LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klacht Friesland Bank
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 okt 2013 13:57
Klacht Friesland Bank
Mijn moeder is terminaal ziek en heeft mij gevraagd om ervoor te zorgen dat ik na haar overlijden toegang heb tot haar betaalrekening bij de Friesland Bank. Normaal is het zo dat je hiervoor een afspraak moet maken om met de rekeninghouder op het kantoor van de Friesland Bank e.e.a. te regelen. Helaas is mijn moeder zo ziek dat het voor haar niet mogelijk is om naar het kantoor te komen. Ik heb bij de Friesland Bank gevraagd of er een mogelijkheid is dat een medewerker van de bank bij haar thuis komt, zodat we het in orde kunnen maken. Qua afstand zou het geen probleem moeten zijn, aangezien het kantoor van de Friesland Bank en de flat van mijn moeder allebei in Leeuwarden staan. Helaas kan ik bij de Friesland Bank op weinig medewerking rekenen. Kan mijn moeder niet naar de bank komen? Jammer dan, maar dan moet ze maar een notariële akte regelen bij de notaris a raison van 300 euro. Het saldo op deze rekening komt nooit boven 2000 euro, dus staat het bedrag niet in verhouding. Ook na het indienen van een klacht weigert men nog medewerking en krijg ik als antwoord het volgende:
Geachte heer/mevrouw,
Op 8-10-2013, stelde u een vraag aan onze organisatie.
Deze vraag is aan mij doorgestuurd. Daarom ontvangt u nu van mij antwoord op uw vraag.
De informatie die u van ons gekregen hebt is juist en heeft niets uit te staan met wel of niet aanwezig saldo. Onze zorplicht maakt dat er niet aan te tornen is.
Met vriendelijke groet,
Friesland Bank NV
Alleen al door het gebrek aan inlevingsvermogen van deze medewerker spring ik bijna uit mijn vel. Dit heb ik ook in mijn antwoord naar deze medewerker laten weten.
Het doet mij pijn dat er zo’n standaard antwoord gegeven wordt en dat er niet naar een creatieve oplossing wordt gezocht. En dat, terwijl ik in een column op de site van de Friesland Bank lees dat “de klant centraal staat”
Kan iemand een suggestie voor een oplossing bieden?
Geachte heer/mevrouw,
Op 8-10-2013, stelde u een vraag aan onze organisatie.
Deze vraag is aan mij doorgestuurd. Daarom ontvangt u nu van mij antwoord op uw vraag.
De informatie die u van ons gekregen hebt is juist en heeft niets uit te staan met wel of niet aanwezig saldo. Onze zorplicht maakt dat er niet aan te tornen is.
Met vriendelijke groet,
Friesland Bank NV
Alleen al door het gebrek aan inlevingsvermogen van deze medewerker spring ik bijna uit mijn vel. Dit heb ik ook in mijn antwoord naar deze medewerker laten weten.
Het doet mij pijn dat er zo’n standaard antwoord gegeven wordt en dat er niet naar een creatieve oplossing wordt gezocht. En dat, terwijl ik in een column op de site van de Friesland Bank lees dat “de klant centraal staat”
Kan iemand een suggestie voor een oplossing bieden?
Re: Klacht Friesland Bank
De friesland bank daar werken zulke lompe boeren, naja de mensen zullen het niet kunnen helpen dat is het beleid, maar ik snap zoveel domheid niet.
Persoonlijk ben ik nooit een voorstander van de friesland bank geweest, altijd wat, maar een prettige samenwerking zit er gewoon niet in.
Het is idd zo dat als je een machtiging wilt dat je dat beter op tijd kunt regelen.
Jaren geleden hebben mijn ouders mij al gemachtigd, mijn vader die al ver aan het dementeren was, moest er nog wel voor tekenen, simpelweg omdat hij nog leefde.
Als mijn moeder nu komt te overlijden, dan kan ik in elk geval bij haar betaalrekening want ik ga ervan uit dat die dan voor mij niet geblokkeerd wordt, maar zeker weten doe je het nooit.
Toen mijn vader overleed kon zelfs mijn moeder niet meer bij de en/of rekening, gelukkig hadden we het zien aankomen en al maatregelen getroffen zodat moeders niet zonder centjes zat.
De ene met de andere bank zal ook wel verschil maken denk ik.
Is het geen optie om bv elders een (nieuwe) rekening te openen? Friesland bank is overgenomen door de rabobank, dus een nieuw nummer moet je toch al.
Persoonlijk ben ik nooit een voorstander van de friesland bank geweest, altijd wat, maar een prettige samenwerking zit er gewoon niet in.
Het is idd zo dat als je een machtiging wilt dat je dat beter op tijd kunt regelen.
