Het klopt dat uitspraken van derden geen deel uit maken van de koopovereenkomst. Dit betekent echter niet dat deze uitspraken niet relevant zijn. Je negeert dat de koper van een product mag verwachten dat deze de kwaliteit en prestaties bied als producten van het zelfde soort. Deze derde partijen doen daar onderzoek naar en de uitkomsten daarvan zijn relevant.
Dat is niet zo, omdat je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma niet dezelfde prestaties, kwaliteit en duurzaamheid mag en kunt verwachten als van de duurste Makita of DeWalt. Geldt ook voor dat je van een Bauknecht niet hetzelfde kunt en mag verwachten als van een Miele. Daar zit in de praktijk enorme verschillen in.
De uitspraken van derden zijn gebaseerd op meningen zoals zij vinden hoelang dat zo'n product probleemloos mee dient te gaan. Niet relevant dus.
Tot slot... Garantie en levensduur zijn twee verschillende grootheden. De levensverwachting van een product is constant, waar de garantietermijn nog wel een wil verschillen afhankelijk van hoeveel geld de koper daarvoor overheeft. Met een garantie geeft de verkoper dus niet aan wat de levensverwachting van een product zal zijn. Het is dan ook onterecht om deze aan elkaar gelijk te stellen.
De levensverwachting verschilt per merk en per type. Dat is niet op één grote hoop te gooien, wat diverse organisaties juist wel doen.
Ik begrijp wel de reden dat zij dat doen: voor de consument gemakkelijker en overzichtelijker te maken wat men van een product kan verwachten. Alleen kan dat in de praktijk niet. In theorie mooi bedacht, alleen in de praktijk niet uitvoerbaar.
En je hebt het over de levensverwachting. Neem nu een wasmachine. Ga je uit van cijfers van 20 jaar terug of neem je de hedendaagse cijfers? Om maar iets op te noemen.
Als het zo zou zijn dat een koper geen recht zou hebben op kosteloos herstel of vervanging enkel en alleen omdat er een kans bestaat dat het product binnen een bepaalde termijn kapot gaat, dan zouden consumenten zelfs hierop geen recht hebben zelfs indien het product in de eerste zes maanden defect zou raken.
Correct. Bij zakelijke koop is dat al gelijk vanaf dag één. Bij consumentenkoop gaat de wetgever er vanuit dat het product tijdens de koop niet in orde was als het product binnen zes maanden na aankoop een gebrek vertoont, mits dat de aard van het product en de aard van het gebrek daarin niet tegen verzet.
Ondanks deze kans wordt er toch garantie gegeven. Kennelijk kan dat dus wel.
Kan, hoeft niet. Het is aan de verkopende partij om zelf te bepalen of hij garantie geeft en tegen welke condities.
Daarnaast laat de praktijk in de rechtspraak zien dat de koper recht kan hebben op kosteloos herstel en/of vervanging.
Waarbij de rechter kijkt naar wat de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld, wat in de koopovereenkomst is overeengekomen en naar de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers op wat voor manier dan ook.