LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] REACTIE 2E KAMERLID

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
jomidata
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mar 2004 11:28

REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door jomidata »

Den Haag, 18 maart 2004



Geachte mevrouw of mijnheer,



Hartelijk dank voor uw e-mail.

In april 2002, direct na de eerste uitzending van TROS RADAR, heeft Jan Marijnissen de toenmalige minister van Financiën Zalm gevraagd of hij vond dat er sprake is geweest van oplichting en gedupeerden hun geld terug kunnen zien. Ook heeft hij de Autoriteit Financiële Markten om opheldering gevraagd over het tekortschietende toezicht. Ik heb dit jaar tot tweemaal toe opnieuw vragen gesteld over aandelenlease producten.



De SP vindt dat burgers een eigen verantwoordelijkheid hebben bij het nemen van financiële risico's. Dexia (destijds Legio Lease) heeft echter verzuimd mensen daar voldoende op te wijzen. De SP vindt dat grote groepen mensen op het verkeerde been zijn gezet en onvoldoende zijn voorgelicht. Dat blijkt ook uit de uitgelekte conclusies van het rapport van de Autoriteit Financiële Markten. Op initiatief van de SP vond op 16 en 26 april jl. een debat plaats waarin ik de minister heb gevraagd te bemiddelen zodat dat Dexia met een rechtvaardig schikkingsvoorstel komt. De minister heeft onder druk van de Tweede Kamer besloten tot instelling van de commissie Oosting (Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA)) Die gaat proberen de duizenden zaken versneld af te handelen zodat er niet een jarenlange juridische loopgravenoorlog gaat plaatsvinden. Op verzoek van de Tweede is het onderzoek van de AFM openbaar geworden. Daarin staan zeer kritische conclusies over aanbieders van leaseproducten, maar helaas niet te herleiden specifiek naar Legio Lease. Daarom heb ik vervolgens weer gevraagd aan de minister om deze specifieke bevindingen beschikbaar te stellen aan de commissie Oosting.



We zullen ook blijven proberen om Dexia zover te krijgen dat de deurwaarders en dreigbrieven stoppen totdat er een uitspraak is van de commissie in de individuele gevallen.

Inmiddels zijn er DSI - en juridische uitspraken. De Tweede Kamer heeft gevraagd hoe het staat met de commissie Oosting en gevraagd snel te laten weten hoe lang het allemaal gaat duren.





U kunt er van op aan dat de SP zich zal blijven inzetten voor een rechtvaardige oplossing ook al zal die waarschijnlijk niet voor iedereen in alle gevallen naar tevredenheid zijn.



Met vriendelijke groet,

Agnes Kant,

Tweede Kamerlid

gast_58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door gast_58 »

Den Haag, 18 maart 2004
In april 2002, direct na de eerste uitzending van TROS RADAR, heeft Jan Marijnissen de toenmalige minister van Financiën Zalm gevraagd of hij vond dat er sprake is geweest van oplichting en gedupeerden hun geld terug kunnen zien. Ook heeft hij de Autoriteit Financiële Markten om opheldering gevraagd over het tekortschietende toezicht
Ik heb dit jaar tot tweemaal toe opnieuw vragen gesteld over aandelenlease producten
.
Op initiatief van de SP vond op 16 en 26 april jl. een debat plaats waarin ik de minister heb gevraagd te bemiddelen zodat dat Dexia met een rechtvaardig schikkingsvoorstel
Inmiddels zijn er DSI - en juridische uitspraken.
Hoewel ik alle vertrouwen had in de SP in het algemeen en Jan Marijnissen en Agnes Kant in het bijzonder, blijkt dit dus een oud standaard antwoord te zijn,. Met weinig waarde. Ooit geformuleerd en jaren houdbaar. Zoiets. Ik hoop dat de SP dit leest, het is makkelijk een algemeen antwoord te formuleren, maar heb dan tenminste nog het respect een en ander zo nu en dan te actualiseren. Dan lijkt het nog ergens op. Wanneer was april jl. en wanneer was inmiddels?
U kunt er van op aan dat de SP zich zal blijven inzetten voor een rechtvaardige oplossing ook al zal die waarschijnlijk niet voor iedereen in alle gevallen naar tevredenheid zijn.
Nou ja? :shock: Enfin, staaft mijn overtuiging dat er een actieve lobby moet komen richting álle partijen. En wie doet dit? Niet degenen van wie we het hopen vrees ik! Heb deze hele pagina daarom naar site Agnes Kant gestuurd. Jomidata, hoop dat je daar geen bezwaar tegen hebt. Anders is het jammer, maar helaas.
Als je bijdrage wordt geplaatst, kun je binnen een week een antwoord van het parlementslid verwachten.

