LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Bouke-p
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:11

Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Bouke-p »

Ik heb het hier al vaker voorbij zien komen, maar ook de EGR klep van onze polo Bluemotion heeft het begegeven.
De auto is van 2011 en word als lesauto en ook als prive auto gebruikt met inmiddels 85k op de klok. Hij is altijd bij een bovagdealer onderhouden en alles is netjes afgetekend.

Nu is dus die EGR klep kapot en de garantie is 2 maanden verlopen... VW zelf gebeld met het verzoek dit kostenloos te maken aangezien ik van mening ben dat dit gewoon een gebrek aan de auto is: 5 minuutjes google'n en je hebt een waslijst met eigenaren die hetzelfde euvel hebben.

De reactie van VW is, tsja laat m maken bij een VW dealer(wat nog veel duurder is dan een "normale" bovag garage) en achteraf gaan we wel eens ff kijken of we wat gaan vergoeden.

mag dit zomaar? En dit is serieus een reden om in de toekomst weer een normale diesel te gaan rijden, het belastingvoordeel is nu al weg en het is niet de vraag of een nieuwe klep kapot gaat maar wanneer... en om nou elk jaar olke 2 jaar meer dan €1000,- uit te geven is ook niet iets wat we willen!

Kortom, heeft iemand tips om dit gewoon onder garantie te laten vervangen? En dan dus ook nog of het eerst latn maken en dan maar eens kijken of we wat met de rekening gaan doen wel een correcte manier is?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Bouke-p schreef:Ik heb het hier al vaker voorbij zien komen, maar ook de EGR klep van onze polo Bluemotion heeft het begegeven.
De auto is van 2011 en word als lesauto en ook als prive auto gebruikt met inmiddels 85k op de klok. Hij is altijd bij een bovagdealer onderhouden en alles is netjes afgetekend.

Nu is dus die EGR klep kapot en de garantie is 2 maanden verlopen... VW zelf gebeld met het verzoek dit kostenloos te maken aangezien ik van mening ben dat dit gewoon een gebrek aan de auto is: 5 minuutjes google'n en je hebt een waslijst met eigenaren die hetzelfde euvel hebben.

De reactie van VW is, tsja laat m maken bij een VW dealer(wat nog veel duurder is dan een "normale" bovag garage) en achteraf gaan we wel eens ff kijken of we wat gaan vergoeden.

mag dit zomaar? En dit is serieus een reden om in de toekomst weer een normale diesel te gaan rijden, het belastingvoordeel is nu al weg en het is niet de vraag of een nieuwe klep kapot gaat maar wanneer... en om nou elk jaar olke 2 jaar meer dan €1000,- uit te geven is ook niet iets wat we willen!

Kortom, heeft iemand tips om dit gewoon onder garantie te laten vervangen? En dan dus ook nog of het eerst latn maken en dan maar eens kijken of we wat met de rekening gaan doen wel een correcte manier is?

Waar je auto hebt gekocht moet bekend zijn dat de importeur ( PON ) een software update heeft uitgebracht en als die niet werkt de klep kosteloos wordt vervangen.

Dat was bij mij het geval. Net geen 40K op de teller en lampje begon te branden, eerst software update, hielp niet, daarna klep vervangen.
Mijn "geluk" was dat nog geheel in de garantie en niet paar maanden voorbij.

In die 5 min googlen ben je neem ik aan ook tegen gekomen dat je een aangetekend schrijven kan sturen naar importeur PON waarin je je beklag doet.
Aan de andere kant, garantie is voorbij. Lullig dat net 2 maanden is maar jij gebruikt de auto ook als lesauto en zal denk ik daardoor meer te verduren hebben dan de mijne.

S6 !

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door thecure »

Lullig dat net 2 maanden is maar jij gebruikt de auto ook als lesauto en zal denk ik daardoor meer te verduren hebben dan de mijne.
dat argument slaat nergens op. het maakt die klep echt niet uit of die in een lesauto zit of niet. Het enigste wat in een lesauto echt mishandeld wordt is de koppeling.

Pon moet gewoon vergoeden. het is een productiefout waar alle greenwine's, slowmotions enz. vroeg of laat mee te maken krijgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat hij als lesauto gebruikt is is wel degelijk relevant.

