LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
Suzanne van erp
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 14:07

Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door Suzanne van erp »

Mijn moeder(66jaar) overleed 17 aug jl en is drie dagen opgebaard in haar eigen kamer in het verpleeghuis. De begrafenisondernemer heeft alles geregeld qua opbaring en verder hebben mijn zus en ik alles geregeld met mensen die op bezoek kwamen. Nu is het geval dat de organisatie 80 euro per dag rekent onder het kopje" opbaring". Op mijn vraag om specificatie heb ik niks gehoord. Naar mijn mening heeft mijn moeder zelfs recht op teruggave omdat ze 10 dagen eerder uit haar kamer was. Ik vind de kosten die zij vragen voor opbaring in een kamer die al betaald is echt lijkenpikkerij. Het gaat me niet om t geld maar om het principe. Wat zijn jullie ervaringen en meningen hierover. Bedankt voor het lezen
groetjes Suzanne v Erp
Laatst gewijzigd door Radar op 20 okt 2017 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door mahadma »

Gecondoleerd met uw verlies.

Met het overlijden van de huurder van de kamer is dus ook het contract verbroken.
Het was dus feitelijk gezien uw moeders kamer niet meer.
De kamer is derhalve tijdelijk verhuurd voor de opbaring op kosten van de erven/nabestaanden.
Helaas is het niet anders.

Suzanne van erp
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 14:07

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door Suzanne van erp »

bedankt voor je antwoord ik snap het wel alleen wat gebeurd er met de overgebleven dagen van de maand waar wel voor betaald is? Ze hebben de kamer ok 10 dagen eerder weer opnieuw kunnen bewonen daar hoor je dan niks van.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door mahadma »

U betaalt per maand huur. Met meestal een maand opzegtermijn. Dat uw moeder niet die hele maand heeft kunnen wonen is triest. Maar het enige wat u kunt vragen op een normale manier is of er nog huurpenningen enz terug betaalbaar zijn.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Suzanne van erp schreef:Mijn moeder(66jaar) overleed 17 aug jl en is drie dagen opgebaard in haar eigen kamer in het verpleeghuis. De begrafenisondernemer heeft alles geregeld qua opbaring en verder hebben mijn zus en ik alles geregeld met mensen die op bezoek kwamen. Nu is het geval dat de organisatie 80 euro per dag rekent onder het kopje" opbaring". Op mijn vraag om specificatie heb ik niks gehoord. Naar mijn mening heeft mijn moeder zelfs recht op teruggave omdat ze 10 dagen eerder uit haar kamer was. Ik vind de kosten die zij vragen voor opbaring in een kamer die al betaald is echt lijkenpikkerij. Het gaat me niet om t geld maar om het principe. Wat zijn jullie ervaringen en meningen hierover. Bedankt voor het lezen
groetjes Suzanne v Erp
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dingen geregeld zijn. Kan het zijn dat de kosten van het opbaren heel andere kosten zijn dan de kosten van huur? Je hebt het over 80 euro per dag, dat is 2400 per maand. Ik kan me niet indenken dat die kamer zo duur is.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door mahadma »

Witte angora, zo ik al schreef, door het overlijden van de bewoner is het huurcontract van die ruimte gestopt. Als die ruimte later als "opbaar ruimte" gebruikt/verhuurd wordt is dat een ander gegeven. Je rekensom klopt rekenkundig wel, maar in dit is appels en peren vergelijken. Een hotelkamer voor 1,2,3 dagen huren is ook duurder als een maand(contract) huur.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door moederslink »

Suzanne van erp schreef:Mijn moeder(66jaar) overleed 17 aug jl en is drie dagen opgebaard in haar eigen kamer in het verpleeghuis. De begrafenisondernemer heeft alles geregeld qua opbaring en verder hebben mijn zus en ik alles geregeld met mensen die op bezoek kwamen. Nu is het geval dat de organisatie 80 euro per dag rekent onder het kopje" opbaring". Op mijn vraag om specificatie heb ik niks gehoord. Naar mijn mening heeft mijn moeder zelfs recht op teruggave omdat ze 10 dagen eerder uit haar kamer was. Ik vind de kosten die zij vragen voor opbaring in een kamer die al betaald is echt lijkenpikkerij. Het gaat me niet om t geld maar om het principe. Wat zijn jullie ervaringen en meningen hierover. Bedankt voor het lezen
groetjes Suzanne v Erp
Uw moeder is ( veel te ) jong overleden. Daarmee condoleer ik u bij deze.
Ik heb een totaal andere ervaring :
mijn moeder overleed op de 18e en heeft bijna 6 dagen opgebaard gestaan in het verzorgingshuis.
Hiervoor moest wel extra worden betaald bij de begrafenisondernemer.
Had ze in een rouwcentrum opgebaard gestaan dan zat dit bij haar polis inbegrepen.

De " huur " ( eigen bijdrage via het CAK ) was betaald t/m einde vd maand.
Het verzorgingshuis heeft geen dubbeltje extra gevraagd!
In uw geval lijkt mij dit absoluut niet gewenst dat dit tehuis dit durft te vragen en mijn advies zou zijn : ga eens in overleg met beiden, en met de begrafenisondernemer en met dit tehuis.
En kijk ook eens in de polis.
Het zou dus kunnen dat dit vergoed wordt vanuit de verzekering en dat betekent dat de begrafenisondernemer dit moet vergoeden aan het tehuis.
Sterkte met alles!

Suzanne van erp
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 14:07

Re: Opbaringskosten betalen in instelling na overlijden

Ongelezen bericht door Suzanne van erp »

Ja ik zal eens kijken.ik weet dat de zorggroep waar ik werk eerst ook kosten in rekening bracht maar nu niet meer dus zal eens rondvragen

Gesloten