LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben ik Schuldig?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ridder777

Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

De fiets van mijn huisgenoot is gestolen uit het pand.
Hij had de fiets niet goed op slot gezet, en ik was de gene die het laatste thuiskwam en volgens hem de duer niet goed dicht gedaan heb.
Zijn fiets was 2500 euro en hij wil graag dat ik die ga betalen.
Ik heb graag jullie mening hierover nodig, want ik ben wel het laatste thuisgekomen, maar ik let er op dat ik de deur goed dichtdoe.
de duer stond dus op een kier vroeg in de ochtend en zijn fiets was gestolen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door dhc »

Natuurlijk gaat u niet betalen, u bent niet verantwoordelijk voor het nalatig handelen van "derden". Uw huisgenoot heeft zelf de fiets niet goed op slot gezet, het feit dat u, de deur niet goed heeft dichtgedaan (wie bewijst dat) staat daar los van.
ter vergelijking; huisgenoot sluit zijn auto niet goed af, u loopt langs maar merkt niets op. Auto wordt gestolen en u bent verantwoordelijk omdat u niet heeft opgemerkt dat de auto niet was afgesloten?
No way!
Vertel hem maar dat u niet van plan bent op te draaien voor zijn eigen achteloosheid.

lilith1980
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:44

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door lilith1980 »

Wie eist, bewijst.

Dus hij mag dan gaan aantonen dat jij inderdaad de deur niet goed dicht hebt gedaan.
En daar wens ik hem (zonder getuigen of camerabeelden) veel succes mee.

Je laat je wel snel intimideren overigens.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

.
Laatst gewijzigd door Annikaatje op 02 jul 2013 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Annikaatje schreef:
Ridder777 schreef: Zijn fiets was 2500 euro en hij wil graag dat ik die ga betalen.
Dat kan ik me dan wel weer voorstellen.

Ik vraag me trouwens af hoe dit geregeld is. Het lijkt me dat een verzekering niet uitkeert als er geen braakschade is. Maar als jij inderdaad de deur open hebt gelaten is het misschien redelijk als jij (mee)betaalt aan die fiets. Dat je huisgenoot ín huis je fiets niet op slot zet, vind ik niet zo vreemd!

Is er iemand anders die de deur open kon maken zonder dat er schade aan de deur is?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ridder777 schreef:de duer stond dus op een kier vroeg in de ochtend en zijn fiets was gestolen.
Dit kan verschillende redenen hebben, waarvan er 1 is dat de dief zelf de deur na de diefstal niet goed achter zich heeft dichtgedaan

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Renske99 »

Mooie boel daar bij jullie.

Precies Leo

Het is idd zo dat iedereen wel weet dat je je fiets altijd en overal op slot moet zetten zeker als het een nieuwe of dure fiets is, die laat je doorgaans verzekeren, in geval van diefstal zul je 2 (gebruikte en originele, dus geen copies) sleutels aan je verzekering moeten overleggen.
Dus ik zou zeggen laat je medebewoner aangifte bij de politie doen en verder zijn verzekering inschakelen.
Je hoeft niemand op te lichten door bv het feit weg te laten dat de fiets binnen stond, maar goed als hij de fiets niet goed op slot heeft gezet dan is het toch zijn probleem?
Ik snap soms nooit zo goed dat een ander zijn probleem verlegt en er mijn probleem van wil maken, dus ik zeg altijd als jij een probleem hebt moet je het niet mijn probleem willen maken, ik heb nl. geen probleem.

Dat jij de voordeur niet goed dicht of op slot gedaan hebt staat volgens mij een beetje los van dit feit, wel is het zo dat je dan braakschade zou moeten zien, tenminste als de deur dicht/op slot was.
In het andere geval als de deur open stond dan is er uiteraard geen braakschade.

