LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winterbanden verplicht in Duitsland

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:
Pijl schreef:Er is dus niets nieuws onder de zon.
Eindelijk een verstandige opmerking. Er is inderdaad niets nieuws onder de zon. En er is ook niets nieuws in jouw reacties, omdat wat jij aangeeft al in de eerste reactie van het topic staat.

Vandaar de verbazing dat je een topic van een jaar geleden weer oprakelt.
Mevrouw Deftig schreef:Daarom is het ook zo belangrijk voor die mensen als ze met zomerbanden rijden om sneeuwkettingen bij zich te hebben. Want het is bewezen dat die combinatie veiliger is dan sneeuwbanden. Als mensen sneeuwbanden hebben denken ze dat net zo hard kunnen scheuren als ze willen. De ANWB noemt dat
schijnveiligheid die winterbanden.
Het hangt helemaal van de omstandigheden af. Winterbanden zijn in Nederland vooral handig vanwege het veel betere gedrag bij regen. In de Nederlandse weersomstandigheden heb je nauwelijks iets aan sneeuwkettingen, omdat je die alleen kunt gebruiken als er een echt pak sneeuw ligt. Terwijl je op de 99 op de 100 overige dagen in dit jaargetijde profijt hebt van winterbanden.

Daarbijnheb je inderdaad te maken met de paradox die je bij ieder systeem hebt dat autorijden veiliger maakt. Mensen passen het rijgedrag aan aan de extra veiligheid die je auto biedt. Maar die extra veiligheid is nog altijd groter dan wat het wildere rijgedrag teniet zou doen. Anders zouden we beter ook zonder gordels, abs en andere voorzieningen kunnen gaan rijden.
Beste gedrag in regen is een zomerband en 99 van de 100 dagen kun je beter een zomerband rijden,toch paar foutjes zo vroeg in de morgen in geslopen :roll:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef: Klopt en daarin ben ik het ook helemaal eens met Barman.
Alleen er is wel een verschil tussen Nederlanders die bijvoorbeeld half Duitsland doorrijden op weg naar een skivakantie of mensen die vlak bij de grens wonen en net even een paar meter de grens over gaan om een uurtje boodschappen te doen.

Dat ik met barman ook eens ben, heb ik reeds geschreven.

Maar het gaat er niet om. of mensen welke langs de grens wonen anders worden behandeld, als mensen welke door Duitsland rijden, want het topic is:
Winterbanden in Duitsland verplicht
Er is duidelijk geen verschil!

Das bedeutet für Autofahrer: Wer bei Schnee und Eis fährt, braucht Winter- oder Ganzjahresreifen. Autos mit Sommerreifen müssen stehen bleiben. Das angedrohte Bußgeld verdoppelt sich auf bis zu 80 Euro.
Dat betekend, even over de grens wippen en het wordt sneeuw en ijsel, dan moet je de auto laten staan, of bij een aanhouding € 80 betalen.
Dit is nu wettelijk geregeld, wat in de bijdrage van TS, toen nog niet was, maar in feite hetzelfde is gevleven.

Mevrouw Deftig schreef:
Ik zie dat tennis dit topic geopend heeft misschien kan hij/zij dit topic nader toelichten.
Het topic is toegelicht, maar misschien wil je tennis iets vragen wat je niet begrijpt, dan stuur TS een PB,

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef: Dat ik met barman ook eens ben, heb ik reeds geschreven.

Maar het gaat er niet om. of mensen welke langs de grens wonen anders worden behandeld, als mensen welke door Duitsland rijden, want het topic is:
Winterbanden in Duitsland verplicht
Er is duidelijk geen verschil!

..
Dat betekend, even over de grens wippen en het wordt sneeuw en ijsel, dan moet je de auto laten staan, of bij een aanhouding € 80 betalen.
Dit is nu wettelijk geregeld, wat in de bijdrage van TS, toen nog niet was, maar in feite hetzelfde is gevleven.
Klopt er is geen verschil en bij winterse omstandigheden moet men gewoon winterbanden hebben al is men 1 meter over de grens. Het enige verschil is dat men in bepaalde gevallen een betere inschatting kan maken op de kans op winterse omstandigheden dan in andere gevallen.

