LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NickOoms
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2010 12:52

Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door NickOoms »

Hallo,

Ik heb nog geen nare ervaringen, maar hoop snel erachter te komen of het me nu gaat gebeuren en wat ik er aan kan doen.

Ik werd gebeld door Essent dat ze mij een goedkoper contract konden geven dan mijn huidige leverancier. Ik heb verscheidene keren gevraagd of ik niets toezeg als ik een contract laat opsturen. Ik heb er over nagedacht en wil toch bij mijn huidige leverancier blijven, mede omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan.
Hij vertelde me dat de overstap gratis was(boete) en ik heb uitgelegd dat ik nog maar een jaar en 8 maanden in deze woning zal blijven. Hij zei dat het contract gewoon zou stoppen als ik de woning verlaat, dus geen boete. Nu heb ik een contract gekregen waaruit ik niet kan opmaken dat er geen boete is bij vroegtijdig stoppen van het contract, en er staat 3 jaar. Ook kan ik nergens vinden of het contract ingaat als ik nu niets doe, of dat ik juist een akkoord ergens moet geven voor het contract als ik het wel wil.

Heb net gebeld met Essent, en daar zei iemand me dat als ik niets deed het contract niet ingaat, want ze kon geen klantgegevens van mij vinden. Ik vertrouw het niet helemaal omdat de jongen van het eerste gesprek zei je kan nog afbellen als je het contract binnen hebt.

iemand hier ervaring mee of weet wat ik moet doen?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door Shine »

U hebt een voorlopig contract toegestuurd gekregen. Indien u niet binnen 7 werkdagen bijvoorkeur schriftelijk (aangetekend, als bewijsstuk!!) kenbaar maakt geen gebruik te willen maken van het aanbod (dus voorlopig contract), dan wodt het na die 7 dagen automatisch omgezet naar het definitieve contract.

Boete:
Mondeling is u verteld dat u van uw oude leverancier geen boete hoeft te betalen.
Daarme impliceert Essent dat, indien u een boete opgelegd krijgt, Essent die boete zal betalen. Maar ook dit acht ik wenselijkzwart op wit te willen hebben.
Bij Essent gaat u een driejarig contract aan. Een contract met een vaste looptijd.
Indien u vroegtijdig opzegt, zal u een boete in rekening gebracht worden. Essent heeft u dus foutieve informatie verstrekt.
Er zijn enkele uitzonderingen wanneer u geen boete hoeft te betalen. Al vermoed ik wel dat die uitzonderingregeltjes en toepassen per leverancier verschillen. U kunt er dus geen recht aan ontlenen.
Ik reik u enkele aan. In onderstaande gevallen bent u niet in staat u contact mee te nemen, hoe graag u ook zou willen en het in rekening brengen van een boete bij (sommige?) leveranciers niet zal plaatsvinden/hoeft plaats te vinden.
- Samenwonen (er zijn al bestaande contracten op naamstelling van de partner bij de/een leverancier)
- Overlijden
- Terug bij de ouders wonen
- All-in gaan wonen
- Buitenland
- Verzorgingshuis/verpleeghuis

Het feit dat u over anderhalfjaar uw woning verlaat, betekent dat u elders gaat wonen. Indien in nederland en geen van bovenstaande is van toepassing, dan neemt u te allen tijden contact op met uw bestaande leverancier en neemt u uw bestaande contracten mee naar het nieuwe adres. Hiermee voorkomt u, bij bepaalde tijd contracten, een onnodige boete.

Het feit dat u bij Essent nog niet in het systeem staan betekent niet dat dit nog zal gebeuren na die 7 dagen en alsnog onaangenaam verrast gaat worden. Mijn advies is om als de sodemieter schriftelijk (aangetekend) kenbaar te maken dat u niet van hun aanbod gebruik wenst te maken. Moht naderhand toch deze switch plaatsvinden, hebt u bewijs dat u schriftelijk en bijtijds hebt geannuleerd.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Alles wat je mondeling wordt toegezegd maar niet in het contract staat moet je in de prullenbak gooien. Als het twee jaar verder is heb je er namelijk helemaal niets aan, tenzij je het gesprek hebt opgenomen. Jij bent op dit moment nog nergens mee akkoord gegaan, dus is geen overeenkomst tot stand gekomen.

