LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Actua Mobiele Telefoonverzekering & Dealer 2Call / Phoneshop

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jbnl100
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2009 07:12

Actua Mobiele Telefoonverzekering & Dealer 2Call / Phoneshop

Ongelezen bericht door jbnl100 »

Actua Mobiele Telefoonverzekering & Dealers

Verzekeraar:
Actua Mobiele telefoonverzekering

Dealer:
2Call / Phoneshop

Probleem:
Ik voel me flink opgelicht door mijn dealer alsmede door mijn verzekeraar.

Vraag:
Graag advies gevraagd of onderstaande allemaal wel mag.
Want dealer & verzekeraar zijn twee handen op één buik!

Omschrijving:
Mijn Mobiele telefoonverzekeraar "Actua" keert alleen uit middels een natura waardecheque, dus niet in cash geld!
Dit wist ik allemaal van te voren dus dat is helaas niet anders.

Echter wat ik idioot vind...
Deze waardecheque is alleen in te wisselen bij de dealer waar ik mijn mobiele telefoon ooit heb gekocht!

Bovendien rekent mijn dealer "2Call/Phoneshop" eventjes €25 verwerkingskosten voor het betalen middels zo'n Actua-waardecheque.
Vreemd, want mijn dealer heeft de aanvraag van de verzekering wel afgehandeld en nu moeten ze opeens extra kosten maken bla bla.

Tevens krijg ik bij inwisseling van de waardecheque géén geld terug!
Het resterende bedrag wat eventueel overblijft als ik een (iets) goedkoper toestel koopt, dat ben je dus gewoon kwijt.

Op advies van mijn dealer, moet ik dus maar een lekker duur toestel kopen zodat ik de gehele natura waardecheque bij hun kan verzilveren!

Op vragen aan de dealer wat er dan met het resterende geld gebeurt, als ik een (iets) goedkoper mobieltje koopt, krijg je totaal géén zinning antwoord!

In feite komt het er dus op neer, dat de klant hoe dan ook wordt benadeeld!

Want hij wordt middels deze zogenaamde ‘natura’ waardecheque onnodig op kosten gejaagd!
Eerst middels de zogenaamde verwerkingskosten van de waardecheque.

En vervolgens moet de klant een duurder toestel kopen als zijn natura-waardecheque waard is, want ander gaat één of andere zakkenvuller (dealer en/of verzekeraar) er vandoor met het overgebleven geldbedrag!
Geld waar je als klant recht op hebt, de klant heeft immers de verzekeringspremie betaald!

Lijkt mij niet meer dan logisch, dat als een verzekeraar alleen middels natura-waardecheques uitkeert, dat...

a)
Het restbedrag dan eveneens in een resterende waardecheque moet worden uitgekeerd en niet dat het restbedrag spontaan in andere zakken (dealer/verzekeraar) verdwijnt!

b)
Je keuzevrijheid moet hebben wat betreft dealer.

c)
Andere winkels hebben hier toch ook een redelijke procedure voor, met name, kadobonnen/waardecheques, die werken toch ook met een minimaal te besteden bedrag.

Mijn inziens is hier sprake van belangenverstrengeling/onderlinge prijsafspraken en de klant is hier nietsvermoedend de dupe van.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Actua Mobiele Telefoonverzekering & Dealer 2Call / Phoneshop

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat het belachelijk is, denk ik dat het wel mag

Jij bent namelijk akkoord gegaan met hun voorwaarden , en dit zijn hun voorwaarden ( die kun je waarchijnlijk ergens terug lezen)

Het is net zo iets als een autoverzekering waar je ruitschades verplicht bij Carglass moet laten maken, of een Glasverzekering die alleen met bepaalde glaszetter werkt.

Ze moeten jou schadeloos stellen en dat doen ze ( op een hele kromme manier maar toch) en die 25 euro is een soort van eigen risico

jbnl100
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2009 07:12

Re: Actua Mobiele Telefoonverzekering & Dealer 2Call / Phoneshop

Ongelezen bericht door jbnl100 »

Leojes30 schreef:Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat het belachelijk is, denk ik dat het wel mag

Jij bent namelijk akkoord gegaan met hun voorwaarden , en dit zijn hun voorwaarden ( die kun je waarchijnlijk ergens terug lezen)

Het is net zo iets als een autoverzekering waar je ruitschades verplicht bij Carglass moet laten maken, of een Glasverzekering die alleen met bepaalde glaszetter werkt.

Ze moeten jou schadeloos stellen en dat doen ze ( op een hele kromme manier maar toch) en die 25 euro is een soort van eigen risico
Ze kunnen wel zo veel in hun voorwaarden zetten, maar dat betekent nog niet dat deze voorwaarden ook automatisch rechtsgeldig zijn!

Er staat slechts in dat ze in natura uitkeren!
Maar nergens wordt gerept over het resterende bedrag wat overblijft (mocht ik een goedkoper toestel aanschaffen).

Hetzelfde toestel is niet meer leverbaar, dus is het of flink veel bijbetalen voor een ander toestel (welke ik niet wil) of een goedkoper toestel (welke ik wel wil) en zo die smerige graaiers geld toegeven, waar ik premie voor heb betaald.

Overigens die €25 van mijn Dealer, daar kan ik nog wel mee leven!
Al is het inderdaad te idioot voor woorden...
Zal me niks verbazen als al die telecom-verzekeraars flinke aandelen hebben in die telecom-winkeltjes en vice versa

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Actua Mobiele Telefoonverzekering & Dealer 2Call / Phoneshop

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is de aard van een natura verzekering. De verzekering is namelijk bedoeld om een kapot product te vervangen en niet om een 'schadevergoeding' te geven waar je mee kunt doe wat je wil. Je kunt dan een vervangend product krijgen, bij een van de door de verzekeraar gekozen bedrijven, maar je zult geen geld terug krijgen.

Dat werkt ook zo bij bijvoorbeeld natura ziektekostenverzekeraars, dan zul je de productenook moeten kopen bij een van de instellingen waar de verzekeraar een afspraak mee heeft. Of met natura uitvaartverzekeringen, die werken iha ook alleen met bepaalde uitvaartorganisaties en als je daar een 'budget'-uitvaart regelt die goedkoper is dan de kosten van de uitvaart die je had verzekerd, dan krijg je het verschil ook niet terug.

Keerzijde is dat natura-verzekeringen vaak ook iets goedkoper zijn dan andere verzekeringen.

Dus:
A) nee, het is niet logisch om bij een naturaverzekering het restbedrag uit te keren.
B) nee, het is bij een naturaverzekering zeker niet logisch dat je keuzevrijheid hebt voor de dealer.
C) bij veel kadobonnen krijg je in principe ook geen geld terug als je minder dan de waarde van de bon besteedt. Al zijn er natuurlijk genoeg bedrijven of medewerkers die je uit coulance wel geld teruggeven als je net niet de hele bon hebt besteed.

Gesloten