LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voor het eerst een huis kopen!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
J_Biggie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2012 16:42

Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door J_Biggie »

Hoi,

Zoals de titel al doet vermoeden zijn we dus van plan om een huis te kopen.Maar ik schrik toch als ik lees wat voor problemen mensen hebben met een hypotheek.Mijn vriendin en ik zijn er uit wat voor type hyptheek we willen.Alleen vragen we ons toch af waar we het beste naar toe kunnen gaan voor advies.Omdat er zoveel adviseurs zijn.Ons lijkt het simpelst om naar De Hypotheker te gaan.Maar het simpelst is niet altijd het best.Want waarom naar een adviseur als ik direct naar de bank kan gaan?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door kokka »

Er is vorige week een uitzending geweest bij radar over hypotheek adviseurs.
het nadeel van een bank is dat ze je alleen hun eigen producten aanraden.
er werd ook een aantal keer gezegd dat een goede adviseur je over de looptijd van de hypotheek geld bespaart, ook al is hij in eerste instantie duurder.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Bij een bank kunt u alleen een product aanschaffen van die bank.
bij een adviseur kunt u producten aanschaffen van diverse banken en andere hypotheek verstrekkers.

verder kan het zijn dat u bij een adviseur tóch goedkoper uit bent voor een hypotheek van bank X, dan dat u ogenschijnlijk hetzelfde product rechtstreeks bij uw bank ahd afgesloten.

Dit is een persoonlijke ervaring.
mijn hypotheek van bank X was rechtstreeks minder aantrekkelijk dan dat ik nu heb afgesloten bij een tussenpersoon.
1: de bemiddelingskosten waren enkele 100den euro's goedkoper (ruim € 300.-)
2: de rente die ik nu betaal is 0,15% lager. (dat scheelt flink over de gehele looptijd)
3: er was een aktie waarbij ik € 2000.- op mijn rekening kon krijgen (na passeren bij notaris). hierover heeft de bank nooit iets gezegd, de tussenpersoon wel!
4: De tussenpersoon heeft me ook geholpen met de maandelijkse belastingteruggave en de belastingaangifte. banken doen dit meestal niet.

J_Biggie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2012 16:42

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door J_Biggie »

Helaas afgelopen uitzending niet gezien maar ff terug kijken.Bedankt voor tips!!

Gr

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door Lisare »

De keuze van soort hypotheek is momenteel wel de makkelijkste die er is. Annuitair of Lineair, anders is er immers geen renteaftrek. De keuze van adviseur is lastiger. Zoals al aangegeven zit er veel verschil tussen de verschillende adviseurs. Wellicht heeft u vrienden of kennissen met goede ervaringen?

J_Biggie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2012 16:42

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door J_Biggie »

kokka schreef:Er is vorige week een uitzending geweest bij radar over hypotheek adviseurs.
het nadeel van een bank is dat ze je alleen hun eigen producten aanraden.
er werd ook een aantal keer gezegd dat een goede adviseur je over de looptijd van de hypotheek geld bespaart, ook al is hij in eerste instantie duurder.
Om welke aflevering ging dat?Ik heb net de aflevering van 21-01 bekeken maar in die werd niets besproken.

Ja vrienden hebben allemaal weer verschillende adviseurs.En ze zijn allemaal wel tevreden.Maar ik vind het inderdaad wel een stuk duidelijker kwa hypotheken geworden dus de keuze was al vrij snel gemaakt.Ik denk dat ik als adviseur toch even naar de De Hypotheker ga.

Grtz

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door dhc »

Wellicht is het zinvol om eens contact op te nemen met de vereniging "Eigen Huis'. Landelijke organisatie die veel kennis in huis heeft en handelt in het belang van een huizenkoper. Uit eigen ervaring kan ik ze van harte aanbevelen.
Contactgegevens vindt u via Google, heb ze nu niet voorhanden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door sjohie »

Let even goed op eventuele (sommige voor de NHG verplichte) verzekeringen, zoals een overlijdensrisicoverzekering. Die willen de banken je graag uit hun eigen (dure) stal verkopen, denk aan de Rabobank met hun Interpolis producten, maar nergens staat vast dat je dat moét doen. Sterker nog, onze ORV hebben we voor de helft van de prijs en met betere voorwaarden afgesloten bij een andere partij als waar we de hypotheek hebben afgesloten. En bedenk, dat soort dingen lopen de gehele looptijd van de hypotheek (30 jaar normaliter), en kennen niet zoals de rentevaste periode een aantal momenten tot wijziging.

