LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
emrys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2011 00:01

schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door emrys »

Ik heb een vraag omdat ik graag wil weten wat mijn opties zijn.
Ik zal het verhaal even zo kort mogelijk proberen uit te leggen. helaas kan het niet met twee regels want het geheel is wat het zo absurd maakt. Wij hebben tijdens de jaarwisseling een brand gehad door vuurwerk. We hebben meteen die nacht de schade gemeld bij Interpolis op de nacht van 1 januari. Vanaf dat moment begon het ene schandalig gebeuren na het andere.

Januari:
Als eerste begon het hele probleem dat de calamiteitendienst Dolmans, het maar begon af te schuiven van het ene filliaal naar het andere, waardoor het maar niet duidelijk was wie ons spullen nog ging proberen te redden. op 4 januari komt er een zogenaamd expert (Schandalig dat dit soort mensen zich expert mogen noemen). Deze meneer heeft 10 minuten het huis bekeken en is vervolgens weggegaan zonder echt moeite te nemen om een inspectie te doen, of ons te helpen met tijdelijk onderdak. In de tussentijd waren we genoodzaakt bij familie te blijven. op 7 januari nogmaals contact opgenomen met ons achmea expert en gevraagd of er voor ons een tijdelijk verblijf kon worden geregeld aangezien ons huurcorporatie geen tijdelijk onderdak voor ons had en we nergens hadden om te verblijven. daarnaast ook meteen gevraagd voor een voorschot. Vervolgens heb ik na veel discussieren (voor iets waar we duidelijk recht op hebben volgens ons polisvoorwaarden) een bedrag afgesproken waarvoor we een tijdelijk onderdak mochten zoeken zelf. We hebben in de tussentijd contact gehad met ons wooncorporatie die ons vertelde dat we in ieder geval 3 maanden niet in ons huis zouden kunnen omdat het moest worden hersteld. Dit vervolgens ook met de expert besproken. Desondanks mochten we alleen voor 2 weken een tijdelijk verblijf boeken. In de week daarop kregen we eindelijk te horen welk filliaal ons spullen ging redden van Dolmans. (ondertussen lag al ons witgoed en andere spullen in een laag water te weken voor 2 weken lang) . Uiteindelijk is Dolmans na 2 weken begonnen met het leeghalen van het huis wat vervolgens nog 2 weken duurde. Na 3 weken was het huis pas leeg. intussen met veel discussies tijdelijk verblijf weer 2 weken verlengd. rond 15 januari nogmaals contact opgenomen met expert over status voorschot. Er werd mij verteld dat het onderweg was. 18e nog steeds niks ontvangen dus zelf direct contact opgenomen met Interpolis zelf. Interpolis vertelde mij dat ze nog niks in werking hadden gezet met betrekking tot voorschot omdat ze aan het wachten waren op het rapport van de expert. Interpolis ging het uitzoeken met de expert. Eind januari contact opgenomen met expert om nogmaals tijdelijk verblijf te mogen verlengen. er werd moeilijk gedaan en nu nog met smoesjes dat er geen budget meer voor was. Toen nogmaals de heer verwezen naar de polisvoorwaarden van interpolis en met moeite 4 weken verlengd. Uiteindelijk eind januari, pas na 1 maand een voorschot ontvangen waar je daadwerkelijk van schrikt. het bedrag lag namelijk lager dan wat we ondertussen op eigen kosten hadden moeten uitgeven aan ons tijdelijk verblijf (aangezien we dat ook zelf hebben moeten voorschieten). vervolgens Interpolis gebeld met de vraag hoe ze op zo een belachelijk laag bedrag zijn gekomen. Er werd ons verteld dat de expert dat had gedaan aan de hand van zijn analyse die 10 minuten die hij op 4 januari had genomen om ons huis te inspecteren.

