LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgverzekering per direct opzeggen.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

zorgverzekering per direct opzeggen.

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Hallo,

Is het mogelijk om mijn zorgverzekering per direct te beeindigen?
In principe moet dat voor 1 januari geloof ik, tenminste als je wilt overstappen.
Ik weet niet of er uitzonderingen zijn zodat je meteen kunt opzeggen, ik woon namelijk in Belgie en heb een bedrijf in Nederland.
Toen ik nog in loondienst was was ik verplicht verzekerd in Nederland maar ook in Belgie omdat ik daar immers woonde, toen ik 3,5 jaar geleden mijn bestratingsbedrijf in nederland begon was ik nog steeds verplicht verzekerd in Nederland en Belgie, nu ben ik ook in Belgie een bestratingsbedrijf begonnen en dat veranderd de zaak, nu ben ik in Belgie sociaal verzekerd en mag (moet) ik volgens de accountant mijn zorgverzekering in Nederland opzeggen.
Overigens heb ik in die 8 jaar dat ik in Belgie woon nooit iets aan de zorgverzekering in Nederland gehad en was gewoon geld weggooien maarja, het was verplicht.
Nu wil ik dus meteen mijn zorgverzekering opzeggen, kan dat?
Verder vraag ik mij af hoe ik dat moet doen want op de website van CZ vind ik daar niets over.
Is het verstandig om CZ op de hoogte te brengen en vervolgens de automatische incasso stop te zetten of is dat vragen om problemen?

Groeten,

Roelant.

stofzuigertje

Re: zorgverzekering per direct opzeggen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat vroeger bij Ziekenfonds er wel uitzonderingen waren dat je niet in 2 landen moest betalen dus of dit nog zo is weet ik niet.

Informeer eens bij ministerie of er nog een uitzondering mogelijk is voor dubbel verzekerden, en misschien kan je nog geld terug krijgen omdat dubbel declareren verboden was...

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: zorgverzekering per direct opzeggen.

Ongelezen bericht door Roelant1 »

@stofzuigertje,

Volgens mijn accountant is de zorgverzekering in mijn geval een verkapte vorm van belasting, ik ben immers verplicht me te verzekeren in het land waar ik woon maar omdat mijn inkomen uit Nederland kwam moest ik me daar ook verplicht verzekeren.
Ondanks deze verplichte verzekering kon ik daar geen aansprak op maken en moest in Belgie zijn omdat ik daar woon.
Zoals je ziet is het een erg kromme regel en declareerde ik enkel mijn ziektekosten in Belgie, CZ betaalde toch niet omdat ik in het woonland moest aankloppen ondanks mijn verplichte verzekering bij CZ.

Ik zal er eens goed achteraan gaan, misschien kan ik inderdaad wat terug krijgen.

Groeten,

Roelant.

Gesloten