LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
freekdegrote
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2011 13:33

Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door freekdegrote »

Sinds een jaar of 2 / 3 stoppen banken (alsook telecomproviders en internetproviders) massaal met het versturen van papieren facturen / afschriften.
'Dan kan de klant ze zelf uitprinten en bewaren want dat is handig'.

Bovendien zou dat milieubesparend zijn... ik ben het daar niet mee eens: wat is het voordeel voor het milieu als ik zelf de afschriften uitprint? Dat kost toch ook papier en inkt? Verder heb ik niet gemerkt dat de kosten voor het gebruik van mijn bankrekening omlaag zijn gegaan: integendeel die zijn zelfs gestegen!! Dat terwijl de banken door het niet langer meer versturen van papieren afschriften aan kostenbesparing doen... dit slaat toch nergens op??

Het is voortaan 'standaard' of 'dat doen andere bedrijven ook'... en wij moeten ons maar voegen in die mening...

oppie11
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 sep 2009 19:37

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door oppie11 »

Het scheelt providers en banken een hoop geld. Denk aan het papier, enveloppen en het logistieke traject. Nu kun je zelf bepalen of je ze wel uitprint en zelf (digitaal) archiveert ja of te nee. Ik denk dat 80% van de klanten hier weinig waarde aan hecht of dit simpelweg niet doet. Moet je je voorstellen dat je per maand 25 facturen op de deurmat krijgt van alle abonnementen die je hebt lopen waar dan ook, persoonlijk moet ik hier niet aan denken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je hoeft ze niet uit te printen. Gewoon opslaan, en pas als je ooit eens een papieren versie nodig hebt kan je het altijd nog printen.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door Henri42 »

GJvdZ schreef:Je hoeft ze niet uit te printen. Gewoon opslaan, en pas als je ooit eens een papieren versie nodig hebt kan je het altijd nog printen.
ik sla de facturen als data op in de betreffende file.
Je kunt je tegen betaling ook factuuroverzichten laten sturen door de providers :|

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door tennis »

@freekdegrote
Lees dit heel simpel, doen vele mensen, dan is het ook milieubesparend.
Onzin topic.

GJvdZ schreef:Je hoeft ze niet uit te printen. Gewoon opslaan, en pas als je ooit eens een papieren versie nodig hebt kan je het altijd nog printen.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

"Gewoon opslaan" is iets te simpel, hoeveel mensen raken niet gegevens kwijt omdat de pc crasht. Of dat ze de pc eens opschonen en opnieuw installeren en nou net dat ene mapje vergeten te back-uppen.
Je zal dus heel goed moeten zorgen dat dit niet kan gebeuren door b.v. een online opslag.

Wat de bank betreft zou ik het prima vinden als ik dan ook minstens 5 jaar terug kan gaan, maar de Rabobank biedt maar 15 maanden historie.
Stel dat je een geschil krijgt met een provider over een betaling van 3 jaar geleden, klinkt onwaarschijnlijk maar op dit forum staan daarvan voorbeelden, dan is het prettig als je daar afschriften van hebt. Er zijn wettelijke termijnen die langer zijn dan 15 maanden.
Zolang dit niet langer wordt wil ik toch graag papieren afschriften, die krijg ik in ons pakket 1 keer per maand. Na 5 jaar gooi ik ze pas weg.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door tennis »

Opslaan betekend, het bestand op een schijfgedeelte, of externe schijf te plaatsen.
Als de pc crasht, dan installeer je gewoon jouw OS opnieuw, en de resterende bestanden blijven gewoon staan.Zo simpel is het!

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door agro »

tennis schreef:Opslaan betekend, het bestand op een schijfgedeelte, of externe schijf te plaatsen.
Als de pc crasht, dan installeer je gewoon jouw OS opnieuw, en de resterende bestanden blijven gewoon staan.Zo simpel is het!
Ook dit is niet altijd waar, ik heb het volgende meegemaakt, had alle belangrijke bestanden op netwerkharddisk geplaatst, pc harddisk crashte en de volgende dag voordat ik de bestanden kon terugzetten crashte de netwerkdisk.
Zal wellicht niet vaak voorkomen maar kan dus wel.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door tennis »

Hoe vaak komt zoiets voor?
Ik heb mijn bestanden nog van zeker 18 jaren hier op de pc, d.w.z. steeds op een nieuwe pc meegenomen.
Jij heb dus pech gehad, misschien voor een ander opslag kiezen.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door agro »

Zal inderdaad niet vaak voorkomen, maar wil alleen maar zeggen dat het kan gebeuren.
Overingens heb ik dit destijds op een ander forum gemeld en daar heb ik software en tips gekregen, en heb de bestanden toch nog kunnen redden.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik sla de facturen van providers op in een data file en maak regelmatig een backup via een externe harde schijf,van afwijkende rekeningen maak een verkorte printuitdraai.
De history bij de Rabobank is 1,5 jaar, in een backup bewaart de Rabobank de maand afrekeningen langer ivm de fiscus, tegen betaling kun je de afschriften tot 5 jaar terug opvragen :|

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door agro »

Henri42 schreef:Ik sla de facturen van providers op in een data file en maak regelmatig een backup via een externe harde schijf,van afwijkende rekeningen maak een verkorte printuitdraai.
De history bij de Rabobank is 1,5 jaar, in een backup bewaart de Rabobank de maand afrekeningen langer ivm de fiscus, tegen betaling kun je de afschriften tot 5 jaar terug opvragen :|
Wat wil je daarmee zeggen?
Een soortgelijke opmerking plaatste je al eerder in dit topic, je valt in herhalingen.
Wat is de toegevoegde waarde van je mededeling in dit topic?

