LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sulfiet in wijn

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Accutron
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 dec 2005 19:32

Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door Accutron »

Ik zie toevallig op het etiket van een fles Afrikaanse wijn dat er sulfiet in zit. Weet iemand toevallig waarom ze dit toevoegen en of dat niet schadelijk voor de gezondheid is?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door mr T. »

Sulfiet wordt in wijn gebruikt als een conserveermiddel en als doder van eventueel aanwezige micro-organismen.

Accutron
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 dec 2005 19:32

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door Accutron »

Ik stelde de vraag omdat ik me kan herinneren dat het jaren geleden in gehakt werd gebruikt en dat is toen wettelijk verboden omdat het schadelijk voor de gezondheid zou zijn.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik stelde de vraag omdat ik me kan herinneren dat het jaren geleden in gehakt werd gebruikt en dat is toen wettelijk verboden omdat het schadelijk voor de gezondheid zou zijn
Het probleem met het gebruik van sulfiet in vlees is dat daardoor de versheid van het product niet meer is te bepalen. Door gebruik in vlees verandert alleen de kleur niet en heeft het geen conserverend effect. In wijn is maximaal 0,1 gram per liter toegestaan. Sulfiet mag aan wijn worden toegevoegd, maar hoeft dat niet per se. Hoeveel sulfiet er wordt toegevoegd hangt af van het suikergehalte van de wijn. Sulfiet kan overgevoeligheidsreacties laten ontstaan. Biologische wijnen bevatten meestal de minste sulfiet.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Je kan bedorven of slechte wijn weer goed maken door er een beetje lood in te stoppen. Helaas is loodsuiker ook niet zo gezond...

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 30 Okt 2006 11:23 door Bor Komorovski


--------------------------------------------------------------------------------

Je kan bedorven of slechte wijn weer goed maken door er een beetje lood in te stoppen. Helaas is loodsuiker ook niet zo gezond...
--------------------------------------------------------------------------------
De beste manier is de gootsteen of de wc :wink:

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Mag ik even zeggen dat alle wijn sulfiet bevat, en dat het aan de Europese wet- & regelgeving te danken is dat alleen de wijnen uit de Nieuwe Wereld op het etiket moeten vermelden dat er sulfiet in zit.

In Franse wijn zit ook sulfiet, alleen zij zijn niet verplicht dat op het etiket te vermelden.

proost ;-)

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door MLF »

niet in alle wijn zit sulfiet
het zit voornamelijk in franse wijn, die is nl zo slecht van smaak, dat de sulfiet de smaak iets verbetert
daarom moet de open fles 'ademen'
dan kan het eruit

en hoe weet je dat er sulfiet in zit?
het droge gevoel in je mond na elke slok

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik heb anders heel *droge* Duitse wijn staan waar geen milligram sulfiet in zit. dat komt door de bodemgesteldheid. Dus je stelling gaat niet altijd op!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Sulfiet in wijn.

Een reactie op foute antwoorden.

In het verleden werden wijnen uit Frankrijk en Duitsland "gezwafeld", een reinigingsproces dat tevens ook de houdbaarheid van wijn kon verlengen.
Gezwafelde wijn bevat dan sulfaat dan veranderd in sulfiet.

Sinds er betere methoden zijn is het in ieder geval in Frankrijk verboden om wijn/filters en vaten nog te zwafelen.
Of er in Duitsland ook een verbod is weet ik niet zeker maar onder invloed van Duitsland waren de Elzasser wijnen de laatste die dit reinigings en houdbaarheidsverlengend proces nog mochten toepassen.

De koppijn die men vroeger kon krijgen na teveel wijn gedronken te hebben kwam van die sulfiet.
Wijn en water werden in die tijd in Frankrijk dan ook naast elkaar op tafel gezet. (om het geheel wat te verdunnen,zogezegd)

Wijn met sulfiet is dan op een ouderwetse manier gemaakt.
Dat kan dus kennelijk in landen zoals Zuid-Afrika.
Het kan, maar hoeft dus niet omdat men weet hoe het anders (en beter) kan.

Dus...........?
Toch een wijn met sulfiet lekker af en toe een slobber.
Niet omdat men direct vergiftigd zou worden maar om koppijn te vermijden.

En ja, sulfiet gebruiken in levensmiddelen is al jaren verboden omdat het in verschillende levensmiddelen gestopt er het gevaar kon bestaan dat men toch de gevarenzone kon overschrijden.
Bovendien kon men met sulfiet de slechte kwaliteit van (bijvoorbeeld) gehakt verdoezelen.,
Wijn is geen levensmiddel.

Grootvader

Und die wein aus Türnich.
When man ein flasjen trinkt, geht das flamchen aus.

Gioia
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2006 09:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door Gioia »

Tegenwoordig zie je in alle supermarkten wijnen met op het etiket sulfiet.
Dit is wettelijk verplicht. Alleen is het wel jammer dat het percentage sulfiet niet vermeld staat. Eigenlijk, vind ik, zou dat verplicht moeten worden gesteld.
Het is namelijk zo dat sommige mensen met bijv astma een allergische reactie kunnen krijgen door het drinken van wijn en dan met name wijn waarin hogere concentraties sulfiet zitten :(
Er zijn wel een paar bioboeren zoals Stellar organics die zonder deze toevoeging werken.
IN ieder geval ga ik zelf deze eens proberen. Aangezien ik toch wel reageer op de sulfieten in de wijntjes.
:wink:

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door Janny »

Je kan van sulfiet een enorme astma aanval krijgen. allergische reactie dus.

Ik drink dus door ondervinding wijs geworden geen wijn.

janny

seacloud
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 nov 2007 00:12

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door seacloud »

Beste mensen: sulfiet is en blijft vergif dat hart, lever en nieren aantast. ik heb altijd van wijn azijn gemaakt, maar dat kan al een paar jaar niet meer weges die sulfieten. probeer zelf maar. de vrouw en ik drinken nooit en never geen wijn meer. in andere landen is het zelfs verboden, en ik heb van een consul gehoord dat op hun feestjes NOOIT sulfietwijn gedronken word. (!!!) toch maar even goed nadenken voor je die rommel nog drinkt.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door Gizmo© »

bot321 schreef:Geplaatst op 30 Okt 2006 11:23 door Bor Komorovski


--------------------------------------------------------------------------------

Je kan bedorven of slechte wijn weer goed maken door er een beetje lood in te stoppen. Helaas is loodsuiker ook niet zo gezond...
--------------------------------------------------------------------------------
De beste manier is de gootsteen of de wc :wink:
Weet wel iemand aan wie ik het kwijt kan, maar of die er het loodje door legd......

baca1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2012 14:58

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door baca1975 »

seacloud schreef:Beste mensen: sulfiet is en blijft vergif dat hart, lever en nieren aantast. ik heb altijd van wijn azijn gemaakt, maar dat kan al een paar jaar niet meer weges die sulfieten. probeer zelf maar. de vrouw en ik drinken nooit en never geen wijn meer. in andere landen is het zelfs verboden, en ik heb van een consul gehoord dat op hun feestjes NOOIT sulfietwijn gedronken word. (!!!) toch maar even goed nadenken voor je die rommel nog drinkt.
Ik neem aan dat u ook geen vruchtensap drinkt of erger nog kant en klare fruitsalades aangezien het sulfiet gehalte daarvan vele malen (10, 20x) hoger is dan in wijn....

Verder zit dus echt in alle wijn sulfiet het is namelijk een natuurlijk proces bij het gisten, alleen voegt de ene wijnboer minder sulfiet extra toe dan de ander. Het is dus ook onzin dat je koppijn krijgt van de sulfiet, ik heb in ieder geval nooit hoofdpijn gekregen van het drinken van vruchtensap... Laatste onzin wat ik hier lees, de droge mond krijg je niet van sulfiet maar van het gehalte tannine.

rutgerb60
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2013 21:23
Locatie: Zeist

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door rutgerb60 »

Sulfiet wordt aan de goedkopere supermarkt wijnen toegevoegd, dit omdat deze worden gemaakt van meerdere druifsoorten.
Tijdens het oogsten van de druif start het gisten vrijwel direct, dit wordt kunstmatig gestopt. Zodra alle verschillende druifsoorten verzameld zijn moet het gisten van de most weer starten. Door sulfiet toetevoegen gebeurt dit.
Bij de betere, vaak duurdere wijnen gebeurt dit niet, dit omdat het wijnhuis vaak bij de druivengaard ligt. De AC (applecion controle) wijnen mogen ook geen toegevoegde sulfiet bevatten.

