LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
amsterdam2226
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:33

Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door amsterdam2226 »

:evil: Beste lezers en lezeressen,

Na 30 jaar bij de Postbank, later de ING, mijn doorlopend krediet en creditcard te hebben gehad, was het tijd voor een wat goedkopere 'oplossing'. Ben via Independer bij het financieringsbedrijf 'Directa' terecht gekomen. Ik werd allervriendelijkst geholpen en moest, na bergen papieren te hebben ondertekend en te hebben opgestuurd, de uitslag afwachten. Telefonisch werd er in eerste instantie een positief oordeel verwacht, maar de zaak moest nog wel even aan een onduidelijk persoon voorgelegd worden. Een paar uur later kreeg ik het 'verlossende' mailtje dat ze de aanvraag hebben afgewezen. Er werden iets van 5 punten ter afwijzing genoemd, waarvan er 1 of meer op mij van toepassing waren. Nog nooit heb ik een afwijzing op zulke vage gronden geweigerd gezien. Vandaar mede dit schrijven aan Tros Radar, waarbij ik altijd de tv-programma's- en site met respect heb gevolgd.

N.B Het ging nog geeneens om een extra doorlopend krediet, maar alleen om een bestaand doorlopend krediet en creditcard af te lossen. Mijn creditcard heeft overigens een laag saldo(3000 euro). Het doorlopend krediet 6900 euro. Het inkomen is ruimschoots voldoende om aan mijn aflossingsverplichtingen te voldoen! Mijn inkomen is 1413 euro netto. Ik heb tevens een lage huur: 336 euro. Eveneens heb ik altijd mijn aflossingen netjes betaald.
De lening ging om 10000 euro; een niet al te groot bedrag, in samenhang met mijn inkomen.
Ik zou zeggen: ga niet in zee met dit soort ondernemingen! Betaal liever wat meer en ben van een goede lening verzekerd! :(

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Mijn inkomen is 1413 euro netto. Ik heb tevens een lage huur: 336 euro
De lening ging om 10000 euro; een niet al te groot bedrag, in samenhang met mijn inkomen.
Ik vind een lening van 10.000 euro in samenhang met je inkomen wel een groot bedrag.
Er werden iets van 5 punten ter afwijzing genoemd, waarvan er 1 of meer op mij van toepassing waren. Nog nooit heb ik een afwijzing op zulke vage gronden geweigerd gezien
je maakt het zelf op deze manier vaag. Wat waren dan die 5 redenen, en welke was van toepassing op jou situatie ?

MAXIEM

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

amsterdam2226

De cijfertjes geven mij het inzicht, dat je met jouw schamele inkomen zomaar niet op de pof moet gaan leven. Geen "schulden" zou een stuk verstandiger zijn. Kijk je naar jouw inkomen, dan zou dat netto tenminste 2150 euro moeten zijn om te doen wat jij zou willen.

Maxiem.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Met dat netto inkomen, zit je slechts € 200 boven het minimumloon. Het actuele minimumloon voor niet-jeugd is € 1214,- netto. Je salaris is dus niet bepaalt hoog in vergelijking met wat je wilt lenen.

Daarnaast zijn er nog wat zaken die van invloed kunnen zijn:

-Heb je een partner
-Wat verdient die partner
-Heb jij of je partner een BKR notering
-Heb je inwonende kinderen

Overigens, men dient voor de berekening van een krediet met minimaal 2% van de kredietsom als minimale financieringslast te rekenen. Op een krediet van € 10.000,- is dat € 200 per maand. Gezien het feit dat je slechts € 200 boven het minimumloon verdient, is dat absoluut een reden tot afwijzing.

