LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kippenseperatorvlees

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door ruud_a »

de naam alleen al

ik kocht laatst een potje knakworstjes
het grootste percentage bestond [bleek achteraf] uit kippenseperator vlees

nu vroeg ik mij af wat dat zou kunnen zijn
kippen was me duidelijk
separeren is een mooi woord voor scheiden
ik vroeg mij dus af wat er gescheiden werd en kwam tot de conclusie dat dit waarschijnlijk alles was, dat niet met water volgepompt als kip wordt verkocht

toen ik later op een pak kattenbrokjes keek stond hierop met kip

ik heb mijn mening dus moeten herzien en denk nu dat kippenseperatorvlees alles is wat niet geschikt is om te worden verkocht als kip in het koelvak en ook niet geschikt om in kattenbrokjes te verwerken

achteraf had ik die knakworstjes ook beter niet op de broodjes kunnen leggen
met alleen mayonaise, ketchup en een richeltje zout hadden ze waarschijnlijk beter gesmaakt

knakken deden die worstjes ook al niet

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door newmikey »

Inderdaad niet zo smakelijk, maar ook niet schadelijk:

Separatorvlees of spuitvlees is een restproduct uit de vleesindustrie. Botten van een uitgebeend karkas worden met behulp van een hogedrukmachine, de separator, ontdaan van de laatste in de voedingsindustrie verwerkbare vleesresten.

In België spreekt men ook wel van schraapvlees, naar de manier van winning.

Separatorvlees bestaat uit een substantie geproduceerd van de resten spierweefsel en dergelijke die aan beenderen overblijven nadat het vlees er vanaf is gesneden. De beenderen worden machinaal verwijderd uit de karkassen. Kipseparatorvlees is bijvoorbeeld een bijproduct van kipfilet. De laatste stukken worden onder hoge druk van de beenderen afgespoten en worden daarna verwerkt in vleesdeeg of farce, waar dan goedkope vleesproducten van gemaakt worden als bijvoorbeeld kipnuggets of frikandellen. Gebruik van de term is onderhevig aan definities voor vlees van de Europese Unie; materiaal kleiner dan een bepaalde lengte mag volgens Europese richtlijnen geen vlees meer heten en zal daardoor als dierlijk eiwit op het etiket worden aangeduid in plaats van als (separator-)vlees.

Separatorvlees wordt in de levensmiddelenindustrie ook wel aangeduid als MRM, de Engelstalige afkorting voor Mechanically Recovered/Reclaimed Meat.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik wil het niet weten......... :?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@newmikey,

Die tekst komt me bekend voor...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Separatorvlees

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door newmikey »

Emmy75 schreef:@newmikey,

Die tekst komt me bekend voor...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Separatorvlees
Jup, dat is hem inderdaad. Wikipedia is geweldig, hoewel je ook kritisch moet blijven lezen uiteraard - het blijft mensenwerk. Je dacht toch niet dat ik dat uit mijn hoofd kon neerpennen, toch? :lol: Dat kan ik niet eens met het boodschappenlijstje!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door Emmy75 »

newmikey schreef:Jup, dat is hem inderdaad. Wikipedia is geweldig, hoewel je ook kritisch moet blijven lezen uiteraard - het blijft mensenwerk. Je dacht toch niet dat ik dat uit mijn hoofd kon neerpennen, toch? :lol: Dat kan ik niet eens met het boodschappenlijstje!
Inderdaad erg handig en ja zeker alles kritisch lezen omdat in principe iedere 'gek' een artikel op wiki kan schrijven... Ik wist wel wat separatorvlees was maar was even nog op zoek naar een link en had net dit verhaal op wiki gelezen, toen ik uw bericht hier las en dacht he dat heb ik net gelezen..

