LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
henry29
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 15:14

loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door henry29 »

Hallo,

Vinden jullie dit ook vreemd? Doe al enige tijd vrijwilligerswerk, maar sinds vorig jaar wordt er 52% loonheffing ingehouden. Ik krijg loonstrookjes en een jaaropgave. Op de jaaropgave staat 52% tarief in verband met anonieme werknemers. Doe ik nog officieel vrijwilligerswerk en mag ik dit van het UWV waar ik een uitkering van ontvang?

mvg Henry.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk ontvang je dan per maand of per jaar meer dan de fiscaal maximaal toegestane vrijwilligersvergoeding. En wordt het dus inderdaad als inkomen gezien.

henry29
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 15:14

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door henry29 »

Dat is niet het geval, ik krijg niet meer als het toegestane bedrag van 1500 euro per jaar.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Terug naar de instantie waar u het vrijwilligerswerk doet.
Zij moeten dit boeken onder onkostenvergoeding en niet als loon.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Ook per maand en per uur zijn er grenzen aangegeven: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... goedingen/
€ 4,50 per uur
€ 150 per maand
Het UWV weet of u dat mag. U heeft vast een meldplicht voor betaald vrijwilligerswerk.

henry29
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 15:14

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door henry29 »

Cornelis7 schreef:Ook per maand en per uur zijn er grenzen aangegeven: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... goedingen/
€ 4,50 per uur
€ 150 per maand
Het UWV weet of u dat mag. U heeft vast een meldplicht voor betaald vrijwilligerswerk.
Bedoel je dat je niet meer dan 150 euro mag verdienen per maand ongeacht je beneden de 1500 euro per jaar blijft?

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Dat is correct Henry... En let op, betaald vrijwilligerswerk mag alleen bij stichtingen en verenigingen...

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

henry29 schreef:
Cornelis7 schreef:Ook per maand en per uur zijn er grenzen aangegeven: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... goedingen/
€ 4,50 per uur
€ 150 per maand
Het UWV weet of u dat mag. U heeft vast een meldplicht voor betaald vrijwilligerswerk.
Bedoel je dat je niet meer dan 150 euro mag verdienen per maand ongeacht je beneden de 1500 euro per jaar blijft?
Aangezien je het over 'verdienen' hebt praten we hier volgens mij terecht over de inschatting dat het hier loon betreft en niet een vrijwilligersvergoeding.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 08 apr 2018 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Ook vrijwilligersvergoeding verdien je. Dat lijkt me een vreemd criterium voor beoordeling of het loon is.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

henry29 schreef:Bedoel je dat je niet meer dan 150 euro mag verdienen per maand ongeacht je beneden de 1500 euro per jaar blijft?
Als je in een maand meer dan € 150 vrijwilligersvergoeding krijgt, is dat voor de belastingdienst en voor het UWV betaalde arbeid.

stofzuigertje

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je 450 per kwartaal doet is het ook belastbaar heb ik helaas ervaring mee....

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En werkt u dan werkelijk zoveel uren als vrijwilliger?

Lees dit een door en kijk wat op u van toepassing is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rgoedingen

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat om een 'onkostenvergoeding'. 'Betaald vrijwilligerswerk' bestaat niet.

Maar het is uiteraard wel zo, als je in de uitkering zit, kun je daarmee je uitkering toch aardig 'opkrikken'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door kweenie »

henry29 schreef: Bedoel je dat je niet meer dan 150 euro mag verdienen per maand ongeacht je beneden de 1500 euro per jaar blijft?
Ja, vandaar dat ik het ook had over "per maand of per jaar meer dan de fiscaal maximaal toegestane vrijwilligersvergoeding".

stofzuigertje

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij 12 maanden €150,- zit je te hoog... maar ook 6 maanden €200,- = €1200,- mag niet.
Zie mijn eerdere opmerking, stichting wilde bank kosten besparen en heeft per kwartaal €350 betaald....
Dat is per jaar €1400,- maar ze keken naar betaalmaand en bedrag en niet naar omschrijving welk Kwartaal!

€125,- x 12 maanden = €1500,-..... en de €150,- is ook een grens die je niet over mag.
Als ze €4,50 per uur vergoeden moet je onder de 27,7 uren blijven om onder jaarlijks en maandelijkse maximale bedrag te blijven.
Vele kregen minder....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:Het gaat om een 'onkostenvergoeding'. 'Betaald vrijwilligerswerk' bestaat niet.

