LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eiken kastjes met ikea kasten

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Johan3
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jun 2006 19:39

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Johan3 »

Wat voor invloed heeft meer lucht in het spaanplaat van het binnenwerk van een keukenkastje
Dat de scharnieren eerder uitzakken.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik vraag mij af waar de heer Maxx de wijsheid vandaan haalt dat de Ikea spaanplaat van mindere kwaliteit(persing) zou zijn.
We dwalen af........................

Ik reageerde op bovenstaande quote.

Ik kan het niet zien als "een concurrent afkraken" want ikea is geen concurrent, maar een werkverschaffer ik ben namelijk een keukenplaatser.... Ik geef alleen de verschillen aan om Maxx' stelling te staven.

Bovendien is begrijpend lezen een gave :wink:
Nu zeg ik absoluut niet dat een IKEA slecht is, doch wel dat appels niet met peren vergeleken kunnen worden!

Wat voor invloed heeft meer lucht in het spaanplaat van het binnenwerk van een keukenkastje? Zoveel heeft dat niet te lijden. Je kunt een kastje natuurlijk maken van de beste kwaliteit MDF, maar wat voegt dat toe? Dat je 20 jaar ipv 15 jaar met een keuken doet? Ik ben wel geïnteresseerd in dat soort informatie. Het moet wel allemaal in verhouding blijven staan tot de prijs. Uiteindelijk zijn het de kosten per jaar waar het om gaat. Het eten dat uit de keuken komt smaakt net zo goed of slecht, ongeacht de keuken.
MDF of multiplex is naar verhouding direct veel duurder terwijl een hogere persing spaanplaat de kosten minder snel laat stijgen doch een betere kwaliteit te weeg brengt. (capilaire werking van vocht/hechting van lijm en schroeven/temperatuurverschillen{denk aan oven of vaatwas}/ drukverdeling enz......)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij de goede deurmakers wordt voor een vlak massief houten paneel/deur een 3-laags verlijmd eiken paneel toegepast. Dit is echt zwaarder dan spaanplaat.
Spaanplaat wel maar het SG van MDF is hoger dan dat van Eiken.

hansfra
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2013 10:37

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door hansfra »

zelfstandigste schreef:
Ik vraag mij af waar de heer Maxx de wijsheid vandaan haalt dat de Ikea spaanplaat van mindere kwaliteit(persing) zou zijn.
We dwalen af........................
Volgens mij is er nog steeds geen antwoord op deze vraag, die ik overigens niet aan u stelde gekomen.
En ik kan zeer goed begrijpend lezen.

Ik reageerde op bovenstaande quote.

Ik kan het niet zien als "een concurrent afkraken" want ikea is geen concurrent, maar een werkverschaffer ik ben namelijk een keukenplaatser.... Ik geef alleen de verschillen aan om Maxx' stelling te staven.

Bovendien is begrijpend lezen een gave :wink:
Nu zeg ik absoluut niet dat een IKEA slecht is, doch wel dat appels niet met peren vergeleken kunnen worden!

Wat voor invloed heeft meer lucht in het spaanplaat van het binnenwerk van een keukenkastje? Zoveel heeft dat niet te lijden. Je kunt een kastje natuurlijk maken van de beste kwaliteit MDF, maar wat voegt dat toe? Dat je 20 jaar ipv 15 jaar met een keuken doet? Ik ben wel geïnteresseerd in dat soort informatie. Het moet wel allemaal in verhouding blijven staan tot de prijs. Uiteindelijk zijn het de kosten per jaar waar het om gaat. Het eten dat uit de keuken komt smaakt net zo goed of slecht, ongeacht de keuken.
MDF of multiplex is naar verhouding direct veel duurder terwijl een hogere persing spaanplaat de kosten minder snel laat stijgen doch een betere kwaliteit te weeg brengt. (capilaire werking van vocht/hechting van lijm en schroeven/temperatuurverschillen{denk aan oven of vaatwas}/ drukverdeling enz......)

