LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
thiemoknobbe
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2012 19:20

Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Ongelezen bericht door thiemoknobbe »

Afgelopen november heeft woningcorporatie Welbions uit Hengelo (ov) en Verwarming Water Verrekening Benelux (VWV) besloten om de stookkosten van de blokverwarming niet meer gelijktijdig met de huur te verrekenen, op zich is dit niet echt een probleem echter VWV berekend administratie kosten voor het betalen per acceptgiro. omdat ik al jaren mijn huur betaal via acceptgiro en dus ook het voorschot van de stookkosten, moet ik dus nu administratiekosten betalen en hier zit ik dus niet op te wachten. Hierbij komt ook nog eens dat zowel Welbions als VWV verzuimt heeft om vooraf melding te maken van de administratie kosten die in rekening worden gebracht bij betaling via acceptgiro.

Nu lijkt de oplossing heel simpel en gewoon via automatisch incasso te betalen alleen is dat voor mij geen optie. Omdat bij normale omstandigheden bij het wijzigen van de algemene voorwaarden / betalingsvoorwaarden de consument het recht heeft om kosteloos op te zeggen, alleen is dat nu net het probleem dat ik hier geen keuze in heb.

Nu heb ik zowel Welbions als VWV een mail gestuurd dat ik het niet eens ben met de door VWV berekende administratie kosten, hierop krijg ik gewoon het antwoord dat ik maar per automatische incasso moet gaan betalen, dit is echter geen bevredigend antwoord. Nu is dus mijn vraag wat kan ik tegen deze administratie kosten doen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Niets.
Er is eerder door een rechter bepaald dat een bedrijf/organisatie kosten mag rekenen als u via acceptgiro betaalt.
Daar zit uiteraard een maximum aan.
Wat rekenen zij?

thiemoknobbe
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2012 19:20

Re: Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Ongelezen bericht door thiemoknobbe »

VioletPrue schreef:Niets.
Er is eerder door een rechter bepaald dat een bedrijf/organisatie kosten mag rekenen als u via acceptgiro betaalt.
Daar zit uiteraard een maximum aan.
Wat rekenen zij?
er wordt een bedrag van 2,38 per betaling per acceptgiro

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Da's niet buitensporig.
Hier nog wat meer informatie over het betalen voor betalen met acceptgiro.
Ik heb het denk ik toch wat te zwart/wit gesteld, al geef ik u weinig kans om onder het betalen van extra kosten uit te komen.

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Ongelezen bericht door MartinGr »

Hallo,

De kantonrechter heeft juist bepaald dat er GEEN kosten aan de acceptgiro verbonden mogen als er alleen automatische incasso word geboden als alternatief. Echter, factureren per digitale nota en betalen via computer/internet/bank is wel reden om kosten acceptgiro te mogen doorberekenen...

Artikel via http://platformelfa.nl/824/kantonrechte ... cceptgiro/

Kantonrechter: Geen extra kosten voor acceptgiro
07 sep 2009 | Juridische aspecten, Nieuwsartikelen, Praktijk

Bedrijven mogen vanaf 7 september 2009 geen extra kosten meer in rekening brengen voor het betalen met een acceptgiro als het enige andere alternatief een automatische incasso is. De Consumentenbond gaat bedrijven die dit na vandaag nog doen hierop aanspreken om deze praktijken te staken. Een recente uitspraak van de rechter in Haarlem sterkt de Consumentenbond in zijn standpunt dat bedrijven pas kosten voor een acceptgiro in rekening mogen brengen als er naast de automatische incasso op grote schaal goede en gratis alternatieve betaalmethodes zoals de digitale nota worden aangeboden.

De kantonrechter in Haarlem heeft recent uitspraak gedaan in een individuele zaak van een energieleverancier tegen een consument die weigerde de extra kosten te betalen voor een acceptgiro. De rechter noemt het onredelijk bezwarend dat consumenten feitelijk gedwongen worden te betalen met een automatische incasso door een kostenopslag bij de acceptgiro. De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheid om de rechter meer uitspraken te ontlokken over extra kosten voor betalen met acceptgiro, zodat duidelijk wordt wat wel en wat niet kan.

arthur2000

Re: Problemen met Welbions Hengelo (ov) en VWV

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Dan maar weigeren te betalen en naar de rechter. Aan het eind van het verhaal bent u het VEELvoudige aan kosten kwijt. En een hoop tijd. Met andere woorden: helaas, recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Betaalt u maar gewoon. Ons soort mensen trekt altijd aan het kortste eind in dergelijke zaken.

Gesloten