gratis en voor niks wasmachines, fietsen en computers moeten krijgen en zelfs een langdurigheidstoeslag. Iemand die meer dan 110% van het minimum heeft, krijgt het ook niet. Dáár zit de armoedeval.

Iemand die de hele dag niks te doen heeft kan prima voor 50 euro een gebruikte fiets kopen en het ding opknappen. Wat is er mis met tweedehands?

Toevallig dit weekend een andere bank gekocht, mankeert niks aan, dik leer, kosten: 50 euro. Een seniorenbank, dus ga maar na wat dat nieuw gekost heeft. Opgehaald met de bus van de kringloop, dat weer wel. Dat ding kan nog jaren mee. Waarom dan een nieuwe kopen?

Mijn wasmachine heb ik in 2006 tweedehands gekocht voor 175 euro. Een Miele uit 1986, wel helemaal gereviseerd. Doe ik al ruim 10 jaar mee. Dat heeft geen enkele nieuwe bij mij gehaald. Idem de ijskast: 65 euro voor een Liebherr van 4 jaar oud. Inmiddels staat hij hier al 8 jaar, en nog naar volle tevredenheid. Als ik een jonger exemplaar zou willen kopen vang ik die 65 euro ook nog wel terug.

Juist omdat je meer tijd hebt is er geen noodzaak om in een halve middag winkels af te rennen en direct knopen door te hakken. Daarom zeg ik: al die kadootjes in de bijstand zijn niet nodig. Het enige wat nodig is, is een beetje zelfdiscipline om wat geld achter de hand te hebben. En een beetje meer moeite doen om aan je spullen te komen, plus een beetje tevredenheid.
Dat geld achter de hand houden wordt acuut stante pede door zowel de Gemeente als en het Hoogheemraadschap ingepikt onder het mom iedereen moet belasting betalen.

Gesloten