LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jouwert
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2017 21:42

Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door jouwert »

Mag de gemeente Steenwijkerland mensen die een bijstandsuitkering aangevraagd hebben; meteen verplichten om in hun (gemeentelijke) sociale werkplaats te gaan werken. met als "reden" : het bepalen van de werkbelasting? Dit zonder te willen luisteren naar de medische beperkingen van betreffende persoon?
Hebben ze daar geen medische opleiding voor nodig?
Is dit een goedkope manier om die sociale werkplaats, de "NoordWestGroep" te Steenwijk, draaiende (rendabel) te houden??
Ik ben 55+, dus u begrijpt mijn extra problemen wel.

m.vr.groet, JH van Olst

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Berteman »

De gemeente voert de Bijstandswetten uit. En kan in ruil voor de uitkering verplichtingen en tegenprestaties verlangen. Als medische beperkingen dusdanig ernstig zijn dat werken niet mogelijk is, dan komt men wellicht in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u niet in staat bent om te werken moet u een afspraak aanvragen bij de bedrijfarts van het uwv. Dat u een uitkering krijgt wil niet zeggen dat u aan niemand verantwoording hoeft af te leggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door sjohie »

jouwert schreef:Mag de gemeente Steenwijkerland mensen die een bijstandsuitkering aangevraagd hebben; meteen verplichten om in hun (gemeentelijke) sociale werkplaats te gaan werken. met als "reden" : het bepalen van de werkbelasting? Dit zonder te willen luisteren naar de medische beperkingen van betreffende persoon?
Hebben ze daar geen medische opleiding voor nodig?
Is dit een goedkope manier om die sociale werkplaats, de "NoordWestGroep" te Steenwijk, draaiende (rendabel) te houden??
Ik ben 55+, dus u begrijpt mijn extra problemen wel.

m.vr.groet, JH van Olst
Het woord bepalen doet mij denken dat op die manier juist wordt gekeken wat wél mogelijk is binnen de medische beperkingen? Als u meteen 40 uur vol bent ingeroosterd lijkt me directe actie en verontwaardiging terecht, maar of de soep zo heet wordt gegeten is lastig inschatten op basis van deze informatie. Het komt op mij meer over dat ze samen met u willen kijken wat er wél mogelijk is.

In het algemeen mogen ze dit wel, en doen steeds meer gemeenten dit ook.

Verder begrijp ik niks van het gegeven dat u 55+ bent, ik zie mijn vader, 70+, inmiddels zoveel vrijwilligersuren steken in de tennisclub, dat dit meer is dan de meeste parttime werkende collega's hier op de zaak, van half zijn leeftijd.

atlas1302

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Misschien een goede hint voor de Steenwijkerlander, is daar een tennisvereniging? biertje tappen, patatje erbij en u komt ook gezellig aan uw uurtjes.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door thetung »

Berteman schreef:De gemeente voert de Bijstandswetten uit. En kan in ruil voor de uitkering verplichtingen en tegenprestaties verlangen. Als medische beperkingen dusdanig ernstig zijn dat werken niet mogelijk is, dan komt men wellicht in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV.
De arbeidsongeschiktheidsuitkering v/h UWV (WIA/WGA) is de verzekering voor werkenden, de werkenden betaalt elke maand de premie vanaf de bruto salaris. Bijstandgerechtigden kan geen een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV aanvragen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Heb eerst een paar vragen terug.
Gezien uw leeftijd 55+
Wanneer is de uitkering aangevraagd en ging hier een WW uitkering aan vooraf, dit omdat er ook zoiets als een IOAW is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

En inderdaad draai de boel om en doe aan vrijwilligerswerk.
Dat de Gemeente voortvarend te werk gaat om u weer aan een baan te helpen is alleen maar positief.
En 55+ wil nog niet zeggen dat je niets meer kan.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door vroem »

ik ben ook 55+ inmiddels.. maar ik werk gewoon (meer dan) full time. krijg je met een eigen bedrijf...
Wanneer ik niet meer kan werken gaat daar toch wel een uitgebreid traject aan vooraf met keuringen en zo, voordat ik wat van mijn duurbetaalde premies terug zie ...

Advies: ga het gewone traject in wat hiervoor bestaat.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

jouwert schreef:Mag de gemeente Steenwijkerland mensen die een bijstandsuitkering aangevraagd hebben; meteen verplichten om in hun (gemeentelijke) sociale werkplaats te gaan werken. met als "reden" : het bepalen van de werkbelasting? Dit zonder te willen luisteren naar de medische beperkingen van betreffende persoon?
Hebben ze daar geen medische opleiding voor nodig?
Is dit een goedkope manier om die sociale werkplaats, de "NoordWestGroep" te Steenwijk, draaiende (rendabel) te houden??
Ik ben 55+, dus u begrijpt mijn extra problemen wel.