NickOoms
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2010 12:52

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door NickOoms »

ik dacht altijd dat ik me niets liet aansmeren en dat ik gewoon even wat liet opsturen om te vergelijken. hij zei ook dat ik met 1 gratis telefoontje het weer teniet deed. gister al een paar minuten aan betaalde lijn gehangen zonder antwoord en de andere keer vertelde een meisje me vrolijk dat er niets aan de hand was en ik geen contract zou krijgen. ik denk dat ik toch maar even die aangetekende brief verstuur om er zeker van te zijn. ik wil eigenlijk een optie op me telefoon dat je van te voren instelt het volgende gesprek op te nemen, ik kan het nu volgens mij wel maar dan moet ik tijden het gesprek in me telefoon menu iets doen.
iig bedankt voor de snelle reactie!

m.v.g. Nick

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is jouw geld, maar ik zou geen aangetekende brief versturen als mijn standpunt zou zijn dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen.

rdea
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2007 11:43

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door rdea »

TROS RADAR, ik vraag jullie hier wederom aandacht aan te besteden!gedonder met Essent! Mijn zoon werd opgebeld op mobiel door Essent en vroeg hem over energie. Hij heeft pas sinds 1,5 week een eigen woning (maar nog niet overgeschreven bij onze Gemeente) en een contract afgesloten met Eneco. Dat had hij ze verteld en omdat hij niet goed wist wat goedkoper was etc., had hij gezegd dit te bespreken met moeders. Efin, gaf niet, ze zouden hem wat INFORMATIE toesturen en volgende week weer bellen of hij het wil of niet. Ze namen het gesprek wel op. WEL: vandaag, lag er op MIJN adres (dus zijn ouderlijk woonadres!) en op naam van mijn man (die hoofdbewoner is) een contract van Essent, ingaande op 1 augustus 2010 voor 3 jaar!
Wel frapant dat zoonlief, sinds hij een eigen woning heeft en een contract heeft met ENECO, maar nog geen adreswijziging bij de Gemeente heeft doorgegeven, dat wij dus op onze naam een contract krijgen van die kl.....ESSENT!

Natuurlijk gaat mijn man a.s. maandag verhaal bij ze halen, want WIJ hebben helemaal niets met ESSENT te maken en willen we ook niet. Ben al 30 jaar bij Eneco! Denk ook niet dat mijn zoonlief teruggebeld wordt volgende week. Ze belazeren gewoon de boel en hebben dus lekker al een contract gestuurd.

Vraag me nu toch echt af, hoe ze aan de gegevens komen en ben heeeeeel blij dat mijn zoonlief niet zijn nieuwe adres heeft gezegd, uberhaupt geen adres heeft doorgegeven!

Nu las ik in andere reacties dat je binnen 7 dagen aangetekend kennis moet geven geen gebruik te willen maken van hun aanbieding. Nou, ik wil aan die ***** helemaal geen geld uitgeven, er is niets gevraagd aan ons en ook niets getekend!

Krijgen we, zoals veeeeeeeeeeeeeele andere medeslachtoffers van o.a. Essent, hier dus ook weer gedonder mee? Heb al een brief klaar liggen aan mijn Rechtsbijstand, want weet zeker, dat we hier niet zomaar mee klaar zijn!!

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door elmo43 »

TROS RADAR, ik vraag jullie hier wederom aandacht aan te besteden!gedonder met Essent! Mijn zoon werd opgebeld op mobiel door Essent en vroeg hem over energie. Hij heeft pas sinds 1,5 week een eigen woning (maar nog niet overgeschreven bij onze Gemeente) en een contract afgesloten met Eneco. Dat had hij ze verteld en omdat hij niet goed wist wat goedkoper was etc., had hij gezegd dit te bespreken met moeders. Efin, gaf niet, ze zouden hem wat INFORMATIE toesturen en volgende week weer bellen of hij het wil of niet. Ze namen het gesprek wel op. WEL: vandaag, lag er op MIJN adres (dus zijn ouderlijk woonadres!) en op naam van mijn man (die hoofdbewoner is) een contract van Essent, ingaande op 1 augustus 2010 voor 3 jaar!
Wel frapant dat zoonlief, sinds hij een eigen woning heeft en een contract heeft met ENECO, maar nog geen adreswijziging bij de Gemeente heeft doorgegeven, dat wij dus op onze naam een contract krijgen van die kl.....ESSENT!

Natuurlijk gaat mijn man a.s. maandag verhaal bij ze halen, want WIJ hebben helemaal niets met ESSENT te maken en willen we ook niet. Ben al 30 jaar bij Eneco! Denk ook niet dat mijn zoonlief teruggebeld wordt volgende week. Ze belazeren gewoon de boel en hebben dus lekker al een contract gestuurd.

