LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
triesje30
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2011 21:44

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door triesje30 »

Onterechte incasso Basic-Fit.

In Oktober 2011 ging ik mijn bankzaken doen en wat schetste mijn verbazing, dat er geld was afgeschreven door Basic-Fit. Omdat ik niet wist wat dit was ben ik gaan googelen en zag ik dat het om een sportschool ging, vond ik wel heel knap aangezien in nog nooit van deze sportschool heb gehoord en ik ook helemaal nooit ben ingeschreven. Ik heb het toen laten storneren en dacht er vanaf te zijn.

Nu een maand verder in november, hebben ze weer geld afgeschreven dit keer 2 bedragen. Toen heb ik dit weer laten storneren en ook laten blokkeren.

Zijn er mensen die hier ook last van hebben of iemand kennen die hier ook last van hebben, weet niet zo goed wat ik nog meer aan kan doen?

trappertje75
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2012 21:28

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door trappertje75 »

Ik heb zojuist precies hetzelfde meegemaakt. Ik had nog nooit gehoord van Basic Fit en ook bij mij hebben ze zomaar geld van mijn rekening gehaald. Dit is gewoon fraude en diefstal: bij willekeurige mensen met behulp van een valse incasso geld incasseren.
Ik ben nu met mijn bank bezig het geld te storneren. Het bedrijf zelf is niet bereikbaar. Ik heb wel een bericht achtergelaten op hun site om het geld direct terug te storten en hiermee op te houden, uiteraard geen reactie.

tarispjm
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 08:03

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door tarispjm »

Ik heb ook een probleem met basic fit.
Heb mij in eerste inatntie aangemeld via ineternet.
Daarop kreeg ik een overeenkomst en een pasje.
Ik heb de overeenkomst niet ondertetekend maar met het pasje terug gestuurd. Nu begint het gelazer dus er werd geld afgeschreven wat ik meteen terug liet storten. Nu een brief dat ik betalings achterstand heb en of ik 21.95 wil betalen. Nee dus daar heb ik geen trek immers ik ben geen lid van deze club.

Heeft iemand tips voor me om hier vanaf te komen?

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

als je je aangemeld hebt waarom stuur je alles dan terug?

tarispjm
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 08:03

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door tarispjm »

Door prive omstandig heden heb ik het terug gestuurd.

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

ja dan kan je t ze ook niet kwalijk nemen. Je moet minimaal een jaar lid blijven dus tel uit je winst en daarna kan je per maand opzeggen.

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

tarispjm
Heb mij in eerste instantie aangemeld via internet.
Je bent lid geworden en dat houdt in, dat je (meestal) minimaal voor een jaar een overeenkomstkomst bent aangegaan, die je (meestal) niet door bijvoorbeeld privé-omstandigheden kunt opzeggen (tenzij je overlijdt). Je moet dus alsnog gewoon de overeenkomst schriftelijk en (als je verstandig bent) aangetekend opzeggen per de eerstkomende vervaldatum. Tot die tijd dien je gewoon de abonnementskosten te betalen.

Maxiem.

tarispjm
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 08:03

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door tarispjm »

Ik heb mij inderdaad aangemeld via internet maar nooit de overeenkomst die mij toegestuurd is getekend noch een kopie van mijn bankpas en ook geen kopie van mijn identieteits bewijs terug gestuurd zoals gevraagd werd.
Dan ben ik mijn inziens toch geen lid?

MAXIEM

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

tarispjm

Dan heb ik dus heel slecht nieuws voor je. Je hebt mondeling wel degelijk een overeenkomst afgesloten en die is gewoon in volle omvang rechtsgeldig.

Maxiem.

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

Dan ben je bij Basic fit bij de verkeerde clu, want die grijpen alles aan om te vangen.Ik had een jaar contract tot juni. Blijkt dat als je niet 2 maanden ervoor opzegt dat je er nog een jaar aan vast zit. Ik heb netjes alles ingeleverd en ben ook sinds juni niet geweest, maar helaas. Ik betaal dus 1 jaar voor 2 personen en mijn zoon woont niet eens meer hier.
Zo is basic fit. Dus ik wens je veel succes.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Jolijn »

tarispjm schreef:Ik heb mij inderdaad aangemeld via internet maar nooit de overeenkomst die mij toegestuurd is getekend noch een kopie van mijn bankpas en ook geen kopie van mijn identieteits bewijs terug gestuurd zoals gevraagd werd.
Dan ben ik mijn inziens toch geen lid?
Staat er ergens vermeld op de papieren of bij je internetaanmelding dat de aanmelding definitief wordt als de ondertekende papieren zijn terug gestuurd?