Jaren geleden hebben mijn ouders mij al gemachtigd, mijn vader die al ver aan het dementeren was, moest er nog wel voor tekenen, simpelweg omdat hij nog leefde.
Als mijn moeder nu komt te overlijden, dan kan ik in elk geval bij haar betaalrekening want ik ga ervan uit dat die dan voor mij niet geblokkeerd wordt, maar zeker weten doe je het nooit.
Toen mijn vader overleed kon zelfs mijn moeder niet meer bij de en/of rekening, gelukkig hadden we het zien aankomen en al maatregelen getroffen zodat moeders niet zonder centjes zat.
De ene met de andere bank zal ook wel verschil maken denk ik.
Is het geen optie om bv elders een (nieuwe) rekening te openen? Friesland bank is overgenomen door de rabobank, dus een nieuw nummer moet je toch al.
Re: Klacht Friesland Bank
Kul opmerking de en of rekening wordt niet geblokkeerd 2e tenaamgestelde kan gewoon over de rekening blijven beschikken.Toen mijn vader overleed kon zelfs mijn moeder niet meer bij de en/of rekening, gelukkig hadden we het zien aankomen en al maatregelen getroffen zodat moeders niet zonder centjes zat.
Een rekening met een saldo van max 2000 euro hoeft geen probleem te zijn bij overlijden.Alle kosten samenhangend met de begrafenis kunnen daarvan af betaald worden, ook de vaste lasten gas water huur e.d. kunnen gewoon betaald worden.
Zij dat ze apart aangeboden moeten worden ze worden dan met een speciale deblokkerings code geboekt.Ik heb dit werk jaren gedaan bij een bank dus plaats geen onzin van en/of rekening waar je niet bij kunt.Alleen om rekening op 1 naam te kunnen zetten is in 99% wel verklaring nodig.
gr Henk
Re: Klacht Friesland Bank
Mijn ouders hadden een en/of rekening bij de RABO bank. Deze werd na melding van het overlijden van mijn vader direct geblokkeerd. Na het overleggen van een verklaring van erfrecht, afgegeven door een notaris, werd de rekening pas gedeblokkeerd. Lijkt me ook wel logisch, dat er eerst inzage komt hoe het zit met de erfgenamen.
Re: Klacht Friesland Bank
Weet u zeker dat het een en/of rekening was en geen en/en rekening?CB schreef:Mijn ouders hadden een en/of rekening bij de RABO bank. Deze werd na melding van het overlijden van mijn vader direct geblokkeerd. Na het overleggen van een verklaring van erfrecht, afgegeven door een notaris, werd de rekening pas gedeblokkeerd. Lijkt me ook wel logisch, dat er eerst inzage komt hoe het zit met de erfgenamen.
De en/en rekening was in de jaren 80 bijzonder populair tot men er achter kwam dat deze werd geblokkeerd als een van de 2 rekeninghouders overleed.
Bij een en/of rekening heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Jantje7
-
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15
Re: Klacht Friesland Bank
Ik kan mij voorstellen dat jij in deze moeilijke situatie je zorgen maakt.Mijn moeder is terminaal ziek en heeft mij gevraagd om ervoor te zorgen dat ik na haar overlijden toegang heb tot haar betaalrekening bij de Friesland Bank
Toch moet je dit niet doen. In het geval dat de bankrekening geblokkeerd wordt zullen de vaste betalingen eventueel een vertraging oplopen totdat de verklaring van erfrecht is overlegd. Dit moet geen probleem zijn onder deze omstandigheden en je kan voorlopig gewoon je moeders bankpasje gebruiken voor contante opnames.
Re: Klacht Friesland Bank
U hebt geen klacht tegen de Friesland Bank, maar tegen de huidige wetgeving.
Een volmacht van uw moeder aan u, helpt u alleen zolang moeder nog leeft. Op het moment dat zij komt te overlijden, vervalt de volmacht.
Wil moeder dat u naar haar overlijden de zaken kan regelen, dan zal zij u in een testament tot executeur moeten benoemen. En ja, dat kost geld.
Voor dat u met het advies om een en/of-rekening te openen aan de slag gaat, moet u zich wel eerst bewust zijn van de gevolgen. Bij leven van moeder, telt het saldo op de en/of rekening in Box 3 bij u al mee en heeft dus ook gevolgen voor eventuele toeslagen.
Voor het openen van een en/of-rekening moet u, indien u zelf nog geen rekeninghouder bent bij Friesland Bank, toch ook langs een filiaal om u te legitimeren.
Nog steeds vervalt uw bevoegdheid om na het overlijden van uw moeder het geld er van af te halen. Het geld op die rekening is ten behoeve van uw moeder daarop gestort en dus haar eigendom. Als zij overleden is, kan en mag Friesland Bank nog steeds de rekening blokkeren en moet u aantonen dat u bevoegd bent om over de rekening te beschikken. Het saldo komt immers aan de erfgenamen toe.