Ten eerste gaat het dan eerder om een bedrijfsauto en dus zakelijk recht in plaats van consumentenrecht.

Ten tweede worden in een lesauto wel veel kilometers gemaakt, maar wordt er weinig op hoge snelheid gereden. Voor een goede werking van die EGR klep moet de auto (en het roetfilter) regelmatig flink op toeren zijn geweest, dan wordt de boel weer schoongebrand (om het simpel te zeggen). Het is goed mogelijk dat dat bij de lesauto te weinig is gebeurd.

Als je je wil beroepen op garantie, dan moet je de leverancier of de fabrikant wel de mogelijkheid geven om het probleem te herstellen en om na te gaan wat de oorzaak was van het probleem. Daarom is het logisch dat VW dan eist dat je ook bij een VW garage komt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door kokka »

Als je de auto ergens anders laat repareren als bij de dealer waar je hem gekocht hebt, is je kans op coulance nul.
Het beste wat je kan doen is gewoon naar de dealer gaan, en de klep gewoon laten vervangen.
De dealer kan dan met VW in conclaaf, maar jij moet de dealer aansprakelijk stellen voor dit gebrek. wat jou betreft voldoet dit product gewoon niet aan de redelijke verwachting die je ervan had.
feit dat de auto twee maanden buiten de garantie is doet er niet zoveel toe.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

thecure schreef:
Lullig dat net 2 maanden is maar jij gebruikt de auto ook als lesauto en zal denk ik daardoor meer te verduren hebben dan de mijne.
dat argument slaat nergens op. het maakt die klep echt niet uit of die in een lesauto zit of niet. Het enigste wat in een lesauto echt mishandeld wordt is de koppeling.

Pon moet gewoon vergoeden. het is een productiefout waar alle greenwine's, slowmotions enz. vroeg of laat mee te maken krijgen.

Jij bent reeds voorzien dat wel degelijk uitmaakt. Lijkt mij ook niet meer dan logisch dat onderdelen sneller slijten bij gebruik als lesauto.
En niet alleen de koppeling, zo zijn er meer onderdelen welke sneller hierdoor slijten.

Pon moet niks, want dan was er wel een terugroep aktie geweest. Niet alle modellen hebben last van de klep.
Ik had het vrij snel, TS later, sommige andere misschien pas na tig jaar of helemaal niet.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Deze klacht kan bij elke merk voorkomen. Slechte / goedkope brandstof, niet de meest recente software en veel stadsverkeer zijn funest voor de EGR klep en eigenlijk voor de hele motor. In dit geval heeft (verkeerde) zuinigheid duidelijk invloed op de auto gehad en ben ik van mening dat PON helemaal niets hoeft. Gewoon later repareren en de auto verder rijden. Een lesauto is volgens mij een bedrijfsvoertuig en onderhoud bedrijfskosten dus snap ik de keuze voor een bovag garage niet helemaal maar wellicht is daar een goede reden voor.


Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Hij is altijd bij een bovagdealer onderhouden
Dus bij een universele garage, en niet bij een VW Dealer.

Niet dealeronderhouden = geen coulance van diezelfde dealer. logisch toch?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door kokka »

Frits Bband schreef:
Hij is altijd bij een bovagdealer onderhouden
Dus bij een universele garage, en niet bij een VW Dealer.

Niet dealeronderhouden = geen coulance van diezelfde dealer. logisch toch?
als de auto aantoonbaar is onderhouden volgens de fabrieksvoorschriften dan heeft het geen invloed op de garantie als je met je auto naar en ander onderhoudsbedrijf gaat.
het zou me echt verbazen als pon niet (een deel) betaalt.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Moedt »

kokka schreef:
Frits Bband schreef:
Hij is altijd bij een bovagdealer onderhouden
Dus bij een universele garage, en niet bij een VW Dealer.

Niet dealeronderhouden = geen coulance van diezelfde dealer. logisch toch?
als de auto aantoonbaar is onderhouden volgens de fabrieksvoorschriften dan heeft het geen invloed op de garantie als je met je auto naar en ander onderhoudsbedrijf gaat.
het zou me echt verbazen als pon niet (een deel) betaalt.
Garantie is iets anders dan coulance natuurlijk.
Ik denk niet dat een vreemde dealer nu ook maar iets gratis zou doen en coulance is een samenwerking tussen de dealer en de importeur.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kokka schreef:
Frits Bband schreef:
Hij is altijd bij een bovagdealer onderhouden
Dus bij een universele garage, en niet bij een VW Dealer.