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Prolix »

ik ben geen superfan van Ikea, wel een Ikeahacker... maar euh

Ikeakeukenkastjes zijn tegenwoordig gemaakt van HDF. 18mm. Met witte melaminefolie voor een duurzame vocht- en krasbestendige afwerking.

Ikea bewijst gewoon door massaproductie in lagelonenlanden dat het gewoon goedkoper kan. Met behoud van dezelfde kwaliteit. Alleen.. de service van de vakman ontbreekt bij Ikea natuurlijk. Kost ook wat.

( oh ja, drie dunne laagjes eiken heet ook gewoon triplex )

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ikeakeukenkastjes zijn tegenwoordig gemaakt van HDF. 18mm. Met witte melaminefolie voor een duurzame vocht- en krasbestendige afwerking.
Ik ben ook niet alwetend, maar ik geloof dat u hier het frontmateriaal en kastmateriaal door elkaar haalt......

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door pfffff »

Een kastje van van IKEA blijft gewoon ruk, hoe lang we er ook over praten :-)

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Prolix »

pfffff schreef:Een kastje van van IKEA blijft gewoon ruk, hoe lang we er ook over praten :-)
Jaja, en daarom verkoopt Ikea er ook meer dan alle keukenboeren in Nederland. Het echte nadeel is natuurlijk het maatwerk. Bij Ikea kan dat maar beperkt, maar een handige-harry geeft daar niks om.
Mijn keuken heb ik helemaal bij elkaar geharkt met tweedehands Ikeakastjes en wat ontbrak bij de Praxis weggetrokken. Voor de frontjes lekker een paar dagen frezen. Aardig gelukt, maar een week over gedaan ;-) en kamperen in je eigen huis heeft ook zijn charme. De kids hebben genoten. En nu hebben we 14 meter aanrecht en 8 meter bovenkastjes. Totale kosten 890 GULDEN. Toen nog apparatuur en ik heb een woonkeuken voor onder de 3000 euro. Dat gezeur altijd met wat beter is... gewoon doen.

Valie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 okt 2012 12:08

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Valie »

Huh ??? 14 meter aanrecht ?? Woon je op Paleis het Loo ?? Want dit raak je in een gewoon huis echt nooit kwijt !

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Prolix »

Valie schreef:Huh ??? 14 meter aanrecht ?? Woon je op Paleis het Loo ?? Want dit raak je in een gewoon huis echt nooit kwijt !
Whaha, met gemak. Oud huis in de Achterhoek. Zelf opgelapt, nog steeds bezig eigenlijk. En van de deel hebben we een stuk keuken gemaakt. Met een oud "berghok" maakt dat je een ruimte krijgt van pakweg 6 bij 5. Halverwege twee steunmuren en dan kun je met je aanrecht een soort achtje maken.. en ik kan nog wel een paar meter aanrecht kwijt hoor. En omdat ik niet kan stuccen heb ik bovenkastjes gehangen....

Valie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 okt 2012 12:08

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Valie »

Nou, dat lijkt me een beste klus.
Maarre, waar heb je eigenlijk 14 meter aanrecht voor nodig ??
Ga je een giraffe villen ??

In ieder geval succes met de afbouw :D

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door Prolix »

We zitten bijna nooit in de woonkamer. Da's dus ook een kippehok van 4 bij 5. Om de een of andere reden maakt het hele gezin meer gebruik van de keuken. En dan wil je wel wat ruimte hebben. Toch?

BennoAdam
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2012 23:02

Re: Eiken kastjes met ikea kasten

Ongelezen bericht door BennoAdam »

Ik heb vorige jaar ook deuren voor mijn Ikea keuken laten maken door Houtcuisine. De keuken ziet er fantastisch uit en niet te vergelijken qua prijs met andere keukens met massief houten deuren. Ben heel blij met mijn keus.

Gesloten