LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NEM NOOIT MEER

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Cees1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2013 22:20

NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Cees1234 »

Met hulp van de consumentenbond ben ik klant van de NEM (Nederlandse Energie Maatschappij) geworden. Kortgeleden ben ik gebeld door een medewerker van de NEM met de vraag of ik wilde verlengen. Daar ben ik op ingegaan. Mij is verzekerd dat dat op vergelijkbare voorwaarden zou zijn.
Bij toeval kwam ik er achter dat mijn electriciteitsuurtarief 3x zo hoog wordt, mijn vastrecht 8x zo hoog en dat mijn contractduur nu 3 jaar is ipv 1 jaar. Ik voel me zwaar misleid. Ik was te laat om dit terug te draaien. Toegeven, juridisch zit ik daarom fout want ik had dat eerder moeten controleren maar moreel gezien....? :?:
Cees

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Barman »

Leuk hé zo'n neutrale Consumentenbond.

smartjean
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:08

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door smartjean »

Beste Cees,

als je je zo bekocht voelt is er wel degelijk een manier om van de NEM af te komen (heel begrijpelijk). Als je naar www.prizewize.nl surft en je gegevens invult en dan bij de uitkomsten bij een leverancier op "Meer info" klikt om vervolgens naar "Aanbieder informatie" te gaan dan zal je zien dat er leveranciers zijn die je boete betalen en daarboven op je nog een korting geven.

Een voorbeeld is E.On:
Informatie van de aanbieder

" E.ON is aangesloten bij het Contract Controle Protocol (CCP). Bij een overstap zegt E.ON de overeenkomst bij de huidige energieleverancier af. E.ON zorgt ervoor dat er direct, uiterlijk binnen 3 maanden, geprofiteerd kan worden van het contract. Nieuwe klanten die een contract hebben met een resterende looptijd van maximaal 3 maanden stappen over na het einde van het huidige contract. Klanten die een contract hebben met een resterende looptijd langer dan 3 maanden worden direct overgezet. Eventuele opzegboete en misgelopen welkomstkorting worden tot een maximum van € 350 door E.ON vergoed (max. 2 x €125 aan boete en €100 aan misgelopen korting). "

Kortom er is een manier om weg te komen. Wellicht dat andere leveranciers ook je boete betalen, dat heb ik niet gekeken. Denk dat via deze weg het makkelijker is om onder je contract uit te komen ipv proberen aan te tonen dat je misleidt bent.

Succes
Laatst gewijzigd door smartjean op 21 feb 2014 07:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Cees1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2013 22:20

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Cees1234 »

Beste Smartejan,

Bedankt voor je tip. Ik ga het direct onderzoeken.

Cees

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door john duelieux »

Cees1234 schreef:Met hulp van de consumentenbond ben ik klant van de NEM (Nederlandse Energie Maatschappij) geworden. Kortgeleden ben ik gebeld door een medewerker van de NEM met de vraag of ik wilde verlengen. Daar ben ik op ingegaan. Mij is verzekerd dat dat op vergelijkbare voorwaarden zou zijn.
Bij toeval kwam ik er achter dat mijn electriciteitsuurtarief 3x zo hoog wordt, mijn vastrecht 8x zo hoog en dat mijn contractduur nu 3 jaar is ipv 1 jaar. Ik voel me zwaar misleid. Ik was te laat om dit terug te draaien. Toegeven, juridisch zit ik daarom fout want ik had dat eerder moeten controleren maar moreel gezien....? :?:
Cees
Hallo Cees,
Aan U is beloofd dat het op vergelijkbare voorwaarden zou zijn. Als dat dan niet gebeurd zit u niet juridisch fout, alleen wordt het juridisch moeilijker om uw gelijk te halen. Ik zou in ieder geval een klacht indienen bij de NEM. En u kunt altijd nog naar de geschillencommissie. Kan me niet voorstellen dat een contract met dergelijke voorwaarden daar overeind blijft.
Overigens bakt de NEM het wel vaker bruin, maar uw verhaal is vrij extreem. Kunt U aangeven om welke kwh prijs en welk vastrechtbedrag het gaat?
Voorts is hetgeen smartjean aangeeft een prima uitweg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind dat helemaal geen goede uitweg. Langs die weg komt de NEM / NLEnergie / Nederlandse Energie Maatschappij voor de zoveelste keer weg met het oplichten van consumenten. Vervolgens mag E.ON de stront opruimen. E.ON wordt zo financieel benadeeld voor de maffiapraktijken van de NEM. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die daar hun schouders over ophalen:

"Als ik mijn centen maar krijg".