Niet dealeronderhouden = geen coulance van diezelfde dealer. logisch toch?
als de auto aantoonbaar is onderhouden volgens de fabrieksvoorschriften dan heeft het geen invloed op de garantie als je met je auto naar en ander onderhoudsbedrijf gaat.
het zou me echt verbazen als pon niet (een deel) betaalt.

Mar dan wel de fabrieksvoorschrijften van de VW dealer. Het maakt alleen niet uit of dit een Pon dealer is of niet.
Pon kan niet controleren of bij een ander onderhoudsbedrijf alles via de voorschriften is gelopen.

Daarbij zal Pon de kosten weer verhalen bij VW Duitsland.

Joris40
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2013 18:38

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Joris40 »

Ik deel hier even mijn ervaring van de afgelopen paar maanden. Ik heb een VW Polo 1.2 Blue Motion. Ca. 5 maanden na het verstrijken van de garantietermijn ging het voorgloeilampje knipperen en het motormanagementlichtje branden. Ik rijd kleine stukjes, ca. 32.500 km op de teller na 2,5 jaar. Bij de Bovag-garage (niet dealer) hebben ze de melding uitgelezen en het bleek iets met de EGR-klep te zijn. Op internet las ik al snel dat het een bekend en veel voorkomend probleem is, waarbij VW dealers een coulanceregeling kunnen bieden. Ik ben eerst naar de VW dealer Martin Schilder in Schagen geweest. Daar kreeg ik helaas sterk het gevoel opgelicht te worden waar ik bij stond. Eerst 50 euro voor de analyse van het probleem (geen werk aan de auto verricht), vervolgens werd me een software update aangeboden voor 230 euro, zonder coulanceregeling. Omdat ik het idee had dat er iets met de hardware aan de hand was (EGR-klep), en op internet las dat ik beter bij verschillende dealers langs kon gaan, ging ik naar Heron Auto in Opmeer. Een dikke pluim. Voor 145 euro hebben ze vandaag mijn EGR-klep en -koeler vervangen (dit zijn geen losse onderdelen, maar deze twee zijn 1 geheel in de Polo). Er werd me verteld dat elke dealer deze coulanceregeling kan aanvragen/bieden met 100% vergoeding van de materialen en 70% vergoeding van het arbeidsloon. Het is een reparatie van max. 5 uur. Succes en sterkte allemaal met de EGR. Op een ander Forum heb ik overigens gelezen dat je de klep wel zelf zou kunnen reinigen.

RedBora
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jan 2009 21:40

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door RedBora »

Een Bovag dealer heeft altijd een informatie achtertstand tov de merkdealer. Daarnaast zal de merkdealer over het algemeen makkelijker iets gedaan krijgen bij de importeur.

G.J. de Koker
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2012 18:11

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door G.J. de Koker »

als je aanspraak op coulance wilt maken moet je bij de dealer wel eerst in onderhoud zijn geweest.
als ik jou om 100 euro vraag zeg je ook ¨wie ben jij, ik heb je nooit gezien en nu ga je mij om geld vragen? ¨ echter heb ik jou al een paar keer geld gegeven dan geef je het veel makkelijker terug.
zo werk coulance dus ook, je gunt de dealer het onderhoud, dan kan de dealer/importeur/fabrikant jou ook eens tegemoet komen. als het moet, zelfs keer op keer als je echt pech hebt met de auto.
coulance staat geheel los van garantie en is iets dat niet geld voor mensen die de auto niet bij de dealer in onderhoud heeft of b.v. in buitenland heeft gekocht want dan heeft de organisatie er niets aan verdiend maar je gaat wel geld aan ze vragen.... zo werkt het dus niet.
alleen loyale klanten hebben recht op coulance.
krijg je het toch ondanks dat je er verder nooit komt, nou dan mag er wel een flinke doos gebak van af maar dat zal wel niet gebeuren door de polo blue motion rijders die de auto kopen omdat het zo goedkoop rijd en niet voor het milieu...... of wel dan? kijken wie er nog mee blijft rijden als ze weer wegenbelasting moeten gaan betalen...