m.vr.groet, JH van Olst
Kennelijk hebben ze wél geluisterd, anders hadden ze je wel iets anders aangeboden. Maar eigenlijk snap ik het hele verhaal niet. Je bent arbeidsbeperkt, of je bent het niet. Als je arbeidsbeperkt bent, waarom heb je dan geen Wia? Ik neem toch aan dat je vanuit de WW in de bijstand bent gerold.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dat een gemeente vraagt om een tegenprestatie is prima. Maar vaak hebben die de vorm van verkapte en goedkope arbeid. Werken maar er geen loon voor krijgen. En geen uitzicht op een baan. Een goed voorbeeld zijn de bloemenvouwers in Aalten die alsnog een compensatie voor hun werk gekregen hebben https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-s ... rs-Aalten/
Een zinvol participatieproject, afgestemd op de kansen en (medische) mogelijkheden van een individu is de enige juiste weg om mensen weer aan het werk te krijgen. Maatwerk dus en niet denigrerend maar coachend en stimulerend.
Een klant moet zich aan de afspraken houden maar ook gemeentes mogen zeker afgerekend worden op de resultaten om mensen weer aan baan te helpen. Het moet van twee kanten komen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Berteman »

thetung schreef:
Berteman schreef:De gemeente voert de Bijstandswetten uit. En kan in ruil voor de uitkering verplichtingen en tegenprestaties verlangen. Als medische beperkingen dusdanig ernstig zijn dat werken niet mogelijk is, dan komt men wellicht in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV.
De arbeidsongeschiktheidsuitkering v/h UWV (WIA/WGA) is de verzekering voor werkenden, de werkenden betaalt elke maand de premie vanaf de bruto salaris. Bijstandgerechtigden kan geen een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV aanvragen.
Het lijkt erop alsof de betrokkene is 'doorgestroomd' vanuit de WW en daarvoor dus een baan gehad heeft.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door arvandongen »

Julie4444 schreef:
arvandongen schreef:
jouwert schreef:Ik ben 55+, dus u begrijpt mijn extra problemen wel.
Jawel...maar dáár zijn tegenwoordig goede pilletjes voor.
Niks pilletjes, gewoon aanpoten en niet zo in de slachtofferrol blijven hangen.
Hugh H. (55++) zat toch ook niet in een slachtofferrol? Die werkte zich kapot in zijn playboy mansion.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
jouwert schreef:Ik ben 55+, dus u begrijpt mijn extra problemen wel.
Je bent dus net over de helft van je werkzame leven. Wat is het probleem?
Werkgevers zitten niet te wachten op 55+ mensen. De kans op 2e helft is dus vrij klein

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch is volgens het CBS de arbeidsparticipatie van 55+-ers de afgelopen jaren fors verbeterd. Maar goed, feitelijk is dit natuurlijk een volkomen offtopic discussie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door thecure »

een voordeel: je hoeft geen uitkering aan te vragen... als je hem stopzet, ben je tot niets meer verplicht...

atlas1302

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door atlas1302 »

55 plus verplicht werken ergens, ja waarom niet....? maar dan ook iedereen, ook de Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse, Kaapverdiaanse, Surinaamse, Afrikaanse en degene die ik vergeten ben. Gewoon om acht uur beginnen en broodtrommeltje mee en we gaan die sociale werkplaatsen gewoon even over bemannen.

Beetje schoffelen in de platsoenen dienst, ook niet slecht en lekker in beweging..en misschien ontstaan hier weer aankomende hoveniers uit die na bijscholing vakbekwaam hovenier kunnen worden, daar is zat werk in!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Julie4444 schreef: Wat veel belangrijker is dan leeftijd is je arbeidsethos, instelling en bereidbaarheid om te leren.
Helemaal mee eens, mijn vader was 58 jaar toen hij werkeloos raakte (midden in de crisis), hij was general manager en ging daarna als taxi chauffeur aan de slag. Hij wilde gewoon werken en niet in de bijstand terecht komen. Als je wilt dan kun je altijd wel werken alleen moet je soms gaan zoeken op lager betaalde functies. Hij is nu met pensioen en kan prima rondkomen door het opgebouwde pensioen in de tijd dat hij een goed betaalde baan had.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

sylvesterb schreef:Als je wilt dan kun je altijd wel werken alleen moet je soms gaan zoeken op lager betaalde functies.
Ik heb dit vroeger ook gedacht, maar het is NIET WAAR. Het klopt niet. Er is niet altijd werk, of je krijgt niet altijd een kans. Was het maar zo. Konden we maar zo makkelijk naar iedereen die geen baan heeft wijzen en zeggen dat ze gewoon niet willen.
Wat klopt is dat als je wil en er alles voor doet je een grotere kans hebt, maar dat is niet hetzelfde "als je maar wil kan je wel werken".

Laat ik als casus aan iedereen hier vragen of zij iemand aan zouden nemen die een jaar van zijn/haar pensioen af is, dus nog een jaar werken; en al 5 jaar niet heeft gewerkt, want geen baan kunnen vinden. Neem jij zo iemand aan? En als jij dit inderdaad oprecht zou doen, zou je bij je werkgever erdoorheen krijgen dat die persoon inderdaad ook wordt aangenomen?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
Julie4444 schreef: Wat veel belangrijker is dan leeftijd is je arbeidsethos, instelling en bereidbaarheid om te leren.
Helemaal mee eens, mijn vader was 58 jaar toen hij werkeloos raakte (midden in de crisis), hij was general manager en ging daarna als taxi chauffeur aan de slag. Hij wilde gewoon werken en niet in de bijstand terecht komen.
Had je vader uberhaubt wel recht op bijstand?

Als de werkgever een jongere wilt, helpt je arbeidsethos, instelling en bereidbaarheid om te leren weinig.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijstandsuitkering: verplicht werken bij sociale werkplaats

Ongelezen bericht door alfatrion »

Berteman schreef:En kan in ruil voor de uitkering verplichtingen en tegenprestaties verlangen.
Dat kan nu net niet, omdat dit in strijd is met het EVRM.

Gesloten