LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] REACTIE 2E KAMERLID

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
HHans
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 jan 2004 17:22

Re: REACTIE 2E KAMERLID

Ongelezen bericht door HHans »

Onderstaande email heb ik ontvangen:
----- Original Message -----
From: "Koomen, M.G.E." <[email protected]>
Sent: Wednesday, March 24, 2004 4:45 PM
Subject: RE: Betreft: aandelenlease

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw brief. Het CDA is zich goed bewust van de problemen waar mensen als gevolg van in het verleden aangaan van aandelenleasecontracten voor staan. Als woordvoerder financiële markten heb ik veel mensen gesproken die hun inleg zijn kwijtgeraakt of geconfronteerd worden met een flinke schuld. Ik begrijp dat dit erg zuur is, te meer omdat veel gedupeerden stellen dat zij zich niet bewust waren van dit risico. Het product is hen gepresenteerd als een spaarproduct en niet als beleggen met geleend geld... Een onlangs verschenen rapport van de Autoriteit financiële markt (AFM), de toezichthouder op het gedrag van financiële aanbieders, bevestigt een beeld van misstanden door aandelen lease, al worden geen specifieke zaken genoemd.

U hebt hoogstwaarschijnlijk meegekregen dat op politiek niveau verschillende malen is gesproken over deze zaak. Verschillende partijen, waaronder het CDA hebben de minister van Financiën opgeroepen om zich in te zetten voor meer duidelijkheid op korte termijn. De mogelijkheden van de Kamer en van de minister zijn echter beperkt. In eerste aanleg is het een private overeenkomst tussen aanbieder en klant. Het aantal klachten over die contracten is enorm en het is de Kamer onmogelijk om ieder individueel geval te beoordelen. Maar nog los van het gebrek aan capaciteit, kan en mag de Kamer ook geen bindende uitspraken doen. Dat is voorbehouden aan de rechter of het klachteninstituut. Deze rechter blijkt in enkele gevallen waarin afnemers van een aandelen lease contract de rechtmatigheid van de overeenkomst betwisten een uitspraak te hebben gedaan in het voordeel van de klant. Echter zijn de meeste zaken voortgezet in hoger beroep, hetgeen betekent dat andere gedupeerden langer moeten wachten op een uitspraak die mogelijk een precedentwerking heeft.
Aangezien ondertussen contracten aflopen en vorderingen doorlopen, is het zaak voor veel mensen om op korte termijn duidelijkheid te krijgen. Er is bij de minister aangedrongen op een snelle behandeling van de klachten. Ook heeft de minister, tevergeefs, aangedrongen bij Dexia om enige terughoudendheid te betrachten bij het opeisen van de tegoeden. Ook is de Commissie geschillen aandelenlease, beter bekend als de 'commissie Oosting', in opdracht van de minister aan het uitzoeken welke mogelijkheden bestaan voor een snelle (bij voorkeur minnelijke) afwikkeling. Het CDA ziet het meeste heil in een bemiddeling tussen aanbieder en klanten, omdat wij vrezen dat juridische procedures te lang duren met alle financiële, psychische, emotionele en sociale gevolgen van dien.

Het CDA steunt de lijn van de minister en wacht met smart op de bevindingen van de commissie Oosting, die in een debat zullen worden besproken met de minister. De inhoud van de 10 verschillende voorbeelduitspraken laten zien dat het laatste woord nog niet gesproken is. Bijgaand treft u de brief van Minister Zalm aan de kamer over de voortgang van de commissie Oosting.

Met vriendelijke groet,

Myra Koomen
CDA Tweede Kamerlid
Bij dit emailbericht zat onderstaande bijlage:
28965 Zorgplicht bij financiële dienstverlening
Nr. 7 Brief van de minister van Financiën

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 maart 2004


Uw vaste commissie voor Financiën heeft mij recentelijk gevraagd u schriftelijk te informeren over de voortgang en het verdere tijdpad van de bemiddelings-werkzaamheden van de Commissie Geschillen Aandelenlease (de Commissie). Dit in verband met het verschijnen van een aantal voorbeelduitspraken van de Klachtencommissie van het Dutch Securities Institute (DSI) betreffende individuele klachten over aandelenleaseproducten op 5 februari jongstleden en een aantal civielrechtelijke uitspraken over dit zelfde onderwerp.

Met instemming heb ik het verschijnen van de voorbeelduitspraken van de Klachtencommissie DSI vernomen. Het is nu aan de Commissie om een volgende stap te zetten in het bemiddelingsproces, namelijk om na te gaan of betrokkenen bereid zijn om o.m. deze uitspraken te erkennen als blauwdruk voor een oplossing. De Commissie heeft gemeend te moeten wachten op deze voorbeelduitspraken alvorens de vervolgstap in de bemiddelingswerkzaamheden in te zetten. Ik heb van de Commissie mogen vernemen dat zij direct na het verschijnen van de uitspraken vervolgafspraken heeft gepland met betrokkenen. De commissie heeft inmiddels een aantal gesprekken gevoerd en zal de komende weken verder overleg voeren met betrokken partijen met als doel om een akkoord te bereiken over de hoofdlijnen van een oplossing.

Overigens zult u ook hebben vernomen dat een belangrijke aanbieder van aandelenleaseproducten, Dexia Bank Nederland, beroep heeft aangetekend tegen de uitspraken van de Klachtencommissie. Ik heb van de Commissie begrepen dat dit hoger beroep de voortzetting van de gesprekken niet in de weg staat.

De minister van Financiën,

G. Zalm
Verder commentaar overbodig... :cry:

Groet, Hans

Gesloten