LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Shisha-pen

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Shisha-pen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Vandaag las ik een frappant bericht:
GGD ongerust over 'kindersigaret'
GGD Nederland maakt zich ongerust over de verkoop van de 'shisha-pen', een elektronische nepsigaret in felle kleuren die populair is onder kinderen.

Foto: ANP
Directeur van GGD Nederland Laurens de Vries sprak donderdag op Radio 1 van 'een slechte ontwikkeling'.
Met de sigaret wordt waterdamp met fruitsmaak geïnhaleerd. In de pen zit geen tabak of nicotine, maar wel een hoop andere stoffen die worden geïnhaleerd zoals onder meer propyleen, meldt stichting Stivoro, die al eerder zorgen uitte over de opkomst van de pen. Bij het inhaleren verschijnt een rood puntje, zoals bij een echte sigaret.

"Kinderen leren ermee te inhaleren over hun longen", vindt De Vries. Met name in Amsterdam en Arnhem is de nepsigaret volgens hem populair. Het roken van de kindersigaret werkt drempelverlagend, aldus de directeur. De Vries roept tabakszaken op de shisha-pen niet te verkopen. De sigaret valt niet onder de tabakswet.

Verbod
Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) beantwoordde in april Kamervragen over de kindersigaret. Hij liet weten geen aanleiding te zien voor een verbod op de shisha-pen. Wel zei hij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de pen te laten onderzoeken en op basis daarvan te bezien of verder maatregelen nodig zijn.
Wat vinden jullie van de shisha-pen?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Shisha-pen

Ongelezen bericht door tenormin »

Kan alleen maar voor mezelf spreken. Heb de pen geprobeerd om (van de zoveelste poging) van het roken af te komen. Ik weet dus hoe je aan een normale sigaret "trekt" en aan de shisha-pen moet je behoorlijk inhaleren wil je wat binnen krijgen. Met "binnenkrijgen" doel ik op de rook die eruit komt; iets wat ik zelf niet doe omdat ik niet inhaleer. Lijkt mij dat jongelui door die pen dan ook gelijk "leren" hoe te inhaleren. Maar voor kinderen die nog niet roken word dit "speeltje" wel aantrekkelijk gemaakt en zit het er zeker in dat die later wel degelijk overgaan tot het roken van echte sigaretten. De Staatssecretaris van Volksgezondheid zou toch wel alerter moeten zijn om deze ontwikkeling alsnog tegen te houden of zich tenminste nogmaals te bezinnen of dit "speeltje" wel zo onschuldig is als het lijkt.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Shisha-pen

Ongelezen bericht door john duelieux »

Bor Komorovski schreef:Vandaag las ik een frappant bericht:
GGD ongerust over 'kindersigaret'
GGD Nederland maakt zich ongerust over de verkoop van de 'shisha-pen', een elektronische nepsigaret in felle kleuren die populair is onder kinderen.

Foto: ANP
Directeur van GGD Nederland Laurens de Vries sprak donderdag op Radio 1 van 'een slechte ontwikkeling'.
Met de sigaret wordt waterdamp met fruitsmaak geïnhaleerd. In de pen zit geen tabak of nicotine, maar wel een hoop andere stoffen die worden geïnhaleerd zoals onder meer propyleen, meldt stichting Stivoro, die al eerder zorgen uitte over de opkomst van de pen. Bij het inhaleren verschijnt een rood puntje, zoals bij een echte sigaret.

"Kinderen leren ermee te inhaleren over hun longen", vindt De Vries. Met name in Amsterdam en Arnhem is de nepsigaret volgens hem populair. Het roken van de kindersigaret werkt drempelverlagend, aldus de directeur. De Vries roept tabakszaken op de shisha-pen niet te verkopen. De sigaret valt niet onder de tabakswet.

Verbod
Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) beantwoordde in april Kamervragen over de kindersigaret. Hij liet weten geen aanleiding te zien voor een verbod op de shisha-pen. Wel zei hij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de pen te laten onderzoeken en op basis daarvan te bezien of verder maatregelen nodig zijn.
Wat vinden jullie van de shisha-pen?
Schandalige ontwikkeling. En die Martin van Rijn is wat mij betreft ongeschikt voor zijn functie. Wat een belachelijke reactie van deze staatssecretaris zeg

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Shisha-pen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Mee eens.

Ik heb overigens op de website gekeken en de fabrikant beveelt het product voor 16+ aan. Het enige probleem is dat dat winkels daar geen boodschap aan hebben. Er is geen wet die het ze verbiedt en als een basisschoolkind ervoor wil betalen dan krijgt hij de pen gewoon mee.

En het leuke is dan de pennen gekocht kunnen worden in winkels waar ze ook tabak verkopen. Dan is de overstap naar echt roken maar heel klein.

Kassian kassian.

Gesloten