vraag maar aan die lokale garage of kwik fit, die zo goedkoop waren, of ze je tegemoet komen..... die hebben tenslotte aan je verdiend, doen ze echt niet hoor!! dus loop dan ook niet bij die dealer te mekkeren, je hebt recht op je 2 jaar garantie en daarna neem je zelf het risico als je ergens anders komt.

t´is net als of je je vrouw bedriegt, als ze weet dat je naar een ander gaat heb je weinig kans op coulance.. :mrgreen:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door thecure »

G.J. de Koker schreef:als je aanspraak op coulance wilt maken moet je bij de dealer wel eerst in onderhoud zijn geweest.
als ik jou om 100 euro vraag zeg je ook ¨wie ben jij, ik heb je nooit gezien en nu ga je mij om geld vragen? ¨ echter heb ik jou al een paar keer geld gegeven dan geef je het veel makkelijker terug.
zo werk coulance dus ook, je gunt de dealer het onderhoud, dan kan de dealer/importeur/fabrikant jou ook eens tegemoet komen. als het moet, zelfs keer op keer als je echt pech hebt met de auto.
coulance staat geheel los van garantie en is iets dat niet geld voor mensen die de auto niet bij de dealer in onderhoud heeft of b.v. in buitenland heeft gekocht want dan heeft de organisatie er niets aan verdiend maar je gaat wel geld aan ze vragen.... zo werkt het dus niet.
alleen loyale klanten hebben recht op coulance.
krijg je het toch ondanks dat je er verder nooit komt, nou dan mag er wel een flinke doos gebak van af maar dat zal wel niet gebeuren door de polo blue motion rijders die de auto kopen omdat het zo goedkoop rijd en niet voor het milieu...... of wel dan? kijken wie er nog mee blijft rijden als ze weer wegenbelasting moeten gaan betalen...

vraag maar aan die lokale garage of kwik fit, die zo goedkoop waren, of ze je tegemoet komen..... die hebben tenslotte aan je verdiend, doen ze echt niet hoor!! dus loop dan ook niet bij die dealer te mekkeren, je hebt recht op je 2 jaar garantie en daarna neem je zelf het risico als je ergens anders komt.

t´is net als of je je vrouw bedriegt, als ze weet dat je naar een ander gaat heb je weinig kans op coulance.. :mrgreen:
dat kan allemaal wel zo zijn, maar je het altijd nog het conformiteitsbeginsel. Dus een product moet je bij normaal gebruik zonder hoge kosten een bepaalde tijd kunnen gebruiken.

En reparatie's net buiten de garantie van 900 euro vind ik nou niet echt conform. Of het onderhoud nou door piet of klaas gedaan wordt, maakt dan niet uit.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

dat kan allemaal wel zo zijn, maar je het altijd nog het conformiteitsbeginsel. Dus een product moet je bij normaal gebruik zonder hoge kosten een bepaalde tijd kunnen gebruiken.

En reparatie's net buiten de garantie van 900 euro vind ik nou niet echt conform. Of het onderhoud nou door piet of klaas gedaan wordt, maakt dan niet uit.
Iedereen is gerechtigd om te vinden wat hij/zij wil.
Dus een product moet je bij normaal gebruik zonder hoge kosten een bepaalde tijd kunnen gebruiken.


Je mist echter één cruciaal punt en dat is de voorwaarde dat het onderhoudt aantoonbaar geschiedt op de door de fabriek voorgeschreven manier.