Ik zette de link erbij omdat bronvermelding eigenlijk wel zo netjes is. Mogelijk heeft u niet de auteursrechten op dit stukje tekst.. dan hoort bronvermelding er eigenlijk wel bij. In de gedragsregels staat er ook een stukje over:
Gebruikers mogen alleen bijdragen plaatsen waarvan zij de (auteurs)rechten hebben of voor welke zij toestemming hebben om deze bijdragen elektronisch openbaar te maken en te verveelvoudigen.


Dit even geheel terzijde en ter informatie.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door newmikey »

Emmy75 schreef: Ik zette de link erbij omdat bronvermelding eigenlijk wel zo netjes is. Mogelijk heeft u niet de auteursrechten op dit stukje tekst.. dan hoort bronvermelding er eigenlijk wel bij. In de gedragsregels staat er ook een stukje over:
Gebruikers mogen alleen bijdragen plaatsen waarvan zij de (auteurs)rechten hebben of voor welke zij toestemming hebben om deze bijdragen elektronisch openbaar te maken en te verveelvoudigen.


Je hebt daar wel gelijk in natuurlijk. Deze pagina op Wikipedia is duidelijk gelabeled met de Creative Commons licentie waarbij de gebruiker het werk mag kopiëren, verspreiden en doorgeven, afgeleide werken maken en zelfs gebruik maken van het werk voor commerciële doeleinden maar de simpele vermelding "bron: Wikipedia" had mij niet veel moeite gekost en zou inderdaad wel zo netjes zijn. Ik zal er in het vervolg op letten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Niks mis mee, met kippenseperatorvlees. Het zorgt ervoor dat we zoveel mogelijk van een geslacht dier gebruiken. Als je een dier dan toch zonodig dood wil maken, maak er dan tenminste maximaal gebruik van.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sephora30 schreef:Ik wil het niet weten......... :?
Vegetarier?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nee dat niet maar ik wil liever niet weten wat er allemaal in dat soort voedsel zit.
Nu ik het niet weet vind ik het nog lekker :lol:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door manondoris »

voor mij geen knakworst meer :(

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door JtC »

Manon, dan zal je toch maar vies staan kijken wat jij straks allemaal niet meer kunt/wilt eten, als je eenmaal weet wat erin zin en hoe het tot stand is gekomen...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sephora30 schreef:Nee dat niet maar ik wil liever niet weten wat er allemaal in dat soort voedsel zit.
Nu ik het niet weet vind ik het nog lekker :lol:
Er is helemaal niks mis met kippenseparatorvlees. Het is gewoon vlees wat anders weggegooid zou worden.

Wat veel erger is, is de manier waarop kippen geslacht worden. Dat zou een veel belangrijkere reden zijn om het niet meer te eten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door GJvdZ »

manondoris schreef:voor mij geen knakworst meer :(
Nee, we kunnen goed voedsel waar dieren op een grove manier voor worden afgemaakt beter weggooien...

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door manondoris »

dat zeg ik niet ,maar dan vreet iemand anders maar knakworst :?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik blijf gewoon lekker knak-en andere worst eten, maar wat erin zit hoef ik niet te weten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door newmikey »

sephora30 schreef:Ik blijf gewoon lekker knak-en andere worst eten, maar wat erin zit hoef ik niet te weten.

Ik weet het èn ik eet het :twisted:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door JtC »

Juist omdat ik het weet, eet ik het en anders had ik het niet gedaan :twisted: :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door Emmy75 »

manondoris schreef:dat zeg ik niet ,maar dan vreet iemand anders maar knakworst :?
Dan ook maar niets meer van het volgende lijstje geen rookworst, kipnuggets, frikadellen, hamburgers, kant en klare soep met balletjes ed, boterhammenworst enz. Oftewel geen enkele geprepareerde vleesproducten meer.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: kippenseperatorvlees

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

krijg gelijk trek in een frikandel.... :roll: :oops:
uh ja ik weet ook de verhalen...laat maar...net als paling weet ik ook,maar ook lekker :)

Gesloten