Vraag me nu toch echt af, hoe ze aan de gegevens komen en ben heeeeeel blij dat mijn zoonlief niet zijn nieuwe adres heeft gezegd, uberhaupt geen adres heeft doorgegeven!

Nu las ik in andere reacties dat je binnen 7 dagen aangetekend kennis moet geven geen gebruik te willen maken van hun aanbieding. Nou, ik wil aan die *****'s helemaal geen geld uitgeven, er is niets gevraagd aan ons en ook niets getekend!

Krijgen we, zoals veeeeeeeeeeeeeele andere medeslachtoffers van o.a. Essent, hier dus ook weer gedonder mee? Heb al een brief klaar liggen aan mijn Rechtsbijstand, want weet zeker, dat we hier niet zomaar mee klaar zijn!!
Bel iig maandag ook even met eneco, en leg de situatie aan hun uit, en dat je absoluut niet van plan bent om over te stappen. Eneco maakt hier een notitie van en kan ervoor zorgen dat je niet over gaat naar Essent.


trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door trudy81 »

hai

aan de topic starter,

ik zou hier voorzichtig mee zijn, als u een contract heeft afgesloten met maatschappij A en daar getekent heeft is het niet meer dan normaal dat dat contract telt

als u dus nog eens een contract tekent bij maatschappij B die zegt dat uw contract bij maatschappij A gewoon geannuleerd kan worden zou ik eens hard gaan denken. Wat heeft maatschappij A dan met maatschappij B voor een contract?? Als zij een klant wegkapen dan geven wij hen de boete kado?

U hebt een contract afgesloten dus dat is bindend, als u zich daar niet aan wilt houden: prima, maar daar zitten consequenties aan. Ook al roept een concurrrerend bedrijf dat dat niet zo is.

voorzic htigheid is dus gepast

Trudy

rdea
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2007 11:43

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door rdea »

Vervolg op mijn topic over contract met Essent.

Heb gelijk vandaag Eneco gebeld en doorgegeven dat wij dus niet willen stappen en dat Essent ongevraagd ons een contract heeft gestuurd.

Ook Consuwijzer gebeld: 088-0707070 en medewerkster gesproken:
Als er nog een week bedenktijd is, dan is het toch verstandiger om dit "contract" aangetekend schriftelijk op te zeggen! Omdat Essent toch maar delen van een telefonisch gesprek opnemen en het jou woord tegen de hunne is.
Tevens maakte de medewerkster duidelijk dat, al wordt een inwonende op zijn mobiel en geen hoofdbewoner is, een telefonisch contract aangeboden, dat dat niet uitmaakt en rechtsgeldig kan zijn.

Bij Consuwijzer gelijk een klacht ingediend tegen Essent, omdat wij voor hun gerotzooi, kosten moeten gaan maken.

Natuurlijk ook gelijk zoonlief geïnformeerd over dit soort praktijken, waar hij natuurlijk nog helemaal geen ervaring mee had en in de toekomst gelijk ophangt als die Energiebedrijven bellen of helemaal niet opneemt als ze, zoals altijd, ONBEKEND bellen.

Vanmiddag na 15.30 uur kunnen we Essent bellen om nog van dit "contract" af te komen. Ben benieuwd, maar sturen toch voor de zekerheid maar een aangetekende brief.

Ik hou jullie op de hoogte!

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door frenkievee »

rdea schreef:Tevens maakte de medewerkster duidelijk dat, al wordt een inwonende op zijn mobiel en geen hoofdbewoner is, een telefonisch contract aangeboden, dat dat niet uitmaakt en rechtsgeldig kan zijn.
Dit maakt meteen overduidelijk dat een schriftelijke bevestiging van de gesprekken broodnodig is, waarbij het verplicht wordt om een getekend exemplaar van het contract terug te sturen voordat het überhaupt rechtsgeldig is en er door de nieuwe leverancier stappen ondernomen mogen gaan worden.

Duidelijk is dus ook dat de politiek hierin te kort schiet om dit niet allang verplicht gesteld te hebben!!

Ik zal ook mijn inwonende meerderjarige kinderen hier goed van op de hoogte stellen. Ofschoon wij allang ingeschreven staan in het bel-me-niet register en dat wel blijkt te werken.

Fire87
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2010 21:02

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door Fire87 »

[/quote]

Bel iig maandag ook even met eneco, en leg de situatie aan hun uit, en dat je absoluut niet van plan bent om over te stappen. Eneco maakt hier een notitie van en kan ervoor zorgen dat je niet over gaat naar Essent.[/quote]

Beste Elmo,

Eneco kan een overstap niet tegenhouden. Dit mag ook niet gezien de concurrentiewet. Bij een ongewenste overstap ALTIJD binnen 8 dagen (liefst aangetekend) de ontvangen 'contractbevestiging' schrifelijk annuleren waarbij je ook vraagt om een schriftelijke bevestiging van de annulering. Alleen zo kom je er onder uit.