Wat wel een groot verschil kan uitmaken tussen wel of niet op zomerbanden Duitsland inrijden is het doel en de afstand die men gaat rijden. Als men maar een paar meter over de grens is om een half uurtje boodschappen te doen is veel makkelijker en sneller te overzien wat het weer gaat doen en of er winterse omstandigheden te verwachten zijn. Als het bijvoorbeeld een graad of 8 is midden overdag hoeft men niet echt op winterse omstandigheden te rekenen als men maar even een uurtje boodschappen gaat doen. Deze mensen hoeven niet persé winterbanden te hebben zolang ze bij (kans op) winterse omstandigheden maar uit Duitsland wegblijven.

Als iemand op (ski)vakantie gaat en Zuid Duitsland helemaal doormoet en ook op een bepaalde dag weer terug is dat helemaal niet te overzien wat het weer dan gaat doen. De kans is vele malen groter dat men winterse omstandigheden tegenkomt. Als ik dit ging doen en geen winterbanden had, zou ik ze zeker wel nemen.

Dutch_Polo
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2012 11:01

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Dutch_Polo »

het is in feite in alle Europese landen hetzelfde: je moet winterbanden hebben. Want wat ga je doen, als het opeens "winterse omstandigheden" zijn en je geen winterbanden hebt.
Trouwens is het meer als logisch om winterbanden te hebben. Enkel winterbanden kunnen bij koude temperaturen hard worden. Ze hebben ook een betere grip en ze zijn een garantie voor je veiligheid.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dutch_Polo schreef:het is in feite in alle Europese landen hetzelfde: je moet winterbanden hebben. Want wat ga je doen, als het opeens "winterse omstandigheden" zijn en je geen winterbanden hebt.
Trouwens is het meer als logisch om winterbanden te hebben. Enkel winterbanden kunnen bij koude temperaturen hard worden. Ze hebben ook een betere grip en ze zijn een garantie voor je veiligheid.
Nee dat MOET niet in Nederland.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dutch_Polo schreef:het is in feite in alle Europese landen hetzelfde: je moet winterbanden hebben. Want wat ga je doen, als het opeens "winterse omstandigheden" zijn en je geen winterbanden hebt.
Trouwens is het meer als logisch om winterbanden te hebben. Enkel winterbanden kunnen bij koude temperaturen hard worden. Ze hebben ook een betere grip en ze zijn een garantie voor je veiligheid.

Nederland niet!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door ciske »

Want wat ga je doen, als het opeens "winterse omstandigheden" zijn en je geen winterbanden hebt.
Wel eens gedacht aan je rijstijl aanpassen?? Scheelt stukken.

Winterbanden moeten inderdaad niet in NL zoals choco hier ook al opmerkte.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Slobberbone schreef:Beste gedrag in regen is een zomerband en 99 van de 100 dagen kun je beter een zomerband rijden,toch paar foutjes zo vroeg in de morgen in geslopen
Bij warm weer en regen is de remweg van winterbanden langer dan van zomerbanden, maar bij koud weer geldt dat juist niet. Daar komt bij dat het rijgedrag van de banden niet alleen te maken heeft met de remweg, maar ook met de 'koersvastheid' van de banden. Ik weet uit eigen ervaring dat op een koude herfstdag bij harde regen de grip van winterbanden een stuk beter is dan van gewone banden.

Overigens zijn sneeuwkettingen in Nederland verboden, dus die optie valt sowieso af. Is met het vele strooien ook nauwelijks nuttig in Nederland, je rijdt in Nederland bij sneeuw in het algemeen over drab, behalve in sommige woonwijken en bij heel extreem weer.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:
Slobberbone schreef:Beste gedrag in regen is een zomerband en 99 van de 100 dagen kun je beter een zomerband rijden,toch paar foutjes zo vroeg in de morgen in geslopen
Bij warm weer en regen is de remweg van winterbanden langer dan van zomerbanden, maar bij koud weer geldt dat juist niet. Daar komt bij dat het rijgedrag van de banden niet alleen te maken heeft met de remweg, maar ook met de 'koersvastheid' van de banden. Ik weet uit eigen ervaring dat op een koude herfstdag bij harde regen de grip van winterbanden een stuk beter is dan van gewone banden.

Overigens zijn sneeuwkettingen in Nederland verboden, dus die optie valt sowieso af. Is met het vele strooien ook nauwelijks nuttig in Nederland, je rijdt in Nederland bij sneeuw in het algemeen over drab, behalve in sommige woonwijken en bij heel extreem weer.

Ik weet niet hoe koud die herfstdag was maar winterband presteerd in de regen pas beter onder de 5 graden en dan is resultaat nog afhandelijk van profiel die aanwezig is op de winterbanden want die zijn al opgereden bij 4mm profiel.

