LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iMac reparatie - wel of geen garantie op consumable parts

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
whoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2012 09:43

iMac reparatie - wel of geen garantie op consumable parts

Ongelezen bericht door whoek »

2 weken geleden ontstonden er opstartproblemen met mijn iMac (21,5 inch, nov. 2010). Via Apple Support Center doorverwezen naar een Authorised Apple Service Provider (AASP), in mijn geval Groningen. Na onderzoek was de conclusie dat de harde schijf defect was. Deze kon, inclusief upgrade van 0,5 naar 1 TB, voor een kleine 200 euro worden vervangen. Volgens de verkoper viel deze vervanging niet meer onder de garantietermijn van apple. De reparatie toch maar laten uitvoeren want je hebt die iMac niet voor niets ooit aangeschaft.

Gisteren hoor ik dat Apple zich ook aan het Europese consumentenrecht dient te houden, waarbij een minimale garantie termijn van 2 jaar geldt. In mijn situatie zou er dan recht op garantie bestaan.

Vandaag bel ik Apple Support Center daarover en zij geven aan dat dat ik voor het claimen van mijn recht als consument (dat op zich is natuurlijk al vreemd) bij de AASP moet zijn. Daar kunnen zij samen met mij het zogenaamde Consumer Law formulier invullen. Dat wordt dan vervolgens door Apple beoordeeld. Maar ik moest niet te veel hoop hebben want de garantie geldt niet voor de zogenaamde consumable parts, zo werd mij gezegd. Dit zou dan de harde schijf, de batterij en de optical drive betreffen.

Mijn vraag is: Kan apple zo maar onderdelen uitsluiten van garantie? Of heb ik sowieso recht op een kosteloze vervanging/reparatie volgens het Europese consumentenrecht?

Ik hoor graag met welke munitie de AASP kan bezoeken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: iMac reparatie - wel of geen garantie op consumable parts

Ongelezen bericht door bprosman »

Batterijen worden vaak uitzonderingen voor gemaakt, hard-disk is volgens mij geen consumable.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: iMac reparatie - wel of geen garantie op consumable parts

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is een misverstand dat de garantietermijn 2 jaar moet zijn.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: iMac reparatie - wel of geen garantie op consumable parts

Ongelezen bericht door aaten »

GJvdZ schreef:Het is een misverstand dat de garantietermijn 2 jaar moet zijn.
ja klopt dit is zelfs langer :)

EU regels geven aan dat de garantietermijn binnen consumentenkoop tenminste 2 jaar moet bedragen, een lidstaat mag hiervan afwijken maar slechts ten voordeel van de consument.
De Nederlandse overheid heeft deze wet niet overgenomen maar bepaald dat het product aan de verwachting moet voldoen die aan een dergelijk product gesteld mogen worden volgens het algemeen maatschappelijk verkeer.

Nu kun je natuurlijk erover discussieren wat je van een apple mag verwachten, wordt zo'n ding voor de kwaliteit of alleen voor het design gekocht.
In iedergeval mag apple binnen die twee jaar dus niet moeilijk doen en moet het product gewoon gerepareerd worden, als er geen 500Gb schijven meer beschikbaar zijn is dat het probleem van Apple aangezien de leverancier minimaal hetzelfde moet leveren. Beter mag maar dan zijn de kosten niet voor u.

Gesloten