LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe vorm van benaderen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

Geachte lezers,

Ik heb eigenlijk een vraag en uiteraard ook een geschil, want ik vind dat mijn privacy is aangetast. De reden hiervoor is, dat ik ongeveer een week geleden door het incassobureau Ultimoo 0.01 cent op mijn bankrekening is bijgeschreven. En daar bleef het niet bij, daar hadden ze ook bij de mededeling de volgende tekst bij geplaatst: Voorkom beslaglegging, dossiernummer XXXXXXXX bel het volgende nummer.

Ik vind dit grofweg schandalig, dat mijn privé-rekening dat overigens ook gelezen kan worden door derden, hiervoor gebruikt wordt. Als ik nu bijvoorbeeld met mijn bank bel en ze kijken mijn rekening na, dan ziet de medewerker dat ik ergens een onterechte schuld heb, want dat laatste is wel het geval. Ik heb netjes opgezegd bij E-ON toen ik naar het buitenland verhuisde, sterker nog ik krijg nog geld terug..... Maar goed, dat is een andere issue.

Ik heb uiteraard dit aangekaart bij college van bescherming van persoonsgegevens en bij NVIO, maar van de laatste zal ik het minste steun moeten verwachten, kwestie van elkaar dekken natuurlijk. De medewerker van CBP was wel bijzonder verbaasd over deze methode. En vond het overigens ook behoorlijk intimiderend overkomen.

Ik heb overigens ook met het desbetreffende incassobureau gebeld en een tegenvording ingediend wegens het schenden van de privacy. Ik kreeg te horen, dat de medewerker van de bank bankgeheim heeft en niet door mag vertellen, dat zal best, ik werk zelf voor een bank, feit blijft dat de bankmedewerker het al sowieso niet hoeft te weten.

Tevens gaf ik aan, dat de tekst voorkom beslaglegging behoorlijk dubieus is, aangezien ze een incasso bureau zijn, en zij totaal geen beslag kunnen leggen. Zegt ie: Staat er dan dat wij dat doen? Ik zei nee, maar je kan het op twee manieren uitleggen, maar jij bent degene die de tekst verzonden hebt, dus ik hou u verantwoordelijk voor de tekst.

En wat ie ook zei, mag ik dan geen geld op uw rekening storten? Tuurlijk wel, maar die dreigende teksten moet je achterwege laten. Als wij hier aan toegeven, wat is de volgende stap? Doodsbedreigingen via uw bank? Onder het motto, het moet maar kunnen? Zal een grap zijn, stuur ik 1 cent naar Mark Rutte en doe er een bedreiging bij, en zeg ik. Mag ik u dan geen geld storten?

Mijn vraag of de reden waarom ik dit post, kan dit zomaar en zijn er meer mensen die ervaring hebben met deze nieuwe manier van stalken? En zoja, wat is uw ervaring hierin.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Heeft u een openstaande vordering. want u verhaal is lang en wazig.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Geen ervaring mee.
Stort in elk geval die ene cent terug,( als je wilt kun je evt een leuke omschrijving bij bedenken, mocht je dat willen) weet niet of je voor binnenkomend geld hun bankrek.nr. kunt blokkeren.
Als jij van mening bent dat iedereen die het moet weten, jouw nieuwe adres heeft, dan laat dat incassobureau gaan.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 04 mei 2013 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zie niet helemaal waarom je vindt dat dit een bedreiging is. het lijkt er een beetje op dat dit incassobureau op deze manier je aandacht wil trekken, nou dat is dus gelukt. het feit dat je gereageerd hebt geeft ze in elk geval alvast het voordeel dat je nooit meer kan zeggen dat je niets van de vordering afwist.
maar zoals Puma73 al vroeg.. welke vordering menen ze te hebben op u en waarom is deze niet terecht??

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Een incassobureau kan een beslaglegging niet waarmaken, de begeleidende tekst zou 'voorkom overdracht aan deurwaarder' of i.d. kunnen zijn.

Hoe komt zo'n incassobureau aan je bankrekeningnummer? Heeft de eiser dit dan doorgegeven? Dat is toch niet gebruikelijk?