Je kan veel beter een geschil aanspannen via http://www.sgc.nl

Ik heb het al zo vaak gedaan. Ben altijd in het gelijk gesteld. De procedure is vreselijk makkelijk en kan helemaal online gevoerd worden. Klachtengeld krijg je gewoon terug als je in het gelijk wordt gesteld. Schadevergoedingen bovenop je eis worden ook ingewilligd. Zo kun je bijvoorbeeld 100 euro "verdienen" aan je geschil.

Cees1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2013 22:20

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Cees1234 »

John,
Ik heb enkele keren gemaild zonder enige reactie. Na een aangetekende brief kreeg ik wel een reactie van de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik citeer:
"Ons antwoord:
Wij vinden het spijtig te vernemen dat er verwarring bij u is ontstaan over de tarieven. Dat is niet onze bedoeling geweest. De tarieven, de hoogte van het vastrecht en de looptijd van het contract zijn  u bekendgemaakt in het contract. Het contract is u toegestuurd op 9 januari 2013. Nadat het contract verstuurd is heeft u zeven werkdagen bedenktijd gehad om het contract eventueel te annuleren. Uw brief dateert van 6 april 2013. Helaas is deze brief bij ons te laat binnen gekomen om nog kosteloos te kunnen annuleren."

Het tarief was € 0,06843 kWh en vastrecht € 0,89 pmnd, periode 1 jaar
Het tarief is nu € 0,21974 kWh en vastrecht € 6,99 pmnd, periode 3 jaar

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door john duelieux »

Waardeloos antwoord van de NEM. Vastrecht is voor NEM standaard normaal (andere energiebedrijven rekenen veel minder of helemaal niets). kWh tarief is belachelijk hoog voor een verlengd contract.

Ik kan trouwens wel een eind meegaan in hetgeen Bob Schurkjens aangeeft. Die weg zou je eventueel eerst nog kunnen bewandelen. Succes .

smartjean
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:08

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door smartjean »

Bob Schurkjens schreef:Ik vind dat helemaal geen goede uitweg. Langs die weg komt de NEM / NLEnergie / Nederlandse Energie Maatschappij voor de zoveelste keer weg met het oplichten van consumenten. Vervolgens mag E.ON de stront opruimen. E.ON wordt zo financieel benadeeld voor de maffiapraktijken van de NEM. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die daar hun schouders over ophalen:

"Als ik mijn centen maar krijg".

Je kan veel beter een geschil aanspannen via http://www.sgc.nl

Ik heb het al zo vaak gedaan. Ben altijd in het gelijk gesteld. De procedure is vreselijk makkelijk en kan helemaal online gevoerd worden. Klachtengeld krijg je gewoon terug als je in het gelijk wordt gesteld. Schadevergoedingen bovenop je eis worden ook ingewilligd. Zo kun je bijvoorbeeld 100 euro "verdienen" aan je geschil.
Bob,

uiteraard heb je gelijk, en het beste zou zijn als ze aangepakt worden. Maar niet iedereen heeft de tijd en energie om gelijk te krijgen. Dat is soms het punt, gelijk hebben en gelijk krijgen...

