LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Deze vraag stel ik niet voor mezelf maar voor een
goede bekende van me.

Die persoon heeft een half jaar contract en hem werd verteld
door een collega dat de werkgever het niet vantevoren kenbaar hoeft
te maken of het contract beeindigd wordt, klopt dat ?

Dit kwam ik tegen op de FNV site :
Mijn tijdelijke contract loopt bijna af. Hoe lang van te voren moet mijn werkgever het contract opzeggen?
Als je een tijdelijk contract hebt, hoeft je werkgever geen rekening te houden met een opzegtermijn. Hij kan op de laatste dag nog laten weten dat het contract niet verlengd wordt. Er is helaas geen wettelijke regeling die in zulke gevallen voorziet.
In de CAO is het niet opgenomen, staat in dat het dan volgens het wetboek gaat.

Wie heeft hier antwoord op ?

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Nee, dit contract eindigt "van rechtswege" na de overeengekomen periode. Opzeggen is dan ook niet nodig, sterker nog, formeel is het geen opzegging.

Zou natuurlijk wel zo netjes zijn het van te voren te zeggen, maar verplicht is het niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dit staat er in de CAO.
Artikel 5 Einde arbeidsovereenkomst
1. Bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst gelden de wettelijke bepalingen zoals opgenomen in
afdeling 9 Boek 7 titel 10 BW. Ten aanzien van de werknemer die op 1 januari 1999 de leeftijd van 45
jaar heeft bereikt is voor de opzegtermijn een overgangsregeling opgenomen in Bijlage V.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jlthkoch schreef:Nee, dit contract eindigt "van rechtswege" na de overeengekomen periode. Opzeggen is dan ook niet nodig, sterker nog, formeel is het geen opzegging.

Zou natuurlijk wel zo netjes zijn het van te voren te zeggen, maar verplicht is het niet.
Oke, bedankt voor je antwoord.
Raar eigenlijk dat het niet verplicht is voor de werkgever, zou wel zo makkelijk zijn voor de werknemer zodat hij/zij op zoek kan gaan naar nieuw werk.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Chocomelk schreef:
jlthkoch schreef:Nee, dit contract eindigt "van rechtswege" na de overeengekomen periode. Opzeggen is dan ook niet nodig, sterker nog, formeel is het geen opzegging.

Zou natuurlijk wel zo netjes zijn het van te voren te zeggen, maar verplicht is het niet.
Oke, bedankt voor je antwoord.
Raar eigenlijk dat het niet verplicht is voor de werkgever, zou wel zo makkelijk zijn voor de werknemer zodat hij/zij op zoek kan gaan naar nieuw werk.
Makkelijk voor de werknemer, maar misschien lastig voor de werkgever die opeens op zoek moet naar een andere werknemer omdat de werknemer de laatste week van het contract zich ziek meld of zich minder inzet omdat hij/zij weet dat het er bijna op zit.

Veel werkgevers zijn helaas niet sociaal genoeg eens aan de werknemer te denken als ze daar niet toe gedwongen worden.

Maar ja, ook dat mag allemaal in het fijne Nederland!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Raar eigenlijk dat het niet verplicht is voor de werkgever, zou wel zo makkelijk zijn voor de werknemer zodat hij/zij op zoek kan gaan naar nieuw werk.
Hoezo raar? Persoon is een contract voor bepaalde tijd aangegaan die gewoon eindigt op de overeengekomen datum. Met een contract voor bepaalde tijd kan deze persoon toch sowieso om zich heen kijken naar een andere baan.

Het nu volgende weet ik even niet 100% zeker, dus even navragen bij juridisch loket of misschien weten de andere forumgebruikers het wel zeker. Stel wergever informeert werknemer totaal niet en deze persoon in kwestie zou de eerstvolgende werkdag na aflopen van het contract gewoon gaan werken (per abuis bijvoorbeeld) en deze wordt daarin niet gehinderd door werkgever en is bijvoorbeeld als eventjes aan het werk wordt volgens mij geacht dat de arbeidsovk is voortgezet met een zelfde termijn. Tenzij persoon al zat aan het maximum van het aantal tijdelijke contracten, dan wordt geacht een arbeidsovk voor onbepaalde tijd te zijn ingegaan.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Emmy75, wat jij zegt klopt volledig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Half jaar contract, is er een opzegtermijn ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, zo raar is het toch niet? De werkgever heeft immers al aangegeven wanneer het contract afloopt (na een half jaar), hij hoeft het dan toch niet nóg een keer te melden?

Gesloten