Inmiddels zijn diesels zo complex geworden dat je je af kunt vragen of je een universele garage wel aan je auto wil laten sleutelen. Komt nog bij dat je een keuze neemt om op de goedkoopste beschikbare brandstof te willen rijden. Wat mij opvalt is dat "witte pomp" dieselrijders die relatief veel korte stukken rijden veel meer vervuilingsklachten hebben dan rijders die op bijv. ultimate en enkel lange afstanden rijden.
Vag kan weinig doen aan het feit dat brandstofleveranciers steeds meer biodiesel door de diesel mengen met alle gevolgen vandien en mag eisen dat een auto bij een reguliere dealer wordt onderhouden. Gebeurd dit niet dan gebeurd er hetzelfde als met gasombouw: je garantie vervalt, dit is een keuze die een klant willens en wetens neemt. Je kunt overigens best overstappen naar een universele garage maar vraag dan ook (schriftelijk) of zij bij problemen de fabriekgarantie overnemen (er is echt een reden dat zij goedkoper zijn, heb helaas - en specifiek bij diesels - al te vaak gezien dat klein en groot onderhoud bij merkloze garages iets heel anders is als wat de dealer uit dienen te voeren en dan wordt goedkoop al snel duurkoop )

En wat die egr klep betreft: ik heb al heel lang mijn twijfels of de kwaliteit van een aantal delen uit deze specifieke motor. De motor (icm. auto) is eigenlijk te goedkoop voor de noodzakelijke techniek en om een aantal punten is duidelijk teveel bespaard. Bij tuning komt dit heel snel naar voren maar meestal is dit een veeg teken voor de duurzaamheid van het standaard product. Mijn tip zou zijn om de auto lekker door de dealer te laten onderhouden en mocht je in de markt zijn voor een gebruikte: even doorsparen voor een meer "old scool" diesel met een betere reputatie (persoonlijk zou ik deze motor na het terugkeren van de wegenbelasting nog niet gratis willen hebben maar ook dat moet ieder voor zich uitmaken).

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Quark »

Ik heb een Seat Mii nieuw gekocht bij de Bovag dealer waar ik al meer dan 16 jaar kom.
De auto zal hier ook in onderhoud blijven.
Mochten er zich problemen voor doen tijdens de garantie periode of hierna waar coulance voor kan worden gerekend, lever ik mijn Seat af bij mijn garage, deze gaat in onderhandeling met de importeur, niet ik !
Het is wel een voordeel dat mijn BOVAG garage jarenlang Skoda dealer is geweest, dus de wegen binnen de Pon organisatie weet.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Quark schreef:Ik heb een Seat Mii nieuw gekocht bij de Bovag dealer waar ik al meer dan 16 jaar kom.
De auto zal hier ook in onderhoud blijven.
Mochten er zich problemen voor doen tijdens de garantie periode of hierna waar coulance voor kan worden gerekend, lever ik mijn Seat af bij mijn garage, deze gaat in onderhandeling met de importeur, niet ik !
Het is wel een voordeel dat mijn BOVAG garage jarenlang Skoda dealer is geweest, dus de wegen binnen de Pon organisatie weet.

Seat is ook van PON dus maakt niet uit dat jouw dealer voorheen Skoda dealer is geweest.

Porsche, Bugatti, Lambourghini en Bently is ook PON.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Veldt01 schreef:En wat die egr klep betreft: ik heb al heel lang mijn twijfels of de kwaliteit van een aantal delen uit deze specifieke motor. De motor (icm. auto) is eigenlijk te goedkoop voor de noodzakelijke techniek en om een aantal punten is duidelijk teveel bespaard. Bij tuning komt dit heel snel naar voren maar meestal is dit een veeg teken voor de duurzaamheid van het standaard product. Mijn tip zou zijn om de auto lekker door de dealer te laten onderhouden en mocht je in de markt zijn voor een gebruikte: even doorsparen voor een meer "old scool" diesel met een betere reputatie (persoonlijk zou ik deze motor na het terugkeren van de wegenbelasting nog niet gratis willen hebben maar ook dat moet ieder voor zich uitmaken.

Niet alleen bij Polo maar ook Skoda ( zelfde motor ) heeft dezelfde problemen. Bij mij is bij 40K gebeurd en vervangen binnen garantie.

Inderdaad gewoon bij dealer laten onderhouden ,dan vervalt ook niet je mobiliteits garantie en geen gezeur, gedoe, discussie etc etc

Inderdaad moet een ieder voor zichzelf uitmaken wat deze rijdt, vindt je opmerking kant noch wal raken.
Polo Bluemotion is niet voor niks auto van 2010 geweest. Helaas weer wegenbelasting betalen vanaf 2014 maarja.......begreep dat over 2 jaar weer terug komt met nieuwe technieken.

Gesloten