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

kokka schreef:Ik zie niet helemaal waarom je vindt dat dit een bedreiging is. het lijkt er een beetje op dat dit incassobureau op deze manier je aandacht wil trekken, nou dat is dus gelukt. het feit dat je gereageerd hebt geeft ze in elk geval alvast het voordeel dat je nooit meer kan zeggen dat je niets van de vordering afwist.
maar zoals Puma73 al vroeg.. welke vordering menen ze te hebben op u en waarom is deze niet terecht??
Dat staat er toch? Van E-ON, dat ik het netjes heb opgezegd en dat ik eerder geld van E-ON krijg, dan zij van mij....Ik heb mijn maandelijkse termijnen betaald en mijn verbruik is nihil geweest omdat ik midden in een verhuizing zat. Ik was namelijk nog maar net klant geworden bij E-ON, ik heb denk ik twee weken elektriciteit gebruikt en geen gas. Ik heb wel voor drie maanden mijn premie betaald....

En voordat men zegt waarom stap je over als je gaat verhuizen, op het moment van overstappen was het totaal niet aan de orde dat ik een nieuwe baan aangeboden zou krijgen in het buitenland.

En ik vind het aardig bedreigend overkomen dat ze dreigen met beslaglegging, terwijl er altijd twee kanten van een verhaal is.

Maar blijkbaar ben ik dan een van de weinige die er moeite mee heeft dat mijn bankrekening hiervoor gebruikt wordt om "aandacht" te trekken. En blijkbaar zijn er mensen die er geen moeite mee hebben als ze onterecht benaderd worden, dat hiervoor een middel gebruikt wordt, dat door mensen gelezen kan worden die er helemaal niks mee te maken hebben.

En nog een klein feitje, ik heb E-ON nooit toestemming gegeven om gevoelige zaken zoals mijn bankrekening door te sturen aan derden. Wel voor mijn persoonsgegevens, maar daar valt mijn bankrekening niet onder.

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

Toevoeging, ik zal wel ouderwets zijn en een normale brief sturen is niet van deze tijd.
Maar ik zie dat ik een mail heb ontvangen van CBP (zat in de spam) en dat ik de wet aan mijn kant heb en dat dit niet toelaatbaar is wat dit incasso bureau gedaan heeft.

En om Kokka te citeren, ze hebben inderdaad mijn aandacht. Maar of dit incasso bureau blij gaat zijn met mijn aandacht, dat bevalt nog maar te betwijfelen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Rafc1972 schreef:Toevoeging, ik zal wel ouderwets zijn en een normale brief sturen is niet van deze tijd.
Maar ik zie dat ik een mail heb ontvangen van CBP (zat in de spam) en dat ik de wet aan mijn kant heb en dat dit niet toelaatbaar is wat dit incasso bureau gedaan heeft.

En om Kokka te citeren, ze hebben inderdaad mijn aandacht. Maar of dit incasso bureau blij gaat zijn met mijn aandacht, dat bevalt nog maar te betwijfelen.
Het incassobureau beschikt misschien niet over jouw adres gegevens.
Hoe komen ze aan je bankrekeningnummer, dat moet E-ON dan gegeven hebben?
Heeft E-ON je nieuwe adres voor de afwikkeling van de eindafschrijving?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Moet u nagaan hoeveel plezier u nu met 1 euro kunt maken.... :)

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

E-ON heeft inderdaad mijn nieuwe adres gekregen, omdat ik natuurlijk bereikbaar wou zijn voor mijn eindnota. En ook mijn post werd doorgestuurd.

Uiteraard heeft dit incasso bureau mijn bankrekening van E-ON gehad, wat uitermate dubieus is, want ze mogen dat soort gevoelige zaken niet zomaar doorsturen, wel de rest van mijn gegevens zoals naam, adres, email, telefoonnummer.

En als ik voor het incasso bureau niet bereikbaar ben, dan moeten ze maar een deurwaarder inschakelen, die kunnen bij de gemeente opvragen waar ik verblijf.

Lijkt me wel een mooie nieuwe vorm van teksten, gewoon elkaar één cent toesturen, en een mededeling erbij. Het is te hopen voor KPN, Vodafone, T-Mobile, dat de meerderheid niet op dit idee komt, want anders zie ik straks de telecomsector in elkaar klappen.....

Weg met e-mails, brieven, sms, whatsapp. BANKtexting, is hip. En goedkoper dan een mobiel abonnement. Voor 9 euro per kwartaal, kan oneindigd veel texten via de ING...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Rafc1972 schreef:E-ON heeft inderdaad mijn nieuwe adres gekregen, omdat ik natuurlijk bereikbaar wou zijn voor mijn eindnota. En ook mijn post werd doorgestuurd.

Uiteraard heeft dit incasso bureau mijn bankrekening van E-ON gehad, wat uitermate dubieus is, want ze mogen dat soort gevoelige zaken niet zomaar doorsturen, wel de rest van mijn gegevens zoals naam, adres, email, telefoonnummer.

En als ik voor het incasso bureau niet bereikbaar ben, dan moeten ze maar een deurwaarder inschakelen, die kunnen bij de gemeente opvragen waar ik verblijf.
Het lijkt mij inderdaad niet gebruikelijk dat een energiebedrijf je bankrekeningnr. doorgeeft aan het incassobureau. Als E-ON gewoon over je nieuwe adres beschikt (je zou dat nog na kunnen gaan) zou het incassobureau daar ook over moeten beschikken.

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

Jolijn schreef:
Rafc1972 schreef:E-ON heeft inderdaad mijn nieuwe adres gekregen, omdat ik natuurlijk bereikbaar wou zijn voor mijn eindnota. En ook mijn post werd doorgestuurd.

Uiteraard heeft dit incasso bureau mijn bankrekening van E-ON gehad, wat uitermate dubieus is, want ze mogen dat soort gevoelige zaken niet zomaar doorsturen, wel de rest van mijn gegevens zoals naam, adres, email, telefoonnummer.

En als ik voor het incasso bureau niet bereikbaar ben, dan moeten ze maar een deurwaarder inschakelen, die kunnen bij de gemeente opvragen waar ik verblijf.
Het lijkt mij inderdaad niet gebruikelijk dat een energiebedrijf je bankrekeningnr. doorgeeft aan het incassobureau. Als E-ON gewoon over je nieuwe adres beschikt (je zou dat nog na kunnen gaan) zou het incassobureau daar ook over moeten beschikken.
thanks voor je reactie.

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

snuffel1 schreef:Er kan best wel een vordering van E-ON zijn, E-ON werkt met langlopende contracten. Bij het vervroegd opzeggen is vaak een opzegvergoeding van toepassing. U weet of heeft het vermoeden dat de incassoboer door E-ON is ingeschakeld dan is ook uw rekeningnummer bekend, de incassoboer heet één cent op uw rekening gestort ter controle of de rekening nog actief is. De manier is niet sjiek maar in incassoland heiligt het doel alle middelen.
Dat klopt, alleen langlopende contracten komen te vervallen zodra je aantoont dat je verhuist bent naar het buitenland. Als ik nog in Nederland zou wonen, dan zat ik inderdaad aan een langlopend contract vast.

En E-ON heeft inmiddels wel toegegeven een fout gemaakt te hebben met de opzegging, want het was wel binnengekomen maar niet verwerkt in het systeem.

Tevens zeg je dat ze testen of het rekeningnummer nog werkt, tja dat mogen ze gerust doen. Alleen teksten zoals deze is niet gewenst en tast de privacy aan.

