LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Whirlpool vind tikkende inductie kookplaat normaal

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
veenie
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2013 18:04

Whirlpool vind tikkende inductie kookplaat normaal

Ongelezen bericht door veenie »

Hallo,

Half januari is er bij mij een keuken geplaatst. aangezien de woning nog in verbouwing was heb ik pas sinds eind maart de keuken in gebruik genomen. Daarbij constateerde ik dat de kookplaat op een zeer vervelend en aanwezig manier een tikken geluid produceert.

Hierop heb ik de leverancier en fabrikant whirlpool gecontacteerd. De melding werd aangenomen en met 1.5 week een monteur aan de deur (had zelfs nog eerder gekund maar ik kon niet eerder). Monteur komt binnen en vraagt wat het probleem is en of ik het kan laten horen. Antwoord was gelijk van het licht aan uw pannen. Uitgelegd dat mijn Tefal so tasty pannen geschikt zijn voor inductie en op een andere inductiekookplaat geen problemen ondervinden. Enigste advies wat ik kreeg was "Koop maar BK pannen die hebben dit niet maar de goedkoopste steelpan is al €111,-" een exact type van de pan werd niet gegeven maar ik zou al gauw €700,- kwijt zijn voor een pannenset. Wat nogal van de zotte is om een kookplaat van €1000,- te kunnen gebruiken.

Hierna heb ik reeds contact gezocht met de keuken leverancier en deze heeft verhaal gehaald bij whirlpool. Hierop is een tweede monteur langs gestuurd. Deze heeft iets meer tijd genomen maar kwam met hetzelfde verhaal dat het in de pan zit en dat je het zelfs zou kunnen voelen. "Toen ik dit testte bleek het niet voelbaar in de pannen" en antwoord bleef ligt aan de pannen. En "alle inductie kookplaten tikken" waarop ik duidelijk heb gemaakt dat ik zo'n 7 mensen met inductie kookplaten ken en geen van allen tikt. "Nee meneer het is normaal dat een inductie kookplaat tikt, en u moet er maar aan wennen".

Ik vond dit antwoord onacceptabel en heb hierop reeds de leverancier en verkoper aangeschreven dat ik dit probleem graag serieus opgelost wil zien. En niet de vinger naar de pannen want ben er ook reeds achter dat welke pan ik ook probeer er geen verschil in zit. En dat als ik 2 pannen aan 1 zijde van de kookplaat zet is de plaat wel stil.... Het lijkt er dus gewoon op dat ze het vermogen niet kunnen regelen in de kookplaat op 1 pit en er altijd 2 pitten aan moeten staan ook al gebruik je die niet.

Hieronder een geluids fragment waarin ik midden in mijn woonkamer sta (open keuken) op ca 3 - 4 meter afstand van de kookplaat. Het metaalachtige getik is hier zo'n 5x te horen. De muziek staat op een normale stand. Naar mijn idee heeft whirlpool een veel groter probleem dan ze willen erkennen namelijk een ontwerpfout in het product wat ze niet op kunnen lossen.

Graag wil ik weten of meer mensen last hebben van tikkende kookplaten en welke merk / type dit is.
Mijn kookplaat is een Whirlpool ACM777/BA aangesloten op 2x Fase en 2x Nul.

Hierbij een geluidsfragment van het tikken:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3PKTHDKTQYVG.mp3

Klaver5
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mei 2012 22:19

Re: Whirlpool vind tikkende inductie kookplaat normaal

Ongelezen bericht door Klaver5 »

Wij hebben sinds een aantal maanden een inductie kookplaat van SMEG. Ik merk wel verschil tussen bepaalde pannen. Twee HEMA pannen tegelijk tikken veel meer dan een HEMA en een Blokkerpan. Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen dat het aan het soort pannen ligt.
Verder weet ik weinig van elektromagnetische velden etc. af en de ontwerpfouten die daarbij gemaakt kunnen worden.
Je geluidsbestand kon ik niet openen.

Ik zou het uitproberen. Je kunt een pan op proef kopen. Het op de inductieplaat zetten beschadigd niets.
Als dat geen verschil uitmaakt weer bellen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Whirlpool vind tikkende inductie kookplaat normaal

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Heb met mijn pelgrim inductie geen probleem met tikken.

En ik gebruik zowel kwantum pannen, en de duurdere tefal braadpannen.
1 grote braadpan van Blokker wil nog wel eens een tikje geven maar ik vermoedt dat dit met het "werken" van het metaal te maken heeft.....uitzetten en inkrimpen.

S6 ermee !

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Whirlpool vind tikkende inductie kookplaat normaal

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De oude, en heel goedkope, systemen tikken vanwege het pendelen. Als men twee zones aan zet op een redelijk vermogen pendelt de electronica de stroom van de één naar de andere zone, dit geeft ook een tikkend geluid.

Ook kan 1 zone op een lage stand dit pendelen al veroorzaken door de spoel steeds aan- en uit- te zetten.

Als het tikken zeer onregelmatig is kan het met de pannen te maken hebben.

By the way........deze kookplaat zou niet meer als € 600 gekost moeten hebben "anders zijt ge flink genaaid "

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Whirlpool vind tikkende inductie kookplaat normaal

Ongelezen bericht door kokka »

heeft hij niet gewoon een ingebouwde kookwekker :lol:

Gesloten