Nog een aandachtspuntje, sommige tussenpersonen willen nog wel eens wat schuiven met de belastingtarieven in de rekenmodules, onder het mom van "je bent jong en maakt nog wel promotie, dus je gaat op termijn in een hogere schijf vallen". (kort door de bocht, hogere schijf = meer belastingaftrek) Daarmee kunnen ze het belastingvoordeel nú, dus wat rooskleuriger voor laten komen, en jou als klant lokken met een lager maandbedrag. Dit terwijl jij dat voordeel nog maar moet zien te halen bij de belastingdienst.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

De SNS Bank adverteert in ieder geval met het feit dat ze niet alleen eigen hypotheken aanbieden (en vergelijken); kijk eens of die je verder kunnen helpen. Bij de Rabobank kun je - volgens mij - uitsluitend direct terecht, die doen niets via tussenpersonen. De Hypotheker legt alle banken (m.u.v. de Rabo) als het goed is naast elkaar.

Let wel op hoe het zit met de kosten; laat de bank of adviseur die je benadert, voordat je een afspraak maakt, duidelijk maken wat je moet betalen en wanneer.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Jouw informatie is niet erg actueel.

De SNS kantoren zijn franchisekantoren, gedreven door zelfstandige adviseurs. Verder verstrekt SNS/Reaal/BLG al een hele tijd geen hypotheken meer, geld op.

De Rabo werkt gewoon samen met het intermediair, de Hypotheker heeft de samenwerking beëindigd vanwege onduidelijk rond de Rabotarieven.

Verder dient iedere adviseur, intermediair en bank, transparant te zijn over de advies en bemiddelingskosten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik vraag mij af waarvoor je nog een adviseur nodig hebt nu je alleen nog maar kunt kiezen tussen een annuiteitenhypotheek en een lineaire hypotheek
je kunt nu [ bijna ] volstaan met de rentepercentages met elkaar vergelijken
voor die duizenden euro's die een adviseur wil vangen kun je het je wel veroorloven een paar tienden van een procent aan rente te veel te betalen
en dan is het nog de vraag, of die adviseur je een andere hypotheek zou hebben aangeboden dan je zelf zou hebben uitgezocht
want dan is het hele bedrag voor die adviseur weggegooid geld

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Misschien omdat een hypotheek meer is als het rentepercentage?
Verdiep je eens in de advieswijzers van de AFM.

http://www.afm.nl/nl/professionals/afm- ... dvies.aspx

Ik denk dat je geen adviseur bent, maar het geeft je in ieder geval inzicht aan de eisen waaraan een goed advies moet voldoen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:ik vraag mij af waarvoor je nog een adviseur nodig hebt nu je alleen nog maar kunt kiezen tussen een annuiteitenhypotheek en een lineaire hypotheek
je kunt nu [ bijna ] volstaan met de rentepercentages met elkaar vergelijken
voor die duizenden euro's die een adviseur wil vangen kun je het je wel veroorloven een paar tienden van een procent aan rente te veel te betalen
en dan is het nog de vraag, of die adviseur je een andere hypotheek zou hebben aangeboden dan je zelf zou hebben uitgezocht
want dan is het hele bedrag voor die adviseur weggegooid geld
Omdat een hypotheek A) een levensbepalend financieel product is, en dit dus zorgvuldig dient te gebeuren, B) deze in slechts ~30% in de originele vorm de einddatum van de looptijd haalt, en er C) bij een maatwerkproduct als dit een paar kleine mitsen en maren veelbetekenend kunnen zijn in geval B. Een goede adviseur is zijn geld dan ook echt wel waard.

Voorbeeldje van het laatste, onze adviseur, die ook de belastingaangifte van dat jaar heeft gedaan, wist dat je bij het eigenwoningforfait bij de belastingaangifte, voor het hele kalenderjaar de WOZ waarde van het goedkoopste pand op mag geven, wat ons 2x zijn tarief voor het doen van die aangifte scheelde, en ons dus geld op heeft geleverd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door SJZ »

wist dat je bij het eigenwoningforfait bij de belastingaangifte, voor het hele kalenderjaar de WOZ waarde van het goedkoopste pand op mag geven
Dat klopt niet, je moet de woz-waarde opgeven van het huis waar je woont. Als je dus tot en met 31 mei in het ene huis woont, telt 5 maanden die woz-waarden. En van 1 juni tot 31 december woon je ergens anders, dan telt die woz-waarde.

En wanneer je verhuisd bent, dat weet je zelf, niet me belastingadviseur.

Overigens: verhuizen naar een huis waarvan de woz-waarde die (als voorbeeld met 42%, ongeveer het meest voorkomede tarief) € 100.000 hoger is, dan ga je aan belasting per maand meer betalen:
€ 100.000 x 0,6% x 42% / 12 = € 21 per maand.
Dus je verhuizing doorschuiven levert je in dit geval € 21 per maand op. En daarmee denk je de kosten van een adviseur terug te verdienen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door sjohie »

SJZ schreef:
wist dat je bij het eigenwoningforfait bij de belastingaangifte, voor het hele kalenderjaar de WOZ waarde van het goedkoopste pand op mag geven
Dat klopt niet, je moet de woz-waarde opgeven van het huis waar je woont. Als je dus tot en met 31 mei in het ene huis woont, telt 5 maanden die woz-waarden. En van 1 juni tot 31 december woon je ergens anders, dan telt die woz-waarde.