Je noemt de Postbank is je bericht. Voorheen was het makkelijker om kredieten te krijgen, bij vrijwel elke bank. De regelgeving was minder strak, de kantoormedewerkers hadden het nog voor het zeggen en er kon wat 'creatief' gedaan worden met de cijfers. Tegenwoordig worden al dit soort aanvragen zwart/wit bekeken, en niet door mensen die de klant te spreken krijgt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ben het ook met de afwijzing eens. Met jouw inkomen is het vragen om moeilijkheden om zoveel te lenen. Vergeet niet dat in 2012 iedereen nog meer de broekriem aan moet halen. Dan kan zo`n hoge lening je weleens gaan opbreken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

sephora30 schreef:Ben het ook met de afwijzing eens. Met jouw inkomen is het vragen om moeilijkheden om zoveel te lenen. Vergeet niet dat in 2012 iedereen nog meer de broekriem aan moet halen. Dan kan zo`n hoge lening je weleens gaan opbreken.
Probleem is wel dat TS dit bedrag nu ook al leent, maar dan via creditcard en DK. Hij/zij kan beter proberen om het debetsaldo op de creditcard zo spoedig als mogelijk te verlagen, want daar geldt een heel hoog rentepercentage.
Eventueel zelf door een gedeelte van de schuld over te hevelen naar het DK, mits daar nog ruimte is

mpr1980
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jul 2010 11:34

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door mpr1980 »

amsterdam2226 schreef::evil: Beste lezers en lezeressen,

Na 30 jaar bij de Postbank, later de ING, mijn doorlopend krediet en creditcard te hebben gehad, was het tijd voor een wat goedkopere 'oplossing'. Ben via Independer bij het financieringsbedrijf 'Directa' terecht gekomen. Ik werd allervriendelijkst geholpen en moest, na bergen papieren te hebben ondertekend en te hebben opgestuurd, de uitslag afwachten. Telefonisch werd er in eerste instantie een positief oordeel verwacht, maar de zaak moest nog wel even aan een onduidelijk persoon voorgelegd worden. Een paar uur later kreeg ik het 'verlossende' mailtje dat ze de aanvraag hebben afgewezen. Er werden iets van 5 punten ter afwijzing genoemd, waarvan er 1 of meer op mij van toepassing waren. Nog nooit heb ik een afwijzing op zulke vage gronden geweigerd gezien. Vandaar mede dit schrijven aan Tros Radar, waarbij ik altijd de tv-programma's- en site met respect heb gevolgd.

N.B Het ging nog geeneens om een extra doorlopend krediet, maar alleen om een bestaand doorlopend krediet en creditcard af te lossen. Mijn creditcard heeft overigens een laag saldo(3000 euro). Het doorlopend krediet 6900 euro. Het inkomen is ruimschoots voldoende om aan mijn aflossingsverplichtingen te voldoen! Mijn inkomen is 1413 euro netto. Ik heb tevens een lage huur: 336 euro. Eveneens heb ik altijd mijn aflossingen netjes betaald.
De lening ging om 10000 euro; een niet al te groot bedrag, in samenhang met mijn inkomen.
Ik zou zeggen: ga niet in zee met dit soort ondernemingen! Betaal liever wat meer en ben van een goede lening verzekerd! :(
Wel grappig om te lezen dat iemand vindt dat hij recht heeft op een lening omdat hij die nu al heeft! Zeker met zijn inkomen is zo'n lening onverantwoord. Zie het al gebeuren dat als hij de lening wel had gehad en hij was over een paar jaar in de problemen gekomen, hij had geklaagd bij Directa en KiFiD omdat het onverantwoord was toendertijd :P

mpr1980
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jul 2010 11:34

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door mpr1980 »

Btw.. die vage gronden moet men uitleggen als je er schriftelijk om vraagt. Dus gewoon briefje sturen naar Directa en vragen om een duidelijke uitleg. Telefonisch mag dat niet worden medegedeeld ivm de privacy. Als je het per e-mail of brief vraagt, krijg je geloof ik brief thuis met meer uitleg.

amsterdam2226
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:33

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door amsterdam2226 »

