LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef: Ik wil graag op tijd op mijn werk zijn en op tijd weer weg en niet een uur te laat komen om vervolgens een uur vantevoren weer opgehaald te worden omdat ze dan toevallig tijd hebben. Iets met geen 9 tot 5 mentaliteit...
Heb vandaag een buschauffeur gesproken en nee hij hoeft niet te helpen, met oprijplaat
moeten de mensen in rolstoel zelf de bus in/uit kunnen.
Misschien is het wel bij verschillend bij diverse busmaatschapijen dat weet ik niet, die ik
gesproken heb was niet van de busmaatschappij als waar TS het over had.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Ongeacht welke busmaatschappij het betreft... Een chauffeur zal nooit zeggen dat het verplicht is als hij er gewoonweg geen zin in heeft, ook al is het wel verplicht.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Rolstoelalmere, er was in jouw geval toch geen "oprijplaat"?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
Rolstoelalmere schreef: Ik wil graag op tijd op mijn werk zijn en op tijd weer weg en niet een uur te laat komen om vervolgens een uur vantevoren weer opgehaald te worden omdat ze dan toevallig tijd hebben. Iets met geen 9 tot 5 mentaliteit...
Heb vandaag een buschauffeur gesproken en nee hij hoeft niet te helpen, met oprijplaat
moeten de mensen in rolstoel zelf de bus in/uit kunnen.

Misschien is het wel bij verschillend bij diverse busmaatschapijen dat weet ik niet, die ik
gesproken heb was niet van de busmaatschappij als waar TS het over had.
En wie haalt deze uit de bus? :shock:
weetnietveel schreef:Rolstoelalmere, er was in jouw geval toch geen "oprijplaat"?

Rolstoelalmere schreef: En in mijn geval kost het ook absoluut geen moeite om mij erin te helpen, het is gewoon net een lastige drempel waar ik overheen moet en desnoods kan hij er nog voor kiezen om de speciaal daarvoor aangebrachte klep even uit te leggen, die zit er niet voor niets in. Bus is volgens connexxion rolstoeltoegankelijk.

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

Een oprijplaat zit hier in Almere in elke bus van Connexxion. Echter geen electrische, je moet hem handmatig van binnenuit naar buiten klappen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik heb in 2010 in mijn omgeving deelgenomen aan een pilot om met de rolstoel in het OV mee te kunnen. In die tijd had men nog maar enkele automatische oprijplaten. Daarom was de buschauffeur verplicht om te helpen (rolstoeler kon zelf het plankje niet bedienen).

Dus heb ik gisteravond rondgebeld met diverse gehandicaptenplatforms in de omgeving.

Deze geven aan dat de verplichting van de buschauffeur om het helpen was gebaseerd op het feit dat er een oprijplaatje moest worden uitgelegd(handmatig).

Aangezien de bussen die hier in het vervoersgebied worden ingezet voor het grootste gedeelte (80%) zijn voorzien van automatisch uitschuifbare oprijplaten is die verplichting voor de chauffeur vervallen.

Wel krijgen chauffeurs die op nog niet aangepaste bussen rijde de instructie dat meen in voorkomend geval wel behulpzaam moet zijn.

Dus bij deze ik heb ONGELIJK voor wat betreft vandaag de dag, de verplichting is omgezet in een aanwijzing voor de chauffeur en de verplichting is met de komst van automatische oprijplaten omgezet in een aanwijzing.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Rolstoelalmere schreef:Een oprijplaat zit hier in Almere in elke bus van Connexxion. Echter geen elektrische, je moet hem handmatig van binnenuit naar buiten klappen.
Als ik het dus goed begrijp doe jij het gewoonlijk zonder "oprijplaat" maar vraag je iemand om je even over de drempel te duwen. Maar er was nu niemand om dat te doen dus je vraagt de buschauffeur. Deze weigert dit te doen én is ook niet bereid om de "oprijplaat" handmatig neer te leggen.
Dan lijkt het me toch wel duidelijk dat hij dit verplicht was, omdat de mogelijkheid dat je zelfstandig de bus in kon er wel was.
puma schreef:Deze geven aan dat de verplichting van de buschauffeur om het helpen was gebaseerd op het feit dat er een oprijplaatje moest worden uitgelegd(handmatig).