Februari:
op 7 februari contact opgenomen met Dolmans met de vraag of ik een overzicht zou mogen van de goedgekeurde en afgekeurde spullen. Er werd mij verteld dat er nog geen echte lijst beschikbaar was omdat ze nog niet er aan begonnen waren. toen gevraagd of ze in ieder geval mijn prive laptop (3 maanden oud met bon) zouden kunnen controleren omdat ik het dringend nodig had voor werk doeleinden. er werd snel naar gekeken en ik kreeg dezelfde week antwoord terug dat het onherstelbaar kapot was en dat het werd doorgegeven aan de expert. vervolgens de week daarop de expert gebeld met de vraag of er een fatsoenlijk voorschot kon worden gedaan en daarbij ook de laptop in rekening genomen zodat ik die alvast kon bestellen aangezien die al was afgekeurd. ik kreeg toen te horen dat als ik het voor mijn werk nodig had ik maar via mijn werk een laptop moest krijgen. Vervolgens Dolmans gebeld en te horen gekregen dat de stomerij wat spullen terug wilde brengen wat goed is gekeurd en is gestoomd. Zodra we de spullen binnen hadden gekregen zagen we dat er geen babyspullen bij zaten (mijn vrouw en ik verwachten een kind en we hadden al best veel babyspullen ingeslagen met allemaal nog etiketten erop e.d.). Vervolgens gebeld naar Dolmans en het bleek dat alle spullen nog in de loods lagen al dus een maand lang en er nog steeds niet eens in de dozen was gekeken. Ondertussen ook geen lijst gekregen van goedgekeurde en afgekeurde spullen. op 21 februari de "eindlijst" gekregen van Dolmans wat uiteindelijk nog steeds de helft van onze spullen op ontbrak. vervolgens de expert gebeld om nogmaals bij te mogen boeken, werd weer moeilijk over gedaan en mochten voortaan alleen per week bijboeken. ondertussen verschillende keren geprobeerd contact op te nemen met de Achmea expert en Dolmans, met daarbij ondertussen telefoonrekeningen opgebouwd van 150+ euro per maand aangezien er daadwerkelijk vanuit Achmea letterlijk geen een keer contact is opgenomen met mij, behalve toen de expert op 4 januari wilde langskomen. Verder heb ik niks meer van de man gehoord. Dolmans hetzelfde verhaal, behalve dan dat ik daar tenminste de helft van de tijd wel werd teruggebeld, helaas wel zonder resultaat maar er werd wel teruggebeld. Eind februari nog steeds geen resultaat, dus Officieel klacht ingediend bij Interpolis en een Contra-Expert ingeschakeld. Vervolgens uitgelegd dat de voorschot onacceptabel was en in samenwerking met de klachtenafdeling toch afgesproken voor een tweede voorschot dat begin maart werd gestort.


Maart:
In maart ging de achmea expert een week op vakantie dus daar moesten we maar gewoon op wachten. Ondertussen waren alle kasten in ons huis afgekeurd door dolmans en nog steeds geen goedkeuring van de expert om nieuwe kasten te mogen kopen. de laatste week van maart werden onze spullen teruggebracht door dolmans (wat volgens ze nog te redden was). Het was zoiezo lastig aangezien we letterlijk geen een kast hadden om spullen in op te bergen. vervolgens bij de eerste lading (meteen begonnen met uitpakken) gezien dat er overal nog roet op zat, spullen nog stonken,dat er spullen door elkaar waren, afgekeurde en goedgekeurde spullen mee waren genomen (ze plakken zelf witte/gele/rode stickers erop, afhankelijk van de schade/afkeur).Veel babyspullen die gewoon nog roetvlekken erop hadden. knuffels voor de baby waar ze erg sterke (chloorachtige) chemische geur op hadden gespoten. Een groot deel van onze spullen waren ze ook blijkbaar kwijt. van bijna alle spullen die stonken, beschadigd waren en vol met roet zaten foto's genomen als bewijs. Ze moesten nog voor een derde keer komen. Bij aankomst bleek dat ze onze duren kasten hadden beschadigd doordat er gewoon deuken en stukken uit waren. We hebben die meteen geweigerd, samen met spullen van andere mensen die ze hadden meegenomen onder de veronderstelling dat het onze spullen waren (kasten, fotolijsten e.d.). nog steeds waren er veel spullen die ontbraken. na het hele gebeuren maar besloten Rechtsbijstand in te schakelen en meteen de dag daarop kreeg ik een bericht van beide partijen dat ze aan tafel wilden zitten zo snel mogelijk met z'n allen. (blijkbaar gaan berichten heel snel intern als je je rechtsbijstand en inboedel e.d. allemaal bij een maatschappij hebt). Vervolgens aan tafel gezeten met alle partijen en mijn Contra expert. Zelf samen met de Contra expert een lijst samengesteld van de spullen (tot zover we bij elkaar hebben kunnen verzamelen) en daarnaast ook een aparte lijst voor Dolmans aangezien zij ongeveer 10 spullen of tijdens transport of tijdens schoonmaak kapot hebben gemaakt.
Uiteindelijk waren beide partijen niet bereid akkoord te gaan met de samengestelde lijsten en ze waren bereid om een stuk lager bedrag uit te keren. Uiteindelijk in overleg met contra expert akkoord gegaan met het aanbod aangezien het anders een lang process ging worden. Daarbij wel akkoord onder een paar voorwaarden, namelijk dat er nog een groot deel textiel alsnog schoon moest worden gemaakt, er daarnaast ook voor een bepaalde periode garantie moet zijn voor de elektronica vanwege het beperkte vertrouwen in het "vakkundig expertise" van Dolmans aangezien er meer kapot en niet schoongemaakt terug is gekomen dan wel heel en daarnaast nog een paar voorwaarden. Nu is het zo dat kort daarna apparaten begonnen uit te vallen, van DVD speler to wasmachine. Daarnaast kwamen we erachter dat er veel spullen kwijtgeraakt/gestolen zijn waarvan we van iets meer dan de helft nog bonnen hebben.
Een monteur ook laten komen om naar de wasmachine te kijken en die heeft gezegd dat het veel meer gaat kosten om de wasmachine te repareren dan het te laten vervangen. De oorzaak heeft hij ook vermeld, is het niet vastzetten van de trommel tijdens de transport (waar we Dolmans ook op hebben gewezen destijds, en waar we als antwoord op kregen: "we zijn geen transportbedrijf").

