LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag nemen voor vakantie

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
heelgewoontjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2017 14:20

Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door heelgewoontjes »

Goedemiddag.

Sinds enige tijd ben ik voornemens ander werk te vinden. Dit is bijna gelukt. Echter zit ik met een oriënteren vraag:

Ik heb een vaste aanstelling binnen een technisch bedrijf (Cao technische groothandel). Mijn uitwerkperiode is een maand. Mijn nieuwe werkgever wil mij per 1 augustus inlijven en er derhalve vaart achter zetten. Nu Is het zo dat ik normaliter mijn contract kan opzeggen, een maand kan uitwerken en zodoende 1 augustus bijna mijn nieuwe werkgever kan beginnen.

Maar.. Mijn vakantie is gepland, en goedgekeurd, gedurende de eerste 3 weken van juli. Dat zijn dus 3 weken tijdens mijn uitwerk periode. Kan mijn huidige werkgever dit, na kennisgeving van aankomend ontslag, nog intrekken? Vakantie en dergelijke zijn al geboekt.

Met vriendelijke groeten,

M.
Laatst gewijzigd door heelgewoontjes op 20 jun 2017 08:06, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Eenmaal goedgekeurde vakantie aanvragen kunnen niet zomaar ingetrokken worden. Maar iets klopt er niet als u per 1 augustus kunt beginnen bij uw nieuwe werk en de eerste 3 weken van augustus ip vakantie bent.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Bij zwaarwegende bedrijfsbelangen mag de werkgever verlof intrekken. Daarvan zou nu misschien sprake kunnen zijn. Wel zal hij eventuele kosten van bijvoorbeeld annuleringen van vakanties e.d. moeten vergoeden.

Overigens gooit u wat data in de war denk ik (uw vakantie is wellicht in juli).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Buiten wat mag en kan e.d. is het niet zo'n nette manier om ergens te vertrekken. En je weet nooit waar je huidige collega's en leidinggevenden ooit nog eens tegen komt in het vervolg van je carriere.

heelgewoontjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2017 14:20

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door heelgewoontjes »

Bedankt voor jullie reacties. Het klopt inderdaad, ik had een fout gemaakt bij het vermelden van mijn vakantie. Deze vind inderdaad plaats tijdens de eerste 3 weken van juli.

Dat betekent dat ik dus in feite alleen de laatste week nog zou hoeven te komen. Ik begrijp de opmerking dat het niet echt netjes is, maar gezien de huidige situatie op mijn werk denk ik dat het vooral belangrijk is om kansen te benutten en het gevoel even links te laten liggen. Mijn huidige werkgever ga ik hierna niet meer tegen komen en ook mijn directe collega's zeer waarschijnlijk niet. Daarbij is mijn werk redelijk stand-alone en zijn er niet veel mensen afhankelijk van mij.

Met vriendelijke groeten,

M.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

gewoon uw baan opzeggen met als laatste werkdag 31 Jullie, grote kans trouwens dat uw huidige werkgever u zegt nog maar een week extra te nemen om de overige vakantiedagen nog op te nemen, zeg wel vandaag nog op...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door sjohie »

heelgewoontjes schreef:Bedankt voor jullie reacties. Het klopt inderdaad, ik had een fout gemaakt bij het vermelden van mijn vakantie. Deze vind inderdaad plaats tijdens de eerste 3 weken van juli.

Dat betekent dat ik dus in feite alleen de laatste week nog zou hoeven te komen. Ik begrijp de opmerking dat het niet echt netjes is, maar gezien de huidige situatie op mijn werk denk ik dat het vooral belangrijk is om kansen te benutten en het gevoel even links te laten liggen. Mijn huidige werkgever ga ik hierna niet meer tegen komen en ook mijn directe collega's zeer waarschijnlijk niet. Daarbij is mijn werk redelijk stand-alone en zijn er niet veel mensen afhankelijk van mij.

Met vriendelijke groeten,

M.
Niet alleen, zoals aangegeven, bij zwaarwegende bedrijfsbelangen mag de werkgever verlof intrekken. Dat zou je kunnen forceren door nu op te zeggen. Als je zeg secretaresse bent, is daar nog wel een mouw aan te passen met een uitzendkracht, maar als jij een exotische monteur bent van bepaalde complexe machines, en iemand nog serieus in moet werken, ontzeg je je werkgever door met vakantie te gaan dit, en dan kan het dus wél zo zijn dat ze je verlof in kunnen trekken, en je evt gemaakte kosten vergoedden.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

sjohie schreef:Niet alleen, zoals aangegeven, bij zwaarwegende bedrijfsbelangen mag de werkgever verlof intrekken. Dat zou je kunnen forceren door nu op te zeggen. Als je zeg secretaresse bent, is daar nog wel een mouw aan te passen met een uitzendkracht, maar als jij een exotische monteur bent van bepaalde complexe machines, en iemand nog serieus in moet werken, ontzeg je je werkgever door met vakantie te gaan dit, en dan kan het dus wél zo zijn dat ze je verlof in kunnen trekken, en je evt gemaakte kosten vergoedden.
Dat zijn dus gewoon zwaarwegende bedrijfsbelangen :-).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 30 jun 2017 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Ontslag nemen voor vakantie

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Hawk-Eye schreef:..., zeg wel vandaag nog op...
Dan moet je wel laten tekenen voor ontvangst van de brief. Want als de (aangetekende) brief pas morgen bezorgd wordt ben je te laat. Een opzegging moet de andere partij tijdig hebben bereikt en dat wil in dit geval zeggen vóór het einde van de maand.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten