LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZW en Wajong uitkeringen UWV

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Pisklink
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2010 22:42

ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Pisklink »

Mijn probleem is erg uitgebreid en complex en zal het zo duidelijk en zo kort mogelijk proberen op te schrijven.

Mijn vriendin is sinds november 2009 ziek uit dienst getreden (part-time werk) en had hierdoor recht op een ZW uitkering. Tijdens haar jeugd was al vastgesteld dat deze ziekte chronisch was waardoor we medio november ook een Wajong aanvraag gedaan hebben. Deze aanvraag werd half december ook direct gehonoreerd door het UWV en is vastgesteld dat ze volledig arbeidsongeschikt is. Ze zou van de Wajong ook 1 jaar met terugwerkende kracht ontvangen. Hierdoor liepen er twee trajecten langs elkaar (ZW en Wajong).

Uiteindelijk had het UWV de ZW uitkering automatisch stop moeten zetten na 6 weken (ongeveer eind januari) wanneer zou blijken dat er ZW en Wajong tegelijk uitgekeerd werd. Daarbij moest dan geconstateerd worden dat de Wajong uitkering hoger is dan de ZW uitkering waardoor de ZW uitkering bevroren had moeten worden (zo is mij door een UWV medewerker verteld). Echter is de ZW uitkering na 6 weken niet bevroren.

Eind Januari heeft mijn vriendin keurig een bedrag ontvangen van ongeveer 3500,- euro. Dit is volgens ons de Wajong uitkering die met terug werkende kracht is uitbetaald. Vervolgens kreeg ze vanaf januari iedere maand zo'n 800,- euro gestort. Dit bedrag bestond uit een gedeelte ZW aangevuld met Wajong. Wij hadden het vermoeden dat er nu nog steeds ZW uitbetaald werd en het was ons niet duidelijk wel aandeel van de 800,- euro nu precies ZW is en welk deel Wajong. Het UWV stuur daar geen eenduidige specificaties van op. Doordat ze een volledige Wajong uitkering zou moeten krijgen en de ZW gewoon doorliep heeft zij dus onrechtmatig een X bedrag teveel aan ZW ontvangen.

Nu begon de hele kermis om geregeld te krijgen dat het aandeel ZW uitkering bevroren zou worden en dat ze een volledige Wajong uitkering zou gaan krijgen. Ik weet niet of iemand van jullie ooit eens met het UWV heeft gebeld maar dat is een ramp. Normaal gesproken zou je dus via het helpdesk nummer (0900-nummer) je vraag moeten stellen. Ik heb dit 2 keer gedaan en kon iedere keer het hele complexe verhaal nog eens uitleggen aan iemand anders, waarbij het telkens verkeerd werd geïnterpreteerd (erg vermoeiend). Ik ben op den duur dus directe nummers en namen gaan vragen van mensen die ik gesproken heb. Ben vervolgens ook alles op papier gaan zetten van wat er besproken is.

Na ontelbare telefoontjes met diverse contactpersonen en hoge telefoonkosten heb ik getracht door de bureaucratische mallemolen van het UWV te achterhalen hoeveel er terug betaald zou moeten worden, wanneer, aan wie en de ZW uitkering stop te zetten. Helaas is dit tot op heden nog steeds niet duidelijk.

We hebben omstreeks maart een brief ontvangen waarin stond dat er inderdaad teveel ZW betaald zou zijn maar daar stond niet in hoeveel dat dan was en hoe het teruggestort moest worden. Ik heb hier over gebeld en het bleek al snel dat het in het systeem van het UWV ook niet een helder antwoord geformuleerd kon worden. Het zou naar de afdeling vorderingen gaan en ik moest er op rekenen dat we eind april / begin mei een brief zouden ontvangen met uitleg hoe er teruggestort moest worden. We moeten deze brief ruim 12 weken later nog steeds ontvangen. Als klap op de vuurpijl hebben we vandaag een brief ontvangen waarbij mijn vriendin wederom 2500,- euro van de ZW zou ontvangen over de periode november 2009 tot juni 2010 terwijl ze hier juist niks van zou horen te krijgen!!!! Als u het nog begrijpt dan mag u het mij vertellen?!?

Over het algemeen gaat de communicatie ontzettend moeizaam met het UWV en gaat alles langs elkaar heen omdat de afdelingen ZW, Wajong, betalingen en invorderingen niet alleen fysiek maar ook organisatorisch van elkaar gescheiden zijn en niet met elkaar communiceren. Als je een medewerker spreekt over ZW dan kan hij je niks vertellen over Wajong en andersom. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit niet geïntergreerd is?!? Er klopt dus kortweg geen hout van de gang van zaken bij het UWV. Daarbij is mijn vriendin chronisch ziek waardoor zij zelf niet in staat is om dit te regelen. U moet zich eens voorstellen hoe een alleenstaande chronisch zieke dit zou moeten regelen. Op dit moment krijgt ze nog geld maar ik hou mijn hart vast wanneer het UWV teveel terug gaat vorderen. Gelukkig heeft mijn vriendin op mijn advies al het gestorte geld op haar maandelijkse uitkering na op een spaarrekening gezet waardoor terug betalen geen probleem hoeft te zijn.

Ik zal u zeggen dat ik met het handen in het haar zit en er erg tegenop zie om nogmaals te gaan bellen naar het UWV. Ik ben ook in staat om niet meer te bellen en het geld op de spaarrekening te laten staan zodat er rente over ontvangen kan worden. Maar het voelt gewoon niet lekker om geld te hebben wat per definitie niet van ons is. Daarnaast is het geheel gewoon totaal niet transparant en wordt het tijd voor opheldering, betaaloverzichten en specificaties zodat we weten hoe de bedragen zijn opgebouwd.

Wij zouden het heel erg op prijs stellen als jullie op enigerlei wijze iets voor ons zouden kunnen betekenen (bijv. juridisch advies, mogelijkheid om geld te laten staan en recht om het te houden na verloop van tijd, etc). We zijn nu namelijk al bijna driekwart jaar aan het aanmodderen en nog niks wijzer geworden. Bij voorbaat dank voor uw hulp en uw reactie.

P.S. Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn wanneer Radar hier aandacht aan zou willen schenken.

jboerema
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2010 13:24

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door jboerema »

Beste Pisklink,

Mijn vriendin is ook chronisch ziek en heeft hierom een wajong uitkering aangevraagd 16 september jl. die zij in eerste instantie niet zou krijgen omdat de arbeidsdeskundige van het uwv van mening was dat ze in principe alles kan doen, ook al heeft ze een spierziekte en erg veel rugklachten. Toen haar aanvraag was afgeezen en ze in bewaar wou gaan, heeft ze conctact opgenomen met Stichting Mee (www.mee.nl). Deze stichting helpt in juridische kwesties die er komen kijken bij handicaps en beperkingen. Ik zou je (of je vriendin) adviseren contact op te nemen met deze stichting. Ons hebben ze in ieder geval heel erg goed geholpen met wat de mogelijkheden zijn. Ik heb sterk het vermoeden dat ze bij jullie ookveel werk uit handen kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,

Jelle Boerema

Pisklink
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2010 22:42

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Pisklink »

Hoi Jelle,

Hartelijk dank voor je reactie. Het is erg fijn te lezen dat er een instantie is die zich hiermee bezig houdt. En nog fijner om te lezen dat jullie er goede ervaring mee hebben gehad. Ik ga na mijn werk direct even kijken op de website en contact met ze opnemen.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de gang van zaken. Daarnaast was ik zelf van plan om naar de rechtswinkel te gaan. Denken jullie dat dit zin heeft?

Groetjes,

Rob.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

als ik het verhaal goed begrijp zit het zo:

Vrouw ontvangt ZW, wordt afgekeurd en ontvangt Wajong. Wajong en ZW blijven naast elkaar bestaan. Hierdoor wordt er te veel ZW ontvangen en misschien te weinig Wajong.

Als dit klopt wat ik hierboven schrijf is het handig om het volgende te doen:

Stuur een aangetekende brief naar het UWV met ontvangst bevestiging. Hierin vertelt u hoe het zit, noem alle data en bedragen duidelijk. Probeer in die brief zakelijk te blijven, dus alleen feiten noemen en dus niet de frustratie die hieruit voortkomt.
De kans dat ze dan snel reageren is bijzonder klein. Punt is, u hebt dan wel bewezen dat u het zelf aangekaart heeft.
Het geld zolang op een spaarrekening zetten tot het terugbetaald moet worden is voor de korte termijn een goed idee maar voor de lange termijn zou dat problemen op kunnen leveren. (belasting en als uw vriending ooit bijzondere bijstand nodig heeft kan het haar op basis van dat geld geweigerd worden)

De volgende stap die u wel kunt nemen is het inschakelen van een advocaat. Dat klinkt heel duur maar omdat uw vriendin in een uitkering zit hoeft ze niet het volle pond te betalen maar een eigen bijdrage. (dat heet overheidsgefinancierde rechtsbijstand)

Voor meer info en mogelijke advocaten: http://www.ssz-advocaten.nl/

Als uw vriending daarvoor in aanmerking komt en de eigen bijdrage is voor haar op te hoesten is dit het beste wat u kan doen. De advocaat kent de regeltjes en heeft vaak een korter lijntje. Ook is er voor de advocaat minder stress om met het UWV te hoeven onderhandelen.

groetjes

Trudy

Pisklink
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2010 22:42

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Pisklink »

trudy81 schreef:Vrouw ontvangt ZW, wordt afgekeurd en ontvangt Wajong. Wajong en ZW blijven naast elkaar bestaan. Hierdoor wordt er te veel ZW ontvangen en misschien te weinig Wajong.
Hier komt het ongeveer wel op neer.
Stuur een aangetekende brief naar het UWV met ontvangst bevestiging. Hierin vertelt u hoe het zit, noem alle data en bedragen duidelijk. Probeer in die brief zakelijk te blijven, dus alleen feiten noemen en dus niet de frustratie die hieruit voortkomt.
De kans dat ze dan snel reageren is bijzonder klein. Punt is, u hebt dan wel bewezen dat u het zelf aangekaart heeft.
Heb ik ook aan zitten denken maar ik denk dat ik morgen eerst even met Vereniging Mee bel om eens te kijken wat zij kunnen betekenen. Ik neem even aan dat zij namelijk kostenloos handelen.
Het geld zolang op een spaarrekening zetten tot het terugbetaald moet worden is voor de korte termijn een goed idee maar voor de lange termijn zou dat problemen op kunnen leveren. (belasting en als uw vriending ooit bijzondere bijstand nodig heeft kan het haar op basis van dat geld geweigerd worden)
Wat bedoeld u precies met bijzondere bijstand? Daarnaast hoeft er toch pas belasting over spaargeld te worden betaald wanneer dit boven de 10.000,- of 20.000,- euro is?
De volgende stap die u wel kunt nemen is het inschakelen van een advocaat. Dat klinkt heel duur maar omdat uw vriendin in een uitkering zit hoeft ze niet het volle pond te betalen maar een eigen bijdrage. (dat heet overheidsgefinancierde rechtsbijstand)
Heeft u enig idee wat dit zou globaal zou kosten?

Groetjes,

Rob.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik reageer even snel op uw punten:
Heb ik ook aan zitten denken maar ik denk dat ik morgen eerst even met Vereniging Mee bel om eens te kijken wat zij kunnen betekenen. Ik neem even aan dat zij namelijk kostenloos handelen.
helemaal waar, maar ze gaan dus niet voor je rennen
Wat bedoeld u precies met bijzondere bijstand? Daarnaast hoeft er toch pas belasting over spaargeld te worden betaald wanneer dit boven de 10.000,- of 20.000,- euro is?
ja klopt het is 20.000 euro per persoon
Heeft u enig idee wat dit zou globaal zou kosten?
nee ik kan u geen specificatie geven, maar die prijzen zijn echt schappelijk, als uw vriendin even belt dan weet ze het en dat zou best over 100 of 150 euro kunnen gaan. Ik snap dat dat heel veel is voor iemand die weinig inkomen heeft, maar het is niet het volle pond.

groetjes

Trudy

Pisklink
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2010 22:42

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Pisklink »

Even een korte update van de situatie. Ik heb vandaag gebeld met MEE en een advocatenkantoor in Tilburg (Voort Hermes De Bont Advocaten). Beide partijen waren natuurlijk bereidt om mee te werken.

Bij MEE was de juiste contactpersoon niet aanwezig. Ik heb daarom op verzoek bovenstaand verhaal naar hun toe gemaild en wordt als het goed is begin volgende week terug gebeld door de juiste persoon. We kunnen dan een afspraak maken om het e.e.a. op te helderen en te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen.

Een medewerker bij het advocatenkantoor heeft mij ook van goede informatie voorzien. Ook daar was het mogelijk om kostenloos een intake gesprek te houden zodat er gekeken kon worden wat zij voor ons kunnen betekenen. Wat betreft de kosten hangt die af van ons gezamenlijke inkomen aangezien we samenwonen. Het is dus mogelijk dat ze hierdoor geen recht heeft op subsidie voor rechtsbijstand waardoor ook de kosten hoger zullen zijn. Dat is echter iets wat tijdens het intake gesprek besproken zou kunnen worden. Daarnaast gaf ze mij telefonisch nog een aantal adviezen of maatregelen die we konden nemen, te weten:

- Opvragen van het dossier middels een aangetekende brief (en hierop acteren);
- Klacht indienen bij UWV;
- Klacht indienen bij de nationale ombudsman omdat het een overheidsinstantie betreft.

Momenteel heb ik echter weinig zin om nog met het UWV te communiceren. Daarbij zullen er bijv. in het dossier diverse bepalingen en arbeidsrechtelijke zaken besproken worden waar ik geen kaas van gegeten heb. Ik ga begin volgende week samen met mijn vriendin alle communicatie die we ontvangen hebben van het UWV en contactpersonen die ik gesproken heb op een rijtje zetten zodat we voor ons zelf weten hoe het e.e.a. verlopen is. Dit kunnen we dan gebruiken bij de intake gesprekken. Ik hoop echt van harte dat één van deze partijen ons verder kan helpen.

Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik dat hier weten. In ieder geval nogmaals hartelijk dank voor jullie input!!!! Mochten jullie nog meer adviezen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes,

Rob.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Amyl »

Wat ik niet helemaal snap is dat de wajong vrijwel altijd voor de volledige mep wordt uitgekeerd (je bent immers wel of niet arbeidsongeschikt voor je 18e, redelijk zwart wit). Maar dan zou het bedrag toch wel wat hoger moeten zijn. Is die 800 euro niet per abuis volledig ZW en helemaal niet Wajong????

Duvar
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2010 01:27

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Duvar »

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het helemaal niet nodig, en vaak zelfs onhandig om een advocaat in te schakelen in het contact met UWV. Zeker bij ingewikkelde financiële zaken zijn advocaten eerder een vertragende factor dan dat ze iets toevoegen.

Wat je vrouw moet doen is gewoon bezwaar aantekenen tegen de laatste beslissing. Het effect daarvan is dat de afdeling Bezwaar en Beroep zich tegen de zaak aan gaat bemoeien. Vanaf dat moment heb je een vaste medewerker om mee te praten waarvan je ook het rechtstreekse doorkiesnummer krijgt. Als je dan je zaak duidelijk uitlegt zonder te doen alsof de medewerker die je zaak behandelt de vijand is, dan is er meestal wel een uitweg te vinden uit de ellende.