Het feit dat Friesland Bank niet kijkt naar het saldo, maar naar de juridische juistheid van hun beleid, valt hen eigenlijk alleen maar te prijzen. Anders zouden we weer terug gaan naar een klassenstrijd.
Een volmacht van uw moeder aan u, helpt u alleen zolang moeder nog leeft. Op het moment dat zij komt te overlijden, vervalt de volmacht.
Wil moeder dat u naar haar overlijden de zaken kan regelen, dan zal zij u in een testament tot executeur moeten benoemen. En ja, dat kost geld.
Voor dat u met het advies om een en/of-rekening te openen aan de slag gaat, moet u zich wel eerst bewust zijn van de gevolgen. Bij leven van moeder, telt het saldo op de en/of rekening in Box 3 bij u al mee en heeft dus ook gevolgen voor eventuele toeslagen.
Voor het openen van een en/of-rekening moet u, indien u zelf nog geen rekeninghouder bent bij Friesland Bank, toch ook langs een filiaal om u te legitimeren.
Nog steeds vervalt uw bevoegdheid om na het overlijden van uw moeder het geld er van af te halen. Het geld op die rekening is ten behoeve van uw moeder daarop gestort en dus haar eigendom. Als zij overleden is, kan en mag Friesland Bank nog steeds de rekening blokkeren en moet u aantonen dat u bevoegd bent om over de rekening te beschikken. Het saldo komt immers aan de erfgenamen toe.
Het feit dat Friesland Bank niet kijkt naar het saldo, maar naar de juridische juistheid van hun beleid, valt hen eigenlijk alleen maar te prijzen. Anders zouden we weer terug gaan naar een klassenstrijd.
Re: Klacht Friesland Bank
Alleen een vraagje: als je de bank niet inlicht bij overlijden, komen ze daar dan toch achter? Is het bij wet dan verplicht een bank in te lichten?
Re: Klacht Friesland Bank
Tenormin,
Een bankmedewerker leest ook kranten.Met name de lokale banken (denk aan Regiobank en Rabobank) komt via de krant vaak achter het overlijden van een rekeninghouder.
Als je als erfgenaam zonder de bank in kennis te stellen geld van de rekening ophaalt, is dat allereerst een daad van zuivere aanvaarding. Daarnaast kan dit als verduistering gezien worden uit een nalatenschap. Naast een strafbaar feit, kun je daarmee ook naar de andere erfgenamen in de problemen komen.
Op grond van de algemene voorwaarden van de bank ben je overigens verplicht om het overlijden te melden.
Een bankmedewerker leest ook kranten.Met name de lokale banken (denk aan Regiobank en Rabobank) komt via de krant vaak achter het overlijden van een rekeninghouder.
Als je als erfgenaam zonder de bank in kennis te stellen geld van de rekening ophaalt, is dat allereerst een daad van zuivere aanvaarding. Daarnaast kan dit als verduistering gezien worden uit een nalatenschap. Naast een strafbaar feit, kun je daarmee ook naar de andere erfgenamen in de problemen komen.
Op grond van de algemene voorwaarden van de bank ben je overigens verplicht om het overlijden te melden.
Re: Klacht Friesland Bank
Wees het voor en zorg dat je nu , voor haar overlijden toegang hebt tot haar betaalrekening.
Als er (automatisch geïncasseerde) betalingen gedaan worden van de rekening van je moeder, zet die dan nu stop of geef je eigen bankrekeningnummer door. Haal nu het geld van haar rekening af.
Als er (automatisch geïncasseerde) betalingen gedaan worden van de rekening van je moeder, zet die dan nu stop of geef je eigen bankrekeningnummer door. Haal nu het geld van haar rekening af.
Re: Klacht Friesland Bank
Jolijn,
U wilt wel heel erg graag onder het vergrootglas van de Belastingdienst en Fiod komen te liggen. Dat wat u voorstelt heet "smurfen".
Daarnaast geeft dit problemen als moeder toeslagen krijgt en zelf geen rekening meer heeft.
U wilt wel heel erg graag onder het vergrootglas van de Belastingdienst en Fiod komen te liggen. Dat wat u voorstelt heet "smurfen".
Daarnaast geeft dit problemen als moeder toeslagen krijgt en zelf geen rekening meer heeft.
Re: Klacht Friesland Bank
Banken mogen voor sommige wettelijke taken putten uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), waarin dit soort dingen bijgehouden worden. Denk bijvoorbeeld aan het uitbetalen van pensioenen, dus dat is in ieder geval 1 manier voor ze om er achter te komen.tenormin schreef:Alleen een vraagje: als je de bank niet inlicht bij overlijden, komen ze daar dan toch achter? Is het bij wet dan verplicht een bank in te lichten?