Ook hier blijkt, niets is zeker!
Ilse

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Hollander »

Leuk om aan een minister te vragen of hij vindt dat er sprake is van oplichting, maar hebben we toch geen zak aan?

Kijk, Zalm kan het oplichting vinden, maar juridisch heb je er net zoveel aan als wanneer IK vind dat het oplichting is - in beide gevallen kun je er niks mee.

Als je een contract gesloten hebt en je bent opgelicht, dan moet je naar de rechter. En dat moeten we dus ook doen. En wel naar de kantonrechter, want het gaat om huurkoop.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Geachte Heer Hollander,
Uw stelling snijdt beslist hout, echter naast de kantonrechter, die U voorstelt als oplossing, moet U de "algemene opinie" niet buiten beschouwing laten. Daarom vind ik de benadering van politiek en media een noodzaak, die tenslotte ook de kantonrechter die U vernoemt gunstig zal kunnen informeren.

M.vr.gr.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door 16again »

De politiek kan zeker van belang zijn om het AFM rapport te openbaren.
Te zot voor woorden dat europese wetgeving dit tegenhoudt, terwijl de producten waar het over gaat alleen in nederland verkocht mochtenworden.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Open brief aan geachte Mevr. Agnes Kant en de Heer Jan Marijnissen, Tweedekamerleden.

Geachte Heer en Mevrouw,

Voor ons als gedupeerden, is er geen twijfel, dat U Mevrouw Kant en Mijnheer Marijnissen, alles in het werk zullen stellen, om deze onrechtvaardige zaak, voor ons, tot een goed einde te brengen, waarvoor wij U zeer dankbaar en erkentelijk zullen zijn.

Aan de hand van uw opmerking, dat “burgers een eigen verantwoordelijkheid hebben bij het nemen van financiële risico’s”, willen wij toch een kanttekening maken, omdat ons gebleken is, dat meerdere politieke mensen uit de Tweedekamer een zelfde faux mening zijn toegedaan en dit daarom ook als een uitgangspunt beschouwen m.b.t. deze zaak.
Inderdaad, zal de burgers eigen verantwoordelijkheid moeten dragen bij het nemen van financiële risico’s, echter wel met dien verstande, dat de genomen risico’s betrekking moeten hebben tot eigen verantwoordelijkheid en niet tot die van derden.

Op dit ogenblik, zijn wij als gedupeerden ons aan het hergroeperen, daarom kunnen wij U helaas geen overzichtelijk rapport aanbieden met onze bevindingen en ingenomen standpunten ter uwe informatie. Desalniettemin neemt het niet weg, dat wij U d.m.v. dit schrijven toch nog globaal wensen te informeren over onze inzichten.

Uw bevinding in deze zaak is “risico als gevolg van eigen verantwoordelijkheid” onze mening is, dat wij onbewust misbruik zijn geweest en tegen onze wil in betrokken in een gortige zaak verre van onze eigenlijke verantwoordelijkheid, zoals door U bedoelt. Wij voelen ons en zijn misbruik als een menselijke “belegger-shield” a.g.v. een onoprechte misleidende en niet orthodoxe truc, de Winstverdriedubbelaar, om een ernstige dreigende crisis te voorkomen, als gevolg van manipulaties in de bedrijfsboekhoudingen en daardoor koersvervalsingen ten eigen bate, die thans achteraf, resulteren in een dreigende ramp voor de Nederlandse economie, waarbij wij als eenvoudige spaar-beleggers noch van verre, noch van dichtbij, allerminst er schuldig aan zijn.