Conclusie/Vraag:
Nu is het zo dat ik een eindlijst heb gemaakt met vermiste/gestolen spullen, spullen die alsnog kapot zijn gegaan op korte termijn en spullen die niet meer te herstellen zijn volgens de stomerij. Nu blijkt dus dat door ook weer moeilijk over wordt gedaan.
Nu vraag ik me af of ik hiermee ook daadwerkelijk een rechtzaak kan aanspannen en ook daadwerkelijk een punt heb (wat ik zelf wel vind)? Ik vind het persoonlijk echt belachelijk, dat zelfs met alle bewijs wat ik heb, van telefoonrekeningen, tot e-mails tot foto's van de spullen, in de staat waarmee ze zijn teruggekeerd, ik niet een punt zou hebben om dit soort instanties tegen te gaan. Al met al wil ik graag advies over wat mijn opties eventueel zijn met betrekking tot een rechtzaak en daarnaast wil ik als het kan ook kijken of Radar hier iets mee kan, zodat iedereen kan zien hoe bedrijven Zoals Interpolis, Achmea en Dolmans met consumenten kunnen omgaan en er gewoon ongestraft mee weg kunnen komen.
Ook rekening houdend met het feit dat ik om dit soort ongein te voorkomen mezelf erg goed heb verzekerd met allerlei extra's zoals garantie tegen onderverzekering en alle andere extra's die Interpolis te bieden heeft om je extra in te dekken. Indien nodig heb ik uiteraard de nodige bewijsmaterialen tot mijn beschikking.
Alvast bedankt voor alle reacties.

mvg,

een gedupeerde.

MAXIEM

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door MAXIEM »

emrys

Interpolis Glashelder!!! Nou, vergeet het maar. Er is maar een ding belangrijk voor ze en dat is: hoe kunnen we zo weinig mogelijk uitkeren bij schade. Als je een rechtbijstandverzekering hebt, zou ik die inschakelen (tenzij je die verzekering ook hebt lopen bij dit ******** bedrijfje).

Maxiem.

emrys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2011 00:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door emrys »

helaas heb ik dat dus daar wel lopen :S .
Heb ik in principe het recht om te eisen voor juridisch hulp van een extern partij aangezien het toch duidelijk Belangenverstrengeling is dat Achmea/interpolis mij gaat helpen zichzelf aan te klagen?

MAXIEM

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door MAXIEM »

emrys

Als die voorwaarde in de verzekeringsovereenkomst staat (en dat is vrijwel altijd het geval) dan kun je daar een beroep op doen. Overigens is het niet handig dat eenzelfde verzekeraar rechtens voor jouw belangen zou moeten opkomen. Dat zou ik dus in de toekomst maar veranderen.