@Triesje, met fake gegevens kun je je ook inschrijven; dwz ik hoefde alleen nog maar de algemene voorwaarden aan te vinken en op verzend te klikken en dan zou ik aangemeld zijn.

kdejaeger
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2010 21:42

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kdejaeger »

I am going add myself to the wall of fame. Please someone help me. I only got till tomorrow to pay? But I think I have no option. Since I signed the contract in 2010. Everything I have send was by mail, phone and by going to the 'vestiging' (Houten). And I don't have my contract anymore. So I have absolutely no proof of anything. And they 'lost' my contract.

This is what I have send them this weekend:
Dear Basic Fit Client Service,

I am writing to you regarding the ''betalingsherinnering''. This Saturday, 19 May 2012, I received news that you sent me a letter from creditforce "Incasso wegens non-betaling". I am currently out of the country for a long time, my estimated return date is August 2012. I am going to tell you my story.

In late March I received a letter from Basic Fit stating that I have to pay the amount of 191,40 euros. I was alarmed since I had no clue what that was about so I went to the Basic Fit office I am subscribed to in order to find out what this was about. There I spoke to one of the trainers, John ( I am very sorry, I don't remember his full name) and he explained to me that it's probably because I was not taken out of the database and I was still a member. That was news to me, I had no clue about it. As you can probably deduct, I am not a Dutch national and I actually speak very little dutch. At the time I signed my contract ( 30/09/2010) I couldn't speak Dutch at all. I relied fully on the explanations provided to me by the trainer who helped me subscribe (I don't know his name). That person never told me what I found out from John, that in order to unsubscribe, I need to send a letter 2 months before. I presumed that, like other fitness subscriptions I had in the past, once the 1 year time finishes, the subscription is prolonged only if I ask for it. When I found out this, I asked John to please explain what happened to the office which is responsible for payments and send me a mail back with the results. Nothing happened.


Tho weeks later another letter arrived on my name regarding the same problem. I went to Basic Fit again and I explained my whole story again to another employee, a woman whose name I didn't record. I also explained to her that it seems very serious and urgent and that unfortunately I was about to leave the country and that this needed to be solved. She wrote my story down and told me she will send a reminder to John about this problem and that he will surely write me back. During that time, I also proposed a solution for this situation: I proposed to pay for a new year since it was my fault for not checking to see what I signed, but that that year should start from September 2012 till September 2013, a period I will actually use this subscription. She also gave me his personal email address and told me to write to him personally about this. I did, but unfortunately the address was wrong and my email came back undelivered. I soon left the country and I didn't receive any news back about my situation.

There are additional very important details I want to explain. I signed my contract on 30 September 2010. In my contract though I clearly noted that I would like my subscription to start form 15 February 2011. In the period between 1 October 2010 and 15 February 2011 I didn't go to Basic Fit as it was not part of my subscription. However, when the 1st of October 2011 came, my card was stopped and I couldn't access the club anymore. Back then the trainer who was present was also Mr. John. I explained to him and I asked to see my contract in order to prove that I am entitled to come in. He searched for my contract but he couldn't find it. He therefore asked to bring back to him my own copy of the contract and prove this. Unfortunately at home I couldn't find my contract anymore so I gave up on still going there although that basically left me with 4 months and a half of loss of my right. I think that you can easily check and see that I didn't use my subscription at all during the supposed second year of membership, because obviously, as I told you before, I was not even aware that I am still subscribed.

I hope you can understand my situation and see things also from my perspective as I am feeling cheated on multiple points :
- I was supposed to have a one year membership but instead I only got between 15 February 2011 till 1 October 2011.
-I was not explained properly my contract and therefore I didn't know that the subscription automatically gets prolonged
- although I made several attempts to correct this problem, they were not properly answered
-I made a proposition to pay for a new year from September 2012 till September 2013 but I was not given any feedback
-I am now supposed to pay 250 euros for a subscription I never used!!!!!!


I think it is very easy to check the truth of my letter, you can always see when I was present inside Basic Fit.

I can also understand my wrong-doing in this whole situation, signing a contract and not knowing what I am actually signing. That is why I proposed when I was still in Holland to pay for one year, but that that year should be available for use for me..