In Nederland zijn de winters warm zo rond de 3,5 graden dus dan is een winterband niet nodig ook niet bij nat weer, als het rond het vriespunt gaat worden dan treed het voordeel van de zachtere compound van de winterband in werking,maar dat is minimaal en afhankelijk van de staat van de band.

Van de 10 winters in Nederland is er 1 winter streng genoeg met voldoende sneeuw dat winterbanden eventueel nodig zijn en bandenmarketing springt daar handig op in met verhaal dat winterband altijd beter is onder de 7 graden en mensen geloven dat en kopen massaal winterbanden(ieder jaar meer)

Winterband in Nederland is niet nodig.

Pijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 nov 2012 11:45

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Pijl »

ciske schreef:
Want wat ga je doen, als het opeens "winterse omstandigheden" zijn en je geen winterbanden hebt.
Wel eens gedacht aan je rijstijl aanpassen?? Scheelt stukken.

Rijstijl aanpassen ? Het valt gewoon niet te ontkennen dat winterbanden onder winteromstandigheden veel meer grip hebben en dus veiliger zijn. Je kunt ook met zeer slechte presterende remmen je rijstijl aanpassen maar dat lijkt mij geen optie. Of zou je ook mensen de keuze willen geven de gordel niet te dragen en daarom hun rijstijl te laten aanpassen ? Onzinnig verhaal

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

Winterband in Nederland is niet nodig.
Het is zoals je het zelf ziet, tenminste als veiligheid in de vordergrond staat, wat bij velen dan toch niet het geval is, want zij rijden dan ook nog met sneeuw en ijzel met zomerbanden, met een profieldiepte van 2 mm.
In Nederland is wisselvallig weer, dus komt het vaker voor dat de temperatuur onder de in Europa gangbare regel van 7 graden daalt, dan hebben winterbanden de betere eigenschappen.
Maar dit is alles off topic, want in Nederland zijn geen winterbanden verplicht, in Duitsland wel, en dat is waarover het topic is geopend.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Dutch_Polo schreef:het is in feite in alle Europese landen hetzelfde: je moet winterbanden hebben. Want wat ga je doen, als het opeens "winterse omstandigheden" zijn en je geen winterbanden hebt.
Trouwens is het meer als logisch om winterbanden te hebben. Enkel winterbanden kunnen bij koude temperaturen hard worden. Ze hebben ook een betere grip en ze zijn een garantie voor je veiligheid.
Nederland zijn winterbanden niet nodig,dus je moet ze niet hebben.Winterse omstandigheden,dat hier ineens 25 centimeter of meer sneeuw valt die kans is wel erg klein en dat hebben velen nooit meegemaakt in Nederland. Winterbanden hebben juist de eigenschap om bij koude tempraturen niet hard te worden.De betere grip is enkel op sneeuw en ijs en is geen garantie voor je veiligheid want er zijn er maar weinig die goed kunnen sturen op een weg met ijzel ook met winterbanden ligt in het in de handen van de bestuurder.

Zeker met de tempraturen die wij nu hebben is zomerband in alle opzichte superieur aan een winterband en die keren dat ik dacht had ik maar winterbanden heb ik nog nooit gehad of de winter van eind jaren 70 moet weer komen :shock:

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Slobberbone »

nevermind schreef:
Winterband in Nederland is niet nodig.
Het is zoals je het zelf ziet, tenminste als veiligheid in de vordergrond staat, wat bij velen dan toch niet het geval is, want zij rijden dan ook nog met sneeuw en ijzel met zomerbanden, met een profieldiepte van 2 mm.
In Nederland is wisselvallig weer, dus komt het vaker voor dat de temperatuur onder de in Europa gangbare regel van 7 graden daalt, dan hebben winterbanden de betere eigenschappen.
Maar dit is alles off topic, want in Nederland zijn geen winterbanden verplicht, in Duitsland wel, en dat is waarover het topic is geopend.

Nu is het 6 graden en winterband is beter :lol: :lol: :lol:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

Slobberbone schreef:
nevermind schreef:
Winterband in Nederland is niet nodig.
Het is zoals je het zelf ziet, tenminste als veiligheid in de vordergrond staat, wat bij velen dan toch niet het geval is, want zij rijden dan ook nog met sneeuw en ijzel met zomerbanden, met een profieldiepte van 2 mm.
In Nederland is wisselvallig weer, dus komt het vaker voor dat de temperatuur onder de in Europa gangbare regel van 7 graden daalt, dan hebben winterbanden de betere eigenschappen.
Maar dit is alles off topic, want in Nederland zijn geen winterbanden verplicht, in Duitsland wel, en dat is waarover het topic is geopend.