Rolstoelalmere
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2013 09:04

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Rolstoelalmere »

@weeetnietveel klopt, normaal gesproken doe ik het zonder de oprijplank aangezien dit een stuk sneller gaat. Maar deze keer kon niemand anders mij helpen dus vroeg ik de buschauffeur omdat ik anders niet zelfstandig de bus in kan komen

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk, nu wordt de casus dus echt duidelijk. Zoals het er nu beschreven is, is dit zeker klachtwaardig. Eerst bij het bedrijf zelf, als daar niet goed op gereageerd gaat worden, kun je het hoger op gaan zoeken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Rolstoelalmere schreef:@weeetnietveel klopt, normaal gesproken doe ik het zonder de oprijplank aangezien dit een stuk sneller gaat. Maar deze keer kon niemand anders mij helpen dus vroeg ik de buschauffeur omdat ik anders niet zelfstandig de bus in kan komen
Mag ik vragen hoe je dan in de bus komt zonder oprijplank ?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Denk het niet vogels. Eerder even de voorwielen in de bus zetten door de rolstoel iets naar achteren te laten kantelen denk ik.
Rolstoelalmere schreef:En in mijn geval kost het ook absoluut geen moeite om mij erin te helpen, het is gewoon net een lastige drempel waar ik overheen moet en desnoods kan hij er nog voor kiezen om de speciaal daarvoor aangebrachte klep even uit te leggen, die zit er niet voor niets in. Bus is volgens connexxion rolstoeltoegankelijk,

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

@ vogels,

als je niet weet hoe het zit, onthoud je dan van commentaar. Het enige wat de chauffeur hoefde te doen was het oprijplankje uit te klappen.

Daar komt niks ruggen brekend werk aan te pas want er wordt niemand opgetild.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

TS gebruikt blijkbaar een handrolstoel. sommige mensen zijn ware kunstenaars met een handrolstoel. En het is inderdaad mogelijk om met een handrolstoel zonder oprijplank in de bus te komen.

Gewoon balanceren op je achterwielen, eerst de voorwieltjes binnenzetten en je kunt met de achterwielen makkelijk de ruimte tussen perron en bus overbruggen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

puma73 schreef:TS gebruikt blijkbaar een handrolstoel. sommige mensen zijn ware kunstenaars met een handrolstoel. En het is inderdaad mogelijk om met een handrolstoel zonder oprijplank in de bus te komen.

Gewoon balanceren op je achterwielen, eerst de voorwieltjes binnenzetten en je kunt met de achterwielen makkelijk de ruimte tussen perron en bus overbruggen.
[Off-topic mededeling verwijderd door de Moderator]

Als je vaker met de bus gaat, dan zijn dit soort vragen overbodig, want dan zie je zelf, hoe sommige rolstoeler zoals puma schrijft in de bus komen.
In de youtube link in een andere pagina is toch duidelijk te zien, dat een chauffeur deze oprij plaat uithaalt. Dus duidelijk het taak van de chauffeur.
Bij de elektrische plat weet ik niet, of deze een medepassagier mag bedienen, of dat ook hier de chauffeur dit moet doen.
Geweldig, vragen hoe kom je in de bus zonder oprij plaat.
In dat geval niet, want TS mocht blijven staan, omdat de vriendelijk chauffeur geen sjouw feur is, zoals hier iemand beweerde. :mrgreen:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

De elektrische oprijplaat kan de chauffeur bedienen vanaf de bestuurdersplaats en schuift automatisch terug zodra de deur sluit. De chauffeur kan dus nooit vergeten de oprijplaat terug in te schuiven.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door nevermind »

puma73 schreef:De elektrische oprijplaat kan de chauffeur bedienen vanaf de bestuurdersplaats en schuift automatisch terug zodra de deur sluit. De chauffeur kan dus nooit vergeten de oprijplaat terug in te schuiven.
Dat was mij niet duidelijk, bedankt!