Het zal U ongetwijfeld niet ontgaan zijn, dat reeds diverse belangrijke bedrijven met naam (bv Entron, de Nederlandse KPN-Q-west, Ahold) als gevolg hiervan in problemen zijn geraakt en zelfs niet meer actief zijn. Het probleem in het algemeen is ons overduidelijk, ook uwe positie en in het bijzonder de betrokkenheid van derden, die thans niets liever zien, dan eigen blazoen, zonder eerverlies, ongeschonden te houden om die van onschuldige, eenvoudige, toevallige spaarbeleggers met alle machtsmiddelen mateloos in te deuken.

In het kader van deze dreigende ramp en om financieel uit te geraken, werden wij, willekeurige incidentele spaarbeleggers, belubberd door een onrechtmatige kunstgreep; de Winstverdriedubbelaar, die absoluut geen enkel ruimte biedt voor onze vermeende verantwoordelijkheid, maar uitsluitend gericht is op éénzijdige geldklopperij om de bewuste of onbewuste veroorzaakte crisis door maatschappij-bepalers te voorkomen en hun suspect beleid af te schermen. Als incidentele eenvoudige spaarbeleggers, worden wij ongewild gemanipuleerd bij deze crisis en bovendien brutaal met de meest geavanceerde moderne middelen uitgeperst, achtervolgd en tenslotte voor de rechter gesleept als misdadigers, terwijl de relevante schuldige maatschappij-bepalers, de werkelijke veroorzakers van deze crisis uit eigenbelang, straffeloos buiten schot worden gelaten. Wij beschouwen dit, als onaanvaardbaar en zullen alles in het werk stellen om het recht aan onze kant te krijgen. Zoals de vervuiler betaalt, zo zijn wij ook in deze van mening dat de knoeier behoort te betalen.

Wij, als spaarbeleggers zijn zonder meer onschuldig en willen als zodanig ook zo behandeld worden. Op grond van bedrog en trucages om geldklopperij zijn wij dan ook Dexia niets verschuldigd, maar Dexia is ons onverschuldigde betaling van inleggelden schuldigd met bijbehorende kosten.
Kennelijk is een terugweg voor Dexia een kruisweg, al is het Dexia thans overduidelijk overtuigd van haar foutieve handelswijze en verkeerd bezig te zijn. Echter met dit probleem van Dexia hebben wij absoluut geen uitstaan, maar wel m.b.t. haar verachtelijke voortdurende bedreigingen, vernederingen, uitpersing en achtervolgingen, eisen wij een abrupte einde hiervan, immers Nederland is gelukkig nog steeds een rechtsstaat met democratische principes en tradities van waarde en normen, die wij thans ook gaarne in praktijk willen zien.

Hoogachtend.
Laatst gewijzigd door Willems op 21 mar 2004 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door croosjes »

Hallo iedereen,

De site is vandaag online gezet.
Kijk waar de vereniging voor staat en u kunt zich ook meteen inschrijven.

vrgr. Andre de Croos Vereniging Schadeloosstelling.

WWW.SCHADELOOS-STELLING.NL

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Beste Croosjes,

Mijn doelstelling is maximum en dat is inleg terug plus mijn gedane kosten. Ik wacht nog even af om order te geven om Dexia te dagvaarden.

M.vr.gr.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door croosjes »

willems,er zijn natuurlijk altijd gedupeerde die het kunnen betalen,maar net wat je zei de vereniging gaat voor schuldenvrij inclusief de inleg.Maar daar heb je een advocaat voor nodig.vrgr.andre de croos vereniging schadeloosstelling

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Hollander »

Beste Willems,

Ook ik ben raaaazend benieuwd naar het AFM rapport, maar wat schieten we er mee op de Nederlandse politici te vragen het openbaar te maken als de Europese regels dat verbieden? Marijnissen, Zalm, ze kunnen geen van beiden de Europese regels veranderen.

Op luchtkastelen jagen heeft geen zin.

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door trudy »

Hallo Willems,

Dexia zelf dagvaarden kan meer kosten met zich meebrengen, zoals griffierecht als je de eisende partij bent. Het griffierecht bij de sector Kanton is max € 190,00, maar bij de Ciciele sector 2.2% van de vordering.

Vr.gr.