Het enige probleem bij deze weg is dat je het wel binnen zes weken na de laatste beslissing moet hebben gedaan. Als je na die zes weken aankomt, wordt je verzoek om die reden afgewezen.

Pisklink
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2010 22:42

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Pisklink »

Amyl schreef:Is die 800 euro niet per abuis volledig ZW en helemaal niet Wajong????
Als dat nou eens duidelijk was dat was er helemaal geen reden tot commotie. Het is ons ook niet eenduidig verteld middels een schrijven. Tijdens mijn vele telefoontjes is mij verteld dat het huidige bedrag dat ontvangen wordt alleen Wajong uitkering is.
Duvar schreef:Wat je vrouw moet doen is gewoon bezwaar aantekenen tegen de laatste beslissing. Het effect daarvan is dat de afdeling Bezwaar en Beroep zich tegen de zaak aan gaat bemoeien. Vanaf dat moment heb je een vaste medewerker om mee te praten waarvan je ook het rechtstreekse doorkiesnummer krijgt. Als je dan je zaak duidelijk uitlegt zonder te doen alsof de medewerker die je zaak behandelt de vijand is, dan is er meestal wel een uitweg te vinden uit de ellende.
Ik heb op het moment totaal geen behoefte om nog maar enigzins met het UWV te communiceren. U kunt zich hoop ik voorstellen dat ik volstrekt geen vertrouwen meer heb in welke afdeling van het UWV dan ook en de informatie die zij verschaffen!!!!

Daarbij is voor ons alleen helder dat de laatst ontvangen brief niet correct is. Alle eerdere beslissingen of brieven die we ontvangen hebben waren dermate onduidelijk dat er niet uit op de maken was hoeveel ze uit welk uitkeringspotje kreeg. Dan valt er ook weinig bezwaar te maken.

@ All

Met betrekkeing tot de laatste brief heeft ze direct een brief er achteraan gekregen waarin bevestigd wordt dat er een administratieve fout is gemaakt en dat ze geen recht heeft op die 2500,- euro. Wanneer en hoe ze dit terug moet storten krijgt ze op "korte" termijn te horen (daar gaan we weer). Ik ben dus benieuwd.

student538

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door student538 »

UWV staat voor: U Wordt Vergeten.

Pisklink
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2010 22:42

Re: ZW en Wajong uitkeringen UWV

Ongelezen bericht door Pisklink »

We zijn afgelopen maandag bij een advocatenkantoor geweest en hebben daar wel een goed gesprek gehad. Ik heb daar in ieder geval een goed gevoel bij. Echter hopen we aanspraak te kunnen maken op een toevoeging. Een toevoeging is eigenlijk een subsidie van de overheid waarmee het proces / advocatenkantoor betaald kan worden. Afhankelijk van je inkomen heb je dan nog een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage kan variëren van 100,- tot 650,- euro.

De aanvraag voor een toevoeging is in gang gezet en ik hoop dat we daar gebruik van kunnen maken zonder een te hoge eigen bijdrage hieraan toe te moeten voegen. Het is voor ons namelijk niet echt interessant meer als we 650,- euro moeten gaan bijbetalen. De uitspraak of we hier gebruik van kunnen maken duurt ongeveer 4 - 6 weken. We hebben ook weer niet zo'n haast want het loopt toch al ruim driekwart jaar. De advocaat zou in ieder geval alvast pro forma bezwaar maken totdat er een uitspraak is gekomen op de toevoeging.

Op 5 augustus hebben we ook nog een afspraak met iemand van de vereniging MEE. Ik heb die man persoonlijk gevraagd wat hij zou kunnen betekenen. Hij gaf mij het gevoel dat hij niet zoveel kon doen en de zaak als het ware ook niet over wilde nemen. Hoogstens zou hij enkele kennissen van hem kunnen bellen bij het UWV maar ik vrees dat die niet veel effect gaat hebben. Er zit namelijk weinig tot geen druk achter.

Zodra er weer nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik het hier weten.

Gesloten