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Shine »

Hetgeen NLenergie schrijft is natuurlijk wel waar! U hebt na uw telefonische toestemming het contract opgestuurd gekregen met daarin alle benodigde informatie zoals eenheidsprijs, vastrecht en looptijd alsmede annuleringsperiode. Helaas hebt u deze voorwaarden of niet -goed- gelezen, of slecht gelezen en is de termijn van kosteloos annuleren verstreken. Had u het wel gelezen dan had u in januari al kunnen vaststellen hetgeen u nu, te laat, hebt 'ontdekt'.
Ik begrijp dat u zich misleid voelt, maar helaas dient u ook de hand in eigen boezem te steken ivm uw eigen nalatigheid tav het niet, of slecht lezen van het ontvangen contract. U had dan nml toen direct actie moeten/kunnen ondernemen.
Ook al zou u de zaak aanhangig maken bij de geschillencommissie, dan zou u hem verliezen.
Uw vingerwijzing richting NLenergie begrijp ik, maar is in deze onterecht.

Het is al jaren bekend dat NLenergie bestaat bij de gratie van ontvangen boetebedragen. Even los van het gegeven wie die boete uiteindelijk betaalt.
Tevens wordt al jaren door menigeen (waaronder ondergetekende) gewaarschuwd voor de bizar hoge vastrecht leveringskosten per product die NLenergie hanteert.

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door john duelieux »

Shine schreef:Ook al zou u de zaak aanhangig maken bij de geschillencommissie, dan zou u hem verliezen.
Uw vingerwijzing richting NLenergie begrijp ik, maar is in deze onterecht.
TS had inderdaad direct na ontvangst de voorwaarden moeten doorlezen. Maar aan hem is verteld dat het dezelfde voorwaarden zouden zijn. Dat is dus niet waar dus heeft NL energie gelogen.
De vingerwijzing richting NLenergie is dus wel degelijk terecht en ik denk dat TS bij de geschillencommissie in het gelijk gesteld wordt mits hij de inhoud van het telefoongesprek met NL energie aannemelijk kan maken.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door hawkwind »

Cees1234 schreef:."

Het tarief was € 0,06843 kWh en vastrecht € 0,89 pmnd, periode 1 jaar
Het tarief is nu € 0,21974 kWh en vastrecht € 6,99 pmnd, periode 3 jaar
Tarief van 0,06843 is EXCLUSIEF energiebelasting
Tarief van 0.21974 is INCLUSIEF energiebelasting.

Cees1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2013 22:20

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Cees1234 »

Hawkwind,
De overzichten lijken appels met appels te vergelijken.
Maar dat is misschien niet zo.
Hoe groot is dat deel Energiebelasting?

Shine,
Juridisch gezien heb je gelijk en verwacht ik ook die zaak te gaan verliezen. Het gaat mij om de misleiding van de verkoper.

Cees

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

smartjean schreef:
Bob Schurkjens schreef:Ik vind dat helemaal geen goede uitweg. Langs die weg komt de NEM / NLEnergie / Nederlandse Energie Maatschappij voor de zoveelste keer weg met het oplichten van consumenten. Vervolgens mag E.ON de stront opruimen. E.ON wordt zo financieel benadeeld voor de maffiapraktijken van de NEM. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die daar hun schouders over ophalen:

"Als ik mijn centen maar krijg".

Je kan veel beter een geschil aanspannen via http://www.sgc.nl

Ik heb het al zo vaak gedaan. Ben altijd in het gelijk gesteld. De procedure is vreselijk makkelijk en kan helemaal online gevoerd worden. Klachtengeld krijg je gewoon terug als je in het gelijk wordt gesteld. Schadevergoedingen bovenop je eis worden ook ingewilligd. Zo kun je bijvoorbeeld 100 euro "verdienen" aan je geschil.
Bob,

uiteraard heb je gelijk, en het beste zou zijn als ze aangepakt worden. Maar niet iedereen heeft de tijd en energie om gelijk te krijgen. Dat is soms het punt, gelijk hebben en gelijk krijgen...
Dat is nou precies het vooroordeel dat leeft bij iedereen: "Een geschil aanspannen is een hele toer en kost meer werk / emoties / energie."