Wat een (zacht uitgedrukte) arrogante opmerkingen. 'Schamel inkomen' noemen jullie het. En al helemaal mooi gesteld: 'op de pof leven'. Nou, als ik naar mijn vaste lasten kijk en wat dat voor invloed heeft op mijn leven kan ik zeggen dat ik egnoeg overhoud om best wel redelijk te leven. Aan huur en gas- en licht betaal ik maar 30% van mijn inkomen. De hoogte van de termijnaflossing zou niet hoger dan op 300 euro uit komen. dat is een percentage van mijn inkomen van: 21%; tezamen 51%. Heb ik dan niet genoeg over om van te leven. Ik rook en drink niet. heb wel een autootje, maar dat is niet echt het sop van de kool waard. Overigens had ik voorheen (heb een onvoorziene uitgave moeten doen, vandaar de opname, zie 'op de pof leven' god-beter-het genoemd) nooit een echte aanslag op mijn doorlopend krediet- en creditcard gedaan. Dus wat lullen - sorry, praten - jullie nou. Ik bijt echt momenteel niet op een houtje...

amsterdam2226
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:33

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door amsterdam2226 »

Bedankt Sephora, jij bent de enige die constructief met mij meedenkt. Ik zal inderdaad op mijn creditcard op te nemen bedrag verlagen. Misschien dat ik dit ook voor mijn doorlopend krediet overweeg. Overigens, zoals gezegd, heb geen financiele problemen.

amsterdam2226
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:33

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door amsterdam2226 »

MPR 1980, wat weet jij nou met je 30, 31 jaar nou van het leven. Ik heb al gesteld dat ik nu al 30 jaar een officieel doorlopend krediet heb en altijd netjes heb afgelost. Waarom zou ik nu in 1 keer over een paar jaar in de problemen komen. Trouwens ik heb sommige jaren helemaal niet geleend.
Ook is mijn inkomen in het verleden ook niet veel hoger geweest, Als er 1 goed de knopen aan elkaar probeert te breien, ben ik het wel. Wel bedankt voor de moeite genomen om te reageren! Trouwens, iets van 5% minder rente maakt ook echt wel wat uit!

amsterdam2226
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:33

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door amsterdam2226 »

Bedankt voor je goede opmerking loveyou234,

Dit snijdt hout. Neen, ik heb geen kinderen en hoef geen allimentatie te betalen, of andere dure 'hobby's' te bekostigen, dus dat scheelt ook weer, ondanks dat ik zelf niet drink, een slok op een borrel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door kweenie »

Eveneens heb ik altijd mijn aflossingen netjes betaald.
De lening ging om 10000 euro; een niet al te groot bedrag, in samenhang met mijn inkomen.
Als de lening in jou ogen niet zo hoog is, waarom heb je die dan niet gewoon afgelost? Of was de lening veel hoger en los je die nu ook al snel af. In dat geval zul je wellicht redelijk snel binnen de normen komen en kun je later wel oversluiten.

Je betaalt op dit moment waarschijnlijk ongeveer 15% rente op je CC en ruim 10% op het DK. Bij elkaar betaal je alleen aan rente al zo'n 1150 euro per jaar aan rente. Aan rente en aflossing is minimaal 2% per maand normaal, dat is op jaarbasis bijna 2 maanden van je netto salaris. Dan zou ik niet zeggen dat dat "een niet al te groot bedrag, in samenhang met mijn inkomen" is.

Als je een niet-standaard situatie hebt, bv. oversluiten van een relatief hoge lening, zul je iha. niet bij de goedkoopste aanbieders terecht kunnen. Het is in zo'n situatie soms ook handig om met je verhaal bij bv. een bank langs te gaan. Zeker als je uitgavenpatroon veel lager is dan van de gemiddelde Nederlander. (Waarbij ik mij dan ook afvraag waarom je dat geld niet bij elkaar hebt kunnen sparen met het geld dat je maandelijks over hebt ipv dat je het moest lenen)

Maar daarnaast vooral ook: zo snel mogelijk je schulden omlaag brengen, zodat je snel weer binnen de normen valt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door grun »