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

vogels schreef:
langlopende contracten komen te vervallen zodra je aantoont dat je verhuist bent naar het buitenland.
Waar staat dat?
Drukte me verkeerd uit, bedoelde je kan dat dan opzeggen en de energieleverancier kan dan maximaal (in mijn geval) 50 euro per product aanrekenen als opzegvergoeding. Wat ze overigens niet gedaan hebben. Ik heb kosteloos op mogen zeggen. In sommige gevallen rekenen ze wel een bedrag aan, afhankelijk de lengte van je contract.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door kokka »

Rafc1972 schreef: Tevens zeg je dat ze testen of het rekeningnummer nog werkt, tja dat mogen ze gerust doen. Alleen teksten zoals deze is niet gewenst en tast de privacy aan.
ik denk dat geen enkele vorm van communiceren met een incassobureau "gewenst" is, maar of het nu de privacy aantast?? als ze een advertentie in de krant zetten met je persoonsgegevens is het een aantasting van de privacy.als het incasso betreft is men ineens heeeeel gevoelig
het punt is, op de een of andere manier heeft dit IB opdracht gekregen om bij jou een vordering te innen. of dit wel of niet gerechtvaardigd is, weten ze helemaal niet en kunnen ze ook helemaal niet bepalen.
als je het niet eens ben met deze vordering, kan je hem betwisten of gewoon afwachten wat er gebeurt..als je gelijk hebt hoef je je geen zorgen te maken

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

En degene die het bankrekeningnummer niet mocht doorgeven.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door john duelieux »

Incassoboeren verzinnen iedere keer iets nieuws. Ik vind deze methode alsmede de gebruikte tekst nog best toelaatbaar. Teksten met doodsbedreigingen zoals TS aangeeft kunnen natuurlijk niet, dergelijke teksten zijn strafbaar.
TS geeft aan dat de vordering dan maar aan de deurwaarder overgedragen moet worden zodat die het adres van de debiteur kunnen achterhalen. Leuk bedacht, maar daarmee zetten de incassobureau's zich buitenspel, en dat gaan ze niet doen. Dus worden ze creatief.

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

kokka schreef:
Rafc1972 schreef: Tevens zeg je dat ze testen of het rekeningnummer nog werkt, tja dat mogen ze gerust doen. Alleen teksten zoals deze is niet gewenst en tast de privacy aan.
ik denk dat geen enkele vorm van communiceren met een incassobureau "gewenst" is, maar of het nu de privacy aantast?? als ze een advertentie in de krant zetten met je persoonsgegevens is het een aantasting van de privacy.als het incasso betreft is men ineens heeeeel gevoelig
het punt is, op de een of andere manier heeft dit IB opdracht gekregen om bij jou een vordering te innen. of dit wel of niet gerechtvaardigd is, weten ze helemaal niet en kunnen ze ook helemaal niet bepalen.
als je het niet eens ben met deze vordering, kan je hem betwisten of gewoon afwachten wat er gebeurt..als je gelijk hebt hoef je je geen zorgen te maken
Dat ben ik niet met je eens. Oke, ik heb een bepaalde mening over incassobureau's dat wel, zeker omdat zij vaak zeer agressief te werk gaan, denken dat ze alles mogen, terwijl ze eigenlijk niks kunnen en alleen maar kunnen vragen of je WILT betalen, weiger je dat, dan kunnen ze de zaak alleen uit handen geven, maar vaak doen ze alsof ze de wet zijn. Maar soit, dat is eigenlijk ander discussievoer.

Ik vind dat ze wel degelijk recht hebben om mij te benaderen, maar de manieren waarop ze benaderen dat stel ik wel in dubio, wat overigens ook de CBP heeft gedaan. Want het is natuurlijk niet zo, dat een incassobureau geen rechten heeft, ook zij dienen hun werk te kunnen doen en incassobureau's en deurwaarders zijn nu eenmaal nodig. Daar ga ik niet hypocriet over doen.

Echter is het wel zo, dat mijn privacy ten alle tijden beschermt dient te zijn, een incassobureau heeft het recht niet om bepaalde zaken te publiceren en openbaar te maken aan derden. Dit mag zelfs een deurwaarder niet eens, een deurwaarder mag dat alleen als deze een uitspraak heeft van de rechter, tot die tijd mag je geen gevoelige informatie delen.