En wanneer je verhuisd bent, dat weet je zelf, niet me belastingadviseur.

Overigens: verhuizen naar een huis waarvan de woz-waarde die (als voorbeeld met 42%, ongeveer het meest voorkomede tarief) € 100.000 hoger is, dan ga je aan belasting per maand meer betalen:
€ 100.000 x 0,6% x 42% / 12 = € 21 per maand.
Dus je verhuizing doorschuiven levert je in dit geval € 21 per maand op. En daarmee denk je de kosten van een adviseur terug te verdienen?
Volgens hem was het zo als ik schetste, en is het ook geaccepteerd door de belastingdienst in zowel de voorlopige en definitieve aangifte. Dat was wel 3 jaar geleden, mogelijk dat dit ondertussen veranderd is. Overigens, de belastingaangifte hebben we apart afgerekend, aangezien het een extra dienst was, en het WOZ verschil was nog iets hoger als in je voorbeeld, dus de 60 euro die hij ervoor rekende was goed besteed wat ons betreft. :wink:

Overigens heeft hij zijn hypotheek provisie, wat toen nog mocht, helder en inclusief bedragen aan ons duidelijk gemaakt, en gezien onze beider medische historie en gevolgen voor de hypotheek en verzekeringen, heeft hij ook daarvoor hard moeten werken.

Het feit dat hij in de huidige markt nog steeds actief is, zegt wel genoeg over zijn kwaliteit lijkt me? De mindere goden in die branche zijn al omgevallen inmiddels.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

SJZ heeft echter wel gelijk, als de situatie was zoals hij schetst.
Wellicht is het er bij de fiscus doorheen geslipt, ze kunnen daar binnen de 5 jaar nog op terugkomen.

En die € 60,-- is dat incl. BTW? :mrgreen:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door SJZ »

Laatst reed ik op een weg in de stad waar je maar 50 mag, toch stiekem 60.

Ik heb geen boete gekregen.

Mag je daar nu voortaan 60 rijden?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door sjohie »

SJZ schreef:Laatst reed ik op een weg in de stad waar je maar 50 mag, toch stiekem 60.

Ik heb geen boete gekregen.

Mag je daar nu voortaan 60 rijden?
Geen idee, maar wat bedoel je precies met die vergelijking? Als dat in relatie tot mijn post is, vlieg je toch licht de bocht uit, om het even in de automotieve sfeer te houden. :wink:

In mijn geval was er een geaccrediteerde professional die ons dit adviseerde, die omstandigheid komt in je vergelijking niet terug. Dan zou er nog zeg een parkeerwachter moeten zijn die zegt dat het mag, op een weg waarvan een gemiddelde weggebruiker niet de maximumsnelheid kent of zou kunnen weten. Immers, dit soort bepalingen kom je niet elk jaar tegen bij een aangifte.

Maar goed, we dwalen af. Mijn punt was enkel om TS duidelijk te maken dat een adviseur in deze, zeker een meerwaarde kan hebben.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door SJZ »

Och, ik zie jou niet als een zware crimineel of zo hoor. Ik gun je ook wel je voordeeltje, prima dan.

Maar omdat het bij jou kennelijk er doorheen gegelipt is moet niet ieder ander denken dat-ie ook zo z'n voordeel kan pakken.

Het is vaak dan gewoon veiliger om je officiële verhuisdatum wat later bij de GBA door te geven, dan sluit dat (zoals het moet) aan bij je aangifte inkomstenbelasting, en pak je tóch het voordeel van wat langer een lage WOZ-waarde.

En andersom: ga je naar een goedkoper koophuis, geef dan zo snel mogelijk je verhuizing door bij de GBA.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Voor het eerst een huis kopen!

Ongelezen bericht door Wubo »

Check wat je los kunt krijgen op 1 loon, stel je voor dat je ooit kinderen krijgt.
Het is erg prettig om dan voor je kids te kunnen zorgen zonder in de problemen te komen dat je je hypo niet meer kunt betalen of alle leuke dingen des levens moet laten.
Neem geen hypo tot de max, op een moment komen er onverwachtse kosten en dan ben je het zaadje.

Bij checken voor een goede hypotheekadviseur, neem een 2nd opinion.
Laat je niet zomaar van alles aansmeren want veel aanbieders krijgen verdiensten door extra verzakeringen etc. af te sluiten die je soms niet eens nodig hebt of waar zulke onlogische voorwaarden aan vast zitten dat als er iets gebeurt, je alsnog naar je geld kunt fluiten.

Gesloten