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door thesaint »

nancy101968 schreef:lieve mensen , als jullie opzeggen bij basic fit doe dit dan alstjeblieft aangetekent en dan et bericht van ontvangst , ik zie ze nog in staat om te zeggen , maar die brief hebben we helemaal niet gehad.
en met bericht van ontvangst kunnen ze daar niet omheen , en mocht het dan voor de rechter komen dan heb je altijd bewijs , ook ik was slachtoffer van hun praktijken , en weet wel dat dit goed moet worden uitgezocht en desnoods met media of iets dus als iemand van de media dit leest help ons dan aub , want gaat dit niet te ver ., vr gr nancy101968
Wat een vreselijke berichten over basic fit.
Ik ken deze organisatie zelf niet maar zo te lezen moet je ze niet machtigen voor een incasso. :x
Wat er allemaal gebeurd daar is niet normaal meer.
Er zijn toch fitnesscentra zat die wel normaal functioneren.
Volgens mij zitten er bij mijn schoonouders in Ede nu ook 1.
Maar als ik deze berichten lees....denk ik niet dat ze daar lid worden

kdejaeger
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2010 21:42

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door kdejaeger »

Vandaag Basic Fitness gebeld. En positief want de schulden werden kwijtgescholden. Maar met enig toeval, toen de service medewerker mijn schuldengeschiedenis raadpleegde ... .

De klantendienst was snel bereikbaar en ontdanks mijn nogal langdradig verhaal bleef de meneer er heel rustig bij. Het was iemand van HealtyCity. Na 10 minuten ofzo, raadpleegde hij de betaalgeschiedenis. Toen zag hij dat ik de waarheid vertelde en dat het contract eigenlijk maar pas mocht beginnen in feb 2011. Een speciaal geval dus ... . Maar had het gesprek korter geduurd, dan was het wellicht afgesloten geweest met "we kunnen niets voor jou doen". Gelukkig heeft hij dus toch nog de openstaande betaling van feb 2011 gezien waar nooit iets mee gebeurd is. Jammer uiteraard dat dit niet eerder gezien was... .

Gesprek kan je zelf terug beluisteren : http://depositfiles.com/files/c75gp68j8

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door thesaint »

[quote="kdejaeger"]Vandaag Basic Fitness gebeld. En positief want de schulden werden kwijtgescholden. Maar met enig toeval, toen de service medewerker mijn schuldengeschiedenis raadpleegde ... .

De klantendienst was snel bereikbaar en ontdanks mijn nogal langdradig verhaal bleef de meneer er heel rustig bij. Het was iemand van HealtyCity. Na 10 minuten ofzo, raadpleegde hij de betaalgeschiedenis. Toen zag hij dat ik de waarheid vertelde en dat het contract eigenlijk maar pas mocht beginnen in feb 2011. Een speciaal geval dus ... . Maar had het gesprek korter geduurd, dan was het wellicht afgesloten geweest met "we kunnen niets voor jou doen". Gelukkig heeft hij dus toch nog de openstaande betaling van feb 2011 gezien waar nooit iets mee gebeurd is. Jammer uiteraard dat dit niet eerder gezien was... .

Gesprek kan je zelf terug beluisteren : http://depositfiles.com/files/c75gp68j8[/quote

Je kunt hier goedkoop sporten zonder actieve begeleiding.
Ben er eens gaan kijken in Ede.
Ik zag bij ons dat ze met allerlei zware schijven liepen.
Wel leuk om te zien. Maar, moeten ze die mensen niet begeleiden?
Er staat wel iemand achter de bar. Maar volgens mij is het de bedoeling dat je weet wat je aan het doen bent. Ik zou dan toch kiezen voor iets duurder en wel actieve begeleiding. Dit kan mijn inziens niet de bedoeling zijn.
Als je niet uitkijkt ben je verder van huis. Ik snap het gewoon niet.
Het is wel goedkoop maar ik heb mijn bedenkingen naast die rare incassoverhalen van ze.

Mike43
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2011 11:56

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Mike43 »

De jurisprudentie verwoordt in uitspraak LJN:BV1276 van 12 januari 2012 heeft terugwerkende kracht. Dit betekent dat mensen die nu nog betalen aan Basic-Fit na een opzegging en stoppen met sporten in 2011 alle afschrijvingen van 1 maand na die opzegging terug kunnen krijgen. Vanaf die datum was er nl. volgens het geldende recht geen overeenkomst meer. Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BV1276 "De wet van Dam vormt immers codificatie van de reeds bestaande maatschappelijke visie over hoe redelijkerwijze bij verlengde contracten dient te worden geoordeeld over opzeggingsmogelijkheden."