Los van alles vind ik dat je met je handen van ander mans spullen afblijft, dat blijkt voor sommige mensen erg moeilijk te zijn.

suc6 ermee.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door plumber »

Ridder777 schreef:De fiets van mijn huisgenoot is gestolen uit het pand.
Hij had de fiets niet goed op slot gezet, en ik was de gene die het laatste thuiskwam en volgens hem de duer niet goed dicht gedaan heb.
Zijn fiets was 2500 euro en hij wil graag dat ik die ga betalen.
Ik heb graag jullie mening hierover nodig, want ik ben wel het laatste thuisgekomen, maar ik let er op dat ik de deur goed dichtdoe.
de duer stond dus op een kier vroeg in de ochtend en zijn fiets was gestolen.
Toen jij thuis kwam was die fiets toch al gestolen :shock:
Laat hij maar bewijzen dat het niet zo was :?:

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk inderdaad dat het probleem in het ontbreken van één sleutel ligt. Als de huisgenoot beide sleutels kon overleggen, was die fiets gewoon vergoed. Ook als de inpandige deur openstond. Immers, een fiets kan ook buiten gestolen worden. Nu er een sleutel ontbreekt, zal de verzekeraar waarschijnlijk niet uit betalen.

De huisgenoot mag het lekker met zijn verzekering uit zoeken, denk je niet? Zijn er trouwens meer huisgenoten trouwens?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Bij een fiets van 2500 euro en het woord huisgenoot denk ik toch eerder aan een mountainbike of racefiets. Over het algemeen niet voorzien van een vast slot, dus speculaties over missende sleutels en fietsverzekeringen doen dan niet echt ter zake.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ridder777 schreef: Hij had de fiets niet goed op slot gezet
Hier zit toch echt het probleem... En dan een fiets van 2500 nota bene, kom nou.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Een fiets in huis op slot zetten :shock:

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:Een fiets in huis op slot zetten :shock:
Als je verzekerd bent, ben je dat wel verplicht, anders geen uitkering. Was indertijd wel zo bij mijn fiets. Daarbij, als je 'huisgenoten' hebt....

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

het probleem is niet het fietsslot of de deur, het probleem is de dief! Die is aansprakelijke voor de onrechtmatige daad


Daar moet hij zijn geld gaan halen!

Afwimpelen die handel, dan had hij hem beter moeten verzekeren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Een fiets in huis op slot zetten :shock:
Niet op slot, is inderdaag geen verzekeringsgeld als die fiets uberhaupt verzekerd was.
Maar ga er vanuit dat een fiets van 2500 euro (pff) toch verzekerd is.
Zijn pakkie an dus.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door kokka »

Sommige verzekeraars vergoeden diefstal uit een woning of schuur via de inboedel verzekering, hierbij hoeven dan ook geen twee sleutels te worden overlegd.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:Sommige verzekeraars vergoeden diefstal uit een woning of schuur via de inboedel verzekering, hierbij hoeven dan ook geen twee sleutels te worden overlegd.
Maar dan moet er wel braakschade zijn...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ben ik Schuldig?

Ongelezen bericht door nevermind »

16again schreef:
kokka schreef:Sommige verzekeraars vergoeden diefstal uit een woning of schuur via de inboedel verzekering, hierbij hoeven dan ook geen twee sleutels te worden overlegd.
Maar dan moet er wel braakschade zijn...
Dekt de inboedelverzekering diefstal uit je eigen huis of schuur?

Als je fiets wordt gestolen uit je schuurtje, of bijvoorbeeld uit de gang van je huis, dan wordt dat meestal vergoed door de inboedelverzekering. Daarvoor hoeft er meestal niet eens sprake te zijn van braak; in de meeste polisvoorwaarden wordt geen onderscheid gemaakt tussen inbraak en diefstal door insluiping. Daarop zijn twee uitzonderingen. Als je een kamer huurt, is meestal uitdrukkelijk in de polisvoorwaarden van de inboedelverzekering opgenomen dat er sporen van braak moeten zijn geconstateerd. Hetzelfde geldt voor de boxen die horen bij flats.
http://artikelen.foobie.nl/financieel/d ... len-fiets/

Gesloten