Nu is het 6 graden en winterband is beter :lol: :lol: :lol:

Hier is het 8 graden.
Heb net de winterbanden naar de zomerbanden gewisseld. :lol:

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

nevermind schreef:...want in Nederland zijn geen winterbanden verplicht, in Duitsland wel...
Niet helemaal correct, hier in Duitsland zijn banden met tenminste het M+S teken verplicht. Ook all-season banden zijn dus geoorloofd. Kleine nuance, groot verschil.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door nevermind »

Emlichheimer schreef:
nevermind schreef:...want in Nederland zijn geen winterbanden verplicht, in Duitsland wel...
Niet helemaal correct, hier in Duitsland zijn banden met tenminste het M+S teken verplicht. Ook all-season banden zijn dus geoorloofd. Kleine nuance, groot verschil.

Ik heb toch geschreven, dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn! :?:
Het word Winterbanden betreft ook all seasons banden, en is een verzamelnaam.
Winter -und Ganzjahresreifen

Reifen mit M+S-Kennung erfüllen die Anforderungen der Winterreifen-Verordnung. Der ADAC empfiehlt, Reifen mit M+S- und Schneeflockensymbol (siehe Logo). Auch Ganzjahresreifen mit dieser Kennzeichnung erfüllen die Anforderung!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij normale rijomstandigheden zul je sowieso niet vaak extreem veel grip nodig hebben, omdat het dan vaak wel rustig doorrijd. Dan maakt het ook niet heel veel uit of je zomerbanden of winterbanden hebt.

Juist bij 'gevaarlijk' weer, zoals sneeuw, veel regen of mist, liefst gecombineerd met duisternis, komen er veel gevaarlijke situaties voor. En in die situaties is het in dit jaargetijde vaak zo dat winterbanden meer grip geven dan gewone banden. Zo betekent de bredere ruimtes bij de wielen dat er veel meer water kan worden afgevoerd en er veel minder last is van aquaplaning. Iets wat je toch wel vaak mee kunt maken. Een nadeel van die grotere ruimte is natuurlijk dat er minder rubber is en dus ook minder rubber dat kan afremmen. Daarom zal onder gewone omstandigheden de remweg van een winterband langers zijn dan van een normale band. Maar onder normale omstandigheden is de kans dat je een noodstop zult moeten maken ook veel kleiner.

En het hangt natuurlijk ook van je rijsituatie af. Ik rij vaak niet op de warmste tijden maar 's ochtends vroeg of 's avonds. Met name 's ochtends is het kouder, is de eventuele sneeuw nog niet weggereden en is het donker. Dan heb je dus vaker profijt van winterbanden dan als je alleen midden op de dag of bij mooi weer rijdt.
nevermind schreef:Hier is het 8 graden.
Heb net de winterbanden naar de zomerbanden gewisseld.
Als ik morgenochtend weer in de auto zit, is het 0 graden... Maar het is niet echt nat weer, dus winterbanden zijn nu niet echt nodig.


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan mij trouwens voorstellen dat ze misschien ook niet op de boot mogen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winterbanden verplicht in Duitsland

Ongelezen bericht door kweenie »

Zeker met de tempraturen die wij nu hebben is zomerband in alle opzichte superieur aan een winterband en die keren dat ik dacht had ik maar winterbanden heb ik nog nooit gehad of de winter van eind jaren 70 moet weer komen
Blijkbaar heb jij nog nooit met winterbandeb gereden. De minimumtemperaturen liggen al een paar weken dicht bij het vriespunt en er zijn een paar dagen geweest waarop het daarbij behoorlijk veel regende. Ik heb dus juist al een paar keer gedacht dat ik blij benvdat ik winterbanden heb.

En zomerbanden zijn zeker niet superieur aan winterbanden. Maar het is wel zo dat je met iedere band een compromis hebt. Zo betekent een open profiel aan de ene kant betere afvoer van regen en sneeuw, maar aan de andere kant een kleiner contactoppervlak en dus bij droogte minder grip. Je zult dus bij jezelf moeten nagaan wat je belangrijker vindt.

Gesloten