Eneco kan je wel weer opnieuw aanmelden als de annulering om wat voor reden niet lukt, maar dan zit je toch met een overbruggingsperiode en een eventuele opzegvergoeding van de ongewenste leverancier.

Ik hoop dat het met Essent snel wordt opgelost.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door elmo43 »

Eneco kan een overstap niet tegenhouden. Dit mag ook niet gezien de concurrentiewet. Bij een ongewenste overstap ALTIJD binnen 8 dagen (liefst aangetekend) de ontvangen 'contractbevestiging' schrifelijk annuleren waarbij je ook vraagt om een schriftelijke bevestiging van de annulering. Alleen zo kom je er onder uit.
Dit kan Eneco wel, als jij aangeeft dat ze op valse voorwaarden dit doen. Ik heb het zelf meegemaakt met de nem. Ik heb eneco gebeld dat ik niet wil overstappen, en mocht nem zich melden bij eneco dat ze dit moeten toelaten. Ik bepaal immers bij wie ik mijn energie/gas afneem en niet een ander.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En niet vergeten om zoonlief, uzelf en alle andere mensen die u lief zijn aan te melden bij het bel-me-niet-register!

https://www.bel-me-niet.nl/

Fire87
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2010 21:02

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door Fire87 »

elmo43 schreef:
Eneco kan een overstap niet tegenhouden. Dit mag ook niet gezien de concurrentiewet. Bij een ongewenste overstap ALTIJD binnen 8 dagen (liefst aangetekend) de ontvangen 'contractbevestiging' schrifelijk annuleren waarbij je ook vraagt om een schriftelijke bevestiging van de annulering. Alleen zo kom je er onder uit.
Dit kan Eneco wel, als jij aangeeft dat ze op valse voorwaarden dit doen. Ik heb het zelf meegemaakt met de nem. Ik heb eneco gebeld dat ik niet wil overstappen, en mocht nem zich melden bij eneco dat ze dit moeten toelaten. Ik bepaal immers bij wie ik mijn energie/gas afneem en niet een ander.
Ik werk zelf bij een energiebedrijf, ik weet dus echt wel wat ik zeg. Eneco kan niet weten of jij echt onder valse voorwendselen het contract bent aangegaan. Eneco mag ook geen overstapberichten van een andere leverancier tegenhouden. Dus als iemand van Eneco je dat heeft toegezegd, dan was dat niet terecht. Als een andere partij je ongewenst overneemt, zul je dit toch echt met die partij moeten regelen.

stofzuigertje

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een 3 jaar contract voor 1 jaar en 8 maanden betekend dat U verplicht word na de verhuizing nog 1 jaar en 4 maanden bij deze nieuwe aanbieder te blijven!

Ik zou nooit dit via telefoon accepteren en liever zelf via internet doen.
Rustig doorlezen, neem weken bedenktijd en meld je dan zelf aan als je wilt, of het dan 1, 2,3 of 5 jaar word mag je dan zelf bepalen!

Dus stuur terug, want juist door deze bel methode te accepteren worden andere ook lastig gevallen!
Als niemand dit meer zou doen stoppen ze met deze opdringerige methode.

www.gaslicht.com, daar kun je betrouwbaar vergelijken en ook de normale als aanbiedingen eerste jaar korting vinden!

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

stofzuigertje schreef:http://www.gaslicht.com, daar kun je betrouwbaar vergelijken
Weet je dat heel zeker?
Leg de resultaten van allerlei vergelijkingssites maar eens naast elkaar, dan zie je gelijk van wie ze de meeste provisie krijgen.
Zélfs de overheid is het inmiddels opgevallen:
http://www.nu.nl/internet/2282461/verge ... ieven.html

mrdude1983
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:34

Re: Essent telefoontje, contract opgestuurd gekregen.

Ongelezen bericht door mrdude1983 »

U heeft een wettelijke bedenktijd om uw contract kostenloos en zonder gedoe weer te kunnen annuleren. Het enige dat u hiervoor hoeft te doen is contact op te nemen met het nummer dat vermeld staat in de overeenkomst onder de noemer annuleren. Dit zijn (bij mijn weten) altijd gratis nummers om te bellen.

(ik ga verder maar niet in op de vraag of het contract al dan niet juist verstuurd is)

Gesloten