FOUT. En ik kan het weten want ik heb die weg meermaals bewandeld. Het is juist andersom. Maar dat zal ik er wel nooit inkrijgen op dit forum. De NEM heeft van het gesprek een voicelog. Ze zijn verplicht dat voicelog te bewaren. Als in de behandeling van het geschil blijkt dat wat telefonsich is overeengekomen niet strookt met wat op papier is gezet, zal in het voordeel van de consument worden beslist door de Geschillencommissie. Ze kennen de NEM daar maar al te goed. En Oxxio ook.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door e-chec »

Cees1234,

Ik denk dat Hawkwind gelijk heeft, maar dat het nog verder gaat. De nieuwe prijs van € 0,21974 bestaat naar ik aanneem uit het tarief elektriciteitsbedrijf, de energiebelasting en de kosten opslag duurzame energie (nieuw in 2013) en dit alles inclusief BTW. De oude prijs (€ 0,06843) was waarschijnlijk het tarief elektriciteitsbedrijf inclusief BTW.

Voor 2013 is de energiebelasting inclusief BTW € 0,14097 per kWh en de opslag duurzame energie inclusief BTW € 0,00133 per kWh, samen € 0,14210 per kWh. Het tarief elektriciteitsbedrijf inclusief BTW is dan € 0,21974 - € 0,14210 = € 0,07764 per kWh. Ten opzichte van het vorige tarief van € 0,06843 per kWh is dat een forse stijging van maar liefst 13 % (waaronder 2 % als gevolg van de stijging van de BTW van 19 naar 21 %), maar geen verdrievoudiging.

De achtergrond van de stijging vastrecht is mij niet duidelijk. Daar heb ik dus geen verklaring voor.

NB Dat de NEM in haar reactie op uw aangetekende brief niet tot de voorgaande verklaring komt geeft een onthullend beeld van het niveau van de behandeling van klachten door energiebedrijven. Ik zeg bewust energiebedrijven, want bij een groot deel van de bedrijven is dat niveau onvoldoende. Er zijn echter ook uitzonderingen. De namen van die bedrijven kom je op dit forum (vrijwel) niet tegen.

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste Cees1234,

U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.

Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.

Met vriendelijke groet,

NLE Klantenservice

Cees1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2013 22:20

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Cees1234 »

Bob,
Bedankt voor de tip. Heb ik inmiddels opgevolgd. Ziet er inderdaad duidelijk en strak uit.

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft afgelopen week mijn gegevens gehad. Afwachten maar.
Cees

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Graag gedaan Cees. Ik hoop van harte dat het daarmee opgelost kan worden. We vernemen hier t.z.t. graag hoe het afloopt.

smartjean
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:08

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door smartjean »

Heel goed Cees dat je de handschoen oppakt. Zoals al eerder hier door anderen gezegd, het is goed dat ze aangepakt worden. Helaas heeft niet iedereen de tijd en energie hiervoor.

Cees1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 apr 2013 22:20

Re: NEM NOOIT MEER

Ongelezen bericht door Cees1234 »

Beste mensen,

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft mij gebeld om een mondelinge toelichting, heeft e.e.a. uitgezocht en heeft me een paar dagen later opgebeld.
Kern van de zaak is dat op het oude energiecontract een kWh prijs staat excl energiebelasting en op het nieuwe energiecontract incl. energiebelasting. Ze hebben bevestigd dat je dat niet uit de opgave kunt opmaken. Inderdaad dus appels en peren zoals Hawkwind al suggereerde!
Aan mij is uitgelegd dat dit tot veel verwarring heeft geleid en dat dit overzicht en de communicatie nu is aangepast.
Als je appels met appels vergelijkt dan zijn de prijzen wel vergelijkbaar en komt er een lichte stijging uit.
Naast excuses, is mij de keuze gegeven om het 3 jarig contract kosteloos te ontbinden of om het toch gewoon in te laten gaan.
Op mijn verzoek is dit voorstel schriftelijk bevestigd aan mij. Ik heb het inmiddels in de mail.

Al met al een zeer correcte afhandeling. Het geschil/ klachtenprocedure stop ik dan ook.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en reacties.
Cees

Gesloten