Droppy
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2010 13:13

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Droppy »

Ook ik ben geen lid van Basic Fit, ook nooit geweest maar kreeg drie weken geleden ineens een aanmaningsbrief, of ik maar even wilde komen "pinnen" daar, want ik zou een betalingsachterstand hebben.

Ik heb me nooit ingeschreven bij die club, en ik heb dan ook een e-mail gestuurd om dat door te geven.

En nu is er ineens flink wat geld afgeschreven, terwijl ik nevernooit in die club ben geweest. Ik heb het bedrag gestorneerd en ga morgen de bank bellen om een blokkade op die lui te laten zetten.

Ik vind het echt gruwelijk, dat men zo laag zinkt. BAH. Je moet je als particulier nu dus ook al gaan bezighouden met bedrijven en facturen waar je helemaal niets mee te maken hebt. Ronduit asociaal.

Droppy
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2010 13:13

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Droppy »

Misschien ook een idee voor anderen: ik geef hier nu ruchtbaarheid aan via twitter.

Ook heb ik het gemeld bij het Klachtenkompas van de consumentenbond, maar basic-fit werkt niet mee. deze mail kreeg ik van het Klachtenkompas:

Beste xxxxxx,
Enige tijd gelden heb je de volgende klacht ingediend over Basic-Fit: “spookafschrijving”.

Basic-Fit heeft aangegeven niet te willen reageren via Klachtenkompas.nl. Dit betreuren wij zeer, maar helaas kunnen we bedrijven niet dwingen.

Wat gebeurt er met je klacht?
Om signalen over Basic-Fit voor iedereen zichtbaar te maken is je klacht gepubliceerd op Klachtenkompas.nl. Je referentienummer van je klacht is 18328.

Mocht je verdere stappen overwegen dan raden we je aan om contact op te nemen met de Consumentenbond op telefoonnummer (070) 445 45 45. Hier zit op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur en vrijdag tussen 8.00 en 17.30 uur een team van experts klaar om je verder te helpen.

Met vriendelijke groet,

Klachtenkompas.nl

Mike43
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2011 11:56

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Mike43 »

Basic-Fit heeft me nadat bleek dat gedreig van hun incasso-burootje niet werkte en het duidelijk kantonrechter met bovenstaand argument ging worden Euro 150,- retour gestort zonder verdere toelichting of excuses. Nadat ze eerst tot het uiterste gingen om me verder te laten betalen...
Fatsoenlijke club, hoor.

Higgins
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:45

Re: Basic-Fit spookafboekingen + onderzoekje naar Basic-Fit

Ongelezen bericht door Higgins »

Ik sport nu ongeveer 3 jaar bij basic fit. Vorig jaar, vlak voor de overname van ik dacht health city, werd er ten onrechte een bedrag van rond de 25,00 administratiekosten afgeschreven. Zonder aankondiging overigens. Ik signaleerde dit en heb het bedrag terug gestort. Bij navraag bleek dat dit bij meer sporters het geval was. Ik heb in een mail verzocht dat op de balie duidelijk aangegeven zou worden dat dit per abuis het geval was en dat het gecorrigeerd zou worden. Dit is nooit gebeurt waardoor ik vermoed dat Basic-fit ongemerkt wat extra centen heeft geincasseerd. En dat kAn met een flink leden aantal flink oplopen. wel toevallig dat het net voor de overname gebeurt.
2 weken geleden zie ik dat er ipv 16,95 contributie 17,95 is afgeschreven. Wederom zonder aankondiging. Als ik navraag bij de gastvrouw word mij bewezen op een flyer die op de balie staat en dathet daarop vermeld stond. Het was een a5 vol met kleine lettertje en waar je na enige tijd lezen kon zien dat de prijs verhoogd was......Das iets anders dan met vrote letters op een flyer aangeven : Let op m.i.v ..datum zal het abonnement geld verhoogd worden naar 17,95. Ik krijg eer een nare smaak van in mijn mond, en dan heb ik het hier nog niet over de onbedwingbare drang van basic fit om meer en meer leden aan tenemen waardoor je onderhand struikeld over de sporters per m2. Daar zal ik een mail over verzenden net als vele andere sporters maar ik vrees dat het snel zakkenvullen hier de hoofdrol speelt.

Gesloten