Als je makkelijk rond kunt komen, dan vind ik het vreemd dat je al dertig jaar twee leningen hebt waarvan je wel de onderhoudskosten (rente) betaalt maar kennelijk geen behoefte hebt om ze af te lossen. Heb je wel eens uitgerekend wat je allemaal aan rente betaald hebt in dertig jaar?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit schreef je in juli 2011 :
Beste lezers, Heb een Peugeot 107 Sublime (duurste uitvoering). De dagwaarde werd door de ANWB op 8800 geschat. Bij inruil zakte die tot 8100 euro. De auto is totaal schadevrij en heeft in dat jaar dat ik hem had erg weinig gereden.
Wat denk je dat er werd geboden? 4200 euro. Deze gasten zijn nog erger dan, nou ja, noem maar iets negatiefs. Gelukkig heb je ook nog http://www.mijnnieuweautokopen.nl die al heel wat reeeler is qua inruilprijs. Er moet dan wel een inruiler tegenover staan. In de meeste gevallen die ik hier bekijk is dat niet het geval en dan ben je aan de heidenen (hoewel die waren zo kwaad nog niet) overgeleverd. Als je een inruiler hebt moet je hiernaast (http://www.mijnnieuweautokopen.nl wel verschillende dealers afgaan en niet zomaar ja zeggen. dat heb ik het verleden wel geleerd!!
Vriendelijke groetjes, amsterdam2226
heb wel een autootje, maar dat is niet echt het sop van de kool waard.
Kun je toch een substantieel deel van je schulden mee betalen ...

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door miffy53 »

Je verandert ook wel erg snel van mening, eerst wil je vrijwillig overstappen van ING naar Directa. Vervolgens wordt je aanvraag afgewezen en dan is het opeens "Ik zou zeggen: ga niet in zee met dit soort ondernemingen! Betaal liever wat meer en ben van een goede lening verzekerd!".

Ik snap ook niet dat iemand al 30 jaar een DK en credit card schuld heeft. Wel eens aan gedacht om de boel af te lossen en daarna gewoon te gaan sparen voor iets dat je graag wil hebben of om een buffer op te bouwen voor onvoorziene uitgaven :idea:

mpr1980
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jul 2010 11:34

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door mpr1980 »

amsterdam2226 schreef:MPR 1980, wat weet jij nou met je 30, 31 jaar nou van het leven. Ik heb al gesteld dat ik nu al 30 jaar een officieel doorlopend krediet heb en altijd netjes heb afgelost. Waarom zou ik nu in 1 keer over een paar jaar in de problemen komen. Trouwens ik heb sommige jaren helemaal niet geleend.
Ook is mijn inkomen in het verleden ook niet veel hoger geweest, Als er 1 goed de knopen aan elkaar probeert te breien, ben ik het wel. Wel bedankt voor de moeite genomen om te reageren! Trouwens, iets van 5% minder rente maakt ook echt wel wat uit!
Niet persoonlijk, maar ik heb enkele jaren gewerkt voor een financieringsmaatschappij. Ik vermoed dat ik dus met mijn 30 jaar vele malen meer ervaring heb met verschillende financieringen en de daarvoor geldende (wettelijke) eisen. Get a life...

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door renegade66 »

amsterdam2226,

begin eerst eens met je andere schulden af te lossen.
ook al betaal je al 30 jaar netjes elke maand, toch wordt dit meegenomen in het besluit tot toewijzing.
in dertig jaar heb je alleen nog maar de rente betaald.
en dan durf je te zeggen dat je makkelijk kan rondkomen van je 1400 pleuro's?
ik vind dat wel lef hebben om op dit forum zo neer te zetten.
dan kun je commentaar verwachten natuurlijk.

maar om je uit de droom te helpen, ik heb tegenwoordig een inkomen van ruim 2500,- en ook ik krijg die 10.000 niet geleend hoor.
indien je mijn leeftijd wilt weten. ik ben 45.

dit had ik aangevraagd om mijn diverse schuldeisers af te betalen.
je kunt in mijn ogen beter aan 1 iemand maandelijks betalen dan aan diverse.

maar dat terzijde.

je doet in ieder geval heel erg vaag.
misschien handig die 5 vage punten eens hier neer te zetten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zonde van het geld al dat lenen.
Eens ff globaal vlug rekenen.. ipv 30 jaar lang 200 per maand betalen aan leningen, 30 jaar 200 per maand sparen bij een magere 2% levert dit toch zo'n slordige ton op.

MAXIEM

Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Ik heb sterk het gevoel dat we het bericht van de TSer amsterdam2226
met een korreltje zout moeten nemen. Of anders gezegd: t'is gebakken lucht.

Maxiem.

Gesloten