Ja, sulfiet is schadelijk en veroorzaakt hoofdpijn. Wereldwijd zijn wijnboeren druk met het wettelijk verpicht laten stellen van de hoeveelheid toegevoegde sulfiet op de fles.

Goed op het etiket kijken voor je wijn koopt, aantal druivensoorten en de prijs zeggen vaak al genoeg. Wijnen onder de 6 euro bevatten over het algemeen toegevoegde sulfiet.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door dhc »

Wijn bevat sulfiet, waarom? En is het schadelijk?


Sulfiet is een verzamelterm voor alle stoffen met zwavel.
Het wordt toegevoegd tijdens het wijn maken, omdat het twee functies heeft.
Ten eerste beschermt sulfiet de wijn tegen oxidatie, waardoor deze fris en fruitig blijft.
Ten tweede voorkomt het de groei van ongewenste bacteriën en schimmels, wat de wijn zuiver houdt.

Met name voor bepaalde astmapatiënten kan sulfiet in wijn al in een hele lage dosering averechts op de luchtwegen werken.
Daarom wordt op het wijnetiket altijd vermeld ‘bevat sulfiet(en)’.
Voor de meeste mensen is sulfiet echter een veilige stof, zeker in de minieme concentraties die tegenwoordig worden gebruikt.
Toepassen van sulfiet in wijn is bovendien aan hele strenge regels gebonden.
Voor rode wijn mag maximaal 150 mg/l worden gebruikt en voor witte wijn en rosé maximaal 200 mg/l.
De meeste wijnen bevatten echter véél minder dan die maxima.
Meer dan de helft van alle wijnen bevat minder dan 80 mg/l sulfiet, ofwel ongeveer de helft van het wettelijk maximum.
Er zijn geen wijnen zonder sulfiet.
Bij de gisting komt er vanzelf sulfiet vrij, en dus van nature zit er in elke wijn sulfiet, zelfs als de wijnmaker het niet gebruikt.


Ach...wat een beetje googlen al kan opleveren...rutgerb60 praat dus peop....

seacloud
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 nov 2007 00:12

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door seacloud »

[off-topic bericht verwijderd door redactie]

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door dhc »

Dus....is het beter een alu-hoedje op te zetten? Het feit dat ik info via Google ophaal en daarbij goed oplet dat het niet van een geitenwollensokkensite afkomstig is of van een zelfbenoemde profeet,betekent niet dat ik pro of contra ben.

Ik zou zeggen, neem nog een plukje gras en rechts-links gedraaide ingestraalde, van Mars afkomstige neutronenmelk....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sulfiet in wijn

Ongelezen bericht door sjohie »

seacloud schreef:[off-topic bericht verwijderd door redactie]
Ik heb een opleiding levensmiddelen- en milieutechnologie gehad, inclusief dranken-technologie en milieuhygiëne als vakken, dus ik heb voor deze materie in eerste instantie helemaal geen google nodig hoor. :wink:

Maar goed, sulfiet dus. Dat kán toegevoegd worden als vorm van conserveringsmiddel, het is strikt genomen een anti-oxidant trouwens, maar komt sowieso al natuurlijk vrij in kleine hoeveelheden bij het gisten, en dus zegt het wel/niet aanwezig zijn ervan in de wijn, niet zo bijster veel over de kwaliteit. Ook komt er iets meer natuurlijk sulfiet in de wijn, als deze langer langer liggen op (eiken)houten vaten, wat vaak met de duurdere wijnen gebeurd. Zo kan het dus zijn dat duurdere wijnen een hoger sulfiet gehalte hebben als goedkopere wijnen.

Overigens, de veelgenoemde "tanninnes" in de betere rode wijnen, zijn een vorm van polyfenolen, waar sulfiet ook onder valt. Leuk om te weten is dat de polyfenolen een subtiel antibacteriële werking hebben, én er sterke vermoedens zijn dat deze ook anti-carcinogeen werken.

Dat men er hoofdpijn van krijgt na het drinken, is niet zo heel gek, aangezien het een zout-verbinding is, en dus vochtafdrijvend werkt, iets wat je juist niet wilt bij de consumptie van alcohol, want je lichaam heeft juist extra water nodig om de alcohol te kunnen verwerken in de lever.

Gesloten