LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gesprek met gemeente voor uitkering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Kittygirl
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jun 2018 19:58

Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Kittygirl »

Ik heb eindelijk me uitkering gevraagd na vragen welke en hoe ik het moet doen. Wordt binnen 5 werkdagen gebeld of gemaild. Maar word natuurlijk wel spannend zo'n gesprek met de gemeente. Wie heeft er ervaring mee?

stofzuigertje

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Liever antwoord per mail dan telefoon!

Gezien jou eerdere vragen is dat na te lezen door jou zelf en mensen die jou kunnen helpen.
Als ze toch bellen, weet je hoe je bij een smartphone je een gesprek kunt opnemen?

Gezien de eerdere vragen, liefste per mail en anders opnemen......
Succes er mee.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Goed gedaan. Het komt nu wel goed. Ze helpen je wel. En als je vragen hebt kom je weer hier.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kittygirl schreef:Ik heb eindelijk me uitkering gevraagd na vragen welke en hoe ik het moet doen. Wordt binnen 5 werkdagen gebeld of gemaild. Maar word natuurlijk wel spannend zo'n gesprek met de gemeente. Wie heeft er ervaring mee?
Dat wijst zichzelf wel. Je zult verschillende documenten moeten overleggen om een uitkering te kunnen krijgen.
Als je iets niet snapt, vraag dan of ze het nog een keer willen uitleggen.
je kunt ze ook altijd even bellen als je nog vragen hebt.

stofzuigertje

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Advies;

Zodra alles rond is, een UWV uitkering heeft vele voorwaarden en die opzoeken om fouten te voorkomen is handig.
Voor gemeentelijke uitkering zoals Bijstand is het ook goed om vooraf de regels te weten dus informeer eens daar welke voorwaarden.
Vele maken per ongeluk een foutje en worden gekort.

Goed en tijdig informeren en je voorkomt problemen in de toekomst.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

snuffel1 schreef:Je nu al zorgen gaan maken is niet nodig want het betreft een intake gesprek waarbij je alle informatie krijgt en ook te horen krijgt welke bewijzen er nodig zijn om voor een uitkering in aanmerking te komen. Een legitimatiebewijs is eigenlijk het enige wat je nodig hebt want de uitkerende instantie wil zeker zijn dat je ook bent wie je zegt te zijn. In dat intakegesprek gaat de medewerker in op jou situatie en meer niet want direct vertellen wat je wel en niet mag is nog niet aan de orde.
En neem iemand mee. Er zijn best wel mensen in je omgeving die mee kunnen op dit gesprek of anders iemand van MEE.nl.
Verder kan je om een gespreksverslag vragen, zo heb je alles wat besproken is ook op papier.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:Je nu al zorgen gaan maken is niet nodig want het betreft een intake gesprek waarbij je alle informatie krijgt en ook te horen krijgt welke bewijzen er nodig zijn om voor een uitkering in aanmerking te komen. Een legitimatiebewijs is eigenlijk het enige wat je nodig hebt want de uitkerende instantie wil zeker zijn dat je ook bent wie je zegt te zijn. In dat intakegesprek gaat de medewerker in op jou situatie en meer niet want direct vertellen wat je wel en niet mag is nog niet aan de orde.

Ik denk dat het juist wel belangrijk is wat Stofzuigertje zegt vwb de voorwaarden.
Je moet je juist wel realiseren wat de rechten, maar zeker ook wat de verplichtingen zijn als je een uitkering aanvraagt. Voldoe je daar namelijk niet aan, dan heb je kans dat je de uitkering + boete moet terug betalen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:Aan bangmakerij heeft kittigirl helemaal niets want er wordt in een meegegeven folder uitgelegd wat de rechten en plichten zijn, de medewerker zal er niet inhoudelijk op ingaan want die beoordeeld enkel of er een recht op een uitkering bestaat. De medewerkers zijn geen boze boemannen/vrouwen die er op uit zijn om iemand de les te lezen.
Niemand heeft het hier over boemannen, dat zijn uw woorden.
En bangmakerij is er ook niet bij, je moet je gewoon goed op de hoogte stellen van de voorwaarden voor het aanvragen van een uitkering. Je kunt je wel gedragen als een onbeholpen klein kind, maar die voorwaarden zijn heel belangrijk.
En in het gesprek wat ze krijgt, zullen die voorwaarden echt wel aan de orde komen. Het is niet zo dat je maar met een foldertje wordt weggestuurd.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:@lowieze, heeft u wel eens zo'n intake gesprek gehad?
Jazeker, meerdere keren bij aanwezig geweest.

stofzuigertje

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien eerdere vragen en de antwoorden daarop gaf ik bewust dit advies vooraf.

Ik heb hier al voldoende klagers gezien die achteraf achter de voorwaarden kwamen en dat wil ik Kitty niet aandoen.

Kittygirl
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jun 2018 19:58

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Kittygirl »

Ik heb hulp gevraagd aan de gemeente omdat werk vinden zo lastig voor me is. De meneer die ik sprak zal me helpen en dat ik een uitkering moest vragen met zijn hulp. Maar bij mij thuis hebben we helemaal geen ervaring met uitkering aanvragen. Me moeder is bang dat als we het aanvragen en ik werk heb gevonden dat ik de uitkering van bijstand niet meer mag, of maken we ons te druk?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gesprek met gemeente voor uitkering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kittygirl schreef:Ik heb hulp gevraagd aan de gemeente omdat werk vinden zo lastig voor me is. De meneer die ik sprak zal me helpen en dat ik een uitkering moest vragen met zijn hulp. Maar bij mij thuis hebben we helemaal geen ervaring met uitkering aanvragen. Me moeder is bang dat als we het aanvragen en ik werk heb gevonden dat ik de uitkering van bijstand niet meer mag, of maken we ons te druk?
Misschien is het handig als je de vragen die je hebt, even op papier zet zodat je die aan de Sociale Dienstmedewerker kan vragen.
In je vorige topics had je het erover dat je een BBL-opleiding wilde gaan volgen, gaat dat niet meer door dan?
Een uitkering is bedoeld als tijdelijk opvangnet totdat je werk hebt of een studie gaat doen. Het is niet de bedoeling, zeker als je nog jong bent, om je verdere leven van een uitkering afhankelijk te zijn toch?

Gesloten