LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door Shine »

Emmy75,
Waar ik dan wel benieuwd naar ben is het volgende hypothetisch geval, waarbij ik wel eerst even moet aangeven dat ik even niet weet of het mogelijk is om stroom en gas van verschillende leveranciers te betrekken.
Wat als TS de stroom op het oude adres altijd heeft afgenomen van een andere energieleverancier ? En deze bijvoorbeeld wel gewoon meeverhuist en bij diezelfde leverancier blijft wegens (ik noem maar wat) de opzegvergoeding daarvan. Dan ben ik toch even benieuwd hoe bijvoorbeeld Oxxio daarmee om zou gaan ?
Antwoord Oxxio:
Beste Emmy75,

In een dergelijk theoretisch geval (wat in een zeer uiterst geval wel kan voorkomen), laat Oxxio ook deze opzegvergoeding onder coulance vervallen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker
@Ilse:
De boete van 50,- die ik van Oxxio krijg voor het verbreken van dat contract vind ik ook terecht, deze boete word aan mij terugbetaald door Essent. Echter de boete voor het verbreken van het contract mbt gas word niet vergoed door Essent omdat ik daar natuurlijk ook geen gas af ga nemen.
Ik ben vandaag gebeld door een medewerker van Oxxio nav een klacht die ik neergelegd had. Het kwam erop neer dat ik niet onder de 50,- uitkom.
Artikel 4 , punt 3:
Hier staat duidelijk dat:
de Raad het bedingen van een afzonderlijke opzegvergoeding per product slechts redelijk acht indien de kleinverbruiker voor beide producten de overeenkomst vroegtijdig beeindigt en overstapt naar een andere vergunninghouder.



Goed, u bent voor E overgestapt naar Essent. De hierdoor opgelopen opzegvergoeding door Oxxio voor het product elektra is, zoals uzelf ook aangeeft inderdaad terecht.
De opgelegde opzegvergoeding voor gas acht ik in deze echter niet correct. Immers, u had gas niet mee kunnen nemen naar uw nieuwe adres. Dit product is niet aanwezig. Op uw nieuwe adres is alleen warmte aanwezig. Aangezien voor het product warmte geen vrije markt is, kunt u dus ook niet kiezen. Hierin hebt u dus niet moedwillig contractbreuk gepleegd.
Kijken we naar het antwoord van de Oxxio medewerker op de vraag gesteld door Emmy75: Levering E door een andere leverancier (op oude adres), levering gas door Oxxio op oude adres. Klant verhuisd, neemt E product van andere leverancier op oud adres mee (hier heeft Oxxio trouwens geen bal mee te maken en hebben ze ook geen inzicht in), maar is genoodzaakt het gascontract bij Oxxio te moeten beeindigen omdat er geen gasaansluiting op het nieuwe adres aanwezig is (er is immers warmte), dan geeft Oxxio coulance, dus past geen opzegvergoeding toe. Dit is wat de medewerker zelf, alhier zwart op wit, als antwoord geeft.
De praktijk blijkt echter anders. Getuige de reactie van een medewerker op de klacht van Ilse. En hiermee zijn we weer terug bij af en blijkt Oxxio zich dus niet te houden aan de coulanceregels die ze zelf hanteren en alhier ventileren.
Vreemd, vreemd. Opmerkelijk en niet in de laatste plaats tegenstrijdig.
Immers, het product E is door Oxxio bij de klant (Ilse) middels een opzegvergoeding -terecht- in rekening gebracht. Maar gas doen ze ook! Hiervoor hadden ze dan, volgens de redenatie van de medewerker coulance moeten toepassen. Immers, bij alléén afname van gas bij Oxxio, klant verhuisd naar pand waar geen gas zit, passen ze wel die coulance toe. Kan iemand mij het verschil uitleggen? Ik zie die namelijk niet.

Om te gaan verwijzen naar het artikel wat ik nogmaals heb geplaatst, zal te gemakkelijk zijn. Ik weet zeker dat met die regel bedoeld wordt indien klant voor beide AANWEZIG zijnde leveringsproducten op het adres overstapt naar een andere leverancier. Zou dit bij de rechter/geschillencommissie/energiekamer neergelegd worden durf iki er mijn handen voor in het vuur te steken dat zij mijn visie in deze zullen ondersteunen.
Let op: de klemtoon zit op het woord 'aanwezige leverings producten'. En joehoeh, gas is niet aanwezig op het nieuwe adres, maar warmte. En johoeh, warmte is geen vrije markt. En niet in de laatste plaats: Joehoeh Oxxio, Michael: u zou voor het gascontract, getuige uw antwoord op emmy's vraag wel degelijk coulance moeten toepassen.
Ter info, dit doen de grote spelers (Nuon, Essent e.d.) in dit soort situaties ook.