Re: Klacht Friesland Bank
@Marcel, een beetje geld op haar rekening laten staan (rekening niet opheffen dus) zodat de evt. toeslagen nog gestort kunnen worden.
Ik zie niet waarom dit smurfen zou zijn, hier is toch geen sprake van?
Witwassen is het uitvoeren van transacties om de herkomst van mogelijk crimineel verkregen geldsommen te verbergen met het doel het illegaal verkregen vermogen te kunnen besteden en investeren zonder dat bewezen kan worden dat ontvangst illegaal was en zodoende te voorkomen dat het geld door justitie of belastingdienst in beslag wordt genomen.
Moeder geeft pincode, ondertekent een briefje dat 1 en ander zo gedaan wordt, klaar.
Ik zie niet waarom dit smurfen zou zijn, hier is toch geen sprake van?
Witwassen is het uitvoeren van transacties om de herkomst van mogelijk crimineel verkregen geldsommen te verbergen met het doel het illegaal verkregen vermogen te kunnen besteden en investeren zonder dat bewezen kan worden dat ontvangst illegaal was en zodoende te voorkomen dat het geld door justitie of belastingdienst in beslag wordt genomen.
Moeder geeft pincode, ondertekent een briefje dat 1 en ander zo gedaan wordt, klaar.
Re: Klacht Friesland Bank
Je gaat smurfen omdat je opzettelijk geld van een ander op jouw rekening zet en van de rekening van moeder afhaalt.
Daarnaast kan de Belastingdienst dit zien als een manier om het box-3 vermogen van moeder onzichtbaar te maken. Overigens telt het vervolgens weer in box 3 bij jou mee.
Daarnaast kan de Belastingdienst dit zien als een manier om het box-3 vermogen van moeder onzichtbaar te maken. Overigens telt het vervolgens weer in box 3 bij jou mee.
Re: Klacht Friesland Bank
Oké, dan zet TS het niet op haar eigen rekening maar haalt het er gewoon even (zo ik de OP lees, zal het niet van lange duur zijn) contant af.
Ik zie dit gewoon als 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan'.
Het is niet zomaar, maar vanwege een reden en ook met medeweten en goedkeuring.
Ik zie dit gewoon als 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan'.
Het is niet zomaar, maar vanwege een reden en ook met medeweten en goedkeuring.
Re: Klacht Friesland Bank
Overigens, in sommige verzorgings- en/of bejaardentehuizen in Leeuwarden, kwam een medewerker 1x per week langs om de bancaire zaken te regelen op locatie, ik weet niet 100% zeker of dat nog zo is, maar mijn oma bleef juist daarom bij de Friesland Bank.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 okt 2013 13:57
Re: Klacht Friesland Bank
Mijn moeder woont nog zelfstandig. Maar idd had je tot voor kort ook van die bussen die in je wijk kwamen zodat je daar je zaken kon regelen.sjohie schreef:Overigens, in sommige verzorgings- en/of bejaardentehuizen in Leeuwarden, kwam een medewerker 1x per week langs om de bancaire zaken te regelen op locatie, ik weet niet 100% zeker of dat nog zo is, maar mijn oma bleef juist daarom bij de Friesland Bank.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 okt 2013 13:57
Re: Klacht Friesland Bank
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, ik ben weer een heel stuk wijzer geworden. De uitleg die ik heb gekregen is in ieder geval een stuk duidelijker dan het "willen we niet-kunnen we niet- doen we niet" van de Friesland Bank.
Re: Klacht Friesland Bank
Dit was geen bus, maar gewoon een medewerker van de bank, die 1 ochtend per week langs kwam. Misschien dat het ook wel wat uitmaakt dat het om relatief vermogende klanten gaat in dat geval.Willeke1971 schreef:Mijn moeder woont nog zelfstandig. Maar idd had je tot voor kort ook van die bussen die in je wijk kwamen zodat je daar je zaken kon regelen.sjohie schreef:Overigens, in sommige verzorgings- en/of bejaardentehuizen in Leeuwarden, kwam een medewerker 1x per week langs om de bancaire zaken te regelen op locatie, ik weet niet 100% zeker of dat nog zo is, maar mijn oma bleef juist daarom bij de Friesland Bank.
Re: Klacht Friesland Bank
Dat lijkt me in dit geval niet, sjohie, willeke1971 schrijft dat het maar over €2000,00 gaat.Dit was geen bus, maar gewoon een medewerker van de bank, die 1 ochtend per week langs kwam. Misschien dat het ook wel wat uitmaakt dat het om relatief vermogende klanten gaat in dat geval.