Maxiem.

emrys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2011 00:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door emrys »

Ja, daar heb ik niet over nagedacht op het moment van afsluiten, dus dat ga ik ook per direct wijzigen. ik zal kijken of ik er een beroep op kan doen. bedankt voor de reactie. Zo krijg ik ook een beter beeld, dat soort instanties gaan zo lang door totdat je zelf gaat twijfelen of je wel goed zit. :?

emrys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2011 00:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door emrys »

ja sorry, ik bedoelde na afhandeling van alle zaken :)

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

emrys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2011 00:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door emrys »

Ik moet eerlijk zeggen dat dat inderdaad moeilijk te geloven is voor de consument,
aangezien Interpolis Achmea inschakelt voor al zijn verzekeringszaken. Je krijgt dan een expert van Achmea en een advocaat van Achmea Rechtsbijstand. Als je dan kijkt naar een hierarchie binnen een bedrijf, dan heb je Achmea, en dan daaronder alle subtakken. Uiteindelijk is er maar 1 bedrijf en 1 Board of directors. Ik ben daarom er erg huiverig over of zij wel mijn belangen voor zullen zetten aangezien ze zelf daardoor dan minder omzet draaien. Het kan uiteraard zijn dat ik het verkeerd inzie, maar zodra ik 1 bedrijf zie en mezelf als consument aan de andere kant, komt het gewoon niet geloofwaardig over dat een bedrijf intern (juridisch) het gaat lopen uitvechten om voor mij een zo eerlijk mogelijk resultaat te behalen. Tenslotte is het ook zo dat de advocaten van Achmea zelf ook bij Achmea Rechtsbijstand zitten neem ik aan, want ik neem aan dat Achmea bijvoorbeeld niet zijn advocaten bij DAS heeft lopen :?:
Hoe dan ook, ik begrijp je punt, maar ik heb er zelf mijn twijfels over.

MAXIEM

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Pindakaaspotje

Toch wel verhelderend te weten, dat jij nog in sprookjes geloofd.

Maxiem.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door bianca82 »

wow wat een verhaal... zou dit niet een mooie zijn voor radar uitzending of de belbus van kassa?

ik had zelfs (terwijl ik een hekel aan dat programma heb) hart van nederland ingeschakeld zo pissed zou ik zijn

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door vroem »

wel apart dat er brandschade is, en ik neem aan ook veel waterschade, maar dat van heel veel zaken de aankoopbonnetjes gewoon (leesbaar)aanwezig zijn.
Zouden niet eens nodig moeten zijn bij een goed vastgestelde verzekerde som, wat bij dit soort calamiteiten, als het een goede verzekering is, gewoon tegen nieuwwaarde cq vervangingswaarde gaat.

Verzekeraars doen er tegenwoordig idd alles voor zo min mogelijk uit te hoeven keren, ook bij die zaken die eigenlijk klip en klaar zijn. Verzekering heeft ook nu weer gewonnen blijkbaar, want akkoord gegaan omdat het anders te lang ging duren, precies wat ze willen.

emrys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2011 00:01

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door emrys »

Ja, het is uiteindelijk de zolder in gekomen. er was inderdaad voor 80% water en roet schade en door de zeer slechte afhandeling en letterlijk 0% feedback van alle partijen is het alleen maar erger geworden waardoor nu dus ook spullen beginnen uit te vallen. Ik ga denk ik gewoon toch maar kijken of ik juridisch hulp kan krijgen voor dit. Ik ben dus niet de enige die dit geen normaal afhandeling van zaken vindt :wink:

Milas
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2012 16:20

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door Milas »

Beste emrys,

Wij hebben momenteel te maken met een grote brandschade aan ons huis.
Het verhaal zoals je het uitlegt is werkelijk exact hetzelfde zoals wij het momenteel ervaren.
Brand februari 2012 vorige week is er pas begonnen met het dichtmaken van het dak.
Waardeloze werkwijze van de expert, geen enkele back up vanuit de verzekering zelf, er een volledige dagtaak om de zaak te regelen en alleen maar problemen met Dolmans gehad. stoomgoed weg, spoed goed weg, alles vies, onbekend wat er in de inboedel kratten zit. afspraken niet nakomen, aan het lijntje houden etc,etc,etc
Wij zitten bij dezelfde schadeverzekeraar. Misschien iets om samen bij tros radar onder de aandacht te brengen.