@Ilse:
het doet helemaal niet ter zake bij welke leverancier de vorige bewoner voor E aangesloten was. Contracten zijn aan de persoon gebonden en niet aan een pand. De motivatie van u: 'omdat de vorige bewoner geleverd kreeg door Essent en ik o.a. daarom ook naar Essent ben overgestapt' is derhalve niet een reden om over te hoeven stappen.
Wel begrijp ik de beweegreden om alles onder 1 dak mbt facturen te willen hebben. Ik begrijp dat Essent uw warmte leverancier is.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Ilse-

We hebben nog steeds geen bericht van u mogen ontvangen. Wilt u zo vriendelijk zijn om te reageren, zodat we alsnog uw opzegvergoeding voor gas kunnen laten vervallen.

Even terugkomend op wat wij eerder hebben beschreven. Bij verhuizing naar een woning met stadswarmte, ongeacht de situatie, komt de opzegvergoeding voor gas, onder coulance, te vervallen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

ilse-
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2011 15:38

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door ilse- »

@ de oxxiomedewerker

Ik heb zojuist een mail gestuurd aan het door u opgegeven email adres.
Ik vind het echter wel erg vreemd dat iedereen die ik van Oxxio te spreken krijg niet bereid is om een coulance toe te passen, ook niet na het neerleggen van een officiele klacht, en dat u mij hier verteld dit wel te gaan doen.
Ben erg benieuwd of u uw woord houd.

Waar zo'n forum van Radar al niet goed voor kan zijn.
Dit, zoals eerder gezegd, had allemaal voorkomen kunnen worden, kortom een hele hoop slechte publiciteit voor 50,-.

ilse-
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2011 15:38

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door ilse- »

beste iedereen!

ik heb vandaag deoxxiomedewerker gesproken en deze heeft mij toegezegd de 50,- voor gas te late vervallen!

goed nieuws dus!

nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oxxio biedt ook contracten aan voor onbepaalde tijd*. Bij die contracten mag geen opzegvergoeding gevraagd worden. Niet duidelijk is wat voor contract topicstarter had. Jammer.

Verder is Oxxio verplicht om bij contracten met vaste looptijd de na die looptijd volgende stilzwijgende verlenging tijdig en schriftelijk te melden. Ik weet vrijwel zeker dat Oxxio dat niet doet. Ze mogen dan ook geen opzegvergoeding vragen.

"Heeft uw energiebedrijf u verteld dat uw contract stilzwijgend is verlengd?

Dan mag het energiebedrijf maximaal 50 euro vragen als u opzegt. Dit mag alleen als het energiebedrijf u schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de verlenging. En u dit tenminste 30 dagen voor de einddatum van het contract aangeeft."

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ract_opzeg

Ik denk dat vrijwel niemand hier van op de hoogte is.


*) http://www.gaslicht.com/energie-vergeli ... n-gas.aspx

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door Shine »

Niet duidelijk is wat voor contract topicstarter had
Dat was wel duidelijk, anders zou er geen opzegvergoeding in rekening worden gebracht.

Maar, dit probleem is -eindeijk- opgelost! Fijn voor Ilse!
Inderdaad jammer voor Oxxio dat het zó ver moest komen. Tip voor Oxxio:
Ik zou intern nog eens een duidelijke mailing rond laten gaan met daarin duidelijk uiteen gezet wanneer wel en wanneer geen coulance. Meten met 2 maten mag niet de bedoeling zijn. (dunkt me!)

Overigens een belangrijk statement wat 'de oxxiomedewerker' hier maakt. Goed om te bewaren voor eventuele volgende gelijksoortige cases :
Even terugkomend op wat wij eerder hebben beschreven. Bij verhuizing naar een woning met stadswarmte, ongeacht de situatie, komt de opzegvergoeding voor gas, onder coulance, te vervallen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat was wel duidelijk, anders zou er geen opzegvergoeding in rekening worden gebracht.
Dan ga je er van uit dat Oxxio én 100% eerlijk is en nooit fouten maakt. Geheel onterecht zou ik zeggen.

Reizigster1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2012 20:55

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door Reizigster1 »

Ook ik ben in zee gegaan met oxxio. Nu bijna een half jaar terug. We hadden ons toen ingeschreven voor een nieuwbouwprojecten maar dat ging niet door. We hebben toen gekozen voor bestaande bouw met stadsverwarming. Bij het regelen van de verhuizing gaf oxxio aan maar liefst 125 euro opzegvergoeding + 50 euro vergoeding voor de iPad in rekening te brengen. En dat terwijl we de stroom gewoon meenemen. Oxxio lijkt met twee maten te meten, als ik de reactie van de oxxiomedewerker op het forum hier lees... Niks coulance...vind het belachelijk om zo met je klanten om te gaan!

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Boete bij Oxxio bij verhuizing (gas)

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Reizigster1,

Wij willen dit graag verder voor u uitzoeken en vragen u daarom vriendelijk uw klantnummer door te geven via [email protected]. Wij zullen dan contact met u opnemen om de zaak verder te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
Oxxio Nederland B.V.

Gesloten