LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn kat veroorzaakt schade aan auto.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
EddyP
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2009 23:02

Mijn kat veroorzaakt schade aan auto.

Ongelezen bericht door EddyP »

Op een bepaald moment loopt mijn buurman 's morgens naar zijn auto om op vroege dienst te gaan. Hij knipt met zijn afstandsbediening de auto van het slot, mijn kat, die op de motorkap ligt, schrikt en maakt met zijn nagels een paar krassen op de motorkap. Niets aan de hand, ik ben een wap (wettelijke aansprakelijkheid particulieren) en meld de schade bij mijn verzekeraar.

Nu wordt het lastig:
Mijn buurman heeft een redelijk nieuwe auto en heeft daardoor een uitgebreide casco-verzekering. Nu zeggen beide verzekeringen (mijn wap en zijn autoverzekering) dat de schade via de autoverzekering moet lopen en komt de buurman bij me met een aanrijdingsformulier.

Ik gooi nu de kont tegen de krib in en zeg dat ik dat formulier niet invul, ik heb per slot van rekening de schade al gemeld bij mijn verzekering.

Nu wordt het heel lastig:
Blijkbaar bestaat er iets in Nederland als primaire en secundaire verzekeringen. Let op: de autoverzekering van mijn buurman is de primaire verzekering en (nogmaals) moet dus de schade behandelen en betalen. Mijn buurman heeft nu een eigen risico van 300 euro en een terugval in noclaim. Mijn verzekering betaalt dat eigen risico en terugval in noclaim tot een maximum van het schadebedrag. Snapt u het nog?

Voor mij is het redelijk simpel: mijn wa-verzekering betaalt de schade en meldt bij de verzekeraar van mijn buurman dat ze de schade betaald hebben (dan kan mijn buurman de schade niet ook nog eens een keer claimen bij zijn eigen verzekering), er is geen eigen risico, geen terugval in no-claim, geen extra werkzaamheden.

Maar ik zal dat wel verkeerd zien. Het ergste aan dit verhaal vind ik dat de verzekeringen zeggen dat dit een wettelijke verplichting is. Klopt dit/deze onzin?

RSt
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2005 19:33

Re: Mijn kat veroorzaakt schade aan auto.

Ongelezen bericht door RSt »

Dat klopt. Autoverzekering is primair en Aansprakelijkheidsverzekering is Secundiar.

Het is opzich vrij simpel:
Uw buurman claimt de schade op zijn autoverzekering met daarbij als tegenpartij uw gegevens (van de aansprakelijkheidsverzekering). De autoverzekering verhaald de schade middels dit schadeformulier de schade op uw aansprakelijkheidsverzekering.

Schade verhaald en afgewikkeld, uw buurman heeft geen terug in terugval in zijn no-claim.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Mijn kat veroorzaakt schade aan auto.

Ongelezen bericht door tufima »

Wat is nu eigenlijk het probleem c.q. de vraag?

Je hebt precies geschetst hoe het is....

Gesloten