Want een deurwaarder zal ook alleen artikels in de krant zetten, als er een vonnis is van de rechtbank, tenzij het een deurwaarder is van een overheidsorgaan. Want je kan niet zomaar dingen publiceren, zonder de uitspraak, want waar mensen werken, kunnen fouten gemaakt worden. En het kan niet zo zijn, dat ik eerst openbaar zwart gemaakt wordt met een eventuele schuld en dat achteraf bleek ik geen schuld heb en dat er een fout gemaakt is. Zo werkt dat gelukkig niet in Nederland.

Met andere woorden, een incassobureau is een orgaan met beperkte mogelijkheden en zij dienen zich aan die wet te houden, echter ben ik wel van bewust dat het voor hen ook niet altijd even gemakkelijk werken is, maar dat geeft hen het recht niet om over de schreef te gaan.

Ik maak me overigens geen zorgen of ik gelijk heb in deze zaak, ik maak me wel zorgen voor mezelf maar ook voor andere Nederlanders, hoe er met de privacy omgegaan wordt. Een bankrekening wordt zo doorgegeven zonder toestemming, er wordt geld gestort op de bankrekening om je iets kenbaar te maken.

Wat is de volgende stap? Dat ze me lid maken van een goed doel met mijn bankrekening? (Zeg niet dat het niet kan, want degene die roept dat dit niet kan, daag ik nu uit om privé zijn of haar bankrekening + voor en achternaam (je adres etc hoef ik niet te weten) te sturen en dan zorg ik ervoor dat er volgende week 25 euro afgeschreven wordt, voor een of ander goed doel. Sterker nog, je mag dan kiezen welk goed doel je wilt, ik regel de rest voor je........

Rafc1972
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2012 18:33

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door Rafc1972 »

john duelieux schreef:Incassoboeren verzinnen iedere keer iets nieuws. Ik vind deze methode alsmede de gebruikte tekst nog best toelaatbaar. Teksten met doodsbedreigingen zoals TS aangeeft kunnen natuurlijk niet, dergelijke teksten zijn strafbaar.
TS geeft aan dat de vordering dan maar aan de deurwaarder overgedragen moet worden zodat die het adres van de debiteur kunnen achterhalen. Leuk bedacht, maar daarmee zetten de incassobureau's zich buitenspel, en dat gaan ze niet doen. Dus worden ze creatief.
Ik vind de tekst niet toelaatbaar als je niet in de positie bent om het te kunnen doen. Zij kunnen gewoonweg geen beslag leggen en op mij persoonlijk heeft dat niet zoveel impact die taal, want ik ken mijn rechten en ik lag erom, maar ik ben er zeker van dat heel veel mensen hier wel van schrikken en dan doel ik niet eens op de mensen die terecht benaderd worden, maar meer mensen die helemaal geen schuld hebben en slachtoffer zijn van een fout. Je zou lekker op vakantie zijn een paar weken of maanden en je bent nergens van op de hoogte, je hebt alles in orde en je logt in op je app en je ziet die tekst staan. Geloof me, er zijn mensen die daar heel veel moeite mee hebben en zich meteen machteloos voelen of woedend.

Nee, meldingen via de bank dienen om betalingen te ontvangen of te voltooien, maar niet om berichten te sturen, zeker niet met teksten wat bepaalde gevolgen kunnen hebben. Laten we ons daar niet achter gaan verstoppen. Want als dit kan, wat is dan de volgende stap..of waar leg je de grens.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Nieuwe vorm van benaderen?

Ongelezen bericht door john duelieux »

Rafc1972 schreef:Wat is de volgende stap? Dat ze me lid maken van een goed doel met mijn bankrekening? (Zeg niet dat het niet kan, want degene die roept dat dit niet kan, daag ik nu uit om privé zijn of haar bankrekening + voor en achternaam (je adres etc hoef ik niet te weten) te sturen en dan zorg ik ervoor dat er volgende week 25 euro afgeschreven wordt, voor een of ander goed doel. Sterker nog, je mag dan kiezen welk goed doel je wilt, ik regel de rest voor je........
Alleen je bankrekeningnummer is tegenwoordig al genoeg. Naam en adres worden niet meer gecontroleerd. En het hoeft niet eens een GOED doel te zijn....ze kunnen je ook zomaar betalend lid maken van sharia for belgium

Gesloten