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door trudy »

sorry, Civiele :D

stekelbeeske
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 feb 2004 14:29

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door stekelbeeske »

Hieronder een brief zoals ik die van mevrouw Martens (werkzaam bij het Europarlement) via e-mail heb ontvangen met als koptekst:
HELP, Stop de dagvaarding, incassoprocedues en BKRregistratie

From: Maria Martens (CDA)
Date: donderdag 8 januari 2004 13:44:26

Europees Parlement
Bureau ASP 12 E 153
Rue Wiertz
B-1047 Brussel, België

Tel: + 32 2 28 47857
Fax: + 32 2 28 49857

Email: [email protected]
Website: www.mariamartens.nl

Geachte mevrouw, mijnheer,

Wellicht zijn u de problemen rond de aandelenlease affaire en de daaruit ontstane zeer grote maatschappelijke onrust in Nederland bekend.

In het kort zijn meer dan twee honderdduizend Nederlanders contractuele verplichtingen aangegaan met aanbieders van aandelenlease producten. Verplichtingen met daaraan grote financiële risico's verbonden waarvan verreweg het merendeel van de contractanten het bestaan niet vermoeden.

Door negatieve beursontwikkelingen van de afgelopen drie jaar hebben deze risico's geleid tot een voor velen catastrofale persoonlijke financiële situatie. Vrijwel geen van de contracten heeft tot een positief rendement geleid. In het merendeel van de contracten heeft het geleid tot het volledig verlies van de inleg en, volkomen onverwachts en tot grote ontsteltenis van de contractanten, van een restschuld die de inleg een of meerdere malen overtreft. Dit heeft geleid tot de situatie dat velen contractanten en hun gezinnen in en financieel volkomen uitzichtloze situatie zijn geraakt en van elk toekomstperspectief zijn ontnomen. Situaties met restschulden van tienduizenden zoniet honderdduizenden euro's zijn daarbij geen uitzondering.

De aldus ontstane situatie heeft geleid tot grote maatschappelijke onrust en bij grote delen van de bevolking in het volledig verlies in vertrouwen in de Nederlandse rechtsorde en in het bijzonder de financiële sector. Zo wordt door velen de huidige aanpak van Dexia om restschulden door middel van agressieve incasso procedures en het blokkeren van financiële oplossing anders dan die van Dexia door middel van de BKR registraties op zijn minst als zeer onrechtvaardig en zeer vernederend beschouwd.

Politiek Den Haag heeft toegezegd om mee te werken aan het vinden van een oplossing en in September worden de eerste bevindingen en aanbevelingen van een speciale commissie die onderzoek doet naar de aandelenlease affaire verwacht.

Er zijn reeds twee rechtszaken aangespannen tegen Dexia en zijn in behandeling bij de rechtbank te Amsterdam onder rolnummer 2003-143 en 2003-218. Deze rechtszaken kunnen tussen de 7 en 10 jaar duren. Velen zijn hier psychisch tegen niet opgewassen en meerderen zijn al onder behandeling van een arts. De belofte van Minister Zalm omtrent het instellen van een Commissie Geschillen Aandelenlease heeft bij de gedupeerden de angst voor de deurwaarder niet weg kunnen nemen. Het incassobureau is voor velen dagelijkse realiteit, terwijl de commissie naar verwachting nog maanden bezig is voordat er een uitslag kan worden verwacht. Maar ondertussen liggen duizenden gedupeerden 's nachts wakker.

Voor alle partijen, zowel aanbieders, contractanten maar ook incassobureaus en andere betrokken organisaties is het uitermate belangrijk dat het vertrouwen tussen de partijen voor zo ver mogelijk en op zo’n kort mogelijk termijn worden hersteld. Dit om het vinden voor een voor ieder acceptabele oplossing te vinden

Dexia Bank Nederland, die op haar beurt Aegon gedagvaard heeft wegens de aandelen lease affaire, laat blijken hoe zij over het ontstane maatschappelijk probleem denkt. Sinds week 32 2003 komen er steeds meer meldingen binnen van gedupeerden leasebeleggers die zich niet hebben aangesloten bij één van de Stichtingen of verenigingen die de belangen behartigen van de gedupeerden en dus ook niet op de hoogte zijn van de aangespannen rechtszaken. Hiermee lijkt het dat o.a. Dexia Bank Nederland een gemakkelijke prooi heeft gevonden van een groep gedupeerden die in een rap tempo gedagvaard worden alvorens de Commissie Geschillen Aandelenlease geïnstalleerd is.