De bus(sen) waar TS het over heeft beschikken niet over een electrische oprijplaat.
Heeft niemand beweerd, anders had TS met de bus mee kunnen rijden!
Laatst gewijzigd door nevermind op 27 aug 2013 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door rollertje »

Zelf kom ik vaak wel over drempels heen, wanneer ik me met mijn handen ergens aan vast kan houden en dan mezelf naar binnen kan trekken. Wanneer de drempel te hoog is, of er een te groot afstand tussen zit, vraag ik vaak aan iemand om me een zetje te geven. Er word dan dus niet getild, maar geduwd. Ik neem aan dat TS dat normaal ook vraagt. Het constant meenemen van een begeleider wanneer je ergens heen gaat, werkt niet. Zeker niet wanneer je naar je werk moet. Vanwege al mijn slechte ervaringen met het openbaar vervoer, ga ik bijna overal met mijn auto naartoe. Ik heb die mogelijkheid wel. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Hetzij vanwege de soort handicap, hetzij vanwege de financiën.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Voor diegene die zich er in willen verdiepen wat leesvoer.

http://www.zoetermeerov.nl/nieuws/nieuw ... streek.pdf

Hier staat e.e.a. in over de besluitvorming en het programma van eisen. Het is een enigszins gedateerd lijkend verhaal, maar het is van waaruit de huidige stand van zaken is opgezet.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Rolstoelalmere schreef:Gisteren ben ik als rolstoeler geweigerd in een bus van Connexxion. Normaal vraag ik aan een reiziger mij even de bus in te helpen, maar de halte was verder leeg en ook de bus was verder leeg.

Ik ben toen naar de buschauffeur gegaan en hem vriendelijk gevraagd mij te helpen. Zijn korte maar uitermate asociale antwoord was: Nee! Ik mag niet van mn plek af, zoek het maar uit!

Nu is mijn vraag, in hoeverre heeft hij gelijk? Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad niet voor alles zijn plek afmag. Maar volgens mij is hij wel verplicht een gehandicapte de bus in te helpen...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Is buschauffeur verplicht te helpen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

weetnietveel schreef:
Rolstoelalmere schreef:Gisteren ben ik als rolstoeler geweigerd in een bus van Connexxion. Normaal vraag ik aan een reiziger mij even de bus in te helpen, maar de halte was verder leeg en ook de bus was verder leeg.

Ik ben toen naar de buschauffeur gegaan en hem vriendelijk gevraagd mij te helpen. Zijn korte maar uitermate asociale antwoord was: Nee! Ik mag niet van mn plek af, zoek het maar uit!

Nu is mijn vraag, in hoeverre heeft hij gelijk? Ik kan mij voorstellen dat hij inderdaad niet voor alles zijn plek afmag. Maar volgens mij is hij wel verplicht een gehandicapte de bus in te helpen...
Ik zal je zeggen heb een zwager bij connexion en die doet het wel,eigenlijk mag het niet ..zegt hij..
Maar hij vind het mens onterend om iemand zo te zien stuntelen...
En als ik wel met de bus zou gaan....wat niet gebeurd ,en ik zou in rolstoel zitten,dan kan ik die capriolen die puma kent( gelukkig) niet! Dan lig ik ergs. Achterover ,die armen van me die willen niet,dus elektrisch...en ja zonder plaat zou dat niet gaan

Ben blij dat ik hier een metro heb,dat is voor rolstoelers makkelijker,mits de liften het doen!!!!!
Al met al ,vind ik sommige chauffeurs irritant,moet snel snel snel...

Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb zo ja sorry,maar als met hoofdkantoor connexion gebeld?

Gesloten