Maar het is uiteraard wel zo, als je in de uitkering zit, kun je daarmee je uitkering toch aardig 'opkrikken'.
Als je je uitkering er mee kunt opkrikken is het geen onkostenvergoeding maar verkapt loon. Een onkostenvergoeding is bedoeld om onkosten te dekken en waarvan je dus onder de streep niets overhoudt. Als je wel iets overhoudt is het loon of fraude....

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

renewouters schreef:
witte angora schreef:Het gaat om een 'onkostenvergoeding'. 'Betaald vrijwilligerswerk' bestaat niet.

Maar het is uiteraard wel zo, als je in de uitkering zit, kun je daarmee je uitkering toch aardig 'opkrikken'.
Als je je uitkering er mee kunt opkrikken is het geen onkostenvergoeding maar verkapt loon. Een onkostenvergoeding is bedoeld om onkosten te dekken en waarvan je dus onder de streep niets overhoudt. Als je wel iets overhoudt is het loon of fraude....
Nee, dat is geen fraude. Als je een uur een dienst aanbiedt aan een ANBI-organisatie, kost je dat wel tijd, maar mag de organisatie jou € 4,50 voor dat vrijwilligerswerk geven, dat is een kleine aanvulling op je uitkering. Dat is aanzienlijk minder dan het minimumloon en is geen fraude. Uiteraard wel op voorwaarde dat je het meldt aan het UWV en toestemming vraagt:
https://www.uwv.nl/particulieren/vrijwi ... -uitkering
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rgoedingen

Caecilia
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:22

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Caecilia »

Als iemand in een uitkering zit, van de Gemeente waar je woont, of het u.w.v. bijvoorbeeld, kan het zijn dat:
vanuit een activeringsplan / re-integratie je werkt voor je uitkering en daar € 25,00 in de maand voor krijgt zoals het in een vrijwilligersovereenkomst staat.
MAAR als dat "contract" voorbij is en je overgaat voor vrijwilliger onbepaalde tijd krijg je (meestal) van die uitkerende instantie geen vrijwiligersvergoeding meer.
je werkgever MAG je er geld voor geven ( als ze dat al doen) maar jij dient altijd eerst te vragen of je dat mag verdienen;
Anders wordt je toch gekort voor dat dergelijke bedrag per maand.
En met die heffing die je aangeeft?
Had je beter niet eerst kunnen informeren bij die instantie? / of heeft men jouw daar zonder enige informatie maar je laten werken waar je nu zure vruchten van plukt?

Lijkt me niet stimulerend van Of Gemeenten OF de Uitkerende instanties.
Ik vind DIT wel zo'n ontmoedigingsbeleid, neem me niet kwalijk maar ZO wil niemand nog wat doen toch?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
witte angora schreef:Het gaat om een 'onkostenvergoeding'. 'Betaald vrijwilligerswerk' bestaat niet.

Maar het is uiteraard wel zo, als je in de uitkering zit, kun je daarmee je uitkering toch aardig 'opkrikken'.
Als je je uitkering er mee kunt opkrikken is het geen onkostenvergoeding maar verkapt loon. Een onkostenvergoeding is bedoeld om onkosten te dekken en waarvan je dus onder de streep niets overhoudt. Als je wel iets overhoudt is het loon of fraude....
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal...

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: loonheffing betalen met vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo Henry,

Het is een goede vraag die je stelt. Graag geef ik je hierover wat meer informatie.

Je mag met een uitkering van UWV vrijwilligerswerk doen. Je hebt dan wel toestemming van UWV nodig. Meer daarover lees je hier:
http://bit.ly/2IFZIJk

Ook mag je een onkostenvergoeding krijgen voor het vrijwilligerswerk. Daarvoor gelden een paar voorwaarden:
• de maximale onkostenvergoeding is € 150 per maand. Daarnaast mag dit bedrag niet hoger zijn dan € 1.500 per jaar;
• de maximumvergoeding per uur is € 4,50 voor volwassenen vanaf 23 jaar, en € 2,50 voor jongeren tot 23 jaar. Deze bedragen zijn inclusief een eventuele reiskostenvergoeding.

Ontvang je een hogere onkostenvergoeding? Dan gaan wij ervan uit dat je betaald werk doet en geen vrijwilligerswerk. De vergoeding zal dan verrekend worden met je uitkering.

Met vriendelijke groet,
Jur
UWV Webcare Team

Gesloten