Daarom hierbij het dringende verzoek om in afwachting van de conclusies en aanbevelingen van genoemde commissie om alle (medewerking aan) lopende incasso procedures en BKR registratie gerelateerd aan aandelenlease constructies te staken en op te schorten.

Dit als een teken van goede wil om te komen tot het herstellen van het verloren vertrouwen.
Laatst gewijzigd door stekelbeeske op 21 mar 2004 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.

HHans
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 jan 2004 17:22

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door HHans »

Stekelbeeske

Ik snap het even niet:
Hieronder een brief zoals ik die van mevrouw Martens (Europarlement) heb ontvangen.
Het lijkt mij meer de brief die jij naar háár gestuurd hebt.

Ben toch benieuwd naar de mooie woorden.

Groet, Hans

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Beste Trudy,
Sorry zei je "civiele", dat je heel goed op de hoogte bent!!
Ik merkte reeds op, dat ik even wil wachten welke kant Oosting en Dexia zelf zullen opgaan, maar daarbij ben ik niet van plan levenslang met deze zaak bezig te blijven. Het zal wel kosten, maar dan ben je tenminst die molensteen aan je nek kwijt! Die maatschappij bepalers
zullen nooit toegevingen doen omdat zij uit machtsbesef manipuleren, alleen wet en recht met heel veel geluk kunnen ze een halt toeroepen. Hoe dan ook, komt tijd komt raad!

M.vr.gr.

stekelbeeske
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 feb 2004 14:29

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door stekelbeeske »

HHans,

Ik heb die brief per email ontvangen van mevrouw Maria Martens, werkzaam in Brussel bij het Europarlement.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijker?

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Hollander,
Lijkt het U dat Afm, DSI of Dexia, zoals de zaak zich nu heeft ontwikkeld, nog een doorslaggevende rol spelen? Hun rol om m.b.t. het misleiden van de algemene opinie en verleggen van de zwendel naar de gedupeerden toe, lijkt mij voorbij. En zelfs die van Oosting, voordat het in werking komt!! Wij hebben te maken met gevolgen van een zwendel op hoog niveau, die alle mogelijk schandalen én paardenmiddelen had toegepast om onderuit te kruipen en de aandacht en schuld toe te schuiven naar de onschuldige toevallige gedupeerden.
Ze kunnen blijven uitstellen en zoeken naar gorre oplossingen, maar de zaak lijkt onveranderlijk vast gefixeerd; vele bedrijven zijn kapot, liggen nog vers in het sterfhuis, en dit lijkt mij indiscutabel: de gedupeerde erbij betrekken als schuldigen is een schandaal, te meer erbij die zichzelf zal wreken en zwaar komt te liggen bij de daders.
De maatschappij bepalers zitten vast in hun eigen keten en wij moeten ons stevig vasthouden aan onze eigen onschuld, en dit Mijnheer Hollander is geen luchtkasteel. Wanneer wij niet voor ons zelf opkomt al is maar om heel bescheiden te zeggen, dat wij niet geknoeid hebben in de boekhoudingen noch met koersen, dan willen wij zelf zonder enige tegenstand gevoerd worden naar de slachtbank.
Onze taak is nu de media en aan iedereen die het wil horen en
weten te bereiken om te zeggen dat wij als gedupeerden, onschuldig zijn!!

M.vr.gr.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Stekelbeeske,

Het is ongepast om jouw eerlijkheid te betwijfelen, maar het lijkt er veel op, dat Mevr. Maria Martens (CDA) haar gegevens hier op het forum had gescharreld.
Maar ja, net wat ik denk, dit forum is ook niet onbelangrijk en telt mee op Europees niveau.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

stekelbeeske, kijk eens op de site van PAY-BACK onder acties.

Daar vind je een brief die je naar div. parlementariers kunt sturen.

Waarschijnlijk heb jij dat gedaan en heeft die mevrouw Maria Martens haar adres voor deze brief gesloten en heb jij hem dus terug gekregen.
Kan het zoiets niet geweest zijn?

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door Willems »

Ik geloof ook dat het een retourbrief is.

Gesloten