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

agro schreef:
tennis schreef:Opslaan betekend, het bestand op een schijfgedeelte, of externe schijf te plaatsen.
Als de pc crasht, dan installeer je gewoon jouw OS opnieuw, en de resterende bestanden blijven gewoon staan.Zo simpel is het!
Ook dit is niet altijd waar, ik heb het volgende meegemaakt, had alle belangrijke bestanden op netwerkharddisk geplaatst, pc harddisk crashte en de volgende dag voordat ik de bestanden kon terugzetten crashte de netwerkdisk.
Zal wellicht niet vaak voorkomen maar kan dus wel.
Precies, mijn schoonzusje heeft een keer een gebruikersaccount van Windows verwijderd, maar er niet aan gedacht dat daar nog een paar belangrijke bestanden aan verbonden waren, ook met een herstelprogramma heb ik ze niet meer voor haar terug kunnen halen.

Het zou beter zijn als banken de termijn zouden verlengen tot de langste wettelijke termijn waarop een provider of leverancier nog verhaal bij je kan halen.
Zodra de Rabobank dit doet hoef ik geen papieren afschriften meer.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Henri42 schreef:De history bij de Rabobank is 1,5 jaar, in een backup bewaart de Rabobank de maand afrekeningen langer ivm de fiscus, tegen betaling kun je de afschriften tot 5 jaar terug opvragen :|
In de consumentengids van deze maand stond 15 maanden, maar goed, dat is allebei veel te kort.
Als je tegen betaling een eerder afschrift wilt opvragen moet je wel precies de datum weten. Of stel dat het om maandelijkse betalingen gaat?
Online geef je even een zoekopdracht op naam of tegenrekening en je hebt alle betalingen op een rij.
In dat artikel van de consumentengids stonden andere banken die het onbeperkt bewaren (vanaf 2004 of 2005) en b.v. de ING doet het 5 jaar.
Het kan dus makkelijk.

Als providers of webwinkels die geen papieren factuur meer sturen deze wel per mail sturen kun je ze op internet laten staan, b.v. op een gmail account wat je met imap leest.
Zo doe ik het, en ik er vanaf elke pc bij.
Daarbij is het ook makkelijk dat je je gewone mail nooit hoeft te backuppen en er vanaf elke pc bij kunt, maar dit terzijde.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door tennis »

CaptainSlow schreef: Precies, mijn schoonzusje heeft een keer een gebruikersaccount van Windows verwijderd, maar er niet aan gedacht dat daar nog een paar belangrijke bestanden aan verbonden waren, ook met een herstelprogramma heb ik ze niet meer voor haar terug kunnen halen.

Het zou beter zijn als banken de termijn zouden verlengen tot de langste wettelijke termijn waarop een provider of leverancier nog verhaal bij je kan halen.
Zodra de Rabobank dit doet hoef ik geen papieren afschriften meer.
Slowie

Nog eens langzaam voor te lezen.
Als de bestanden op een andere gedeelte van de schijf , voorbeeld OS op C en de rest op D schijf geplaatst worden, dan zijn de bestanden ook bij het verwijderen van een gebruikersaccount niet verloren.
Probeer het zelf maar uit, dan gebeurd er niets.
Als jij natuurlijk alles op een schijf hebt staan, ja dan ben jij/ of jouw schoonzusje niet te helpen.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Slowie

Nog eens langzaam voor te lezen.
Als de bestanden op een andere gedeelte van de schijf , voorbeeld OS op C en de rest op D schijf geplaatst worden, dan zijn de bestanden ook bij het verwijderen van een gebruikersaccount niet verloren.
Probeer het zelf maar uit, dan gebeurd er niets.
Als jij natuurlijk alles op een schijf hebt staan, ja dan ben jij/ of jouw schoonzusje niet te helpen.
"Slowie"?? Je wilt toch niet dat ik je met Henri ga vergelijken?? :lol:

Langzaam voorlezen is niet nodig, je vertelt me niets nieuws.
Zelf heb ik mijn data ook op een aparte partitie staan, en die is niet weg bij een nieuwe installatie, maar wel als je schijf crasht.
En zoals je hierboven ergens kunt lezen kan ook je backup (die ik ook maak) sneuvelen, oké die kans is maar heel klein, maar het gebeurt.
Het voorbeeld van mijn schoonzusje is inderdaad haar eigen domme schuld, maar hoeveel mensen met weinig computerkennis zouden niet hetzelfde kunnen doen?? Standaard staan alle gebruikersmappen op dezelfde partitie als Windows, iets wat veel mensen zich niet eens realiseren. Het eerste wat ik bij een nieuwe pc doe is dit aanpassen.

Je kunt nooit alles indekken, als je alles op papier bewaart en je huis brandt af ben je het ook kwijt :D

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Ontbreken van papieren factuur bij internetproviders...??

Ongelezen bericht door tennis »

"Slowie"?? Je wilt toch niet dat ik je met Henri ga vergelijken?? :lol:
Sorry, doe mij dit niet aan! :lol:
Natuurlijk gebeurd het , dat een hele schijf crasht, maar dat is volgens mij een heel klein percentage.
Een andere optie is ook, om deze gegevens op een cd/dvd te back-uppen.

Gesloten