LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door 16again »

Vaak bepaalt de verzekeringsarts of je voor verzuim mag "kiezen."

Zembla heeft 3 uitzendingen geweid aan de "verzuimpolitie."

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Vaak bepaalt de verzekeringsarts of je voor verzuim mag "kiezen."

Zembla heeft 3 uitzendingen geweid aan de "verzuimpolitie."
Vaak ís er überhaupt geen sprake van een verzekeringsarts, maar van een bedrijfsarts.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
16again schreef:Vaak bepaalt de verzekeringsarts of je voor verzuim mag "kiezen."

Zembla heeft 3 uitzendingen geweid aan de "verzuimpolitie."
Vaak ís er überhaupt geen sprake van een verzekeringsarts, maar van een bedrijfsarts.
Gezocht op de verzuimpolitie (2012):
Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven, zoals V&D, Kruidvat en Action huren commerciële verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim kunnen terugbrengen.
Lekker suggestief. Elk bedrijf heeft te maken met poortwachter en moet aan talloze regels voldoen om niet het risico te lopen om voor alle toekomstige kosten van een zieke werknemer op te draaien. Dat zijn risico's welke afgedekt worden via een arbodienst.

Maar ja, "grote bedrijven" "commerciële verzuimbureaus" "ziekteverzuim terugdringen" levert meer kijkers op.

Dit geldt dus ook voor kleine bedrijven, en arbodiensten zonder winstoogmerk heb ik nog niet gevonden, dus dan mag je ze inderdaad commercieel noemen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:......Lekker suggestief.
3 uitzendingen binnen 38 minuten terug kijken....en daar conclusies aan verbinden. Dat is pas suggestief.

En werden weldegelijk misstanden bloot gelegd, alom bekende J.v Halst is wat anders gaan doen.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door triangel »

Moneyman schreef:
Klaas Jan schreef:Ik zou rechtstreeks contact opnemen met de bedrijfsarts en het probleem daar voorleggen.
Ik zou dat pas doen nadat een vriendelijk telefoontje naar de werkgever (= de eerst verantwoordelijke) niets uithaalt.
Als ik niet op een afspraak bij de bedrijfsarts kan komen, dien ik me te melden bij mijn direct leidinggevende, die het doorgeeft aan HR/bedrijfsarts. Ik krijg dan een brief met een nieuwe afspraak. Je kunt ook voorstellen dat een bedrijfsarts dit telefonisch afhandelt. Kun je zelf tekst en uitleg geven.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Volgorde verplichtingen werkgever op basis van de wet/beleidsregels UWV. (het ideale plaatje, zeg maar)


1e ziektedag Werknemer meldt zich ziek.
- Binnen een week maakt werkgever een afspraak met een bedrijfs- of arboarts.

6e week
- Werkgever ontvangt van de bedrijfsarts een probleemanalyse inclusief hervattingsmogelijkheden. Deze zijn nodig om een plan van aanpak op te stellen.

8ste week
- Werkgever stelt een plan van aanpak op in overleg met werknemer.

Vanaf 8ste week
- Werkgever stelt een casemanager aan. Iedere 6 weken vindt er een evaluatie van het plan van aanpak plaats.

42ste week
- Werkgever meldt het verzuim bij het UWV. Het UWV is dan op de hoogte van een mogelijke WIA-aanvraag.

52ste week
- Werkgever en werknemer evalueren na het eerste ziektejaar de reintegratie van werknemer.

90ste week
- Werkgever stelt re-integratieverslag op.

93ste week
- Werknemer dient een WIA-aanvraag in bij het UWV. Het re-integratieverslag moet bij de aanvraag meegeleverd worden.

104e week
- Besluit UWV over het toekennen van een WGA/IVA-uitkering.

(Wat collega's en verzuimbureau's te maken met het verhaal van TS is mij een raadsel)

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen

Ongelezen bericht door Cro »

Hypo63 schreef:
16again schreef:
Moneyman schreef:kort door de bocht: ziekte overkomt je, verzuim is een keuze.
Keuze van wie? TS , werkgever of "bedrijfsarts?"
Vaak is de bedrijfsarts overigens een verzekeringsarts , met als primaire doel de kosten voor de verzekeraar te drukken.
Inderdaad. Vaak wordt door de werkgever 1 maand door betaald en daarna gaat de betaling over naar de verzekeraar. Het is waarschijnlijk de verzekeraar die dit bezoek eist. Mocht na dit bezoek de klachten zijn toegenomen zou ik gelijk een afspraak maken met de huisarts om deze klachten duidelijk vast te leggen. Het is niet onwaarschijnlijk dat door dit bezoek de herstelperiode zelfs langer kan worden.
Binnen de wet poortwachter is het gewoon een verplichting dat je na 6 weken na de eerste ziekmelding bij de bedrijfsarts verwacht wordt voor een eerste gesprek waarin de probleem analyse opgemaakt gaat worden nu kan daar wel iets in geschipperd worden maar niet al te veel en TS zit al op 8 weken. De werkgever en de werknemer hebben zich aan de procedures in deze wet te houden anders kan dit later gevolgen hebben. Dit is dus niet iets dat een verzekeraar zomaar verzint, maar iets dat onze wetgever bedacht heeft.

Dit betekend niet dat TS per se op kantoor moet verschijnen, zo'n bezoek kan ook thuis of op een locatie van de bedrijfsarts dichter bij huis, maar hij zal wel in goed overleg met de werkgever er voor moeten zorgen dat dit trajact gestart zal worden. Dit traineren door enkel te zeggen "ik kan niet komen, want ik heb geen vervoer" zonder verdere argumentatie van bijvoorbeeld de behandelend arts is niet verstandig. Hij kan hier het beste pro-actief in staan en bijvoorbeeld zelf met alternatieven komen.

Gesloten