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door thesaint »

Milas schreef:Beste emrys,

Wij hebben momenteel te maken met een grote brandschade aan ons huis.
Het verhaal zoals je het uitlegt is werkelijk exact hetzelfde zoals wij het momenteel ervaren.
Brand februari 2012 vorige week is er pas begonnen met het dichtmaken van het dak.
Waardeloze werkwijze van de expert, geen enkele back up vanuit de verzekering zelf, er een volledige dagtaak om de zaak te regelen en alleen maar problemen met Dolmans gehad. stoomgoed weg, spoed goed weg, alles vies, onbekend wat er in de inboedel kratten zit. afspraken niet nakomen, aan het lijntje houden etc,etc,etc
Wij zitten bij dezelfde schadeverzekeraar. Misschien iets om samen bij tros radar onder de aandacht te brengen.
Dit is het grote probleem van banken en verzekeraars.
Ze willen wel uitkeren. Alleen dan in de vorm van een bonus en dan naar hun eigen rekening. De burger/consument mag ze staande houden als ze failliet dreigen te gaan.

AFM en DNB keuren hun eigen vlees. En de verzekeraars huren hun "onafhankelijk"schadeexpert in van hun eigen dochteronderneming.

Banken en verzekeraars zouden eigenlijk een hoeksteen moeten zijn van de samenleving. Maar ze zijn een onbetrouwbaar blok aan het been geworden.
Gesteund door de overheid kunnen ze het nog een hele tijd uitzingen.

Jammer dat mensen als u eronder te lijden hebben.
Helaas heb ik dit al jaren geleden al geconstateerd (hoe onbetrouwbaar ze zijn).
Voordeel is dat ik mijn huis nog goed kon verkopen.

Voor mij geen verzekering meer bij die verkapte staatsbanken (althans wanneer het hun uitkomt) in Nederland.
Ik moet zeggen een verademing.

Ik wens u veel succes en kracht toe met die onbetrouwbare lieden.

ContraExpertise
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2012 17:26

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door ContraExpertise »

:!: :!: In iedere inboedelpolis of woonhuisverzekering staat duidelijk vermeld dat u recht heeft op inschakeling van een eigen deskundige, een zgn contra-expert. De verzekeraar dient u dit direct bij het melde van de schade ook aan te geven. helaas doen ze dit niet.
U kunt achteraf nog steeds gebruik maken voor de inschakeling van een contra-expert.
Kijk voor welke bureau u wilt inschakelen op google met zoekwoord contra expertise.
Spreek vooraf af wat de kosten gaan worden. Veel contra expertisebureaus rekenen aanmerkelijke kosten terwijl er ook zijn die u in het geheel geen kosten in rekening brengen. Let wel! de kosten van de contra expert worden door de verzekeraar betaald.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door aaten »

Emrys,

Een heel vervelende situatie waarin je je bevindt. Een dingetje zit ik even mee en dat is je zin " Uiteindelijk in overleg met contra expert akkoord gegaan met het aanbod aangezien het anders een lang process ging worden".

Je geeft dus aan dat je accoord bent gegaan met het aanbod en wilt nu alsnog een zaak aanhangig maken? Als je accoord gaat tegen finale kwijting moet je achteraf niet proberen nog iets te beginnen, dat is kansloos.

Overigens mag je rechtsbijstand geen zaak tegen de eigen organisatie behandelen wegens belangenverstrengeling, ze zijn verplicht daar een door jou aan te wijzen advocaat voor in te huren (zij mogen de advocaat niet rechtstreeks inhuren omdat er dan weer belangenverstrengeling ontstaat).

zgurkogel
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2013 09:06

Re: schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand

Ongelezen bericht door zgurkogel »

Beste Emrys,

inmiddels zijn er anderhalf jaar verstreken. Hoe is de situatie nu? Zijn jullie eruit gekomen met Interpolis?

Deze vraag omdat mijn zoon afgelopen weekend een keukenbrand heeft gehad (in slaap gevallen en vervolgens vlam in de pan...) dus ik ben benieuwd wat hem te wachten staat. Alle ervaringen neem ik graag mee teneinde hem - waar nodig - te kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Niek

Gesloten